Népszava, 2023. május (150. évfolyam, 100-124. szám)

2023-05-26 / 121. szám

2 I Sr­.pen,_______________________________________________________________________________________________________________________________________________REFLEKTOR Aggasztó a magyar gazdaság állapota JELENTÉS Észszerűtlen döntések, szakpolitikai következetlenségek is hozzájárultak ahhoz, hogy Magyarország gazdasága rendkívül sebezhetővé vált - véli az Európai Bizottság. HALMAI KATALIN BRÜSSZEL Komor képet fest a magyar gazda­ság állapotáról az Európai Bizottság (EB) friss éves jelentése, amely egy­úttal konkrét ajánlásokat is tesz a kormánynak az államháztartási hi­ány lefaragására, az infláció leszorí­tására, a szociális támogatási rend­szer módosítására, az önkényes adminisztratív beavatkozásokat kizáró, kiszámítható szabályozási környezet kialakítására az üzleti életben. A biztosi testület javasolja továbbá az energiatámogatási intéz­kedések (vagyis a rezsicsökkentés) leépítését, a fosszilis tüzelőanya­goktól való függőség megszünteté­sét és importjuk diverzifikálását. A jelentés leszögezi: sürgősen teljesí­teni kell az igazságszolgáltatás füg­getlenségének megerősítéséhez és az Unió pénzügyi érdekeinek a vé­delméhez kapcsolódó feltételeket, hogy lehetővé váljon az EU-s forrá­sok lehívása. Az EB egyik legfontosabb meg­állapítása, hogy Magyarországon makrogazdasági egyensúlyhiányok alakultak ki, ezért hazánkat -16 má­sik tagállammal együtt - fokozott megfigyelés alá helyezte. A brüs­­­szeli testület ezt azzal indokolja, hogy nőtt az ország sebezhetősége, elsősorban az államháztartás és a folyó fizetési mérleg kettős hiánya, valamint a magas infláció miatt, amit csak súlyosbítottak bizonyos szakpolitikai következetlenségek s a fiskális és a monetáris politika közötti koordináció hiánya. Ha Ma­gyarország időben és teljeskörűen végrehajtja a helyreállítási tervében vállalt strukturális reformokat, ak­kor várhatóan sikerül csökkentenie az egyensúlyhiányt előidéző sebez­hetőségeket - áll a jelentésben. Az Európai Bizottság friss ér­tékelésében arra is rámutat, hogy 2022-ben az államháztartási hiány meghaladta a GDP 3 százalékában meghatározott és az uniós szerző­désben rögzített referenciaértéket. Az Eurostat által hitelesített adatok alapján a deficit tavaly a GDP 6,2 százaléka volt. Emiatt Magyaror­szág - és másik 11 állam - ellen el­indítható lenne a túlzottdeficit-el­­járás, amit a biztosi testület most azért nem javasol, mert a szabályok számonkérését a járvány következ­ményei miatt 2023 végéig felfüg­gesztették. Ugyanakkor világossá 32 százalék A magyarországi munkatermelé­kenység ennyire marad el az uniós átlagtól teszi, hogy amennyiben a 2023. évi adatok ezt indokolni fogják, jövőre kezdeményezi a túlzott hiány esetén követendő eljárás megindítását. Ez nem járna azonnali szankciókkal, de mindenképpen bélyeget sütne az országra. Az egyensúlyhiányok kiküszö­böléséhez és a deficiteljárás elke­rüléséhez rendkívül fontos, hogy Magyarország hozzáférjen a mos­tanáig zárolt uniós forrásokhoz, amelyek összege 28 milliárd euró. Ehhez maradéktalanul végre kell hajtania a befagyasztás feloldásá­hoz kötött számos feltételt - teszi világossá az EB. A szerdán közzétett országjelen­tés általánosságban megállapítja, hogy hazánk felzárkózása az EU-s átlaghoz 2017 óta felgyorsult. Az egy főre jutó GDP-je a 2017-es uni­ós átlag mintegy 69 százalékáról 2022-re a 74,7 százalékára emel­kedett. A foglalkoztatási ráta (80,2 százalék) jóval az EU átlaga fölé nőtt, a munkanélküliségi ráta (3,6 százalék) pedig 2022-ben is jóval az alatt maradt. A magyar gazdaság beruházási rátája 2017 óta az egyik legmaga­sabb volt az EU-ban. Az invesztíciók azonban nem segítették a termelékenység növe­kedését, mivel főként az építőipar­ra koncentrálódtak. Magyarország számára előnyös lenne, ha a mun­kaerő- és erőforrás-igényes ös­­­szeszerelésről áttérne a globális értékláncokon belüli fejlettebb és termelékenyebb tevékenységekre. A magyarországi munkatermelé­kenység 2022-ben 32 százalékkal elmaradt az uniós átlagtól. Miközben az elmúlt évtizedben javultak az általános szegénységi mutatók, egyes hátrányos helyzetű csoportok, például az alacsony jö­vedelmű háztartások, a gyermekek, a fogyatékkal élők, a romák és a tá­voli vidéki településeken élők rela­tív helyzete romlott. A súlyos anya­gi és szociális körülmények között élők aránya az egyik legmagasabb az EU-ban. Ők nehezen férnek hoz­zá a megfelelő szociális segélyhez, oktatáshoz, egészségügyi ellátás­hoz és álláskeresési szolgáltatások­hoz. Az adórendszer aránytalanul nagy terhet ró az alacsonyabb ke­resetű munkavállalókra, akiknek a fő jövedelemforrásai nem tartottak lépést a megélhetési költségekkel. A foglalkoztatási ráta viszony­lag magas, de bizonyos hátrányos helyzetű csoportok nehezen tud­nak belépni a munkaerőpiacra. Tíz regisztrált munkanélküliből négy nem részesül ellátásban. A szociális párbeszéd továbbra is a leggyengébbek közé tartozik az EU-ban, és a közelmúltban tovább romlott. Miközben a tanárhiány egyre nagyobb probléma, az új jogi rendelkezések korlátozták a taná­rok kollektív fellépéshez való jogát, és kiszélesítették a munkáltatók lehetőségét arra, hogy visszame­nőlegesen elbocsássák a polgári engedetlenségben részt vevő peda­gógusokat. Az Európai Bizottság megítélése szerint az állam piaci beavatkozásai gyengítik a jogbiztonságot. Ezek a beavatkozások elriasztották a kül­földi befektetéseket bizonyos ága­zatokban, és lehetővé tették, hogy állami tulajdonú társaságok vagy a kormányhoz szorosan kötődő ma­gánvállalatok vásárolhassanak fel cégeket. A jelentés a megkülönböz­tető bánásmód közé sorolja a sze­mélyre szabott adókat, árplafonokat és a rövid időn belül, előzetes kon­zultáció nélkül bevezetett szabályo­zásokat. A kormány 2020 óta a „ve­szélyhelyzet” keretében biztosított rendkívüli hatáskörét is felhasznál­ta ilyen intézkedések bevezetésére. Szelektív és önkényes adminisztra­tív ellenőrzésekkel, bírságokkal és az engedélyek visszatartásával in­dokolatlan nyomást gyakorolt egyes vállalatokra, különösen a kiskeres­kedelemben és a közlekedésben. A Magyaror­szág számá­ra előnyös lenne, ha a munkaerő-és erőfor­rás-igényes összeszere­lésről áttér­ne a globális értéklánco­kon belüli fejlettebb és termeléke­nyebb tevé­kenységekre. külföldi tőke és know-how csökkenő jelenléte, különösen a nagy hozzá­adott értékű iparágakban - például a banki és a távközlési szektorban azzal a kockázattal jár, hogy vissza­fogja Magyarország termelékeny­ségének növekedését és innovációs lehetőségeit. Hosszan foglalkozik az ország­jelentés Magyarország energia­helyzetével is, megállapítva, hogy továbbra is nagymértékben függ Oroszországtól a fosszilis tü­zelőanyagok, valamint az atom­energia tekintetében, és lassan haladnak a függőség megszünte­tését célzó erőfeszítések. Annak ellenére, hogy az elmúlt években jelentősen nőtt a napenergia-ka­pacitás, a megújulók aránya még mindig az egyik legalacsonyabb az EU-ban. A zöldátálláshoz hiány­zik a megfelelő számú szakképzett munkaerő. Az energiára vonat­kozó adminisztratív árrendszer, vagyis a rezsicsökkentés nem ösz­tönöz megfelelően az energiataka­rékosságra. Az alacsony jövedelmű háztartásokat célzó támogatási rendszer hatékonyabb lenne - véli a brüsszeli testület. A megújuló energiaforrásokból származó energia aránya (százalék) OJ rsj ír Magyarország ír ELI 27 Forrás: Európai Bizottság/NÉPSZAVA-grafika 22 20 18 14 12 10 A súlyos anyagi és szociális körülmények között élők aránya itthon az egyik leg­magasabb az EU-ban g OQ<z'< o Bizottsági ajánlások 2023 végéig ki kell vezetni a hatályos energiatámogatási intézkedéseket (rezsicsökken­tést) az államháztartási hiány mérséklésére. Ha az emelkedő energiaárak miatt ismét támogatásra len­ne szükség, a rászorulókat kell segíteni. 4,4 százalékra kell csökkente­ni a nemzeti finanszírozású, a kamatterheket és az uniós forrásokat nem tartalmazó ki­adásokat. Fenntartható középtávú költ­ségvetési stratégiát szükséges folytatni. Jobban össze kell hangolni a fis­kális és a monetáris politikát. Meg kell szüntetni az ár- és ka­matplafonokat. A lakásszektorban az alacsony jövedelműeket kell támogatni. Az éves költségvetést előrelá­tóan kell előkészíteni, elkerülve gyakori módosítgatását. Sürgősen meg kell erősíteni az igazságszolgáltatás független­ségét. Sürgősen végre kell hajtani az EU pénzügyi érdekeit is szol­gáló korrupcióellenes intézke­déseket javítani szükséges a munkanél­küli-ellátást. A hátrányos helyzetű csopor­tok számára biztosítani kell a szakképzéshez való jobb hoz­záférést. Biztosítani kell a hatékony szo­ciális párbeszédet. El kell kerülni az egyes vállala­tokat indokolatlanul előnyös vagy hátrányos helyzetbe hozó önkényes adminisztratív be­avatkozásokat. A sürgősségi intézkedéseket a feltétlenül szükséges mértékű­re kell csökkenteni. Fel kell gyorsítani a megújuló energiaforrások elterjedését. Fokozatosan meg kell szüntetni a fosszilis tüzelőanyagok tá­mogatását. Jelentősen csökkenteni kell az Oroszországtól való függősé­get a fosszilis tüzelőanyagok importjában. Csökkenteni szükséges az álta­lános gázfogyasztást, Javítani kell az épületek ener­giahatékonyságát. Módosítani kell a szabályozott energiaárak jelenlegi rendsze­rét az energiatakarékosság ösztönzése érdekében.

Next