Népszava, 2021. november (148. évfolyam, 253-277. szám)

2021-11-16 / 265. szám

2 NÉPSZAVA 2021. november 16., kedd A DK gyanakszik A DK írásbeli körkérdésben tu­dakolja az Orbán-kormány tag­jaitól, hogy ők vagy családtag­jaik az elmúlt év során adtak-e el Mol-részvényt - jelentette be online sajtótájékoztatóján Varjú László alelnök. Emlékeztetett, hogy Molnár József, az olajcég vezérigazgatója múlt hét hétfőn 200 millió forintnyi Mol-rész­­vényt adott el. A papír értéke a múlt hét csütörtökön és pénte­ken jelentősen csökkent. Igaz, tegnap - 0,99 százalékkal gyen­gülő BUX mellett - a Mol értéke már 1,94 százalékkal nőtt. REFLEKTOR Nő a kutasok benzinára és kára KÖZLEKEDÉS Tegnaptól a hazai töltőállomások legfeljebb 480 forintért mérhetik az alapüzemanyagok literjét, így a 95-ös szerdai, 5 forintos drágulását már nem adhatják tovább MARIMITZ ISTVÁN Tegnaptól a kormány döntése nyo­mán 480 forinton állt be a normál, E10-nek is nevezett 95-ös benzin és gázolaj legmagasabb alkalmazható kútára. A jelek szerint ezt a több mint 2 ezer hazai töltőállomáson be is tartották. A zömük napi adatait gyűjtő Holtankoljak.hu tanúsága szerint 51 kút legalább egy forinttal ennél is olcsóbban adta a benzint, több mint felük 479 forint 90 fil­lérre állt be, a többiek viszont nem vacakoltak, és 480-at írtak ki a to­temoszlopra. Annak ellenére, hogy a gázola­jért vasárnapig a benzin 504 forin­tos középáránál átlag 6 forinttal többet kértek, a kormányzati ár­befagyasztás több kút esetében to­vábbi, önkéntes tarifacsökkentést váltott ki. Míg ugyanis múlt csü­törtökön a honlap egyetlen, a dí­zelt 480 forintnál olcsóbban kínáló kutat sem tartott nyilván, tegnap már 49, ennél legalább egy forinttal olcsóbb egységet találtunk, pedig azóta a „központi”, vagyis nagyke­reskedelmi tarifák nem változtak. A többség gázolajban is beállt 479 forint 90 fillérre (vagyis e kutak is csökkentették tarifájukat 10 fillér­rel). Tegnap egyébként mindkét listán egy tatai Mol-partner bizo­nyult a legolcsóbbnak. Hétfőn, vagyis az árbefagyasz­tás napján folytatódott a hazai kutasok és a kormányzat közötti, színfalak mögötti tusakodás. A csütörtöki árbefagyasztási rende­let - az eredetinél jóval hosszabb - szombati „kiegészítése” szerint annak a kútnak, amely az intézke­dés hatálya alatt nem képes heti 48 órás szolgáltatásra, egységét a rendelet érvényességéig át kell ad­nia egy Palkovics László innováci­ós és technológiai miniszter által Nem egyér­telmű, hogy a kieső ku­takat átve­vők hogyan alkalmazzák tovább a dolgozókat, és miként veszik át a pénztárgé­pet­ kijelölt, közeli üzemeltetőnek. Azok a szolgáltatók, amelyek a teg­naptól hatályos szabályok betartá­sával nem képesek az üzemanya­gok hatósági áras forgalmazására, kötelesek üzemszünetet hirdetni - fogalmaz közleményében az In­novációs és Technológiai Minisz­térium (ITM). Az ismételt jogsér­tésen ért vállalkozás üzemeltetési joga legalább egy napig, legfeljebb fél évig korlátozható. Ilyenkor, a szakminiszter kijelölése alapján, a szükséges anyagi, technikai és ellátási képességekkel, megfelelő hatósági engedéllyel rendelkező, korábban nyilvántartásba vett szolgáltató veheti át ideiglenesen a töltőállomás működtetését - ír­ják. Az ITM november 18-ig várja ama kutasok jelentkezését, akik felkerülnének a kiesőket pótlók listájára. Lapunk egy „márkátlan” kutat üzemeltető, „névtelen” forrása úgy számol, hogy a hazai piac túlnyomó részét ellátó Mol kiskereskedelmi partnereinek zöme 480-as kútár mellett már nem tudja kitermelni saját költségeit. Tovább legfeljebb néhány, szerencsésebb elhelyez­kedésű, esetleg más finomítókkal kapcsolatban álló egység bírhatja. Szerinte ez a kútüzemeltető kis­vállalkozások tömeges csődjével fenyeget. A helyettesítés igen fe­szítő kérdéseként vetette fel úgy a munkaerő, mint a pénztárgép „át­adás-átvételét”. Ezekre egyelőre nem látnak ész- és jogszerű megol­dást. A Mal tegnap bizonyságát adta, hogy a kormánydöntés ellenére nem változtat nagykereskedelmi árképletén. Ennek megfelelően szerdától bruttó 5 forinttal emel­kedik a benzin - igaz, immár csak nagykereskedelmi - ára. A hétfői állapothoz képest tehát ennyivel nő a hazai kutasok vesztesége és feszültsége. A múlt heti árrendelet után lapunknak „fehér” és „színes” kútüzemeltetők is 10-20 forintra tették a még kibírható nagykeres­kedelmi áremelkedés mértékét. Egyébként a - mostantól nem a közlekedőket, hanem a kutaso­kat sújtó - tarifákat a nemzetkö­zi olajárak csökkenése ellenére emelték. A háttérben tehát legin­kább a forint dollárral szembeni, folytatódó gyengülése állhat. Tegnap egy magán-töltőállo­máson mindenesetre kérdésünkre úgy látták: a hazai autósok úgy tan­koltak, mintha nem lenne holnap. Egyelőre úgy vélték, nem szívesen hagynának fel az iparral, de azért az átvevők listájára sem jelentkez­nének. A kútkezelők mintegy fele úgy gondolta, a 479,90 jobban mutat a totemosz­lopon, mint a 480 forintos üzemanyagár „Egy átlagos töltőállomás nem aranybánya” BENZINKÚTMATEK A ben­zinnel most vagyunk nullán, a dí­zelen még van nagyjából öt forint haszon literenként, de ebből nem lehet fenntartani a kutat - mondja egy szuszra Koczor András, a So­mogy megyei Hetes település ben­­zinkútjának üzemeltetője, és nagy lendülettel folytatja: - Főleg, hogy a Mol szerdától öt forinttal emeli a nagykereskedelmi árat, azaz on­nantól már minden liter benzin mínuszos lesz. Nem is tudom, ho­gyan képzelték ezt fönt?! A kormány ugyan csak az alapüzemanyagok, vagyis a 95-ös benzin és a sima gázolaj árát fa­gyasztotta be 480 forinton, vagyis a prémiumoké megmaradt bőven 500 fölött, ám Koczor András sze­rint, amióta durván elszálltak az árak, a drágábbakból jóval keve­sebb fogy. - A legrosszabb, hogy nem tu­dunk semmit, kiszámíthatatlan és bizonytalan a jövő. Jelen állás sze­rint három hónapra fagyasztották be az árakat, de már hallani, hogy ebből bizony fél év lesz, ki kell tar­tani a választásokig. Csak azt nem értem, miért a benzinkutasokkal fizettetik meg a rezsicsökkentés­nek hívott hatósági árszabályozás költségeit - háborgott a kutas. A hetesi kút üzemeltetője úgy vélte, ha valóban segíteni akart volna a kormány, az üzemanyagok nagykereskedelmi árát maximálta volna, vagyis a Mol állná a cechet a benzinkutasok helyett. - Az embereknek fogalmuk sincs róla, hogy egy átlagos töltőállomás nem aranybánya - jegyezte meg. Aztán beavatott minket a kútüze­­meltetés alapvetéseibe. Mint fogal­mazott, literenként nagyjából 30 forintos árréssel dolgoztak eddig a kutak, ebből kellett kitermelni a rezsit, az alkalmazottak bérét és valamennyi hasznot. A nullás árrés viszont azt jelenti, hogy mostantól saját zsebből kell majd mindent fi­zetni, nem véletlen, hogy már a hét­végén mondták többen, elküldenek alkalmazottakat. Januártól pedig - tette hozzá - még rosszabb lesz a helyzet, hiszen 200 ezerre nő a mi­nimálbér, így azzal együtt az adók és a járulékok is emelkednek, amit szintén ki kell fizetniük a kutak üzemeltetőinek, vagyis még mé­lyebben a zsebükbe kell nyúlniuk, ha nem akarnak embert elküldeni. Ráadásul a 480 forint az autó­soknak sem jelent nagy segítséget Koczor András szerint, hiszen az még mindig bőven a korábbi, va­lamivel több mint 450 forintos csúcsár felett van.­­ Nem véletlen, hogy bár csü­törtökön bejelentették a 480-as maximált árat, a forgalmon abszo­lút nem látszott. Ugyanannyian jöttek az elmúlt három napban, mint korábban, s hétfőn sem fo­gyott több üzemanyag. Akinek az 510 forintos benzin drága volt, annak ez is drága, akinek mennie kell, annak pedig szintén mindegy - összegzett Koczor András. A vállalkozó azon csak kínjá­ban mosolygott, hogy a töltőállo­mások üzemeltetőit kötelezték a nyitvatartásra, ellenkező esetben elvehetik és másnak adhatják az üzemeltetési jogot. - Az ember nem zár be, mert ki kell szolgálni a vevőket, még ilyen áron is - jegyezte meg. - Ráadásul az úgynevezett elvárt forgalom után mindenképpen adózni kell, tehát az is költség. Tehát mara­dunk nyitva, viszont bevétel híján centizni kell majd a rendeléssel, ami azt jelenti, hogy előfordulhat, éppen nem lesz üzemanyagunk, mert nem tudunk tartalékolni, ha­nem próbáljuk kiszámolni, mikor fogy el az előző adag. És ez nem szabotázs vagy sértődés, hanem szimpla matematika: ha nincs elég bevételem, nem tudok elegendő árut venni. VAS ANDRÁS Koczor András, Hetes benzinkút­­jának üzemelte­tője szerint szer­dától veszteségbe fordulnak „Maradunk nyitva, viszont bevétel híján centizni kell majd a rendelés­sel, előfordulhat, hogy éppen nem lesz üzemanyagunk" Indulat a pult mögött: miért nem rögzítik a kenyér árát is? Amit mondanék, az nem tűri a nyomdafestéket - így hárította el érdeklődé­sünket az egyik kis, „márkátlan", azaz nagy hálózathoz nem tartozó fővárosi benzinkút kiszolgálója. Annyit azért elárult, hogy nem véletlenül nincs jelen a főnöke, jelenleg is „rohangál fűhöz-fához", pontosabban a franchise-partne­­réhez, hogy mi legyen, ki viselje majd a nyomott árak miatti veszteséget. Sze­rinte eddig azért jócskán megérte a benzinkút-üzemeltetés, így biztosan egy darabig kitarthat a cég, legalábbis nekik nem mondták, hogy leépítés követ­kezne. Az mindenesetre látványos, hogy a kormány az ő bőrükre népszerűsíti magát a benzinár rögzítésével. „Miért nem rögzítik akkor ugyanígy a kenyér árát?" - utalt arra, hogy az is sokat drágult. BATKA ZOLTÁN

Next