Népszava, 2023. március (150. évfolyam, 51-76. szám)

2023-03-02 / 52. szám

KULTÚRA_________ Lírai burleszk a színpadon Kovács Dániel Ambrus Dehogy van jól című darabját mutatják be már­cius 10-én a Jurányi Házban. A Nep­tun Brigád előadása lírai burleszk mű­fajú, napjaink Budapestjén játszódik, és négy ember küzdelmeibe enged bepil­lantást. NÉPSZAVA Hámori Ildikó mint Bors néni 28 év és a Kolibri színpadán játszott több mint 500 előadás után elbúcsúzott a Bors néni cím­szerepétől Molnár Piroska, s helyét Hámori Ildi­kó (képünkön) vette át. Nemes Nagy Ágnes kö­tetének első színházi változatát 1980-ban mutatták be, az Egyetemi Színpadon, Novák János rendezésé­ben, Dajka Margit főszereplésével. NÉPSZAVA t* • : ,, Pauk György és Kurtág György is kurzust tart A Fesztivál Akadémia Budapest idei tíznapos eseményeit július 14-től 23-ig rendezik meg. A nyitónapon a Concerto Budapest a sorozat nyolc vendégszólistájával lép fel egy koncer­ten. Újdonság, hogy a főként kamarakoncer­tekből és mesterkurzusokból álló programban idén szimfonikus zenekari hangverseny is he­lyet kap; július 22-én, a Bartók-napon a Pannon Filharmonikusok adnak koncertet. Július 20- án a londoni Menuhin School kamarazenekara európai turnéjának utolsó állomása Budapest lesz, a koncerten Maxim Rysanov dirigál. A zárónapon a Parno Graszt és ifj. Sárközi Lajos először lép együtt színpadra. A mesterkurzu­sokra a világ minden tájáról érkeznek majd az idén is fiatalok. A kurzusokat tartó több vi­lághírű művész között találjuk többek között Pauk György hegedűst, és a szervezők remé­nyei szerint Kurtág György zeneszerző óráit is látogathatják majd a résztvevők. NÉPSZAVA I *1*1 2023. március 2., csütörtök I I I • • f­m­m f Ünnepel a Néprajzi Múzeum Március 5-én ünnepi programmal vár­ja látogatóit 151. születésnapja alkalmá­ból a Néprajzi Múzeum. Csaknem 30 programmal készülnek a múzeum Dó­zsa György úti új épületében és a Sza­bolcs utcai Néprajzi Múzeum Gyűjtemé­nyi Központban. NÉPSZAVA Aki az ördöggel cimborás KONCERT A Magyar Zene Házában a Fesztivál Akadémia Budapest Sztravinszkij A katona története című kamaraoperáj­át tűzte műsorra, Ascher Tamás rendezésében. A koncert második részében Vivaldi Négy évszak műve is tartogatott meglepetéseket BALOGH GYULA Bejön a katona a színpadra. Min­dene mozog. Mintha egyszerre táncolna és gimnasztikázna. Ifj. Vidnyánszky Attila már eddig is bi­zonyította, hogy egyedülálló a moz­gástechnikája, ám Sztravinszkij A katona története című kamaraope­rájának a címszerepében erre a ké­pességére újra rácsodálkozhatunk. De nemcsak erre, hanem a játékos­ságára, az ironikus, mégis komoly színpadi jelenlétére is. Egyszerre szomorú és vidám bohóc. A Fesz­tivál Akadémia Budapest produk­cióját, amely most érkezett haza egy erdélyi turnéról, Ascher Tamás rendezte, és a Magyar Zene Házá­ban tűzték műsorra kedd este. Er­délyben Marosvásárhelyen, Csík­szeredán és Székelyudvarhelyen vendégszerepelt. A Fesztivál Akadémia Buda­pestet a Kokas Katalin-Kelemen Barnabás hegedűművész házaspár nyolc évvel ezelőtt alapította, és a kamarazenei koncertek, mester­­kurzusok mellett évek óta helyet adnak a társművészeteknek. En­nek nagyszerű példája Sztravinsz­kij 1918-ban írt műve. A témája igencsak aktuális, hiszen egy ka­tonáról szól, aki üzletet köt az ör­döggel. A játéktér alkalmas arra, hogy az előadást utaztassák, hiszen a színpad közepén mindössze egy nagy fehér szekrény alkotja a dísz­letet (tervező: Devich Botond, a jelmezeket Szakács Györgyi jegy­zi). A szereplők a szekrényből vagy mellőle, mögüle bukkannak elő. A játékmód vállaltan a vásári ko­médiákat idézi, miközben tele van költőiséggel. A mesélő, Molnár Pi­roska a színpad szélén ül, s a tőle megszokott derűvel és bölcsesség­gel adja közre a történetet. Nem is látja a szereplőket, mégis érzi a ritmust, amit persze a zenészek szolgáltatnak. A Fesztivál Akadé­mia kamarazenekarát Kelemen Barnabás dirigálja. Az egész na­gyon izgalmas összjáték. Az ördög Bezerédi Zoltán tényleg ördögi. Jó elkerülni az ilyen figurát, behízel­gően kegyetlen. A királylány pedig a Fesztivál Akadémiát alapító há­zaspár legnagyobb lánya, a színé­szettel foglalkozó, tizenkilenc éves Kelemen Hanna, aki más fonto­sabb szerepek mellett a Pesti Ma­gyar Színházban Júliát alakította az Eperjes Károly által rendezett Rómeó és Júliában. A zene mellett a produkció meg­határozó eleme a tánc, a mozgás. Góbi Rita fantáziával teli, nagyon szerethető koreográfiát készített. Az előadás végén mesélőként Molnár Piroska vonja le a tanulsá­got, mely szerint egyáltalán nem okos dolog az ördöggel cimborálni. Hát ez így is van, A katona története című előadással viszont kifejezetten érdemes barátságban lenni. Április­tól több vidéki városban látható. A koncert második részében Vi­valdi Négy évszakját hallhattuk, el­sőre meglepőnek tűnő gesztussal, hiszen a zeneszerzőnek eredetileg a partitúrába írt szonettrészleteit a muzsikusok között helyet foglal­va, narrátorként Kelemen Hanna adta elő. Ezzel gyakorlatilag foly­tatódott a színházi élmény, hiszen a próza nagyon sokat hozzáadott az igencsak népszerű, az általános is­kola énekóráin is gyakran játszott négytételes zenemű befogadásá­hoz. Hallhattuk, hogy mi történik tavasszal, nyáron, ősszel és télen. Utóbbin például beszakad a jég, de a nyári vihar vagy az őszi szü­ret momentumait is érzékelhettük nemcsak a zenében, hanem szóban is. Kelemen Hanna nemhiába mu­zsikuscsaládban nőtt fel, ő maga is zenélt, remek átéléssel és ritmus­érzékkel oldotta meg a feladatot. Mindkét mű példája volt annak, hogy a Fesztivál Akadémia Buda­pest alapítói miként alkalmazzák az inspiráló kreativitást, illetve ettől a művész és a néző miként érezheti szabadnak magát legalább néhány órára. Ifj. Vidnyánsz­ky Attila és Bezerédi Zoltán között kegyetlenül izgalmas volt az összjáték A Vivaldi Négy évszak című művét előadó külön­leges kvartett­ben Kelemen Hanna mesélt <o 20 <m<­l< 1 '< a; o < Z<OCti Ö3> ö O Székely Csaba Mária országát díjazták ELISMERÉS Az idén a Radnóti Zsuzsa Kossuth-díjas dramaturg ál­tal alapított Kortárs Magyar Dráma díjat Székely Csaba Mária országa című történelmi drámája nyerte el, melyet Alföldi Róbert rendezésé­ben a Szegedi Nemzeti Színházban mutattak be. A díjat minden évben a kuratórium, Radnóti Zsuzsa, Lő­­kös Ildikó dramaturg, Csizmadia Tibor rendező, Németh Gábor író, Nánay István színikritikus ítéli oda, és a díjátadó helyszíne a Rózsavöl­gyi Szalon. Székely Csabát stílusosan Alföldi Róbert méltatta, aki így fogalma­zott: „Csaba olyan, mint egy jó pap, aki mélyen és igazul hisz, és éppen ezért a jósága, szeretete az nem szépelgő, hanem kemény, konok, megalkuvást nem ismerő, tisztán és becsülettel fogalmazó, sokszor bizony szembesítő és könyörtelen. De azt akarja, hogy menjünk együtt oda bele, ami az élet sűrűje vagy a vi­lág sok igazságtalanságának sűrűje­. Majd hozzátette: „Szóval a Mária or­szágáról kellene beszélnem. Hát azt nem nagyon tudok, mert eléggé ben­ne voltam ebben a projektben. Arról tudok beszélni, hogy pont egy olyan időszakban készült, amikor a társa­dalmi vagy politikai közeg erősen, hogy úgy mondjam, foglalkoztatott bennünket. Hogy mást ne mondjak, meghatározta a létezésünket, mert egyre inkább kétségbeestünk attól, hogy merre tart ez a mi kis szép ha­zánk. Napról napra szembesültünk és éltünk meg durvábbnál durvább, mondhatni abszurdabbnál abszur­dabb eseményeket. Amik mint ál­lampolgárt, mint magyar állampol­gárt, mint gondolkodó lényt eléggé, hogy úgy mondjam, elkeserítették és földbe döngölték. De volt vala­mi reménykedés, hogy hátha, mert ugye jönnek a választások. És jöt­tek... Akkor ilyen társadalmi közeg volt. És azóta is ez a közeg van, a re­ménykedés nélkül­. A díjátadón egy különdíjat is ki­osztottak. Ezt a Karaffa című köte­tért a Kalligram Kiadó igazgatója, Mészáros Sándor és a Pannon Vár­színház igazgatója, Vándorfi László vehette át. Petőfi Sándornak fenn­maradt egy drámatöredéke, amelyet gróf Antonio Caraffáról kezdett el írni, de nem tudta befejezni, csupán két jelenettel készült el. A dráma befejezésére kortárs magyar írókat kértek fel. Közülük tízen el is készí­tették a drámájukat, és ezek kerül­tek be a kötetbe. B. GY. eiQ O O A fődíjat a megalkuvást nem ismerő Székely Csaba kapta

Next