Népszava, 2022. május (149. évfolyam, 100-125. szám)

2022-05-28 / 123. szám

Védjük Putyin olaját ÁTÁLLÁS Egyedül a magyar kormány gátolja az embargót. A Mól közben már teszteli az átállást az alternatív alapanyagra. D­r . MARNITZ ISTVÁN A Mol százhalombattai és pozsonyi finomítójában szeptember során egy-egy hétig a „tengerről” vásá­rolható olajok jelenleginél jóval nagyobb arányú, ipari méretű fel­dolgozását teszteli - tudta meg a Népszava. Ezalatt az EU már csak az egyaránt molos finomítónak ott­hont adó Magyarország és Szlová­kia - lényegében egyedül a magyar kormány - egyetértésére vár, hogy egységesen mondjon nemet Putyin véres olajára. A helyzetet tovább élezi, hogy ukrán politikusok teg­nap már arra célozgattak: bármi tör­ténhet a Barátság kőolajvezeték uk­rán szakaszával. Vagyis akár hamar veszélybe is kerülhet Magyarország orosz olajjal történő ellátása.­­ Az Orbán-kabinetnek az EU orosz olajbehozatali tilalomtervé­vel kapcsolatos álláspontja komoly­talan, nem tárgyalási alap - ezt már Holoda Attila, a Mol korábbi ku­tatás-termelési igazgatója, az Or­­bán-kabinet egykori energiaügyi helyettes államtitkára, illetve Mik­lós László, az olajcsoport vállalati kapcsolatokért felelős korábbi igaz­gatója mondta tegnap egy sajtótá­jékoztatón. Közben megjelent a magyar töl­tőállomásokon a kettős árrendszer: hatósági áras üzemanyag csak ma­gyar rendszámú autóba tölthető, az ellenőrzést a kutakra bízták. ÍRÁSAINK A 2. ÉS A 6. OLDALON Az EU már csak a ma­gyar kor­mányra vár, hogy egysé­gesen mond­jon nemet Putyin véres olajára. Kőolaj-feldol­gozó. Meg­próbálkoznak a máshonnan beszerzett keverékkel, az­tán meglátják, mi lesz MELLÉKLET A MAI LAPSZÁMUNKBAN AJÁNLÓ Hiányzó informatikusok Minden eddiginél nagyobb lehet az informatikushiány - figyelmez­tet az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövet­sége (IVSZ). Megtörni látszik az IT-szakok iránti növekvő érdeklő­dés évtizedes trendje. 4. oldal Lengyel fordulat Jelentős uniós pénzek felszaba­dulását reméli Varsó a lengyel parlament csütörtöki döntésé­től, amely szerint megszüntetik a legfelsőbb bíróság vitatott fegyel­mi kamaráját. Elhárul az akadály Brüsszel megbékítése elől. 7. oldal Már a törvényekkel szemben kormányoznak FELH­ATALMAZÁS A parlamenti demokrácia bizonyos szempontból kellemetlen még kétharmaddal is: létezik parlamenti vita, az ellenzék felszólalhat, feltehet kényelmetlen kérdéseket. Rendeleti kormányzás esetén viszont minden a Karmeli­tában dől el, oda nincs bejárása az ellenzéknek, a nyilvánosság koc­kázata nélkül lehet nagyon súlyos, akár szabadságjogokat korlátozó in­tézkedéseket meghozni - mondja a lapunknak adott interjúban Pásztor Emese, a TASZ politikai szabadság­jogi proj­ektvezetőj­e. SZOMBATI RANDEVÚ AZ 5. OLDALON TELJHATALOM PÁSZTOR EMESE: Zárt ajtók mögött korlátoz­hatják a szabad­ságjogokat Egészségügy: most két évig a fű sem nő MOK Az ország nehéz pénzügyi helyzete miatt „itt a következő két évben a fű sem fog nőni” - fogal­mazott a Magyar Orvosi Kamara I. kongresszusán Sinkó Eszter egész­ségügyi közgazdász, aki szerint ezért az ágazati békére igen nagy szükség lesz. Megjelent a rendez­vényen és együttműködést ígért a szakmának Takács Péter új egész­ségügyi államtitkár, aki úgy fogal­mazott: a stratégai javaslatok egyike sem kerülhet anélkül a kormány elé, hogy a szakmával ne egyeztetnének. BŐVEBBEN A 3. OLDALON Káros vegyszerek a magyar gyümölcsökben VESZÉLYES Drámaian nőtt a legtöbb mérgező növényvédő szer használata a gyümölcsökben és zöldségekben, mert a kormányok elmulasztják a helyettesítésükre vállalt kötelezettségeik teljesítését - olvasható a PAN Europe legújabb jelentésében. Egy 2009-es rendelet értelmében az EU területén 2011 óta fokozatosan el kellene, hogy tűnjön az 55 legkárosabb növényvé­dő szer. A kontinensen termesztett gyümölcsfajták 97170 mintájának elemzése azt mutatta, hogy a vizs­gált kilenc év alatt 53 százalékkal nőtt a legkockázatosabb kategóriá­ba sorolt vegyszerekkel szennyezett minták gyakorisága. Az EU-ban továbbra is Magyar­­országon engedélyezett a legtöbb - ötvenféle - ilyen hatóanyagot tartalmazó növényvédő szer hasz­nálata. A hazai cseresznyék felénél mutattak ki veszélyes anyagokat, a fejes saláták 38 százaléka érintett, az uborkáknak a 32 százaléka. FOLYTATÁS A 16. OLDALON 2011 óta el kellene, hogy tűnjön az 55 legkárosabb növény­védő szer. Továbbra is Magyaror­szágon en­gedélyezett a legtöbb ártalmas vegyi anyag. Gépi nö­vényvédelem. Az EU végső soron a tagál­lamokra bízta az engedélye­zést, a magyar kormány pedig­ ebben­­ szélsősége­sen liberális Orosz beszélgetés a magyarok bűneiről „TÖRTÉNELEM” Egy orosz internetes csatornán megtekint­hető beszélgetés két résztvevője szerint az első világháború előtt Magyarország miatt bomlott fel a világrend. A „szakértők” minden, hazánkkal szembeni orosz-szovjet katonai fellépést jogosnak tekinte­nek - 1849-től egészen 1956-ig. Le­het, hogy csak két dilettáns tévely­géséről van szó, de az sem kizárt, hogy a magyar kormány eddigi oroszbarát álláspontja dacára ke­­ményedik irányunkban a moszk­vai politika. Az ukrajnai fronton közben orosz sikerekről szólnak a hí­rek, Limant elfoglalták, Szevero­­donyecket csaknem teljesen beke­rítették. CIKKEINK A 7. ÉS A 8. OLDALON „Az első világháború előtt Ma­gyarország miatt bom­lott fel a világrend.” FOTÓ: AFP/REGIS DOMERGUE Csak viszi a pénzt a tram-train LÁZÁR-PROJEKT Még mindig nem sikerült kijavítani a Szeged és Hódmezővásárhely között közle­kedő, hat hónapja felavatott tram­­train minden hibáját, ezért megint tovább nyúlik az „utasforgalmi pró­bának” nevezett időszak, ami alatt nem kell fizetni az utazásért - tudta meg a Népszava. A vasútvillamost tavaly ősszel adták át, a jegyárbe­vételről azóta mond le az államap­parátus, amely egyébként a terve­zettnél négyszer többet, 80 milliárd forintot áldozott eddig a projektre. A Technológiai és Ipari Minisztéri­um lapunk kérdésére közölte, hogy a hibák javításával még nem végez­tek. A műszaki gondok mellett más is hátráltathatja a normál üzem be­vezetését. Továbbra sincs végleges megállapodás arról, hogy miként oszlanak majd meg a vasútvillamos üzemeltetésének költségei, bevéte­lei Szeged és a járműveket működ­tető MÁV között. RÉSZLETEK A 3. OLDALON Hat hónapja avatták, még nem sikerült kijavítani minden hibát. Ingyenes, de a tervezett­nél négyszer többe került

Next