Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-10-22 / 38. szám

egyszerűen fölmutatni, hanem azt egészben s min­den egyes részeiben, melyeket ismertetni aka­runk, úgy kell megmutogatni, hogy a gyermek azokat lássa, s körvonalaikban s egyéb tulajdon­ságaikban észrevegye. S hogy ez tényleg meg­történt-e, arról meggyőződünk : a harmadik fokozat, az észrevett dolog nyelvi kifejezése által.Már említettem,hogy a tárgy szemlélésénél kérdezni kell a gyermekeket, hogy ők mondják meg a mutatott tulajdonságot, tehát nem a kérdezett, hanem a mutatott tu­lajdonságot, s arra különösen kell figyelni, hogy a gyermek a tárgy szemléletéből, nem pedig emlékezetből beszéljen ez alkalommal. Említenem sem kell,hogy mindenkor kiváló gond fordítandó arra, miszerint a gyermek minden ki­ejtése helyes és szabatos legyen. Még csak a következőket akarom itt megje­gyezni. A tanító óvatosan kerüljön minden szó­szaporaságot, minden hosszadalmas magyaráza­tot, minden kitérést, mert mindez árthat a figye­lem megkötésének. Különösen óvakodjék attól is, hogy a tárgyról szóló beszédében kitérőleg mesés, bámulatos dolgokat is mondjon, a­min ugyan elálmélkodhatnak a gyermekek, de szellemi hasz­nukra épen nem válik; szinte ne engedje meg, hogy a gyermek oda nem tartozó dolgokról kezd­jen csevegni. Ha e fokozatokban s a leírt módon járunk el a szemléltetésnél, akkor a gyermek szellemi fejlődé­sének legbiztosabb alapját vetettük meg. Ez által meg lesz ő óva azon rosz eljárás ellen, midőn a tanultat csak múlékony emlékezetből mondja el ; igy valószinüleg kevesebbet fog elmondani, mint ha elv nélkül szabadon engedjük nyelvét csapon­gani, de a mit mond, az valódi tudása, valódi szellemi kincse fog lenni ; csak igy tanulja meg azt, hogy minden szónak meg van a maga hatá­rozott tartalma, tehát vigyázni is fog minden szó­ra ; gondolkodását és beszédjét az öntudatos aka­rat vezetése alá tanulja helyezni. A szemléleti alakok kétfélék, olyanok, melyek azért, s olyanok, melyek az időt töltik be. A tért betöltik a testek, tárgyak, az időt a történt dolgok. Amazok körébe tartoznak például az is­kola, a ház , a különféle eszközök, szerszámok, egyéb készítmények s a természeti tárgyak, eme­zekébe mesék, történetecskék, melyek a gyerme­kek belső szemléleteit világosítják és bővítik. Én az iskolai tanitás czéljából helyesebbnek tar­tom, ha a szemléltetés tárgyak leírásával kezdődik s ezen első egész tanitás alatt is az a túlnyomó részt képezi. Igaz ugyan, hogy a gyer­mekek nagyon szeretik a meséket, történetecské­ket , de ezek előadásánál képzeletük túlcsapong, azért az azokban rejlő gondolatok nem igen tö­mörülhetnek fölfogásukban. Azért ha igen sűrűen ilyenekkel tápláljuk szellemeket, képzelődéshez szoknak, de nem fegyelmezett, logikai gondolko­dáshoz, pedig ez a fő czél. De ha közben a mesék­hez fordulunk is,­­ a­melyeket egészen nem is szabad mellőzni, s azokat akként válogassuk meg, hogy a gondolkodás alapelemeit (tárgy-, szám-, tulaj­donságképzetek , hely-, idő-, mód-és czélmeghatározások) magukban foglalják s a gyermek lelki szemei elé valami összefüggő, szer­ves egésznek képét tüntessék. Meg kell még említenem, hogy ezen most tár­gyalt szemléleti oktatás az újabb tanmodor sze­rint nem képez külön tanulmányt, hanem össze van az olvasztva az írási, olvasási és énektanítás­sal, úgy, hogy az egyesített szemléleti-, beszéd-, írás-, olvasás- és énektanítást képez. Az eddigi szemléleti oktatás czélja volt a tanu­lókat arra képesíteni, hogy éber figyelemmel hal­lani, azután észlelni, észrevenni, az észlelt dolgot fölfogni és végre azt viszonylag helyesen és sza­batosan nyelvileg kifejezni tudják. E tanítás elő­mutatott valódi tárgyakra, mintákra, szemléleti táblákra, képekre s az úgynevezett abc-könyvre támaszkodik, s mind oly taneszközök, melyeket paedagogiai mély tapintattal kell megválasztani és kezelni, s melyek épúgy, mint több más lénye­ges taneszköz, semmi iskolában nem hiányozhat­nak, ha biztos czélt akarunk érni. Ha ezen szemléleti oktatás körében a gyerme­kek a nyelv kezelésére nézve elég (viszonylagos) biztosságot szereztek maguknak, mit czélszerű berendezés és a tanító takarékos szorgalma mel­lett az első év alatt elérhetnek, akkor a nyelvok­tatás második fokozatába lép, melynek központ­ját az olvasókönyv képezi. E fokozatban a nyelvgyakorlás és nyelvtan külsőleg szétválnak ; a közvetlen szemlélet még tovább is gyakoroltatik ugyan, de az nem kizárólag nyelv­oktatás , hanem lényegesen tárgyoktatás is (föld­irat, történet, természetrajz stb.) , s átalánvéve a szemléleti oktatás itt már nem külön tanulmány, hanem csak elv, de mint elv, az egész iskolai fo­lyam alatt érvényét mindenkor megtartja. 3. Az olvasókönyv. Az olvasókönyv az elemi népiskolai oktatás központját képezi. E lapban már tüzetesen volt az fejtegetve, hogy ele­mi iskolákba úgynevezett szakkönyvek még nem valók. Tehát itt nem lehet még szó külön törté­neti , természetrajzi, természettani, földirati stb. szak­ tankönyvről, hanem ezen tárgyismeretek megfelelő választással az olvasókönyv olvas­mánydarabjai közé veendők föl. Sajnosan kell is­mételve bevallanunk, hogy most levő olvasó­könyveink e czélnak meg nem felelnek; ennek kell tulaj­donítanunk némely buzgó tanítók azon fáradozását, hogy egyik másik reáltanulmányra szakfüzeteket szerkesztenek s azokból tanítanak, hogy az olvasókönyvek e hiányait némileg pótol­ják. De habár ezen eljárás csak buzgalmat, ne­mes törekvést bizonyít a tanítók részéről, mégis kellően sikeresnek nem mondható, s azért óhajta­nunk kell, hogy mielőbb jó olvasókönyveink le­gyenek, mely czélból különben a munka tényleg már meg is kezdetett. Az olvasókönyv használatából kettős czélt kell elérni : a) a gyermek értse meg tökéletesen az olvasott példánydarabot ; b) gyakorlás által képe­sítessék arra, hogy a megértett olvasmányt nyel­vileg szabadon előadni tudja. Mind a megértés, mind az előadás külön gyakorlásokat kiván s mindegyikre kellő súlyt kell folytonosan fektetni.

Next