Népszava, 2023. augusztus (150. évfolyam, 177-203. szám)

2023-08-10 / 185. szám

19 I Népszava 1^ 1 2023. augusztus 10., csütörtök Osztják az extázist KONCERT Kevés radikálisabb zenekar fellépésén jártam, mint a Special Interesté, akik Budapesten is megmutatták, hogy mennyire zseniálisan kreatívak, kemények ám olykor megengedően nyitottak és kedvesek. De legfőképpen szigo­rúak. Nem mellékesen, a popzene több queer formációt felemelt az utóbbi időben, jó példa erre a Gos­sip, akik kellőképpen dallamos pun­kok voltak, innen egyenes út veze­tett az elektronikus alapokra költött táncolható slágerekhez - 2012-ben a cannes-i filmfesztivál nyitógáláján is zenéltek egyet. A New Orleansban alapított Special Interest queer stílus sokkal karcosabb vonalát képviseli: Alii Logout énekesnő (aki olykor fil­mesként is tevékenykedik) és Maria Elena (gitár) duójaként indult tem­peramentumos tempójú dalokkal, majd Nathan Cassiani (basszusgi­tár) és Ruth Mascelli (billentyűs, dobgép) érkezésével immár kvar­tettként, egészen komoly hangzás­­világot alkotva működnek. Mind­emellett büszkén vállalják, hogy egyikük sem heteroszexuális. Talán éppen ezért sem mennek el tisztán egyik műfaj irányába sem és a hang­zásukat folyamatosan fejlesztik. Stí­lusuk folyamatosan változó elegy, melyben az alap pop mellett ott van a disco, a house, glam rock és a punk és a tavalyi albumuk, az Endure az év egyik legjobb korongja lett, így az ember minimum kíváncsi, hogy mi­lyenek lehetnek élőben - kis megle­petés volt, hogy csak trióban jöttek, Cassiani valamiért nem volt jelen, de hát punkoknál az ilyesmi belefér. Ak­i Logout elképesztő energi­ákkal rendelkező frontember. Már az első taktusoknál intett, hogy tessék közelebb menni, és magam is meglepődtem, hogy engedelmes­kedem. Lévén, hogy nem vagyok tánccsászár alkat, azért kerültem a direkt frontvonalat. Nem baj, vol­tak igazi bugizós mesterek, akiknek a kedvéért Al­i még le is jött a szín­padról. Oltári klassz stílusa van, mimikája fergeteges és mindent elkövet, hogy az extázist megossza. Ha kell, akkor a mikrofonját félig benyelve énekel, hogy a révületet terjessze. Nyilván ezért vissza is kér a transzból ám a Turbina közönsége kevés és túl puha volt ehhez - ebben pedig vállalom a rám jutó felelőssé­get, így pontosan negyven perc után a Special Interest abbahagyta a fel­lépést: Logout eltűnt, a másik kettő elkezdte árulni a saját relikviákat. A koncert a maga nemében remek volt és csak remélni tudjuk, hogy még visszatérnek legalább egy öt­­venperces bulival. CSÁKVÁRI GÉZA Akii Logout, az együttes alapító frontembere INFÓ Infó: Akvárium Klub presents: Special Interest (US) - Turbina 2023. 08. 08. ;> ocg < „Ahogyan forog a kaleidoszkóp” ÉLETMŰ Jövőre negyvenéves a hazai népzenei-világzenei szcéna kultikus zenekara, a Makám. Krulik Zoltán alapító-zenekarvezető mégsem nosztalgiázik: új kvartettjével számos tervét szeretné megvalósítani. Í­rr RETKES ATTILA ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK A Makám alapítój­a és vezetőj­e, Kru­lik Zoltán évtizedek óta viszi tovább az eredeti szellemiséget, miközben a zenésztársak többször változtak körülötte. Jelenleg Makám Kvar­tettként működnek, amelyben a gitáros-énekes Krulik mellett Okos Viola hegedül és énekel, Bata István basszusgitározik, Rostás Gergő ütő­hangszereken játszik. „Az 1970-es évek közepén volt egy hangzásideá­lom: oboa, akusztikus gitár, nagybő­gő és tabla. Ez lett első zenekarom, a C. S. Ö., és ebből nőtt ki a Makám, mely sok alakváltozáson ment át, de a lényeg maradt - mint ahogyan forog a kaleidoszkóp. A kvartett is így alakult idén tavasszal, váratla­nul, szinte a semmiből" - mondja Krulik Zoltán, majd bemutatja tár­sait. „A Covid alatt és után sok új dalt komponáltam, és amikor meg­hallottam Violát énekelni, evidens volt, hogy ezek a dalok rá várnak. Bata Pityuval az Ady-lemezünk alatt fonódott szorosra a kapcsolat -jó vele játszani, kiváló basszusgi­táros és improvizatőr. Rostás Ger­gőt a Szimpla kertben hallottam pár éve, és kisebb nyomozásra volt szükség, hogy rátaláljak, mivel nem ismertük egymást. Amikor kevéske emléktöredékből összerakott sze­mélyleírás alapján a kiváló csellista, Pribay Vali kibökte: Te a férjemet keresed, Zoli’, nagyot nevettünk." A Makám életművében egy­re markánsabban vannak jelen a megzenésített versek. „Anyakönyv című prózakötetem írása idején kiapadt bennem a dalszövegfor­rás, ezért olyan verseket keres­tem, amelyek dallá formálhatók. Bújtam a köteteket, folyóiratokat, néhány a világhálón, a Facebookon köszönt rám. De ha az Anzix le­mezünkre gondolok, amely a dél­szláv háborút idézi női szemmel és előhívta a Szalóki Ági-Palya Bea- Bognár Szilvi énektriót, vagy a ka­rácsonyi lemezünkre (9 Colinda), amely Lovász Irénnel hozott ös­­­sze, akkor ezek mind-mind egyedi hangzást és formációt követeltek maguknak a Makám műhelyében" - mondja Krulik Zoltán. Folyama­tosan repertoáron vannak Petőfi Sándor és Nagy László versei, Petri György szonettjei, míg a Holdfényt vetettem című lemezt Weöres Sándor Rongyszőnyege inspirálta. Három évig tartó kutatómunka és elmélyedés előzte meg a Budapest éjszakája szól című Ady-lemezt, amelyen Magyar Bori énekel. „Té­vedés, hogy minden verset meg kell zenésíteni. Van, ami szavalva jó, van, ami olvasva, s vannak, amik­ből dal születhet. Néhányat már gimnazista korom óta dédelgettem - pannonhalmi magyartanárom, Szabó Flóris jóvoltából. Ilyen a Jó Csönd-herceg előtt, a A föl-föl­dobott kő vagy a Párisban járt az ősz. Van még egy verslemezünk: a Sík Sándor Kossuth-díjas költő, piarista szerzetes költeményeire született Encián, amelyen Bede Sári énekel. A költészet kezdettől kézen fogva járt a zenével, s ennek új hajtása a Makám Kvartett és a kortárs költők verseivel való fogla­latosság. Falcsik Mari, László Noé­mi, Jász Attila, Jónás Tamás, Sza­bó T. Anna, Tóth Krisztina - csak néhány név azok közül, akiknek a verseit énekeljük, de van egy szép ima is, Müller Péter Sziámi szöve­gére." A Makám (és közvetlen előz­ménye, a Makám-Kolinda) a világ­zenének nevezett stílusirányzat úttörője volt itthon. Aztán a world musicból lett egy nagy divathul­lám, sok-sok kevésbé értékes pro­dukcióval. „A legtöbbje eltűnt, a kitartóbbak maradtak vagy beszi­várogtak más együttesekbe. Jó ér­zés hallani, ahogy a mai generáció járja a maga útját, és fogalmazza tovább azt a fajta attitűdöt, amit mi harminc-negyven éve elindí­tottunk. A népzenészek és jazz­­muzsikusok zeneakadémiai szintű képzése szintén rengeteg kiváló előadót hoz felszínre. Amit hiányo­lok, azok a kis klubok, intimebb terek, ahol az új zenekarok kisebb közönség előtt bemutatkozhatná­nak. Budapesten a Fonó, a Nyitott Műhely, az Opus Jazz Club mellett a kultúrkocsmák, kávézók ilyenek, bár engem mindig zavar, ha »el­szállás« közben sisteregni kezd a kávégép. Vázsonyi Jancsi szaxo­fonos barátommal beszélgettünk a minap: elérkezni látszik a házi koncertek ideje, mint dédapáink idején." A Makám jövőre lesz negyven­éves, és Krulik Zoltán már tervezi az elmúlt évtizedek emlékezetes pillanatait felidéző koncerteket. Emellett jelenleg is húsz vers meg­zenésítésével foglalkozik, ame­lyeknek a fele már repertoáron van a kvartettel. Ezeknek az ősbemu­tatója Krulik gyerekkorának hely­színén, Tatabányán volt, a Magyar Könyvtárosok Egyesületének ván­dorgyűlésén. A napokban Talián­­dörögdön léptek fel a Művészetek Völgye programjában, a budapesti közönség pedig szeptember 2-án találkozhat velük a Nyitott Mű­helyben. Emellett színházi zené­ken is dolgozik, és három lemezen tervezi megjelentetni a Makám hangszeres korszakának anyaga­it. „Az ember keresgél, kipróbál mindent, járatlan utakra téved fia­talon, és kell jó pár év, mire megta­lálja a saját hangját. Nem minden­ki készen pattan ki Zeusz fejéből, mint Pallasz Athéné. Mint az újabb formáció, a kvartett alapításából is kitetszik, nem nőtt még be teljesen a fejem lágya. Az a jó, ha befelé fi­gyel az ember, és onnan hívja elő a legmélyebbről feltörő hangokat."­ ­ A Makám Kvartett jelen­legi tagjai Krulik Zoltán jelenleg is húsz vers megzené­sítésével foglalkozik, amelyeknek a fele már re­pertoáron van a kvartettel £>< z> Mérföldkövek A Makám előzménye, a C. S. Ö. (Creatív Stúdió Öt) 1975 és 1980 között működött, majd a négy éven át létezett Makám és Kolinda szétválása után a Makám nevet Krulik Zoltán, Bencze László, Juhász Endre, Szőke Szabolcs, Szalay Péter és Thurnay Balázs vitte tovább. A nyugat-euró­pai hangszerek (gitár, nagybőgő és oboa) mellé balkáni (kaval, gadulka), észak-indiai (tablá) és afrikai (marimba, udu) instrumentumok kerültek. Az együttesről 1986-ban Zolnay Pál filmet forgatott, majd 1988-ban je­lent meg első lemezük (Közelítések). Az 1990-es években a szaxofonos Grencsó István és a dobos Borlai Gergő is megfordult az együttesben. Divert Time Into című lemezükre (1994) az improvizáció és a bartóki hangrendszer kettőssége jellemző, míg a Skanzennel (1999) a magyar népdalok felé fordultak. Nagyon intenzív volt a 2000 és 2004 közötti periódus­­ olyan lemezekkel, mint a 9 Colinda, a Szindbád, az Anzix és az Almanach. 2006 után gyereklemezeket is készítettek és mind több megzenésített vers került be a repertoárba. Krulik Zoltán és a Makám 2022-ben megkapta a Magyar Örökség Díjat. |/­ 11 TM PA L I LJ IX/x 5E2< OO

Next