Néptanítók lapja 1. évfolyam, 1868

1868-12-03 / 44. szám

­«© 590 ak­­ adjam e szép, a varázsteljes szónak nézetem sze­rint, igazi emberhez legméltóbb magyarázatát. Az igazi demokratia a tudomány ! A tudomány uraim egyenlővé tevé az embert már azon korban, midőn még nem élet, hanem szomorú tény volt, hogy az ember csak a bárónál kezdődött. A tudomány egyenlővé tevé a szerény tudóst a hatalmas olygarchával ; fölemelte a pórt a bíborig, föl néha egész a trónig. Ha ily bű­vös ereje volt a tudománynak, az ököljog szomorú korában, ki vonhatja kétségbe annak bűvös hatalmát a fölvilágosodás, az egyen­lőség, a szabadság mai századában! És valóban : A tanoda és sajtó : ez korunk műveltségi álla­potainak két nélkülözhetlen tényezője; s a nemzet, mely ezekre nézve a többi nemzetekkel lépést nem tartana, úgy járna, mint azon állam, mely terüle­téről a vasutakat száműzni akarná. Hiába mondaná valaki , hogy Európa két leg­nagyobb, legpolgárosodottabb nemzeteinél: az an­golnál és a francziánál a népnevelés el van ha­nyagolva, s azért e nemzetek mégis nagyok és virágzók ! mert ez ellenében méltán hivatkozhat­nánk Európa legkisebb nemzetére, Schweiczra, mely épen virágzó népnevelési és oktatásügyi rendszere következtében, szabadság és jólét te­kintetében, (pedig e két legfőbb jó után töreksze­nek a nemzetek) bátran kiállja a versenyt ama nagy nemzetekkel ! De gondolkozzék valaki bármikép, annyit kénytelen lesz bevallani, miszerint egy kifejlett népnevelési és közoktatási rendszer a legüdvö­sebb hatással van az ipar és kereskedelem fejlesz­tésére. Már­pedig ipar és kereskedelem nélkül napja­inkban nem képzelhető többé jólét; nem képzel­hető szabadság , nem képzelhető polgárosodás. Ki tagadhatná, hogy a sajtó a maga jótékony hatalmát a népnevelési és oktatási viszonyok ará­nyától kölcsönzi. Ki a népnevelés és oktatás ily messzeható ere­jét és hatalmát észleli, lehetlen, hogy szívből ne üdvözölje e napot, mint szeretett városunk jövő­jének egyik legfontosabb mozzanatát, midőn a népnevelésnek és oktatásnak egy új tanodát, új menhelyet nyitni nekünk jutott a szerencse, a va­lódi hazafiúi öröm. Engedjék meg uraim, hogy végszóul egy ima­szerű óhajt fejezzek ki. Vajha e falak között a tu­dományos műveltség terjedésével lépést tartson a magyar geniustól elvárhatlan három erény : a ki­rály, a haza és a szabadság-szeretet. Ez erényeknek azért, mert most Istennek hála alkotmányos szabadságunk vissza van adva, soha sem szabad kialudniok. Hadd szivja hát az ifjú­ság már e falak között fogékony keblébe a ki­rály, haza s alkotmányos szabadság szeretetének szent és magasztos elveit, melyekért őseink any­nyi vért ontottak és anynyit szenvedtek, hogy egy tudománynyal és jellemmel megáldva elérhessék a valódi polgári méltóságot, mely nélkül a demo­kratia üres szó, az egyenlőség, csak a barbárság és szolgaság egyenlősége lehet ! Végül Simay negyedik osztálybeli tanító lépett a kathedrára, s sikerült beszédében előadni a tu­domány s közműveltség szükségességét Beszédé­nek hathatós­ részét egy igen sikerült parabola képezé, mely így hangzik: „Alapítsunk — mondja korunk egyik jeles író­ja — iskolákat, és nem lesz szükségünk börtö­nökre; terjeszszük meghonosodva a tudományt, s nélkülözhetővé tesszük a koldusbotot. S mily dicsőn oldotta meg sz. kir. Arad váro­sának polgársága irónk eme jelmondatát — meg­értvén ugyanis a kor intő szavát — épen a bör­tönből létesített ily diszes tanodát, melyért az utó­dok hálás elismerését nyerend­ . . Elismerőleg elősorolja azután mindazon egyéneket, kik e tanoda létrehozásában közremű­ködtek. Ezek után a körmemet ugyanazon rendben tért vissza a templomig, honnan po­lgárnagy ur a ven­dégek nagy része által hazakísértetett. Nyílt kérdés Ráth Károl­y iparos úrhoz a szalmafonás ügyében. Több lapban találkoztam Ráth úr azon indítvá­nyával, mely által a népneveléssel foglalkozók figyelmét kívánná fölhívni a szalmafonásra mint népiparra. Ha komolyan átgondoljuk a köznép, leginkább a szegényebb osztály, nagy részének szorított, s többször és több helyeken egész a sanyarúságig teljes anyagi helyzetét, lehetetlen, hogy az oly sokat igérő indítvány figyelem nélkül hagyassék; különösen azok által, kiknek különben is szent hi­vatásuk a nép mint anyagi, mint pedig szellemi jólétének előmozdítása és gyarapítása. A szalmafonás annyival is inkább figyelmet ér­demel, mivel egyszerűsége és olcsó kiállíthatásá­nál fogva még a legszegényebbek, aggok és gyön­gébbeknek is biztos jövedelem forrásul szolgál , mivel az év bármely szakában is egyaránt mivel­hető, azon számtalan munkakör, mik a téli hóna­pokban, sőt gyakran munka hiányában más év­szakokban is kénytelen ittetnek tétlenül heverni, általa haszonnal volna elfoglalható. Óhajtandó volna tehát, hogy e nem megveten­dő kedvezményekkel kecsegtető népipar minél szélesb körben elterjedne azok közt is, kiknek foglalkozási körül leginkább kínálkozik. Meghonosítása körül legsikeresb szolgálatot te­hetnének a néptanítók , kiknek úgy is kötelessé­gük kiterjeszteni mindazokra munkásságukat, mi által a köznép helyzetén lendíthetnek. Hogy azonban e feladatokat is kedvező sikerrel oldhas­sák meg, nagyon természetes először is nekik kell a szalmafonást elsajátítani, hogy így ne csak szó­val ajánlani, hanem egyszersmind gyakorlatilag is képesek legyenek megmutatni, különben falra hányt borsóként fog széthullni mindenféle fárado­zásuk. Ez okból azon kérdést bátorkodom Ráth úr­hoz, mint indítványozóhoz intézni. Várjon mily

Next