Népszava, 2022. március (149. évfolyam, 50-75. szám)

2022-03-26 / 71. szám

21 NÉPSZAVA , 2022. március 26., szombat Maga alá gyűrte az állam az DANO ANNA Hatalmasat változott 12 év alatt a magyar egészségügy, még ha a páci­ensek keveset is vesznek ebből ész­re. A kórtünetek - a kórházak adós­ságától a sorállásig - ugyanazok, annak ellenére, hogy közben az in­tézményrendszer teljesen átalakult. Megszűnt az önálló egészségügyi tárca, ahogy az ellátások minőségi kontrollját gyakorló járványvédel­mi hatóság, az ÁNTSZ is, az operatív irányítás mostanra a belügyminisz­ter feladata lett. Megroppantották a gyógyszerpiac hatósági ellenőrzésé­re és a gyógyszerbiztonság felügye­letére hivatott Országos Gyógysze­részeti Intézetet, így fordulhatott elő, hogy szokásos szakmai kontroll nélkül engedélyezték a lakosság ol­tására a keleti vakcinákat. Már az első ciklusban felszámolták a társa­dalombiztosítást, minek következ­tében az egészségügyi ellátás már nem járandóság, hanem a politika mindenkori kegyétől függ. Meg­szüntették a betegek jogvédelme és a szolgáltatások minősége felett őrködő Egészségbiztosítási Fel­ügyeletet. A teljes kórházrendszert államosították, ami a legtöbb szak­rendelőt is érintette. A betegképvi­selők egykor önálló szervezetét is beolvasztották a minisztériumba. Az új egészségügyi jogállási tér­ A dolgozó orvosok körében 5 százalékról 12-re nőtt a 70 évesek vagy annál idősebbek aránya. • • HÁTTÉR Orvoshiány, tovább nyúló várólisták, túlterhelt dolgozók - ma is épp azok a gondok feszítik a rendszert, mint 2010- ben. Sorozatunk újabb részében terítéken az egészségügy 12 éve, vénnyel lényegében besorozták az állami szolgálatba az egészségügyi szakembereket. Az ágazatban ke­letkezett adatok központosítása is szinte teljessé vált az egészségügyi szolgáltatási tér létrejöttével. Rész­legesen rendezték az egészségügyi béreket, az orvosok példátlan mér­tékű összeget kaptak, míg a szakdol­­gozók jövedelme alig változott. Mindezek ellenére az ellátás útvesztőiben továbbra is a vaksze­rencse dönti el, ki milyen szolgál­tatáshoz jut. A betegnek most kicsit hosszabb a sor a várólistás beavat­kozásoknál, így míg 2010-ben térd­protézisre 5 évet, csípőprotézisre 5,2 évet kellett várni, most előbbinél 8, utóbbinál 6,2 év, mire sorra kerül a páciens. Ez azért is súlyos tünete a válságnak, mert a várólisták jelzik, milyen a közfinanszírozott egész­ségügyi ellátásokhoz való hozzáfé­rés. Kemény mutató az is: a magyar férfiak több mint negyede, a nőknek pedig épp a nyolcada veszíti életét még 65 éves kora előtt. S míg 2010- ben a születéskor várható élettar­tam 74,3 év volt, ez mára csak alig több mint egy évvel, 75,5-re nőtt. A közegészségügy finanszíro­zásában a visegrádi országokhoz képest is lemaradtunk. A magyar egészségügyi közkiadások 2010- ben a GDP 5 százalékát tették ki. A csehek ugyanekkor 5,8, a szlovákok 5,6, a lengyelek 4,6 százalékot köl­töttek erre a területre. Az OECD adattáblájában Magyarországról csak 2019-es adat lelhető fel, míg a többi visegrádi országról már a 2020-as számok is rendelkezésre állnak. Eszerint itthon 2019-ben 4,3 százalék volt a ráfordítás, míg 2020- ban a lengyelek 5,2, a csehek 7,4, a szlovákok 6,3 százaléknál tartottak. Egy ember egészségére a magyarok átlagosan 2170 dollárt, a szlovákok 2360-at, a lengyelek 2547-et, a cse­hek 3804-et költöttek. Sinkó Eszter egészségügyi közgazdász adatai sze­rint csak 2020-ban 17 ezer szakdol­gozó és mintegy 4100 orvos „tűnt el” a rendszerből. Annak ellenére is, hogy a kormány 410 milliárdot költött béremelésre (330 milliár­dot az orvosokéra és 80 milliárdot a szakdolgozókéra). A szakember szerint ezen többlettel sem sikerül megakadályozni, hogy az ellátásra várakozók száma tízezrekkel növe­kedjen. A KSH szerint 2020-ban úgy 7 ezer állás volt betöltetlen, ezek kö­zel felére szakdolgozókat, több mint ötödére orvosokat vártak. Az orvosi állások 3,7, a szakdolgozói állások 3,4 százaléka volt üres. A dolgozó or­vosok körében 2010 és 2019 között 5 százalékról 12-re nőtt a 70 évesek vagy annál idősebbek aránya. Miután a Fidesz 2008-ban a vi­zitdíjról szóló népszavazással meg­­roppantotta a szocialista-liberális koalíciót, két évre rá „az egészség­ügy nem üzlet” szlogennel jutott ha­talomra, most pedig több mint egy évtizedes kormányzás után kön­­­nyen lehet, hogy a következő ciklus a magánegészségügy lendületesebb térfoglalását hozza magával. A lift nem üzemel, a csempe omlik - szembejött a valóság Orbán Viktorral, ami­kor a járvány idején kórházi körutakat tett FORRÁS: ORBÁN VIKTOR FACEBOOK-OLDALA Tizenkét év nyereségei és veszteségei ÉRTÉKELÉSEK Egészségügyi szakembereket kérdeztünk arról, hogy az ágazatban mit tartanak az elmúlt 12 év legfontosabb nyeresé­geinek és veszteségeinek. Vidor Eszter, a Betegszerve­zetek Magyarországi Szövetsé­gének kommunikációs vezetője eredményként értékelte például, hogy a járvány idején a korábbinál nagyobb rugalmassággal fordult a kormányzat a betegszervezetek felé. A 12 év veszteségei közé sorolta a háziorvosok kapuőri szerepének gyengülését, a járóbeteg-ellátás, a pszichiátriai és drogprevenciós há­lózat teljes beomlását, a várólisták hosszának megnyúlását, a hálapénz kivezetése nyomán a szülészetben megszűnő szabad orvosválasztást. A betegjogok nyomon követhetet­lenek, a páciensek nem tudják, mit várhatnak el a rendszertől, és mit nem. Nincs minőségbiztosítás. Balogh Zoltán, a Magyar Egész­ségügyi Szakdolgozói Kamara elnö­ke a 12 év sikerei között említette, hogy a megújuló infrastruktúrával korszerűbb körülmények között dolgozhatnak, és a járvány alatti nagyobb társadalmi figyelmet, tá­mogatottságot. A technológia fejlő­dését, a robottechnika térnyerését a műtéti eljárásokban. A veszteségek közé sorolta, hogy nem sikerült az országos vezető főápolói posztot létrehozni, bérfelzárkóztatást elér­ni, és a szakdolgozók a közalkalma­zotti státuszukat is elvesztették. Hankó Zoltán, a Magyar Gyógy­szerészi Kamara elnöke az elmúlt 12 év sikereként jelölte meg a gyógy­szerpiaci liberalizáció megszünte­tését. Ennek nyomán stabilizáló­dott a patikahálózat, a gazdálkodás, megszűnt az eladósodás. Erőssé vált a gyógyszerészi érdekérvényesítés. A veszteségek közé sorolta, hogy nő a külföldi befolyás a gyógyszertá­rak működésében, a tiltás ellenére mégis alakulnak patikaláncok. Soós Adrianna, a Független Egészségügyi Szakszervezet elnöke azt emelte ki: veszteség az a több ezer jól képzett egészségügyi dolgo­zó, aki a túlhajszoltság, a rossz mun­kakörülmények miatt és a megfe­lelő elismerés, bérezés hiányában elhagyta az egészségügyet. A 12 év nyereségei közé sorolta azt, hogy a szociális intézményekben dolgozók a járvány alatt az extrém nehézsé­gek, körülmények ellenére kitar­tottak. Nyereség, hogy főként uniós forrásokból sok új diagnosztikai eszköz került a rendszerbe, és elin­dult az egészségügy digitalizációja. Gógl Árpád, aki 1998 és 2000 között volt egészségügyi miniszter, a legjelentősebb lépésnek a para­szolvencia kivezetését lehetővé tévő béremelést említette. A pra­xisközösségek létrehozását korsza­kos jelentőségűnek tartja, ahogy az elektronikus szolgáltatási tér elké­szítését is, amelynek pótolhatatlan szerepe van a diagnosztikában, a gyógyszerellátásban. Fontos lépés­nek ítélte az Eurotransplanthoz való csatlakozásunkat, a fiúk oltását a HPV vírusa ellen, és példamutató­nak tartja a koronavírus elleni vak­cinák biztosítását is. Székely Tamás egészségügyi miniszter (2008-2010) úgy véleke­dett: „A legfontosabb negatívumnak azt tartom, hogy miközben a három kétharmados többségű ciklus alatt lényegében az egészségügy összes lényegi problémája megoldható lett volna, a nemdohányzók védelméről szóló törvényen, a hálapénz kiveze­tésén, illetve az orvosi béremelésen kívül sajnos más lényegi előrelépést nem látok.” Kökény Mihály egészségügyi miniszter (1996-1998; 2003-2004) Kornai Jánostól idézve azt mondta: „A mostani egészségügyi szektor nyakig benne van a szocializmus­ban, vagy fordítva, abban nyakig benne van a szocializmus.” S való­ban, a magyar egészségügy hátra­felé ment, nem előre. Túlságosan központosított, szakmai megfonto­lásokat nélkülöző, hatalmi-politikai érdekeket kiszolgáló rendszer ala­kult ki. Csehák Judit, aki 2002-2003- ban egészségügyi, szociális és csa­ládügyi miniszter volt, az eredmé­nyek közé sorolja az orvosi bérek emelését, valamint azt is, hogy erő­södött a lakosság egészségtudatos­sága, amit az oltások elfogadottsá­ga és a maszkviselés elterjedtsége is megmutat. A veszteségek közt említet­te, hogy már nincs egészségügyi szakigazgatás, szakminisztérium, de az a szerencse - írta -, hogy a belügy átvette az akut feladatokat. A fizetőképes betegek a magánel­látásban keresnek megoldást az állami rendszer problémáira, ki­egészítő magán-egészségbiztosítá­sok viszont nem segítik ezt a válto­zást. A magyar egészségügyi ellátás visszavonhatatlanul kettészakadt, amit a szakemberek átáramlása is ékesen bizonyít. Kóka János - aki 2007 ápri­lisában 15 napig felügyelte tárca­vezetőként az egészségügyet, ma egyebek mellett egészségügyi vál­lalkozó - úgy véli: veszteség, hogy a rendszer jó időre elveszítette az átfogó egészségbiztosítási reform lehetőségét (de ezt nem az elmúlt 12 évben, hanem régebben, 2006- ban veszítette el). Jól működő biz­tosítási rendszer nélkül ugyanis nem alakítható ki minőségi, ügyfél­­központú, megelőzésben érdekelt, transzparens szolgáltatási rend­szer. Szerinte az ágazat a hálapénz kivezetésével és a bérek felzárkóz­tatásának megkezdésével tisztább viszonyokat nyert, és egy új esélyt egy átfogó ágazati megállapodásra, akár már a következő kormányza­ti ciklusban. Nyereségnek tartja a minőségi magánszolgáltatók be­vonását az ellátásba, valamint a ki­egészítő magán-egészségbiztosítás megjelenését, megerősödését. Zombor Gábor, volt egész­ségügyért felelős államtitkár (2014-2015) az elmúlt 12 év egyik legnagyobb eredményének az Egészségügyi Szolgáltatási Tér létrehozását tartja. E rendszer ér­deme, hogy a járvány alatt gördü­lékeny maradhatott orvos-beteg találkozás nélkül is például a króni­kus betegek gyógyszerelése. Kérdeztük a Magyar Orvosi Kamarát is, de ők a kampányidő­szakra hivatkozva elhárították a válaszadást. DANÓAN­A Balogh Zoltán: A szakdolgozók a közalkalmazotti státuszukat is elvesztették Kökény Mihály: Túlközpontosított, hatalmi-politikai érdekeket kiszolgá­ló ez a rendszer

Next