Népszava, 2023. augusztus (150. évfolyam, 177-203. szám)

2023-08-02 / 178. szám

pm rrSI n Du­rvJLU' népszava­­ o 2023. augusztus 2., szerda I O Megjött a válasz, de köszönet IDŐSEK Nem lesz rendkívüli nyugdíjemelés, az ellátások értékállóságának a megőrzése érdekében pedig nem indokolt egyeztetni az emelés módszeréről állítja Varga Mihály pénzügyminiszter. MUHARI JUDIT - A kormány joga eldönteni, hogy november előtt kiegészíti-e a nyug­díjakat, az emelés módszerének a pontosítására tett javaslat pedig nem indokolt - többek között ez a válasz érkezett a Nyugdíjas Szerve­zetek Egyeztető Tanácsa (Nyuszet) elnökének nyílt levelére a kormány­tól. Juhász László augusztusban a nyugdíjak 3 százalékos, januárig visszamenőleges emelését kérte, va­lamint az ellátások éves növelésé­nek az átalakításáról szóló egyezte­tést Orbán Viktor miniszterelnök­től. A hét nagy, országos idősügyi szervezetet tömörítő tanács veze­tője azért fordult a kormányfőhöz - aki egyben az Idősek Tanácsának elnöke is -, mert a nagy infláció mi­att gyorsuló ütemben szegényedik a nyugdíj­as-társadalom. Juhász Lász­ló a miniszterelnök helyett a pénz­ügyminisztertől kapott választ. Var­ga Mihály azt írta: a nyugdíjakat a korábbi évekkel összevetve nagyobb mértékben, tavaly 14, az idén pedig 15 százalékkal emelte a kormány a háború és a brüsszeli szankciók ha­tására megnövekedett infláció mi­att. A tárcavezető a mostanában so­kat hangoztatott mondattal is érvelt: a kormány azon dolgozik, hogy az infláció az év végére egy számjegyű legyen. Kitért arra is: amennyiben az évközi adatok alapján a becsült­nél nagyobb lesz az éves pénzrom­lás értéke, januárig visszamenőleg - a törvényben előírtak szerint - no­vemberben lesz nyugdíjkorrekció. Juhász László úgy fogalmazott: szép és hosszú a válasz, csak éppen a lényegre nem tér ki, konkrétumok helyett mellébeszélés áll benne. Éppen az a baj, hogy a törvény csak novemberi korrekciót ír elő, becsült adatok alapján. Ám nincs semmilyen következménye an­nak, ha ez a becslés nem jó. Emel­lett probléma az is, hogy a novem­beri korrekció nem képes megóv­ni az infláció év közbeni hatásától a nyugdíjasokat. Az év végi kiegészí­téssel májusban nem lehet kiflit, te­jet venni - fogalmazott. Az pedig nem igaz - mondta - hogy az év végi kiegészítéssel meg lehet őrizi az ellátások értékét. Ta­valy 14 százalékos volt az emelés, az éves infláció végül 15,2 százalékos lett. Tavalyelőtt 0,3 százalékkal ma­radt el az emelés a valós pénzrom­lástól. Ezeket a különbségeket végül nem kapják meg az idősek. Juhász László szerint garancia kellene arra, hogy a következő év­ben lehetőség legyen az alábecsült adat miatt kisebb mértékben emelt nyugdíjak korrigálására. Ezért is kérte az Orbán Viktornak írt levél­ben azt, hogy a Nyuszet ismertet­hesse az Idősek Tanácsa előtt azo­kat a módszereket, amelyekkel a kormány biztosíthatná, hogy a nyugdíjemelés valós mértéke ne le­hessen kevesebb, mint az adott évi átlagos infláció. Kijelentette: a je­lenlegi formájában a törvény már nem képes biztosítani sem rövid, sem hosszú távon az értékállóságot. Ám az egyeztetés felvetésére nem érkezett válasz. Farkas András nyugdíj­szakértő szerint még akár az is esélyes lehet, hogy elmarad a novemberi eme­lés, bár úgy véli, a kormány ezt nem meri meglépni. Lapunk kérdésére úgy fogalmazott: a novemberi ki­egészítő nyugdíjemelés akkor nem marad el, ha a KSH szeptember 8-án várható inflációs gyorstájékoz­tatójának január-augusztus hóna­pokra vonatkozó adatai alapján az év egészére várható infláció mér­téke meghaladja a 15 százalékot. A Magyar Nemzeti Bank 16,5-18,5 szá­zalékot prognosztizál, az elemzői várakozások 18 százalék körül in­gadoznak. A kormányzati kommu­nikáció viszont erőteljesen hangsú­lyozza, hogy az infláció csökkenése gyorsul, akár már októberben vagy legkésőbb novemberben egy szám­jegyű lehet. Ez akár arra is utalhat - mondta -, hogy a kormányzat szep­temberben legfeljebb 15 százalékos éves inflációt mutatna ki, így ebben az esetben a novemberi kiegészítő nyugdíjemelésre sem kerülne sor. Ennek azonban szerinte súlyos politikai kommunikációs kockázata lenne. Ezért látja úgy, hogy novem­berben legalább 1,5, de legfeljebb 3 százalékos kiegészítő nyugdíjeme­lésről dönthetnek majd. Jelenleg 208 ezer forint az át­lagnyugdíj, ezért egy 1,5 százalékos emelés átlagosan plusz 3120 forin­tot jelentene, s ezzel 211120 forintra javulna novemberben az átlagos el­látás. A novemberi nyugdíjjal együtt az 1-10. hónapra egyben 31 200 fo­rintot kapnának az idősek. Ha 3 százalékos emelésről dönt a kormány, akkor a plusz 6240 forint­tal 214 240 forintra nőne az átlag­nyugdíj; ebben az esetben a novem­beri nyugdíjjal együtt az 1-10. hó­napra járó, átlagosan 62 400 forint pluszellátás érkezne egy összegben. Kitért arra is, hogy jövő január­ban a 2024-re szóló költségvetési törvényben rögzített 6 százalékos infláció mértékében nőnek majd az ellátások, hacsak ez a szám ad­dig nem módosul. A legújabb elem­zések ugyanis nem zárják ki, hogy a 2024-es infláció csak 5 százalékos vagy még kisebb lesz, az MNB sze­rint 3,5 és 5,5 százalék között ala­kulhat. Ebben az esetben a nyug­díjasok számára akár kedvező is le­hetne a 6 százalékos januári emelés, ha azt valóban megkapják. Megje­gyezte azt is: a nyugdíjasok hely­zete könnyebb lesz, ha csökken az infláció, és különösen az lehet ked­vező számukra, ha az élelmiszerá­rak mérséklődése gyorsul. Amen­­­nyiben ezt valóban képes lesz előse­gíteni a kötelező akciózás, akkor az mindenképpen segítség az idős vá­sárlóknak. nincs benne JC [UNK] ’ R vill 4 A nyugdíjasok csak abban bízhatnak, hogy csökken az infláció 208 ezer forint jelenleg az átlagnyugdíj FÉLELEM FARKAS ANDRÁS úgy vélte, még akár az is esélyes lehet, hogy elma­rad a novemberi emelés, bár sze­rinte a kormány ezt nem meri meglépni '. Valódi életpálya nélkül a pedagógusok FOLYTATÁS AZ 1. OLDALRÓL A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) az ügy­vivője, Nagy Erzsébet a Népszavá­nak azt mondta, a végrehajtási ren­delet tervezete ahelyett, hogy meg­válaszolná a korábbi kérdéseket, újabbakat vet fel. A bérezéssel kap­csolatban Nagy Erzsébet úgy látja, minden a munkáltatókra - állami intézmények esetében a tankerü­leti központokra - lesz bízva, akik gyakorlatilag azt tehetnek majd, amit csak akarnak, az illetmények megállapítása teljesen szubjektív lesz. Az érdekvédő szerint ez azt is jelenti, hogy az életpályatörvény­nek nevezett státusztörvény való­jában semmilyen tanári életpályát nem vázol fel. A rendelettervezetből az is lát­szik még, hogy a kormány továb­bi pedagógushiányra készül. A leg­nagyobb hiány természettudo­mányos tanárokból van, ezért a rendelet lehetővé tenné, hogy az is­kolai oktatás hetedik és nyolcadik évfolyamán az integrált természet­­tudomány tantárgyat biológia, fizi­ka vagy kémia szakos tanárok is ta­níthassák. Ez azt jelenti, ha példá­ul a tantárgy oktatásához csak egy biológiatanár áll rendelkezésre, neki fizikát és kémiát is kell majd tanítania. A tervezet arra is lehető­séget ad, hogy ha nincs megfelelő végzettségű pedagógus egy munka­kör betöltésére, legfeljebb öt évig tanárként foglalkoztatható az is, akinek van valamilyen természet­­tudományos felsőfokú képzettsé­ge (például biológus, kémikus, ma­tematikus). Emellett a honvédelmi nevelés-oktatáshoz sem kell pe­dagógusvégzettség, elég a katonai szakképzettség. A szaktanárok mellett hiány van pedagógiai asszisztensekből is. Ezt a tervezet úgy orvosolná, hogy a jel­mez- és viselettáros, a hangszer­karbantartó és a pedagógiai fel­ügyelő munkakörök megnevezését átírják pedagógiai asszisztensre, a gyermek- és ifjúságvédelmi mun­kakört pedig gyógypedagógiai as­­­szisztensb­e. A pedagógiai asszisz­tensek rengeteg feladatot ellát­hatnának (tanórák előkészítése, reggeli, délutáni ügyelet, intézmé­nyi dokumentumok vezetése, is­kolai szertár fejlesztése stb.), ám Nagy Erzsébet szerint ez számos intézményben semmit sem jelent, ahol nincs pedagógiai asszisztens (általánosban 250 gyermeken­ként kell egy fő, gimnáziumban egy sem), vagyis a reggeli és a délutáni ügyelet is marad jobbára a pedagó­gusokra. Gosztonyi Gábor, a Pedagógu­sok Szakszervezetének (PSZ) alel­­nöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a rendelettervezet hatásvizsgála­ti lapja szerint az új pedagógustör­vény érdemben nem járul hozzá az ország versenyképességének a ja­vulásához. Szerinte a kormány ré­széről ez nyílt beismerése annak, hogy a státusztörvényt teljesen fe­lesleges bevezetni. A PSZ alelnöke is úgy látja: a törvény egyik legfőbb célja, hogy álmegoldásokkal, admi­nisztratív intézkedésekkel takarja el az egyre súlyosabb pedagógushi­ányt. JUHÁSZ DÁNIEL M­­­ERSTES <>­­z z Egy tüntető véleménye a bosszútör­vénynek is nevezett jogszabályról Nagy Erzsébet: A tervezet ahelyett hogy megválaszol­ná a korábbi kér­déseket, újabbakat vet fel zO öo

Next