Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-09-17 / 33. szám

514 mentem s megnéztem, miféle könyv az? Lamar­tine „Elmélkedései." El lehet képzelni ál­mélkodásomat. A hordár nemcsak, mint nép em­bere, hanem mint a legegyszerűbb napszámos örö­met és élvezetet talált e mély érzései és nem kö­zönséggel eszmeiséggel irt jeles munkában. Ezen embernél az olvasás tanitás elérte czélját, meg­hozta gyümölcsét. Kiváncsi voltam megtudni azon tanitó nevét, ki így fölfogta s ennyire teljesítette tanitói hivatását s kérdeztem a hordárt, hogy ki tanította őt olvasni ? — Istenem ! válaszolt a hordár, egy keveset egyik, egy keveset a másik , ma például a lelkész, holnap a tanitó, kinek tanítási óráit nem látogat­hattam rendesen, mert nagyon szegények vol­tunk, s nekem ki kellett járnom a mezőre barmo­kat őrizni. — Tehát ön nagyon szeret tanulni , olvasni ? — Oh igen ! — S ki csepegtette ön lelkébe ezen élénk tanu­lási vágyat? — Kedves jó anyám, ki nagyon jól és szépen olvasott. Minden este szerény vacsoránk után, ő elővett egy könyvet, vagy egy újságot, s aztán be­szélt nekünk abból valami érdekes történetecskét. Hanem midőn már legérdekesebb kezdett lenni elbeszélése, midőn kíváncsiságunkat a legnagyobb mértékben fölcsigázta, betette a könyvet s elhall­gatott, azt mondván : ha meg akarjátok tudni a folytatást, tanuljatok meg olvasni, én a többit nem mondom el. Így tett minden este. Kérés, esdeklés, sőt sírás nem használt semmit, mindezekre csak az volt a válasza: ha tudni akarjátok, tanuljatok olvasni. S bennünk gyermekekben ellenállhatat­lanul fölébredt a vágy, hogy mielőbb megtanul­junk olvasni. Azért a pásztorkodás sem vonhatott el engem a tanulástól. Íme a tanítási módszer egy igen fontos alap­elve! A tanításnak föl kell ébresztenie, meg kell erő­sítenie a tudás vágyát. Erre azonban nem elégsé­ges maga az olvasás tudása. Hogy a történet, vagy bármely tudomány iránt élénk érdekeltség­gel legyünk, múlhatatlanul ismernünk kell azon tudomány elemeit s kell, hogy ezen elemek is kel­lemes benyomást hagyjanak hátra lelkünkben. De ezt ismét csak úgy érjük el, ha a szellemet fölszabadítjuk. Hol a tanítás a kényszerítés jelle­gét hordja magán, nem fog gyümölcsöt érlelni. Népünk azért nem olvas, nem műveli magát, mert nem szerezte meg magának a tanulás szeretetét. A nép gyermekeinek legnagyobb része úgy kerül ki az iskolából, hogy agya, képzelődése, szive üre­sen maradt. Az Isten beléje öntötte a tudás csirá­ját, az igaznak és szépnek szeretetét, — az iskola ezeket gyakran csak elfojtja. Tanulásra fenyege­téssel, megfélemlítéssel akarjuk ösztönözni a gyer­mekeket. Az eredmény, hogy a nép megmarad tudatlanságában, lelki vakságában. Igyekezzünk felkelteni gondolatokat, eszméket és fölmelegíteni a szívet. E nélkül hiába van a legtökéletesebb tanterv. Környei, Kl.— Mit kell az isko­lának tennie, hogy az if­júság önállóságát és tetterejét emelje? A németországi tanítóknak 1. év június 4., 5. és 6. napjain Kasselben tartott nagygyűlésén sok közérdekű tárgyról történtek értekezések és vita­tások. Mivel, ha haladni akarunk, figyelemmel kell kisérnünk a művelt nemzetek nevelészeti mozgalmait, mi nélkül a haladás színvonalán álló tanitó nem is lehet, a nevezett értekezésekből egy­némelyeket meg akarunk e lapban ismertetni. Az ezen czikk czimenl irt tételről is Pilz Károly értekezett Kasselben. Az önállóság és tetterő, úgymond értekező, va­lamely nép két oly ékessége, melyek neki valódi uralkodást s dicsőségre és boldogságra vezető legbiztosabb utat szereznek. Miért bámuljuk jog­gal az ókor népeit, midőn azok virágzásuk tető­pontján állottak? Mert polgáraik szabad meggyő­ződésből cselekedtek. Csak akor kezdtek ők sü­lyedni, midőn a szabad meggyőződés és elvszilárd érzület ritkultak. Más népek is ezen törvények­nek vannak alávetve, más népek is boldogságot és dicsőséget csak akkor szerezhetnek biztosan, ha polgáraik önállósággal és tetterővel ékesked­nek. De ezen tulajdonságok alapját megvetni az iskola van hivatva. N­a az önállóság és tetterő irá­nyát nem adjuk meg az ifjúságnak, akkor a meg­nőtt ember is, mint lengő nádszál, fog ide oda in­gadozni, ő, daczára a legjobb behatásoknak, nem fog juthatni biztos meggyőződésre s minden véle­ményt mintegy vakon, másoktól fogad. Azon ta­nuló, ki nevelőintézetében, mint szárnyatlan lepke járt-kelt, későbbi korában is önálló tettre képte­lennek fog föltűnni. Azért a képzés önállóságra és tetterőre oly követelmény, melyet semmi iskola nem mellőzhet. E föladat egy része már az óvo­dának válik kötelességévé. Hol az óvoda szerve­zete olyan, hogy a kicsinyek vidáman játszhatnak, tehetnek, teremthetnek, ott oly kisded nép fog képződni, melynek szemeiből fog a tettüdeség sugárzani. De különösen a népiskolának van hatalma és módja e czért elérni. És mit kell az iskolának tennie, hogy az ifjú­ság önállóságát és tetterejét előmozdítsa ? Szólunk először az önállóságról. Mely embert nevezünk önállónak ? Azt, ki sa­ját belsejéből szabályozza életét, ki saját elvei és eszméi szerint cselekszik, s az életben akként tud magán segíteni, hogy nem szorul mindig más em­berek támogatására. Ennek ellenkezőjét képezik azon emberek, kik csak mások véleménye után indulnak, kik egész gondolkodásaikkal és cselek­véseikkel a világ ezerféle körülményeitől függ­nek. Ezek az emberi nullák. S mit kell az iskolának tennie, hogy az önálló­ságot a lelki életben kifejleszsze ? Ha a gyermeki lélekbe minden csak lazán plántáltatik bele, ha abban minden csak lebeg, de szilárdan ott meg nem gyökerezett, akkor a lelki képzés ingatag, bizhatlan s a legkisebb szellő is kiforgatja valójából. Az adott képzési elemek ak­kor erősek és biztosak , ha annyira meg vannak

Next