Népszava, 2024. január (151. évfolyam, 1-26. szám)

2024-01-06 / 5. szám

2 VISSZHANG A mítoszszédelgés művészete FORGÁCS IVÁN Azt hiszem, jobb, ha elárulom, hogy az alábbi iromány fabrikálására leg­utóbbi interjúalanyom, Béndek Ábris gondolatai ösztönöztek. A közélet iránt érdeklődő, véleményformáló társadalomtudós pályáján elinduló fiatalember határozottan állást foglalt amellett, hogy - mint az cikkeiben is olvasható - a demokratikus szellemű értelmiségnek meg kell alkotnia azt a nyelvet s rajta keresztül azt a mítoszt, amely átélhetően képes közvetíteni és igazolni az emberek számára érték­rendjének igazságát. Bizonyos érte­lemben követnie kell a kormánypárt gyakorlatát, amelynek a tradicionális, etnikai összetartozásra épülő nem­zeteszmény medrében már sikerült nyelvileg is kialakítania egy társadal­mat befolyásoló, nagy legitimációs erővel rendelkező hitvilágot. Nem vitatkozni kívánok Béndek Ábrissal, egyszerűen állítása, gondo­latmenete arra indított, hogy eltöp­rengjek a kérdéskör néhány aspektu­sáról. Uralkodó képzetek Ha elfogadjuk a mítosznak azt a meg­határozását, hogy „olyan történet, amelyet ott, ahol megszületett és élt, valóságként éltek meg, bármily va­lószerűtlen volt is" (Sztyeblin-Ka­­menszkij), azt kell mondani, a mai magyar politika nem foglalkozik mítoszteremtéssel. Ilyen történe­tek általában nagy történelmi katak­lizmákhoz, forradalmakhoz, vallási mozgalmakhoz kapcsolódóan jönnek létre. A mítosz komplett, értékrendet közvetítő valóságkép, legtöbb eleme elfogadásra, hitre alapul, tudat- és lélekformáló erő, az emberek benne élnek. Szellemi-érzelmi otthonuk, a végsőkig ragaszkodnak hozzá, kérdő­­jeleződjön meg bármily egyértelműen is egészében vagy néhány fontos ele­mében. Mert ezeknek az orientációs pontoknak az elvesztése óriási meg­rázkódtatás, kicsúszik a lábunk alól a talaj, semmivé foszlik az identitásunk. A rendszerváltás előtt döntően két nagy mítosz uralta a fejeket és szíve­ket. Az egyiket a politikai rendszer kí­nálta - bár ne feledkezzünk meg hazai szociáldemokrata hagyományairól - a társadalmi egyenlőséget középpont­ba helyező szocialista átalakulással és a hozzá kapcsolódó forradalmi törté­netekkel. A másik a nemzeti összetar­tozást preferálta, az idegen elemektől, külföldi befolyástól való tartózkodást, egy elképzelt, saját fejlődésvonal kö­vetését a nemzeti mitológia hagyomá­nyos elemeivel. De a kettő között volt átjárás a társadalmi igazságosság el­vont eszméje mentén, amire a kádári konszolidációs politika rá is erősített. Számos egyéni kombinációban éltek ezek a mítoszok. A kérdés az, született-e a rendszerváltás idején új, polgári demokratikus mítosz. Úgy érzem, igen, a jogállamisággal garan­tált szabadság köré épülve, csak szűk volt a társadalmi bázisa, leginkább egy már létező kistulajdonosi réteget, illetve értelmiségi, művészeti köröket érhetett el. Pontosabban erre volt még szélesebb fogékonyság, de a piacgaz­daság ideáját már nem sikerült hozzá­kapcsolni. Az új valóságminta külföldi példákból táplálkozott, és az idegen tőkével szembeni ellenérzések meg­gyökeresedtek a társadalomban. Leg­inkább egy negatív, antikommunista mítosz teremtett egységet, amely az előző rendszert elnyomó, diktatóri­ Ahogy Putyin, Orbán sem határozott, konzekvens értékrendet és ahhoz kapcsolódó mítoszt, nyelvet képvisel, hanem célzásokkal, allúziókkal operál, így állít maga mögé különböző nézeteket képviselő tömegeket, kus mechanizmusai miatt bélyegezte meg. Bár azt már nehezen viselte egy jelentős, nem az apparátushoz tarto­zó réteg, hogy erkölcsi szinten meg­fosztják a múltjától. Mindenesetre az MDF-kormány kudarca azt jelezte, hogy a külföldi mintákat kritikátla­nul követő, a szociális traumákra nem reflektáló kapitalista átalakulásnak nemzeti köntösben sincs erős támo­gatottsága. Amivel megkérdőjelező­dött egy jobbközép alternatíva. Putyini parafrázis A választók visszahívták az MSZMP utódpártját, a szocialistákat. Akik nem nagyon értették, miről van szó: a szo­cialista mítosz továbbéléséről. Vagy értették, csak úgy vélték, annyira erős a (tév)hit azzal kapcsolatban, amit képviselnek, hogy a liberálisokkal vé­gig tudják vinni az elitjük számára is előnyös rendszerváltást. És nem is té­vedtek nagyot, mert végül Gyurcsány Ferenc öntelt politikai ügyetlenkedé­se és egy gazdasági világválság kellett hozzá, hogy tömegesen elforduljanak tőlük. Azok közül, akik kitartottak mellettük, a többség máig hiszi, hogy a szocialista mítoszt képviselik. És itt kell szót ejteni Vlagyimir Pu­­tyinról. Ő alakított ki tudatos politi­kai stratégiát abból - amit bizonyára Lukasenka is ösztönösen megérzett -, hogy a rendszerváltás után alaku­ló társadalom kézben tartásához, az emberek támogatásának megszer­zéséhez nem új igéket kell hirdetni, hanem a társadalmi tudatban tovább élő mítoszokkal kell operálni allúziók, vagyis utalások és érzetkeltések for­májában. Ennek a felismerésnek talán legerősebb szimbóluma a vörös csillag visszahelyezése a Kremlre, és a szovjet himnusz dallamának visszahozata­­la. Túl azon, hogy benne is él szovjet nosztalgia, Putyin megértette, hogyha folytonosságot teremt az orosz törté­nelemben, és azt jelzi, hogy a szovjet korszaknak is voltak dicsőséges, ha­ladó elemei, történései, maga mögé állíthatja az előző rendszer híveit, a benne szocializálódott emberek nagy részét is. Beleillesztve mítoszukat egy tágan értelmezett nagyorosz-ortodox nacionalizmusba, a világ fenyegette „haza" tradicionális mítoszába. Szá­mára kifejezetten előnyös, ha azzal vádolj­ák külföldön vagy odahaza, hogy fel akarja támasztani a Szovjetuniót. Nem kell mondania semmit, és meg­erősítik homályos jelzéseit a társada­lom egyik része felé. Miközben ő nem akar semmit feltámasztani, hanem létre szeretne hozni egy imperialista, a globalizációban meghatározó szere­pet játszó tőkés orosz birodalmat. Más kérdés, hogy ebben nem ért el átütő sikert, manipulációs technikájának energiái kimerülőben, ami az erőszak fokozásába, majd háborúba sodorta. A putyini módszer egyik legkivá­lóbb, legeredményesebb képviselője ma kétségtelenül Orbán Viktor. Ne­vezték már mindennek, kádáristának éppúgy, mint horthystának. Ami nem véletlen, mert ő sem határozott, kon­zekvens értékrendet, ahhoz kapcso­lódó mítoszt, nyelvet képvisel, hanem célzásokkal, allúziókkal operál, így állít maga mögé különböző nézete­ket képviselő tömegeket. Történelmi folytonosságot ugyan nem teremtett az előző rendszerrel, kitart az éles antikommunizmus mellett, ám nem annyira az eszmét ostorozza, hanem a megvalósult társadalmi struktúra idegenségét. A kommunizmus nem magyar út. Ugyanakkor azonban, ami­kor kapcsolatokat épít Oroszországgal és Kínával, előszeretettel méltatja a két hatalom értékeit. Putyin háborús agresszióját, kivált annak indítékait megértőbben kezeli, mint Ukrajna elkeseredett védekezését. Ezzel vis­­­szaigazolja az antiimperializmusát (s vele talán szocialista orientációját) is őrző térséggel kapcsolatos képzeteket. A mítosz szellemi­érzelmi otthonához a végsőkig ragaszkodunk, kérdőjeleződjön meg bármily egyértelműen is. Mert ezeknek az orientációs pontoknak az elvesztése óriási megrázkódtatás, kicsúszik a lábunk alól a talaj, semmivé foszlik az identitásunk, illúziókat. Balos antiimperializmus csendül meg a külföldi tőke kizsák­mányoló, komprádor jellegének hang­­súlyozásában. Aki akarja, értse így, és szavazzon rá. Lebegtetett libsizés Az antiszemitizmussal hasonlóan ket­tős játékot űz a kormánypropaganda. A hivatalos beszédekben, megnyilat­kozásokban egyértelmű a zsidóság tisztelete, országépítő tevékenységé­nek elismerése, feltétel nélküli befo­gadása a nemzetbe, némi bűntudatot éreztetve a holokauszt miatt is. Nyu­godjanak meg a zsidók, sírják el magu­kat, és szavazzanak a Fideszre! Más­részt viszont a propaganda a nyugati tőke kizsákmányoló, világuralomra törő imperializmusát egy zsidó mág­náshoz, Soros Györgyhöz kapcsolja, az ő ügynökhálózatából áll az ellen­zék, amely így nem a nemzet része. A kormányközeli médiában szabad utat kap a libsizés. Mindez a klasszikus an­tiszemita mítoszt igazolja. Aki akarja, higgye ezt, és válassza a Fideszt! Szakpolitikai, szociális kérdések terén már nehezebb ez a kettős ma­nipuláció, mert az emberek minden­napi tapasztalatát kell eliminálni. A Nyugat-ellenesség valamennyire azért itt is működik (EU-s bünteté­sek és fenyegetések a függetlenségét védő nemzettel szemben). Egészében azonban elmondható, az Orbán-rend­szer eredményesen operál a rendszer­­váltást túlélt két nagy - baloldali és nemzeti - mítosszal, sikerrel állítva maga mögé egy kétharmadot biztosí­tó tömeget, amelynek jelentős részé­ben keverednek a világnézeti elemek, érzelmi elköteleződések. A különféle allúziókból nem rajzolódik ki semmi­lyen kiérlelt értékrend, vízió. Cinikus játék, mert a valódi cél itt is a tőke uralmának biztosítása, a beépülés a nemzetközi, globalizációs piaci térbe. De vajon érdemes-e az ellenzéknek is hasonló eszközökhöz folyamodnia? Érdemes-e tudatosabban kihasznál­nia a DK-nak vagy az MSZP-nek, hogy táboruk legjobban mozgósítható része még mindig azt hiszi, hogy a két párt politikája a szocialista mitológiából táplálkozik, azt kívánja valamilyen módon a megváltozott feltételek kö­zött képviselni? Nem valószínű. Ezt a hajót elvitték mások, az újabb, rend­szerváltás utáni nemzedékekre kell minden ellenzéki formációnak kon­centrálnia, meghallani a hangjukat a fővárosban és vidéken, őket segíteni egy kornak megfelelő, erőt adó, prog­resszív világkép és közéleti magatartás kialakításában. Hátha nemcsak új mí­tosz, hanem egy új valóság formálódik belőle. Hé úgy 5K^ | O&J NEMZETI­­ KONZULTÁCIÓ Mr\ » *£•» IK £ KÍ w Cl ± 3vzLT­ öz1<_I0 LU I—o

Next