Népszava, 2021. június (148. évfolyam, 124-149. szám)

2021-06-02 / 125. szám

BELFÖLD NÉPSZAVA 2021. június 2., szerda5 Az autósoknak jobb lesz elkerülni a Belvárost • DUGÓ Indul a nagy útlezárások kora. Egyszerre újul meg a Lánchíd, a pesti alsó rakpart és a Blaha Lujza tér. Új buszj­árat is indul, és a Hegyalj­a úton végig buszsáv lesz. SZALAI ANNA A közösségi közlekedésre terelné a belvárosban közlekedőket, illetve az oda tartókat a főváros. Az ajánlat több mint megfontolandó, hiszen egyszerre építik át a pesti rakpar­tot, végzik a Lánchíd rekonstruk­cióját és újítják meg a Blaha Lujza teret. A lezárások alaposan felülír­ják az arra közlekedők életét. Rá­adásul a munkálatok hónapokig, a Lánchíd esetében másfél évig tar­tanak - derült ki egy mai BKK-hát­­térbeszélgetésen. A sort a pesti rakpart Eötvös tér-Margit híd közötti szakaszá­nak lezárása nyitja június 7-én, de a hétvégi gyalogosnyitás okán praktikusan már most szombattól járhatatlan lesz a rakpartnak ezen szakasza az autósok számára egé­szen az év végéig. Ősszel megkez­dődik a rakpart alatti nagy átmérő­jű ivóvízvezeték cseréje is. A Lánchíd felújításához szük­séges állványzatot a budai oldalon ezen a héten csütörtök, péntek szombat éjszaka építik fel, akkor feszítik ki a lehulló törmelékeket felfogó hálót is, így este tíz és reg­gel hat között a Döbrentei tér és a Halász utca között a budai alsó rakpart is zárva lesz. A felújításhoz szükséges toronydarut pedig jövő hétfőn és kedden állítják fel a pesti oldalon. A Lánchídon eddig az előkészí­tő munkák zajlottak, június 16-tól azonban a teljes hidat lezárják, mert megkezdődik a pályaleme­zek bontása. Ezt követően derül ki, hogy a 9 éve halogatott felújítás miatt milyen mértékben zabálta fel a rozsda a híd tartószerkezetét. Az átkelő teljes rekonstrukciója miatti Már most szombattól egészen az év végéig járhatatlan lesz a rak­partnak a Parla­ment előtti szakasza az autósok számára lezárás - Orbán Viktor kormányfő állami támogatáshoz fűződő kikö­tése értelmében - 18 hónapig tart majd. Balogh Samu, Karácsony Gergely kabinetfőnöke, illetve a BKK és a Budapest Közút Zrt. munkatársai bíznak benne, hogy a határidő tartható, bár szakmai körökben erős a kétely, hogy ennyi idő elegendő lehet a híd felújításá­hoz. De sok múlik azon, hogy mit találnak majd a kivitelezők oda­bent. Az átkelőt az A-Híd Zrt. újít­ja fel nettó 18,8 milliárd forintért. A híd műszaki átadását egyébként 2023 novemberére tervezik. Az átkelő lezárása alaposan megbolygatja a belváros felé tartó autósok életét. A Lánchíd koránt­sem tartozik a legnagyobb igény­­bevételű hidak közé, naponta így is áthalad rajta 26 400 autó, plusz a buszok. Az autósok többsége várhatóan az Erzsébet híd, illetve a Margit híd felé kerül majd, ami a jelenleg is gyakori torlódásokat megsokszorozhatja. Őket megpró­bálják átterelni más dunai átkelők­re és útvonalakra, de a dugók elke­rülése érdekében módosítottak a lámpaprogramon és új sávot is nyi­tottak az autóknak. A Lánchídon naponta tömeg­­közlekedéssel átkelő 11 ezer utast egyrészt az M2-es metróvonalra „ültetnék át”, másrészt új buszjá­ratot indítanak a Hegyalja úton. A 110E az Apor Vilmos tér és a Bos­­nyák tér között közlekedik. Hala­dását a Hegyalja úton szakaszosan meglévő buszsáv teljessé tételé­vel segítik. Ennek kialakítása már megkezdődött, a sávokat a követke­ző napokban festik fel. Az új csúcs­időben tízpercenként közlekedő járattal 500 új férőhely keletkezik a meglévő buszjáratok biztosította 2000 mellett. A híd lezárása miatt elterelik a 16-os (a Széll Kálmán térre megy a Clark Ádám tér felől), a 105-ös (az Erzsébet hídon megy át) és a 178-as (a Rákóczi út helyett az Andrássy úton jár) buszt is. Az új útvonalak­ról, a módosítások részleteiről a BKK számos csatornán tájékoztat­ja majd az utasokat. Mindezek tetejébe július elején indul el a Blaha Lujza tér átépítése. Ennek részeként felbontják az alul­járó feletti útszakaszt, illetve új fel­színi gyalogosátkelőket alakítanak ki. A munka miatt az autósok elől mindkét irányban lezárnak egy sá­vot. A villamosközlekedést viszont nem érinti a munka, mert a sínek alatti részt már korábban szigetelték. A felújítások - különösen a Lánchídé - még sok meglepetést tartogathatnak a kivitelezőknek, hi­szen csak a műtárgyak megbontása után válik láthatóvá a belső szerke­zet romlásának mértéke. Másrészt Balogh Samu azt is elmondta, hogy a pesti rakpart megújítása - amen­­­nyiben a kormány állja a szavát, és ad pénzt a kivitelezésre - a délebbi szakaszokkal folytatódik. A lezá­rások tehát még sokáig velünk ma­radnak, legfeljebb vándorolnak. BONTÁS Június 16-tól a teljes hidat lezárják, mert megkezdődik a pályalemezek bontása, a rekonstrukció 18 hónapig tart majd 26,4 ezer autó, plusz a buszok 11 ezer utassal haladnak át naponta a Lánchídon Bérlakástörvény: rejtegeti a módosítóját a Fidesz VITA Kedden ismét napirendre tűzte a bérlakások kötelező elide­genítésére vonatkozó Böröcz Lász­­ló-féle fideszes törvényjavaslatot az Országgyűlés gazdasági bizott­sága. A tervezet tárgyalása lénye­gében pótcselekvés volt, hiszen a azt az eredeti formájában még a kormánypárt sem támogatja, ko­rábban már jelezték, új szöveget fognak beterjeszteni, a jogszabály hatályát szűkítenék. A Fidesz a gazdasági bizottságban lesöpörte az ellenzéki módosítókat Ugyanakkor a keddi bizottsági ülés arra jó volt, hogy az ellenzé­ki módosítókat a Fidesz-KDNP-s többség lesöpörje az asztalról. Hi­székeny Dezső (MSZP) azt javasol­ta, hogy a lakásokat csak azoknak a bérlőknek adják el, akik már 1995. november 30-tól bérlői az ingat­lannak. Csárdi Antal (LMP) a bér­leti jogviszony kezdetét 1994. de­cember 31-re datálta volna, illetve a megvett lakásokra 20 évig elidege­nítési és terhelési tilalmat jegyez­tetett volna be. Nem támogatták Csárdi azon javaslatát sem, hogy egyösszegű fizetésekor a forgalmi érték 70 százaléka legyen a vételár, részletfizetésnél pedig az első 10 százalékos részletet nyolc napon belül ki kelljen fizetni. Burány Sán­dor (MSZP) módosítóját is elve­tették, amely az értékesítendő la­kások körét a kőbányai MÁV-telep lakásaira is kiterjesztette volna. Az elutasítás nem meglepő, hiszen az ellenzéki javaslatokat rendre elutasítják a fideszes több­ségű bizottságok. Az viszont érde­kesebb, hogy egyelőre se híre, se hamva az érintett lakások körét lényegesen szűkítő módosítónak. Hasonló játszmát folytatott 2018- ban a Fidesz a túlóratörvénnyel kapcsolatban is. Kósa Lajos és Szatmáry Kristóf szintén egyéni indítványként, előzetes egyeztetés nélkül benyújtott törvényjavasla­ta a 250 rendkívüli túlórát emelte volna általánosan 400-ra. A tilta­kozás hatására úgy tűnt, meghátrál a kormány, de a törvényalkotási bi­zottság az eredeti, szigorúbb verzi­óhoz közelebb álló szövegváltoza­tot támogatta, amit azután meg is szavazott az Országgyűlés. Mint ismeretes Böröcz László fi­deszes országgyűlési képviselő má­jusban nyújtotta be a több mint 100 ezer bérlakást érintő, egész ország­ra kiterjedő törvénymódosítási ja­vaslatát, amely szerint valamennyi önkormányzatnak kötelező lenne eladni a bérlőknek a tulajdonában lévő lakásokat a forgalmi érték leg­feljebb 30 százalékáért, de külön­féle kedvezmények összeadódása esetén akár 10,5 százalékért. A javaslat ezermilliárdos vagyon elkótyavetyélésére kötelezte volna az önkormányzatokat, amit azok - még a kormánypártiak is - nagy felháborodással fogadtak. Erélye­sen tiltakoztak a különféle szakmai szervezetek is, a különböző közvé­lemény-kutatások pedig azt mutat­ták, hogy még a fideszes választók is erősen megosztottak ez ügyben. A tiltakozás hatására visszakozott a kormány. Múlt csütörtökön már azt írta párttársainak Kocsis Máté frakcióvezető, hogy nem az összes bérlakást, hanem „csak” a fővárosi világörökségi területen - a budai Várban és az Andrássy úton - lévő­kön adnának túl. Ezt a parlamenti vitában Böröcz László is megerő­sítette, hozzátéve, hogy a vételi jog gyakorlásához előírnának egy minimális - ötéves - bérleti jog­viszonyt, illetve a megvásárolt la­kásokat elidegenítési tilalommal terhelnék. Csakhogy mindebből semmi nem látszik egyelőre. Csütörtö­kön kerül az ügy a törvényalkotási bizottság elé, ha ekkor áll elő az új javaslatával a Fidesz, alig másfél hét marad az érdemi vitára a vég­szavazás előtt. SZALAI ANNA PRÉDA A javaslat hatalmas vagyon elkótyavetyélésére kötelezte volna az önkormányzatokat

Next