Népszava, 2021. május (148. évfolyam, 100-123. szám)

2021-05-22 / 117. szám

SZÉP SZÓ 3 Ünnep m­­ e­z a levél Kamarás Ist­­­­­­vánhoz szól. A jeles m V vallásszociológus, aki m­a Ferenc pápa hívének, K J „ferenc pápistának” s M___egyben Beer Miklós­nak, a mélyszegénységben élő cigány családok patrónusa barátjának nevezi magát, írt egy könyvet. Az Isten bohócai című regényes szociográfia - keresz­tény utópia? - olvastán írtam meg leve­lem, melyet közreadok. Kedves Mester! Hiszem, hogy szándékaid szerint szó­lok, ha nem fésülgetem a gondolataimat, hanem leírok minden bolondságot úgy, ahogy jön evangéliumod olvasása nyo­mán. (Gondolom, e műfaji meghatározás nem blaszfémia.) Rögtön az elején meg kell azonban jegyeznem, hogy én a bo­londság paulusi fogalmát másképp értel­mezem, mint példabeszéded bolondjai/ bohócai (lehet, hogy ebben Károli Gás­pár is ludas), ugyanis Szent Pál idézett le­velében nem az adott világ kifigurázására való buzdítást látok, hanem az adott vi­lágnál jobbra vágyó képzelet szabadságát bolondságnak bélyegző írástudók és papi fejedelmek lekezelő ítéletének fordított előjelű felvállalását. Erre a részre gondo­lok (I. Kor. 1:18-21): „Mert a keresztről való beszéd bo­londság ugyan azoknak, akik elvesznek; de nekünk, kik megtartatunk, Istennek ereje. / Mert meg van írva: Elvesztem a bölcseknek bölcsességét és az értelme­seknek értelmét elvetem. / Hol a bölcs? hol az írástudó? hol e világnak vitázója? Nemde nem bolondsággá tette-é Isten e világnak bölcsességét? / Mert minekutá­na az Isten bölcsességében nem ismerte meg a világ a bölcsesség által az Istent, tetszik az Istennek, hogy az igehirdetés bolondsága által tartsa meg a hívőket.” Azt is előre kell bocsátanom, hogy az üggyel, amelyet felvállaltál, teljes mér­tékben azonosulok. Szerintem is, ha valaki, Ferenc pápa és követői lehetnek alkalmasak arra, hogy a (bármilyen) hi­téletet (talán az utolsó pillanatban) „vis­­­szaállítsák a fejéről a talpára”. Mondom ezt olyan emberként, aki beleszületett a katolikus hitbe, majd az iskolák államosítása körüli politikai harcok idején „kiátkozódtam” (ezt rész­letesen megírtam Fiúk és apák című önéletrajzi könyvemben); amikor pedig egy kamasz már tudatosan kezdi keres­ni a helyét a világban, nekem a történel­mi materializmus racionális világképe kínált kapaszkodókat. Az egymást köve­tő mozgalmas évtizedek során persze be kellett látnom, hogy - ami engem illet - „a törvény szövedéke ugyan nem fes­­lett föl sehol”, kortársaim nagy többsége számára a vallási identitás még mindig szilárdabb kötőanyag, mint a társadal­mi osztálytudat (legyen az bár értelmi­ségi is!). Újkapitalista világunkban több szociális érzéket és társadalmi elköte­lezettséget látok vallásos közösségek­ben, mint politikai intézményekben - a civil szervezetekről ezúttal (ahogyan Könyves Kálmán királyunk mondaná) „mivel pedig ilyenek nincsenek”... és így tovább. De hadd jöjjenek végre a„bolond” as­­­szociációk. Talán Boccacciónál olvastam valamikor, hogy a keresztény pap meg a zsidó rabbi fogadást köt: megismer­kednek egymás vallásával, és amelyik jobbnak bizonyul, áttér arra a vesztes. Itt a püspökök, érsekek, pápák, apátok bőséges bűnlajstroma következik. Hogy a másik oldalon mi mindent lehetett fel­róni, arra már nem emlékszem, de nem is ez alapozta meg a történet csattanó­ját. Az ember azt várta volna, hogy... Ám meglepetésünkre a rabbi kijelenti, hogy áttér vitapartnere hitére. - Hát ez hogy lehet? - csodálkozik a „nyertes”. - Hát úgy - válaszolja a rabbi -, hogy ha a pap­jaitokat ennyi bűn terheli, és az egyháza­tok mégis áll még, akkor az mindennél szilárdabb lehet... S hogy a továbbiakban saját törté­netekkel folytassam a „bolondozást”, fölidézem egyik legkorábbi emlékemet. (Bizonyára meghatározó élmény volt, bár nem hároméves korom előtt történt, de nem is sokkal később.) Zimankós téli este, odakint dühöng a szél, ülünk a Pünkösdi levél Istvánnak TRENCSÉNYI IMRE konyhában (akkoriban ott szoktunk ét­kezni), egyszer csak zörgetnek az ajtón. Nagyanyám kinyitja, majd furcsa népség tölti be a meleg, de nem éppen tágas he­lyiséget. Mindegyikükön vastag birka­bunda és szemükbe húzott kocsma van. Egyikük rögtön lefekszik a konyhakőre, és horkolni kezd. A másik lehajol hozzá, és megrázza a vállát: - Kelj fel, öreg! - mondj­a. A másik csak nagy álmosan vis­­­szamorog - Nem kell nekem tejfel. - De a fiatalabb csak biztatgatja mindenféle mulatságos dologgal, amire az „öreg” ha­sonló tréfás válaszokat ad. Végül a fiatal „pásztor” olyat mond, amire már muszáj fölébredni: - Megszületett a Kisjézus! - Az Öreg föltápászkodik, és csodálkozva belenéz a ládikóba, amelyet ketten tarta­nak és amelyben bölcső, emberi bábuk és tehénkék, báránykák vannak... Aztán húsvétkor is becsöngetett egy fekete szemű fiú, hogy szabad-e locsol­­kodni. Ő volt a szenes Feri, aki ősszel lehordta a tüzelőt a pincébe, és amikor a cirkuszos kocsi előtt ismertünk rá a té­ren, elárulta, hogy a betlehemes csapat­ban is ő volt az egyik pásztor. Szenes Feri éveken át rendszeresen megjelent ná­lunk bizonyos alkalmakkor, és én mindig nagyon örültem neki, mert a barátom­nak tekintettem... A népi vallásosság játékos rítusai után az iskolai hittanórák következtek (kate­kizmus), ezekről azonban már nem tud­nék pozitív élményként beszámolni. Az életkori sajátosságomhoz - szerintem - nem illő száraz kérdezz-felelek szöve­gekhez ráadásul talpig feketébe öltözött száraz hitoktató nénik tartoztak, akiket mi csak „bilikalaposnak” hívtunk, és akik egyikével meg is gyűlt a bajom, mert „valahogyan” (jóllehet nem neki mond­tam) a fülébe jutott, hogy kifogásolom a tananyagot, és ez szentségtörésnek szá­mított még akkor is, ha a magolandóval a bibliai történeteket állítottam szembe, amelyeket „imádtam”, mert nagyon élet­szerűen meséltek el még egészen kicsi koromban a szüleim. Ráadásul néme­lyikhez még anekdotát vagy (nép)mesét is fűztek. Mint például, hogy a cigány ajánlkozik a plébánosnál, hogy kifestené a templomot. - Lehet - mondja a pap, de csak bibliai j­elenetekkel. Egy idő után be­megy megnézni, hogy halad a munka, és látja, hogy csupa vörös festék a fal. - Hát ez meg micsoda? - kérdezi. - Hát a Vö­rös-tenger, ahol átmentek a zsidók. - De hol vannak a zsidók?­­ Hát már átmen­tek rajta. A népmese pedig valahogy így szólt (egyébként sok mese kezdődött így: „Mi­kor Krisztus urunk a földön járt...”). Ez esetben éppen Szent Péterrel vándorolt, amikor egy faluban rájuk esteledett. Be­tértek a kocsmába, ahol csak egy sarok­ban teríthették le a köntösüket, és arra fekhettek. Igen ám, de nagy mulatság volt az ivóban, és a táncosok összevissza rug­dosták a kívülről fekvő Pétert, aki egy idő után megunta ezt, és suttyomban megfor­dította a fekhelyet az alvó Jézussal, hogy most a társát rugdossák. Egy idő után az­tán a táncosok is észbe kaptak. - Ne ezt a szegény embert tapossuk egész éjszaka! Fordítsuk meg a vackukat!... És jön! Mindezt csak azért idéztem, hogy jelezzem, megértettem a mondandó­dat: az ember(iség) lelki egészségének megőrzéséhez szükség van humorosan felfogható élményekre, s a hivatásos tréfálkozóknak egy sajátos csoportját bohócoknak nevezzük. Történetileg ro­konfogalomnak tekinthetjük a bolondot is - habár a modern civilizáció embere (legalábbis a kulturáltabbja) nem az el­mebetegség bizonyos tüneteit hordozó embertársain tud igazán kacagni. Ilyen értelemben nem érzem a könyvben egé­szen tisztázottnak a két fogalom (bolond és bohóc) összemosását. Más kérdés, hogy az irodalmi (és talán történelmi) hagyományban él az a kép, hogy bizonyos helyzetekben az udvari bolond kiváltsá­ga az igazmondás, és ebbe a tükörbe még olyik zsarnok sem röstell belenézni. Itt jegyzem meg, hogy a „bolondsza­badság” és a társadalomkritika frigye­sülésének ünnepnapjairól („bolondok miséje”, „húsvéti nevetés”, Erasmus, Luther, a keleti kereszténység „szent bo­londjai” stb.) részletesebb ismertetést is szívesen vettem volna, de ez nem sokat változtat a lényegen. Mármint hogy Fe­renc pápa - akit főpapoknál szokatlan szokásai okán „korunk szent bolondja­ként” szintén a fenti sorba helyezel - új korszakot nyitott (nem csak) a katolikus egyház történetében és világunk minden emberarcú értékközösségének életében is. De ha már eljutottunk Ferenc pápa személyiségének és szerepének mélta­tásáig - ami nyilvánvalóan és nagyon helyesen írásod célja -, nekem az előz­mények felsorolásából hiányzik a ma­2021. május 22., szombat r gát Isten bohócának nevező Szent Fe­renc elhelyezése a sorban. Akiről más fejezetben olvasom, hogy VI. Pál pápa 1979-ben az ökológusok védőszentjévé avatta, ismét más helyen említed a Ka­takomba-paktumot, amelyben 40 zsi­nati püspök meghirdette a XX. század realitásához alkalmazkodó „szegények egyháza” programot. Ez nekem nagyon összecseng Assisi Szent Ferenc XIII. szá­zadi „alternatív” mozgalmával. Érdekel­ne, valóságos kapocs-e a program Ferenc pápa és névadó őse közt? Persze tudom, hogy a legendáriumok és a történeti alakok nem mindig fedik szükségképpen egymást, de az a mód, ahogyan a gazdag ifjú elhagyta a szülői házat és az öröklött polgári javakat, az írásod témájába vágó történeti ténynek látszik. Bizonyára lehetett valami alapja annak a legendás motívumnak is, hogy Ferenc képes volt madaraknak is prédi­kálni; s ha már csak irodalmi lelemény­nek tekinthetjük is a vérengző farkas és a rettegő gubbiói polgárok közti „meg­egyezés moderálását”, ez mai szemmel nézve - szerintem - az egyetemes kul­túrtörténet legfontosabb példabeszéde. A megegyezéses érdekérvényesítés, a win-win stratégia, egyben az empatikus kommunikáció ideáltipikus mintája. Ez persze az olvasó (jómagam) as­­­szociációja, ami természetesen nem pattanhatott volna ki a semmiből az írás ismerete nélkül. Az írás lényege pedig, hogy egy „szegletkő” ember körül hozzá hasonlóan szabálytalan sorsú és szemé­lyiségű emberekből afféle bázisközösség képződik, megtestesítvén a II. Vatikáni Zsinatnak Ferenc pápa által erőteljesen szorgalmazott egyházreformprogram­ját - amely általánosabb életmódreform is egyben anélkül, hogy a katolikus egy­ház „egyedül üdvözítő” hitelveit akarná a testvérinek tekintett vallásos és laikus szervezetekre és személyekre erőltetni (párbeszéd). De nem könyvismertetőt akarok írni, könyved magáért beszél, és tudom, hogy a leírt (kis)közösségnek megvan a való­ságfedezete is Isten Bohócainak Rendje névvel összefogott (több mint) baráti kö­röm létében. Ismerem én is ennek a rendnek né­hány tagját és becsülöm őket. Sajnos egyelőre kevesen vannak. Vagytok. Va­gyunk - ha magamat is ide számíthatom. Mint ahogy teszem szívem szerint. Ha igazság- és feladatkereső, előítélet-men­tesen gondolkodó emberek összeszerve­­ződését látom, legyen az a közösség bár­mily’ szűk körű, hajlamos vagyok benne mustármagot látni - amely kisebb ugyan minden magnál, de fává lesz, rászállnak az égi madarak, és fészket raknak az ága­in. (Máté evangélista után kissé szaba­don.) További jó munkát kívánva barátság­gal köszöntlek, Budapest, 2021. május 5. Egy égi madár (Trencsényi Imre) SZENT FERENC JÓ ÚTRA TÉRÍTI A GUBBIÓI FARKAST Mai szemmel nézve az egyete­mes kultúrtörté­net legfontosabb példabeszéde

Next