Néptanítók lapja 3. évfolyam, 1870

1870-10-20 / 42. szám

Buda-Pest, III. évfolyam. 42. szám. 7 / 1870. okt. 20. NÉPTANÍTÓK LAPJA. H­ETI KÖZLÖNY a magyarországi kisdedóvodák, elemi- és felső-nép­iskolák számára. Hiad­­ja a vállás- és közoktatásügyi m. kir. miniuterium. A szerkesztőségi és kiadó-hivatal van Bu­dán a vallás- és köz­oktatásügyi m. kir. minisztériumnál az or­szágházban. A „Néptanítók Lapját" minden magyarországi népiskola tanítója és kisdedóvoda vezérlője dij nélkül kaphatja következő feltételek alatt: 1-er, hogy azt segédtanítóival olvasás végett közölje, 2-ér hogy azt mint az iskola tulajdonát megőrizze, és utódának átadja. Nem népiskolai tanítók előfizethetnek . Egy évre 3 írttal, fél évre 1 írt 50 krral. Minden a szerkesztő vagy kiadói hivatalt illető közlemény a szerkesztőséghez kül­dendő. Hivatalos rész. A vallás- és közoktatási miniszter a modorn állami tanítóképezde melletti igazgatótanács egyik rendes tagjává Wiedermann Károly, a po­zsonyi kir. gymnasium igazgatóját nevezte ki. A zilahi állami tanítóképezde melletti gyakorló iskolához egy rendes tanitói állomásra, melylyel évi 700 frt fizetés és szabad szállás van egybe­kötve, ezennel pályázat nyittatik. A pályázónak okmányilag képzettnek kell lennie azon tantárgyak tanítására, melyek a nép­oktatási törvény rendelete szerint a népiskolák­ban kötelezett tantárgyak. Pályázók kellően felszerelt folyamodványaikat f. é. okt. hó 25-ig a vallás és közoktatási m. kir. minisztérium iktató hivatalához adják be. Budán, okt. 6-án 1870. A vallás és közoktatási m. kir. minisztertől. Nemhivatalos rész. Fröbel fejlesztő-rendszere. Alig volt két évtizedre szükség, hogy Fröbel Frigyes nevelési elvei a műveit világ minden ré­szében barátokra találjanak. Ma már Szent-Péter­vártól kezdve Rio-de-Janeiróig hatott el a Fröbel féle gyermek­kertek létesítésére való törekvés. Fröbel nevelési rend­szere egy egész irodalmat teremtett, melynek súly­pontja Némethonban van; a Fröbel féle foglalko­zások nagyobb mérvben vézetnek föl a kis­dedóvodák működési körébe is, sőt a nevelészet te­rét művelők közt számosan vannak, kik erélye­sen szorgalmazzák, hogy Fröbel foglalkoztató rendszere a népiskolákban is meghonosítassék. Hozzánk is elhatott eme mozgalom hullámzása, óvodáink egynémelyikén Fröbel féle foglalkozá­sok gyakoroltatnak, Pesten gyermek­kort létesít­tetett; nem csak e becses lapok — hanem a neve­lés-oktatás ügyével foglalkozó egyéb szakközlö­nyök is számos — a Fröbel rendszer gyakorlati ismertetését taglaló czikket hoztak s az egyete­mes tanítógyűlés alkalmával rendezett tanszer kiállítás első (óvodai) osztályában kiállított nagy­mennyiségű munka mutatványok örvendetes ta­nuságot tettek arról, hogy Fröbel fejlesztő rend­szere hazánkban is tevékeny barátokra talált. És mégis állítni merjük, hogy e rendszer alap­elveit benső szellemét hazánkban még kevesen ismerik. Ezt azonban nincs ok csodálni. Az eddig e nemben megjelent czikkek keveset foglalkoz­tak a dolog benső lényegével, főluly a praktikus ismeretek közlésére lett fektetve , Fröbel elveit körvonalazó könyvekkel nem birunk, ilyeneknek idegen nyelvből lefordítását sem kisérle még meg senki s igy nagyon természetes, hogy csak felüle­tes ismerettel rendelkezhetünk. Kitűnt e felületesség különösen a fentemlített tanszerkiállítás alkalmával, a­hol láttunk ugyan számos gyermek­kerti munka mutatványokat, de ezek közt igen kevés volt olyan, mely Fröbel el­veit egész tisztaságban tükrözte volna vissza. *) *) Gróf Hessensteinné úrhölgy kiállitmányai voltak szerintünk az egyedüliek, melyek mindegyikénél Fröbel elveire ismertünk, kár, hogy egy sarokba szorítva s ösz­szehalmozva elvonattak a megfigyelés köréből. Megköze­lítették ezeket Liber József úr és a pesti első gyermek-42

Next