Népszava, 2022. július (149. évfolyam, 151-176. szám)

2022-07-09 / 158. szám

4 NÉPSZAVA 2022. július 9., szombat LAPSZÉL 7 ,1 Létszámhiány miatt leállt az ellátás Megerősítette tegnap a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Hetényi Géza Kór­ház-Rendelőintézet, hogy lét­számhiány miatt szünetel ná­luk a gyermek intenzív ellátás. Még szerdán Kunetz Zsombor egészségügyi szakértő írt ar­ról, hogy összeomlóban van az intézmény a humánerőfor­rás-hiány miatt. A kórház most maga közölte: csökkent a dol­gozói létszám az utóbbi időben a csecsemő- és gyermekosz­tály intenzív részlegén, ezért a népegészségügyi központ július 1-től átmenetileg más egészségügyi szolgáltatókat jelölt ki a feladatra. NÉPSZAVA Már rendelet is van §M a határvadászokról 16 Első lépésben 2200 határva­dászt képeznek ki és állítanak szolgálatba, számukat később 4000-re növelik majd - erősí­tette meg korábbi bejelentését tegnap Orbán Viktor kormány­fő, de most már közölte azt is, hogy az erről szóló rendeletet aláírta. Arról nem beszélt, hogy kiket és milyen feltételekkel toboroznának, pedig ez kulcs­kérdés, mert eddig sem találtak elég jelentkezőt. NÉPSZAVA 8,5 milliárdot kapott a ménesbirtok Újabb milliárdok ömlenek a Lá­zár Jánosra bízott mezőhegye­­si ménesbirtokba - írja a 444. hu. A Magyar Közlöny hétfői számában megjelent rendelet szerint 8,5 milliárdért nemzeti öntözési mintaprogram indul az állami cég által használt 5500 hektáron. NÉPSZAVA Fertő tó: elakadt a beruházás „A szerződéskötéshez szüksé­ges fedezet nem kerül rendelke­zésre bocsátásra” - az Átlátszó szúrta ki, hogy ezzel az indokkal nyilvánítottak érvénytelennek egy, a Fertő tóhoz tervezett óriásberuházáshoz kapcsolódó közbeszerzést. A döntés megle­pő, hiszen korábban civil szer­vezetek hevesen tiltakoztak a beruházás ellen, amit az Unes­co és az Európai Bizottság is bí­rált, de a kormány kitartott a 60 hektáros turisztikai központ, valamint a kikötő építése mel­lett. Az előkészítő munkálatok már elkezdődtek, nagy vitákat kiváltva gyorsan lebontották például a tó híres cölöpházait. Azt, hogy a beruházásra később lesz-e pénz, most nem tud­ni. NÉPSZAVA BELFÖLD Kis falu, nagy küzdelem PÁRT A Bahartnak nem kellett, Balatonakali mégis életet lehelt a hajózási társaság által bezárt hajóállomásba, s menetrend szerinti járatot indított. VAS ANDRÁS - Akaiiban több mint kétszáz éves hagyomány a hajózás, ezért ami­kor 2020-ban a Balatoni Hajózási Zrt. úgy döntött, hogy megszünteti a menetrend szerinti járatot, úgy döntöttünk, meg kell próbálnunk a magunk erejéből fenntartani - mondta Koncz Imre, a valamivel több mint 700 fős, Tihany melletti település polgármestere. Balaton­­akaliban már 1813-ban komphajó járt Balatonőszöd felé, melyet a pi­aristák üzemeltettek. Ehhez persze elsőként a kikö­tőt kellett megszereznie az önkor­mányzatnak, melynek - mint arról akkor lapunk is beszámolt - néhány hónapos tárgyalás után sikerült megegyeznie a Baharttal: 25 évre ingyenes használatba kapták meg a mólót és környékét. A hajózási cég ugyanis - ahogyan erről első­ként a Népszava írt 2020 tavaszán - reorganizációs programja kere­tében komoly átalakításokat jelen­tett be bő két éve. S bár a Bahartban tulajdonos tóparti önkormány­zatok nem támogatták a terveket, mely többek között négy kikötő - Balatonakali mellett Balatonkene­se, Balatonudvari és Csopak -, két kemping - Balatonboglár és Bala­­tonszemes -, és egy siófoki szálloda eladásáról, valamint az akkor éves szinten közel egymilliárdos bevé­telt jelentő vitorláskikötők bérbe­adásáról szólt, a 2019-es, 6,6 milli­árdos állami tőkeemeléssel a cégen belül minősített többségbe kerülő Magyar Turisztikai Ügynökség erő­ből megszavazta a változtatásokat. A települések lobbijának kö­szönhetően aztán a cég végül le­mondott az akali, az udvari és a kenesei kikötő értékesítéséről, s negyedszázadra átadta üzemelteté­süket az önkormányzatoknak, me­lyek vállalták: továbbra is közfor­galmúként tartják fenn a kikötőket, fizetik az üzemeltetési költségeket, s a szerződéses időszak végén nem számolhatják el esetleges érték­növelő beruházásaikat. (Ahogyan arról beszámoltunk, Csopaknak nem sikerült megegyeznie a hajó­zási céggel, a település ugyanis csak a kikötője egy részét kapta volna, s a Bahart éppen azt a partszakaszt nem adta volna át az önkormány­zatnak, mely a falu számára fontos lett volna. A kikötő végül árverésen A sétahajó­zásnak és a strand­hajózásnak kell olyan erősnek lennie, hogy el­tartsa a menetrend szerinti járatokat mondja Magyar Balázs, a Beach Boat Kft. ügyvezető­je. kelt el értelmezhetetlenül magas áron, a kikiáltási összeg 18-szoro­­sáért, közel 890 millió forintért, s a nyertes cég tavaly már le is zárta a móló környékét.) - Úgy gondoltuk, a horgászat és a vitorlázás mellett a hajózás is fon­tos a falunak, meg kell tartanunk - folytatta Koncz Imre. - Ehhez azonban át kellett íratni minden létező engedélyt az önkormányzat nevére, ami több mint egy évig tar­tott, s csak ezek után tudtunk neki­­állni keresni egy vállalkozást, mely hozzánk hasonlóan fantáziát lát az akali hajózásban. Megkeresték nagyjából az összes olyan céget, mely valamilyen hajóz­­tatási szolgáltatást végez, ám sokáig senkivel sem sikerült megegyezni, ugyanis a vállalkozások az üzemel­tetés kockázatát az önkormányzat­ra akarták hárítani, ám a falu nem vállalhatott fel ilyen anyagi kocká­zatot. - Végül rátaláltunk a Beach Boat Kft.-re, mellyel meg tudtunk egyez­ni - sóhajtott fel a polgármester. - A megállapodás szerint ők bérlik tőlünk a kikötőt, az önkormányzat pedig fizet a menetrend szerinti ha­józás szolgáltatásáért. A két összeg különbsége évi egymillió forint a terhünkre, vagyis ennyibe kerül, hogy heti négy nap - csütörtöktől vasárnapig - járjon a hajó Balaton­­szemesre. És ezért az akali lakosok ingyen utazhatnak a hajón. - Nem a menetrend szerinti sze­mélyhajózástól várjuk, hogy nyere­séges lesz az akali projekt - ismerte el Magyar Balázs, a Beach Boat Kft. ügyvezetője kérdésünkre, miért gondolták úgy, hogy érdemes ha­­jójáratot indítani Balatonakali és Balatonszemes között, ha a Bahart lemondott a lehetőségről, mert veszteségesnek ítélte. - Teljesen más az üzleti modellünk, mint a hajózási társaságé, a három pillér, amit kidolgoztunk, egymást kell, hogy kiegészítse, s ezáltal erősítse. A menetrend szerinti járatok mel­lett sétahajózás, valamint strand­hajózás szerepel a projektünkben, utóbbi kettőnek kell olyan erősnek lennie, hogy elbírja az előbbit - fo­galmazott. A sétahajózás bevett, s ami leg­alább annyira fontos, jövedelmező program a kikötővel rendelkező településeken, a strandhajózással viszont új programelemmel bővül a Balaton. A cég által tavaly év végén a Baharttól - információink szerint valamivel a 20 millió forintos kikiál­tási ár alatt - megvásárolt Arács mo­torossal ugyanis a parttól távolabb is strandolhatnak az erre vágyók.­­ A hajó a parttól távolabb, a mély vízben lehorgonyoz, ahol egy úszó platformot, egy gumistéget csatla­koztatunk hozzá, melyre négy pon­ton lehet felmászni a vízből - ma­gyarázta Magyar Balázs. - Teljesen más élmény, mint a parton napozni vagy fürdeni, a hajón pedig vendég­látás teszi teljessé az élményt. Per­sze ehhez a szolgáltatáshoz renge­teg engedélyt be kellett szereznünk, emellett szigorú protokollt is kiala­kítottunk, többek között 16 éves kor alatt kötelező a mentőmellény, s fo­lyamatos figyelőszolgálat működik a fürdőzés alatt. Az ügyvezető hozzátette, hogy Akaji mellett Balatonszemessel is hasonló terveik vannak, hiszen iga­zából e két településnek nyújtanak szolgáltatást. Arra is figyeltek, hogy a menetrend szerinti járat illesz­kedjen a Bahart-haj­ókhoz, vagyis kapcsolódjon a csatlakozásokhoz, hiszen Szemesről Balatonlellére, Balatonboglárra és Balatonföldvár­­ra is indulnak hajók. - Hosszú távban gondolkodunk, az idei szezont tapasztalatszerzés­nek szánjuk, vagyis nem ez alapján döntünk a jövőről, nem véletlen, hogy több évre szerződtünk az ön­­kormányzattal - állította Magyar Balázs. Hasonlóképpen tanulóévként tekint erre a nyárra Koncz Imre is, aki megjegyezte, a siker érdekében komoly fejlesztésbe kezdenek: új kiszolgálóépületet építenek jegy­pénztárral, vizesblokkal, zuhany­zóval, s parkosítják a kikötő kör­nyékét. KONCZ IMRE polgármester: Úgy gondoltuk, a horgászat és a vitorlázás mellett a hajózás is fontos a falunak, meg kell tarta­nunk . A község 25 évre ingyenes használatba kapta a mólót és környékét, de vállalnia kellett, hogy közforgalmú­ként tartja fenn a hajóál­lomást A parttól távolabb is strandolhat, aki igénybe veszi a strand hajózást

Next