Népszava, 2024. február (151. évfolyam, 27-51. szám)

2024-02-02 / 28. szám

in I­I NÉPSZAVA I 2024. február 2., péntek KULTÚRA Otthont kapott a fotómúzeum MÁSFÉL ÉVTIZED A Városliget mellett, a magyar fotográfia egyik kiemelkedő alakja, Klösz György egykori villájából és fotográfiai mű­helyének székhelyéből kialakított épületben kap új, végleges otthont a magyar fotóművészet mintegy hétszázezer műtárgyból álló együt­tese, a Magyar Fotográfiai Múzeum gyűjteménye - tudatta közlemény­ben a Liget Budapest. A jelenleg alapítványi formában működő, de a közeljövőben a Szépművészeti Mú­zeum új tagintézményeként nem­zeti közgyűjteménnyé váló múzeum az épület felújítása után, 2025-ben mint Nemzeti Fotóművészeti Mú­zeum nyitja meg a kapuit a látogatók előtt. A korábban irodaépületként funkcionáló egykori Klösz-villát, a Városligeti fasor 49. szám alatti telken található, az idők során több mint háromezer négyzetméteressé alakított épületet a Városliget Zrt. a közelmúltban vásárolta meg. Az épület a Körössy-villa (ma ResoArt Villa) szomszédságában található. A Magyar Fotográfiai Múzeumot - FotóMúzeum Budapest néven - eredetileg a Városligetben tervezett Múzeumi Negyedben tervezték fel­építeni, az épület a Dózsa György út mentén épülhetett volna fel a Ma­gyar Építészeti Múzeum ikerépü­letével együtt. (E helyen végül az új Néprajzi Múzeum épülhetett fel.) Létrehozásáról először 2011-ben beszélt Baán László a MúzeumLi­­get kormánybiztosaként. A nemzet­közi tervpályázatot a fotómúzeum és az építészeti múzeum tervezé­sére 2014-ben a Középület-tervező Zrt. (Közti) nyerte meg, elképzelé­se alapján a - bécsi Museum Quarti­er látványát felidéző - két szabályos kockaépület 2018-ra készült volna el. A pályázatok eredményhirdetése után az a hír járta, hogy Orbán Vik­tor miniszterelnöknek e két épület terve nem nyerte el a tetszését, félhi­vatalos források úgy fogalmaztak, a politikai akarat hiányzott a fotómú­zeum felépítéséhez - ami egy nem­zetközi építészeti tervpályázat lebo­nyolítása után minimum meglepő. Annyi bizonyos: e két épületet egy évvel később törölték a projektből, a hivatalos indoklás szerint a projekt növekvő költségeit kívánták e kor­mánydöntéssel lefaragni. A projekt miniszteri biztosa, Baán László 2017 januárjában egyébként úgy nyilatko­zott a Magyar Hírlapnak: jó volna, ha a fotómúzeum a Városliget szűk kör­nyezetében kaphatna helyet. Eredetileg a Városligetben kapott volna új épületet a fotográfiai múzeum, amely a Közti tervei alapján épült volna fel. A fotográfiai múzeum gyűjtemé­nyének legfontosabb alkotásaiból - többek között André Kertész, Mo­­holy-Nagy László, Brassai, Martin Munkácsi és Robert Capa képeiből - a városligeti Millennium Háza Neo Kortárs Művészeti Terében ma nyílik kiállítás. TÖLGYESI GÁBOR Az épület a Körössy-villa szomszéd­ságában található A nemlét érzése AJANLO Andrzej Wajda-alkotást mutat be szombaton a Duna Televízió. A Tatarakban két film keresi kényszeredetten a kapcsolatát egymással, a halál közös témájában forgolódva. FORGÁCS IVÁN Jó érzés, ha fölbukkan még Andrzej Wajda-film a tévécsatornák kínála­tában. Hosszú ideig szebbé tehetné életünket, legalábbis itt, Kelet-Kö­­zép-Európában, ha ennek a nagy lengyel rendezőnek az alkotásai helyhez jutnának szellemi létünk kertjében. Kevés olyan művésze van a filmnek, akinek az életműve ennyire együtt dobogott társadal­mi közegének, nemzetének sorsá­val. Ami sosem deklarált, „kultúr­­harcos” nacionalizmust jelentett, hanem természetes közösségben létezést. Andrzej Wajda szinte minden munkája társadalmi esemény volt Lengyelországban, és a kapcsoló­dási pontokon keresztül azzá vált az egész régióban. A legszélesebb rétegek reflektáltak filmjeire, vitat­koztak, beszélgettek róluk, egy-egy motívumuk, szereplőjük beépült a mindennapokba. Nálunk is több al­kotónak voltak hasonló periódusai, a leghosszabb talán Fábri Zoltán­nak, de nem igazán tudtak elérni egy hasonló, „nemzet filmművé­sze” státuszt. Wajda titkát nehéz megfejteni, de tehetségénél, szak­mai tudásánál bizonyára fontosabb szerepet játszott sikerében embe­ri alapállása, tág értelemben vett, a hagyományokra, kollektív és egyé­ni érzelmekre, mítoszokra is kiter­jedő szociális érzékenysége. Mint ahogy az is, hogy bár megérintet­ték mindenféle hullámok és irány­zatok, rendre visszatalált önmagá­hoz, realista alkotó maradt, vállalva látásmódja, módszere megörege­­dését is. Az ő életművébe mindig ér­demes belepillantani. Bármelyik pontján. Ugyan jómagam jobban örülnék, ha a Csatornába, a Hamu és gyémántba, A légióba, a Nyírfali­getbe, Az ígéret földjébe vagy az Ér­zéstelenítés nélkülbe botlanék bele valamelyik csatornán, de ha most a Duna Televízió a 2009-es Tatarak ­A kálmos illatát választotta, legyen az. Nem a kedvencem, mert kicsit „simlis”, „összefoltozott” munka, amelyet tényleg csak az igazán na­gyok és ünnepeltek engedhetnek meg maguknak, de sokszor éppen az ilyen művekben lehet ráérezni művészetük sajátos ízére. A Tatarakban két film kere­si kényszeredetten a kapcsolatát egymással a halál közös témájában forgolódva. Iwaszkiewicz címadó novellájának adaptációja egy há­borúban mindkét fiát elvesztő or­vosfeleség végzetes anyai-szerel­mi fellángolásáról, amelybe Márai Sándor Rendelés előtt című novel­lájának motívuma is bele van sző­ve, és a benne főszerepet játszó ikonikus színésznő, Krystyna Jan­da drámai visszaemlékezése férje, a több Wajda-művet is fotografáló kiváló operatőr, Edward Klosins­­ki betegségére és halálára. Utóbbit a szép vizuális közegben sem nézi az ember szívesen. Egyszerre pri­vát és hivalkodó a hatása. Mint­ha ez a tragédia nem egy milliókat Andrzej Wajda élet­művébe min­dig érdemes belepillan­tani. Bárme­lyik pontján. Andrzej Wajda: Tatarak - A kálmos illata. Február 3-án, 22:15-től a Duna Televízióban kínzó betegség egyik esete lenne, hanem valami különleges dimen­zióban zajlana. Amibe beletompul a valóban drámai mozzanat is: az operatőr délután halt meg felesége karjaiban, így Janda este még fel­léphetett a színházban. A Tatarak feldolgozása (1965- ben is készült belőle rövidjá­tékfilm) azonban igazi vajdás mestermunka. Az ötvenes évek végének korrekt megidézése, egy görcsösen túlélő, gyászoló polgá­ri világ nagy műgonddal összevá­­logatott reminiszcenciáival. Lát­szólag egyszerű beállítások követik egymást, de olyan sűrítő képi tar­talmakkal és olyan tökéletes rit­musban, hogy néhány perc alatt belezuhanunk a vidéki orvos fele­ségének gyógyíthatatlan fájdalmá­ba. Minden irányból a pusztulás, a halál illata veszi körül, az árad a boldogság legapróbb ígéretéből is. Ami létösszegző életérzéssé erősö­dik a filmben. Wajdához méltóan, egy nemzedék (vagy minden nem­zedék?) nemlétérzésévé. A filmbe beleszőtték a főszerepet játszó ikoni­­kus színésznő, Krystyna Janda drámai visszaemléke­zését férjére, Edward Kro­­sinskira is INFÓ Bartók Tavasz a gyűjtőszenvedély jegyében FESZTIVÁL Bartók Bélával kapcso­latban a kulcsszó a gyűjtés, de amikor erről beszélünk, általában csak nép­zenegyűjtői munkásságára gondo­lunk. Gyűjtőszenvedélye azonban sok minden másra is kiterjedt, de ez nem egyszerűen önmagáért való volt, hanem a világ megismerésének eszköze volt számára: gyűjtött rova­rokat, növényeket, csigákat, kagyló­kat is. De zenegyűjtése, amit Kodál­­­lyal együtt folytatott, egy művészeti forradalomhoz vezetett, amely révén megismertük gyökereinket, kiala­kulhatott zenei identitástudatunk - mondta el Káel Csaba, a Müpa vezér­igazgatója a negyedik Bartók Tavasz eseményeinek beharangozóján. A Bartók Tavasz több eseménye is erre irányítja rá a figyelmet, az összművé­­szeti fesztivált április 5. és 14. között rendezik meg tucatnyi helyszínen. Lényegében minden műfajban, a klasszikus zenétől a popig, minden művészeti ágban a képzőművészet­től a színházig gyűlnek Budapestre a művészek. A Müpában hallhatja először élőben magyar közönség a kínai zeneszerző, Tan Dun monu­mentális, a Makao-barlangokban eltöltött hosszú meditációja által ihletett Buddha-passióját. A több mint hatvan éve pályán lévő osztrák zongoraművész, Rudolf Buchbin­der a Nemzeti Filharmonikus Ze­nekar vendégeként Beethoven va­lamennyi zongoraversenyét fogja eljátszani két koncerten. Az Énekek éneke című programra a zsidó litur­giában meghatározó kántorművé­szet kiválóságai érkeznek a Müpá­­ba. Bartók örökségének nyomába ered a Söndörgő és a Kelemen Kvar­tett. Balog József az erdélyi szárma­zású zeneszerző, Szabó Csaba zon­goradarabjait tűzi műsorra. Szintén a Bartók Tavaszon vendégeskedik Japán vezető elektronikus zenei producere és képzőművésze, Ryoji Ikeda, akinek matematikai model­lek segítségével vezérelt „live set­­je” egy futurisztikus világba repí­ti majd a nézőket. A világhírű, nagy hagyományokkal rendelkező Les Ballets de Monte-Carlo a Nizsinsz­­kij-díjas Jean-Christophe Maillot Hamupipőke-koreográfiáját hoz­za el az Erkel Színház színpadára. De nem hiányzik a képzőművészet és az irodalom sem a fesztivál prog­ramjából: a Szépművészeti Mú­zeum a Virginia Museum of Fine Artsszal együttműködve az Egye­sült Államokba kivándorolt magyar fotográfusok, köztük Martin Mun­kácsi, Robert Capa, André Kertész, Moholy-Nagy László munkáiból rendez tárlatot, a Magyar Nemzeti Galéria mintegy kétszáz műalkotás­ból álló életmű-kiállításának közép­pontjában pedig a zseniális festő, Anna Margit áll. VARGA PÉTER INFÓ Bartók Tavasz Nemzetközi Művészeti Hetek, április 5-től 14-ig Az osztrák zongora­művész, Rudolf Buchbinder Beethoven valamen­­­nyi zongoraversenyét előadja két koncerten

Next