Néptanítók lapja 2. évfolyam, 1869

1869-01-14 / 2. szám

­d 19­93«-t kielégítők. Ha az iskolák, főleg a falusi iskolák padjai közt ülő mindezen növendékeknek kérdést teszünk fel, meg fogunk ütközni feleletek össze­függetlenségén és semmiségén, az ismeretek cse­kélységén, melyeket nekik az iskola ad, a tiszta, helyes és hasznos fogalmak meddőségén, melye­ket a tanodából magukkal visznek. Én részemről ritkán térek vissza felügyeleti utánbról a nélkül, hogy a közoktatási miniszter következő állítására ne gondoljak. „A statistikában, melyet az elemi oktatás szá­mára közrebocsátottam, a rovat, melyen leginkább megütköztem, nem az, mely az iskolán kívül ma­radt gyermekek számát tartalmazza, és melyet az erkölcsök s eszmék haladása csakhamar hely­re hozhat ; ez az iskolai értéktelenség rovata ; ez azon száz közüli negyven növendék, kik az is­kolából vagy semmit, vagy oly keveset tudva jönnek ki, hogy azt is a felsőbb tanfolyam nélkül csakhamar elfeledik." Ha én megyém jobb nevelőivel e szomorító kö­rülményről beszélek, mely az ő figyelmöket ép oly kevéssé kerüli el, mint az enyémet, egyhan­gúlag azt felelik, hogy a „gyermekek nagy ré­szének értelmi alacsony foka, eredménye a házi­nevelésnek, sőt magának a nyelvnek, melyen ve­lők beszélnek és a dolgoknak, melyekkel érzel­möket közönségesen mulattatják, ez ellensúlyozza a tanitó törekvését s hasztalanná teszi a legbuz­góbb iparkodást s a legélénkebb gondoskodást." A nélkül, hogy teljesen tagadni akarnám azt, a­mi ezen­ panaszokban alapos lehet s a káros be­folyást, mit ilynemű körülmények a tanítás folya­mata s eredményére gyakorolhatnak, azt kérde­zem magamtól, hogy váljon a baj forrása nem máshol rejlik-e, értem magát az oktatás eljárá­sát? hogy nincs-e legalább mód, mely által a ta­nító azon ellenszenvet, melyért a gyermek talán nem felelős annyira, mint azt hiszik, ellensúlyoz­za, és mely által az ismeretek azon hiányán, me­lyet a gyermek az atyai házból magával hoz, se­gíthetne ? Kérdeztem magamtól, hogy az iskolában nyúj­tott oktatás jó-e és kellően hozzá van-e mérve a növendék értelméhez? hogy általában nem ott kezdenek-e, a­hol végezni kellett volna, vagy ott végeznek, a­hol kezdeni kell vala, a­mint Pa­pe­ Carpantier asszony mondja, kinek az oktatás ügyében méltán kell szót engednünk ? És valóban, a gyermek természetnél fogva nem ellenszenves, nem az anyja vagy dajkája ölében, a­hol ellenkezőleg látjuk, hogy már mielőtt be­szélni tudna, mint rajzolódnak szemeiben ezernyi ösztönszerű vágyak mindent látni, mindent meg­fogni, mindent megérteni. Épen úgy nem az, mi­dőn nyelve egyszer megoldódván, oly gyorsan s biztosan tanulja meg a többé vagy kevésbé töké­letes szókat, melyekkel az őt környező tárgyakat neki megjelölik s ő minket bámulatra indit mind­azon különféle kérdésekkel, melyeket bizonyos egyetemes kiváncsiság minden pillanatban szá­jába ad. Csak későbben, midőn iskoláinkba küldik, mi­dőn a dolgozás kényszere kezdődik, látszik ezen oly élénk vagy eltűnni s az ellenszenv kez­dődni. Az ő hibája-e ez vagy a miénk ? Nem kellene-e legalább részben eljárásunk s módszerünknek tulajdonítani azt, mit közönségesen az ő restségé­nek rovunk fel? Nem mondhatnók-e igazan, miszerint a­helyett, hogy némileg a gyermek értelme felé hajolnánk, nagyon is gyakran oda törekszünk, hogy lehetet­len erőlködés által az övét a miénkhez hozzuk közel, s hogy minden kételkedés nélkül feltesz­szük a gyermekben azt, a­mi benne nincs, mi benne nem lehet, ha magunk előbb belé nem fek­tettük? A legtöbb esetben milyen az eljárás? Szavakat hoznak fel a gyermek előtt, melyek a mi eszméink jelei, egyedül a mi eszméinké, jól megértve. És a­nélkül, hogy magunkat kérdez­nék, hogy ezen szavak nekik ugyanazt jelentik-e, a­mit nekünk, más szóval, hogy a fogalmak me­lyeket azok jelelnek, bennök úgy meglehetnek-e mint bennünk, oda törekszünk, hogy ők e szókat sajátjukká tegyék. Nem értik, az mindegy. A fo­galmat magukévá nem tették és nem sokára elfe­ledik a szót. Majd visszatérünk ezen szóra és megmagyarázzuk. Megmagyarázzuk, igen, de miként ? Leggyakrabban más szók által, melye­ket ugyan szintoly kevéssé ért, de melyek kifá­rasztják vagy tán meg is csalják, ugy, hogy a világosság és a tökéletlen s­zóló fény fogalmát összezavarja, és ezt teszszük mindaddig míg a gyermek azt mondja: értem, csak hogy a dolog­nak egyszer már vége legyen, vagy, a­mi még roszabb, mivel jó­hiszeműleg azt véli, hogy csak­ugyan érti. Ki nem látja át az ily módszer elégtelen voltát úgy a tanító miként a tanítványra nézve ? Az első kisebb nagyobb buzgalma szerint fárad, ki­merül és kétségbe esik ; az utóbbi tisztán szen­vedő szerepre ítélve unatkozik, kedvét veszti és végre a tanulmáyt tehernek, az iskolai éveket próbaidőnek veszi. A számadás végén aztán mit eredményez száz közt negyven gyermekre nézve, mint a statistika mondja, ezen egyfelől oly fáradsá­gosan adott, másfelől oly bajosan fogadott tanítás? Azt, hogy növendékeink vagy mit sem tudnak, vagy magukat szavakkal elégítik ki. S ily bajnak nem volna gyógyszere ? A gyógyszer az lesz, ha visszatérünk a termé­szet, az anya módszeréhez. Mit tesz az anya? Úgy látszik, hogy ő ösztönszerűleg, önkényt, leg­gyakrabban a­nélkül, hogy a nevelésről vagy bölcsészetről könyvet írt volna, tudja, miszerint az értékektől eredő fogalmak mind a többit meg­előzik, s hogy ezek képezik az általános fogal­mak legnagyobb részének anyagát. Magának a gyermeknek szükségétől, vágyától és szüntelen hívásától vezérelve azon tárgyakhoz vezeti őt, melyek körülveszik, melyek között a gyermek­nek majdan élnie kell s azután mennyire tudja, a mennyire képes, — megvallom kissé talá­lomra is, de hosszassan, türelmesen, szükséghez képest, erre vagy arra visszatérve, megmutatja neki, megnevezteti vele azokat, megmagya­rázza neki minőségüket, színek, alakjok, hiasz

Next