Népszava, 2023. november (150. évfolyam, 255-279. szám)
2023-11-06 / 258. szám
12 2023. november 6., hétfő Jurányi napelemekkel FELELŐSSÉG A független társulatoknak helyet nyújtó Jurányi Inkubátorház napelemet telepítene a II. kerületi épület tetejére. Támogatói kampányba kezdtek. A beruházáshoz tízmillió forint összegyűjtése a cél a MagNet Bank Közösségi Adományozási Programján keresztül, már csak egy hét van hátra a kampányból. Tavaly az energiaválság miatt az intézmény áramköltsége a hatszorosára nőtt, a gázért pedig négyszer annyit fizettek, mint korábban - mondta lapunknak Rozgonyi-Kulcsár Viktória, a Jurányi megálmodója, a FÜGE Produkció elnöke. A 2024. évre kötött szerződésekben már sikerült ezeken a jelentősen emelt összegeken csökkenteni, az áram esetében a hatszoros helyett most háromszoros a költség. Rozgonyi-Kulcsár Viktória szerint tavaly pengeélen táncolt a ház működése. A színházat az mentette meg, hogy sok tagszervezet működik a házban, így a rezsiköltségeket is közösen adják össze. A Magyar Természetvédők Szövetsége keresett meg minket, hogy indítanak egy programot közösségi szemléletű intézmények számára, amelyben érvényesülhet az energiaközösség elve, amely nálunk még eléggé gyerekcipőben jár - mesélte Rozgonyi-Kulcsár Viktória. - A Jurányi lehetne egy ilyen energiaközösség origója, ahol ki lehetne próbálni ezt a módszert. A rövid távú cél az lenne, hogy felkerüljenek a napelemek a tetőre. Szerencsére az épület tulajdonosa nemrég újította fel a tetőt, így ennek technikai akadálya nincs. Későbbi terv, hogy ezek a napelemek nemcsak az áramellátásba, hanem a fűtésbe is besegítsenek. Jelenleg egy elavult, több mint huszonöt éves gázkazánnal fűtünk, ez komoly rizikót jelent. Az a fő törekvésünk, hogy energiafüggetlenek legyünk, ha már szellemi értelemben valóban függetlenek vagyunk. Másrészt ha az energiaszámlákon tudunk spórolni, akkor többet költhetünk a produkcióinkra - tette hozzá a FÜGE elnöke. Ettől a hónaptól még egy változás várható a Jurányiban. A II. kerületi önkormányzat a B. lépcsőház alagsorában egy bölcsődét üzemeltet majd. A bölcsőde terének felújítása hamarosan elkezdődik, és maga az intézmény várhatóan a jövő tanévben nyílik meg. A Jurányi Galériában karácsonyig látható Gordon Eszter Takarásban című kiállítása. A tárlaton azok a portrék szerepelnek, amelyeket a fotográfus a Jurányi havi műsorplakátjaira készített az elmúlt két évben. B. GY. Z. : A Jurányi napelemmel lehet egy energiaközösség origója \Z _____________________________________________________________________________________________KULTÚRA Közérzeti színváltásaink TEMATIKA Az átfestésekről elhíresült ferencvárosi pad apropóján született öt húszperces kortárs darab. A Ráday Utcai Színházi Találkozó (RUSZT) nézői, átsétálva egyikről a másikra, mindegyiket megnézhették. BALOGH GYULA A műfaj nem ismeretlen, vagyis hogy egy témáról írjon több szerző darabot. Korábban még drámaíróversenyeket is rendeztek úgy, hogy reggel kisorsoltak egy aznapi hírt, és abból estére a vállalkozó kedvű írók meg is alkottak egy drámát. Persze kérdés, hogy ezek mennyire bizonyulnak időtállónak, vagy éppen az aktualitásuk miatt tudnak izgalmassá válni. A Ráday Utcai Színházi Találkozó szervezői idén előrukkoltak az 5x5: #szabadaPad projekttel. Ennek keretében öt színház koprodukcióban létrehozott öt darabot, mégpedig a nyáron többször átfestett ferencvárosi pad történetéből kiindulva. Felkértek öt szerzőt a feladatra, nekik nem egy nap állt rendelkezésükre, hanem több is. Mindenesetre a nézőknek egy este, sétákkal egybekötve kínálták az elkészült produktumot. Több csoport alakult ki. Mi az Itt és Most Társulat játszóhelyén kezdtünk, miután szerencsésen megtaláltuk. Az általában improvizációkkal dolgozó és nem hivatásos színészekből álló csapat Formanek Csaba A légypapír íze című darabját játszotta el, péntek este összesen ötször, nekünk először. A pad ott állt középen, jöttek is a gyanútlan járókelők, és szépen festékesek lettek a frissen festett padtól, vagy egyszerűen odaragadtak. Közben jól egymásnak mentek, a szituáció alkalmat adott arra, hogy egy kicsit, vagy nagyon, egymást gyűlöljék. Közérzeti kórképet kaptunk 2023 Magyarországáról egy pad apropóján. Húsz perc után jött a következő állomás, a Stúdió K, ahol Tóth Réka Ágnes Szent Ágnes orra című műve került terítékre (rendező: Szenteczki Zita). Jó volt látni a Stúdió K színészeit, különösen Nagypál Gábort és Nyakó Júliát, akik egy párt játszottak. A pad, amely el is tudott fordulni, itt is csak egy kiindulópont volt. Jött a közteres, aki el szerette volna vinni, de nem volt az annyira egyszerű. Szabó Imola Julianna Pük-pükpük című darabját a Mu Színházban játszották. Itt sokáig nem is volt pad a színen, csak a hűlt helye. Jöttek a rigók és egy kutyát sétáltató hölgy. Az állatok megelevenedtek, kaptak is szellemes szöveget és dialógust a szerzőtől. Sokat lehetett nevetni. A pad csak a végén érkezett. A korábban a lépései számlálásával feltűnő közteres visszaállította a helyére. A negyedik helyszín még mindig a Ráday utcában volt, a Kettőspont. Fábián Péter minidrámája, a Tavaszvárás megidézte kissé a Godot-ra várva című Beckett-abszurdot (rendező: Formanek Csaba). A hajléktalanok az ominózus padon a tavaszt várták, de nem nagyon jött. Helyette a Holle anyó (Spilák Lajos) érkezett a szolgájával, tavasz helyett a telet hozta el. Nagyon sok poénból, a színészeket helyzetbe hozó riposztból állt a mű. A szituáció kilátástalannak tűnt, mégis jót mulattunk rajta. űE Egressy Zoltán: A halhatatlan (Pinceszínház, Freeszfe) Fábián Péter: Tavaszvárás (Kettőspont Színház) Formanek Csaba: A légypapír íze (Itt és Most Társulat) Szabó Imola Julianna: Pük-pükpük (MáSzínház) Tóth Réka Ágnes: Szent Margit orra (Stúdió K) Ráday Utcai Színházi Találkozó November 3. Az estet befejező „akkord” Egressy Zoltán A halhatatlan című darabja volt a Pinceszínházban. A színen egy nemzeti színű szalaggal átkötött pad állt. Az előadást a Freeszfe hallgatói, Farkas Dorottya rendező, valamint két színész, Szekeres Blanka és Udvari-Kardos Tímea jegyezték. A szerző a Himnusz szerzőjét, Kölcsey Ferencet idézte meg. A diskurzus pedig arról szólt, hogy kiből lehet halhatatlan. A vízió szórakoztató és tanulságos. Szó esett magyarságról és még sok mindenről. A játék tele volt maró iróniával és humorral. A rendhagyó színházi sétánk végén eljátszhattunk a gondolattal, vajon melyik szerzőből lesz halhatatlan vagy hogy egy közéleti harc kereszttüzébe került pad története meddig érvényes. Egy biztos: a ferencvárosi többször színt váltó pad sztorija drámai inspirációnak péntek este bizonyítottan bevált. Egressy Zoltán A halhatatlan című darabja tele volt maró gúnnyal, és szó esett a magyarságról is. A Pinceszínház adta elő %Q Nem szívderítő, inkább megdöbbentő KIÁLLÍTÁS Még többszöri ránézésre is meghökkenést vált ki a nézőkből László-Kiss Dezső képi világa. Printjeinek abszurditásáról a FUGA Budapesti Építészeti Központjában győződhetünk meg, ahol az Azt festem, ami nincs című kiállítása megtölti a kulturális intézmény alagsori tereit. Hogy miért hatnak a befogadóra meglepetésszerűen ezek a képek? Elsősorban egészen abszurd szituációikból adódóan. Nem szokványos, amint László-Kiss Dezső egyik kompozícióján egy kisfiú vödörben állva hegedül. Pontosabban csak egyik lába áll egy ágat is tartalmazó kannában, miközben nem törődve szorult helyzetével, ő csak játszik és játszik hangszerén. Az sem hétköznapi, amint egy fejére csúcsos süveget húzó gyermek áll fűrésszel a kezében egy karácsonyfa előtt. Talán a hasonló fejfedőt viselő fenyőt akarja kettéfűrészelni, talán ő állította. Egyes alkotások még inkább döbbenetesek. Mint például az égő fiúcska, akit csak bámulnak, de el nem oltanak, holott három poroltó is a rendelkezésére áll a „tisztelt publikumnak”, amely katonás rendben ül a sorokban. A kiállítás talán egyik legdrámaibb képén egy kézigránátot szájában tartó kisfiú borzolja a kedélyeket. László-Kiss Dezső bizonyos művei valóban nem szívderítőek, és a többi sem fogja éppen mosolyra fakasztani az érdeklődőket. Már csak azért sem, mivel világunk történéseire reflektálnak. Igaz, hogy ezen történésekre, jelenségekre pozitív reakció is kiváltható. Ahogyan Fazakas Réka, a kiállítás kurátora írja: „László-Kiss Dezső megszólítja műveinek befogadóit, hogy gondolkodjanak el a világunk történésein, tegyenek fel humánus létkérdéseket, bízva benne, hogy ezáltal pozitív változások indulhatnak el.” László-Kiss groteszken egyensúlyoz a valóság és a képzelet határán A londoni Ealing School of Artson, majd a MOME-n és Iparművészeti Főiskolán végzett László-Kiss Dezső 1984 óta állítja ki munkáit. Munkásságának egyik alapos ismerője Szurcsik József Munkácsy-díjas képzőművész, grafikus és festőművész. Szerinte László-Kiss Dezső alkotói világa, művészeti nyelve mind a festészet nagy egészébe, mind pedig a kortárs digitális képalkotásba beleilleszthető. „Drámai erővel és áradó festői dinamizmussal ölt testet műveiben sajátos képalkotói és festészeti nyelvezete” - véli Szurcsik. A klasszikus festészet értékeiből kiinduló László-Kiss képeivel személyes mélységű történetekről, társadalmi szintű momentumokról „mesél” kíméletlen őszinteséggel. A FUGA-ban látható művek alakjai, tárgyai akár árnyjátékok szereplői is lehetnének. Sziluettjük kifejező, gazdagon tagolt, élesen kiválik a képmezőből. Munkáinak legnagyobb erőssége a kompozíció, az a képi egyensúly, amelyet biztos kézzel teremt meg a figurák, motívumok és színek között. Képein emberek, állatok (majom) és tárgyak lépnek interakcióba egymással, amiből szerfelett groteszk jelenetek kerekednek ki. Az alkotó azon állítása, miszerint azt festi, ami nincs, félig-meddig helytálló. László-Kiss ügyesen lavíroz a valóság és az elképzelt határán. Kevés színnel, egyszerű és tömör megfogalmazással tár elénk abszurd helyzeteket, az értelmezést ránk bízza. A szürrealitásba is hajló képek egy-egy megmerevedett pillanat rögzítésének tűnnek. Statikusságuk ellenére is dinamikusak az ábrázoltak közti tartalmi feszültségnek köszönhetően. Ez teszi érdekessé, izgalmassá László-Kiss sajátos képi nyelven megfogalmazott munkáit. TAKÁTS FÁBIÁN ÍRÁSA A NÉPSZAVÁNAK - e? öo INFO László-Kiss Dezső: Azt festem, ami nincs FUGA (V., Petőfi Sándor utca 5.) Nyitva: november 12-ig Oa; inÖO