Népszava, 2019. június (146. évfolyam, 126-149. szám)

2019-06-04 / 128. szám

KULTÚRA Segít a Fábián Juli Emlékalapítvány • Nehéz helyzetű zenészeknek segít a Fábián Juli Em­lékalapítvány. A másfél éve fiatalon elhunyt énekes­nő emlékére létrejött alapítvány pályázata azokat a zenészeket célozza, akiket szociális vagy egészség­­ügyi élethelyzetük akadályoz művészetük gyakor­lásában. A jelentkezéseket e-mailben várják június 30-ig a palyazat@fabianjuli.hu címre. FIDELIO / Száz kortárs Szegeden Száz kortárs művész több mint százhúsz művét lehet látni a szegedi Reök-palotában jlius 14-ig a 100 kortársad képzőművészete, úgyis a XL. Nyári Tárlat kiállításon. A jubileu­mi, negyvenedszer megrendezett Nyári Tár­atra idén csaknem 700 alkotás közül váloga­­ott a háromtagú szakmai zsűri. NÉPSZAVA NÉPSZAVA 2019. június 4., kedd 11 •• Ünnepel a Random Trip Tízéves születésnapját ünnepli jú­nius 6-án a Budapest Parkban a Random Trip. Ez alkalommal is a legkülönbözőbb műfajok előadói improvizálnak együtt, többek kö­zött Sena, Tátrai Tibor, Vitáris Iván és Saiid lép fel. NÉPSZAVA Mezítláb a múltban TÁRLA7 Eperjesi Ágnes kiállítása az 1985-ös szépségkirálynő­­választás képzőművészeti vetületével foglalkozik. Megjelenik művész és modell egyenlőtlen viszonya és a politika lelepleződése. KARDOS ORSOLYA ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK Fészek Művészklub. Aranyos tapé­ta, széles lépcsősor, szűrődő halk zongoraszó. A hajdan báloknak otthont adó épület kihalt, mintha csak az ósdi falak és a lépcső mellett lógó portrék őriznék a múlt századi művészvilág pezsgő kavalkádjának emlékét. A történelmi miliő immár időszaki tárlatok, zenei és színházi estek otthonául szolgál. Ezúttal Eperjesi Ágnes kép­zőművész tárlata árválkodik az emeleti kiállítótérben és a kupola­teremben. „Régóta foglalkoztat Pauer Gyula Molnár Csilláról ké­szített szobra és a szobor kontextusai. A Képzőmű­vészeti Egyetemen szerzett tapasztalataim, valamint a tömegmédiában zaj­ló metoo-kampány pedig lökést adott ahhoz, hogy intenzívebben és módsze­resebben foglalkozzak vele. Erre az is ösztönzött, hogy személyes beszélgetéseink so­rán ugyan számos szakmabeli is erős kritikát fogalma­zott meg Pauer vállalkozásával kapcsolatban, a szakiroda­­lomban azon­ban ennek a kritikai nézőpontnak nem sok nyo­mát találtam” - derül ki a gyűjte­mény kísérőfüzetéből. A kiállítás egyszerre továbbgon­dolása és dokumentációja Eperjesi tavaly októberi, a Magyar Nemze­ti Galériában véghezvitt perfor­­manszának, amikor egy félig-med­­dig rajtaütésszerű, de a galéria által végül is jóváhagyott akcióban fel­öltöztette Pauer Gyula, az 1985-ös szépségkirálynőről, Molnár Csil­láról készített bronzszobrát. Nem ruhába, hanem a kifutók vörös szőnyegeit idéző palástba, amely „nemcsak a szépség-, reklám-, film- és divatipar fontos szimbóluma, hanem a politikai és hatalmi repre­zentációé is”. A vörös anyag ezúttal a falon kiterítve hirdeti a kiállítás cí­méül is szolgáló, a szobor el­készülésének körülményeire és a szépségverseny résztve­vőinek alárendelt helyzetére utaló „szlogent”. Körülötte a falakon fényképek és szöve­gek furcsa elegye. Kitépett lapok Friderikusz Sándor Isten óvd a királynőt című riportkönyvéből, a szép­ségkirálynő szobrának le­­írókartonja, Hartai László levele Pauer Gyu­lához, a Lui ne­vet viselő nyugatnémet szexlapban megjelent fotók. Mind-mind nélkülözhetetlen kirakós darabkái egy sokszereplős, botrányos történetnek, így, kontex­tustól megfosztottan azonban a tel­jes képnek csak egy kis szegmensét tárják a látogatók elé. Ezt a hiányt egy tizennégy oldalas kísérőfüzet igyekszik pótolni, amely, bár felü­letesen, de ad némi értelmezési ala­pot az alkotó kicsit talán kapkodva összeállított koncepciójához. A kupolateremben más légkör fo­gad. A hófehér falak között, a terem közepén olyan vasállvány, amelyre szoborkészítés során erősítik fel a fullasztó gipszvázat a modell körül,­­ Érezze megtisz­teltetésnek. Eperjesi Ágnes kiállítása. Fészek Művészklub. Nyitva: június 14-ig rajta a szépségkirálynő szobráról 3D-s nyomtatással készült piros buszt. Sűrű csend és furcsa, magá­nyos űr lengi körül az installációt, amitől egy pillanatra mindenki megtorpan, mikor a nyikorgó desz­kalépcsőfokokról a terembe lépve végre felemeli tekintetét. Hogy a meztelen test tiszteletteljes hiányát hangsúlyozó keret, a gyönyörű, fáj­dalmas arc vagy az eredeti szobor születési körülményeinek emléke fejti-e ki ezt a hatást, azt nehéz len­ne meghatározni, de hosszú, néma merengés után is szégyelltem hátat fordítani, és nehéz szívvel sétáltam el a pillanatnyiságot és öröklétet egyszerre megragadó, a pornográfia és a képzőművészet kapcsolatát ki­emelő alkotástól, vissza az aranyo­zott tapéta borította falak ölelésé­ben őrzött múltba, vissza az utcára, vissza a jelenbe. INSTALLÁCIÓ 3D-s nyomta­tással készült büszt az 1985- ös Magyaror­szág szépéről FOTÓK: TÓTH GERGŐ VÉDTELENÜL Itthoni és a Lui nyugatnémet szexlapban megjelent fényképeken a kiszolgáltatott, nőiségü­kben tárgyiasult versenyzők Egy tragikus sors krónikája 1985 tavaszán nagy port vert fel a kor tár­sadalmi és politikai berendezkedésétől egy­aránt idegen Magyarország Szépe-verseny. Ez volt az első alkalom az addig­ra már erősen erodálódott szo­cialista társadalomban, amikor a tévénézők olyan civil nőket láthattak bikiniben felvonulni, akik egyszerűen beneveztek a pénzt és hírnevet ígérő meg­mérettetésre. A több mint két­ezer jelentkezőből, a Budapest Kongresszusi Központban 1985. október 5-én rendezett döntő­be 25-en jutottak be, s a koro­na végül a 16 éves fonyódi lány, Molnár Csilla Andrea fejére ke­rült. A díjak között Pauer Gyu­la - a később a Széchenyi rakparton állított, A cipők című művéről elhíresült Kossuth-dí­­jas - szobrászművész nagylelkű felajánlásá­nak köszönhetően az első helyezett szépekről készülő életnagyságú, dokumentatív jellegű gipszszobor is szerepelt. Tíz-tizenkét lányt választott ki, akikről a gipszvázat - amelybe később a bronzszobrot öntötték volna - meg­mintázta. Több forrás is azt bizonyítja, hogy a versenyzők nem utasíthatták vissza a fel­kérést, ez pedig teljes kiszolgáltatottságukat, tárgyiasult mivoltukat bizonyí­totta. A Lapkiadó Vállalat két alkalmazottja ráadásul számos felvételt készített egy a szo­borkészítés folyamatáról szóló, fényképekkel illusztrált riporta­nyaghoz, amelyeket aztán a Lui nevű nyugatnémet szexlapnak is kiszivárogtattak. A bronz­szobrok nem készültek el, ki­véve a szépségkirálynőét, az is csak jó néhány évvel később. A botrányos verseny tragi­kussá vált, amikor 1986. július 10-én Molnár Csilla halálos adag gyógyszert vett be, és már nem tudták megmenteni az életét. A szépségkirálynő-választásról több mű is született, a legfontosabbak: Gazsó L. Ferenc és Zelei Miklós Szépséghibák című könyve, Dér András és Hartai László Szépleányok című dokumentumfilmje és Friderikusz Sán­dor Isten óvd a királynőt! című riportkönyve. HIRDETÉS MINDEN MÚLT A MÚLTAM #HUSZADIKSZÁZAD #PRIVÁTFOTÓ #FORTEPAN Magyar Nemzeti Galéria, A épület, 2019. április 17. augusztus 25. A népszerű Fortepan digitális fotóarchí­vum anyagából vonultat fel egy több mint háromszáz darabos válogatást a Magyar Nemzeti Galéria Minden múlt a múltam című kiállítása. A kiállított képek szorosan kapcsolódnak Magyarország XX. századi történelméhez. Az adott kor, melyben készültek, sokfé­le módon, számos rétegben jelenik meg ezeken a ké­peken, de a hang­súlyt a gyűjtemény gerincét adó privát fotókon keresztül az átlagember né­zőpontja és életese­ményei kapják. A kiállításon sze­replő képek mind­egyikéhez tartozik, tartozott egy törté­net. Szerencsés esetben ez a történet vis­­­szaidézhető, a legtöbb esetben azonban már nem ismertek a fotókon szereplő konkrét személyek, az egyes képek keletkezéstörté­nete­­ így a látogató képzeletére van bízva, hogy milyen történetet lát a fénykép mögé. A kiállításon, akár­csak egy nagy, közös, családi fotóalbum­ban, az emberi élet­út stációi mentén követik egymást az 1990 előtti fényké­pek. A fotóknak elő­ször gyerekek, az­után fiatalok, majd felnőttek és végül idősek a főszereplői. A tizenhat történet, a hozzájuk tartozó fotókkal és az ezeket kiegészítő tárgyak­kal a kiállításban egy-egy önálló installációban jelenik meg. A tárlat egy évszázadnyi közös múltunkban kalandozva fris­síti fel memóriánkat a közvet­­­ve-közvetlenül hozzánk kötő­dő emlékekről, pontosan úgy, ahogyan Rakovszky Zsuzsa fogalmaz Fortepan című ver­seskötetében: „minden múlt a múltam”. (x) A kiállítás kurátora: Virágvölgyi István Társkurátor: Tamási Miklós Kurátorasszisztens: Madár Mária mng.hu Készült: 1948. Adományozó: Fortepan/Gyöngyi Készült: 1952. Adományozó: Fortepan

Next