Néptanítók lapja 3. évfolyam, 1870

1870-10-27 / 43. szám

Buda-Pest, III. évfolyam, 43. szám, 1870. okt. 27. NÉPTANÍTÓK LAPJA. H­ETI KÖZLÖNY magyarországi kisdedóvodák, elemi- és felső-nép­iskolák számára. Hlailja fő vallás- és közoktatásüg­yi m. kir. minisztérium. A szerkesztőségi és kiadó-hivatal van Bu­din a vallás- és köz­oktatásügyi m. kir. minisztériumnál az or­szágházban. A „Néptanítók Lapját" minden magyarországi népiskola tanítója és kisdedóvoda vezérlője dij nélkül kaphatja következő feltételek alatt: 1-er, hogy azt segédtanítóival olvasás végett közölje, 2-ér hogy azt mint az iskola tulajdonát megőrizze, és utódának átadja. Nem népiskolai tanítók előfizethetnek . Egy évre 3 frttal, fél évre 1 frt 50 krral. Minden a szerkesztő vagy kiadói hivatalt illető közlemény a szerkesztőséghez kül­dendő. Hivatalos rész. A vallás- és közoktatási miniszter a bajai ál­lami tanító képezde igazgató tanácsába pr­ttagokul dr. Lembe­rger Henrik orvost, Herczeg Benő ref. lelkészt és Pankovics Ernő, földbirtokost nevezte ki. Nemhivatalos rész. Egy utánzásra méltó példa. »Minden jó, amint a teremtő kezeiből kikerül, s minden elfajul az emberek kezei között.« Rousseaunak e tételét sokszorosan megtá­madták. Lehet, hogy ő maga sem akart vele annyit mondani, a­mennyit mi alatta értünk. Rousseau minden munkáját az irály tündöklő, elragadó szépsége jellemzi, s ez gyakran ártalmá­ra van a kifejezés bölcselmi szigorának. Igaz, a tétel egész átalánosságában nem áll. Az embernek alkotó szerep jutott: természet és emberi munka két oly tényező,mely egymást köl­csönösen támogatja, kiegészíti. De tagadható-e, hogy az emberek a nevelésben gyakran elhagyják a természet útját, s azért ro­szul nevelnek ? Tagadható-e hogy, e természetellenesség gyak­ran kiválóan az izraelita nevelés körében ütötte fel és még most is ott leli állandó tanyáját? *) S minek tulaj­donítható ez ? Erre legjobban felel Göthe, midőn ezt mondja: »Az ember addig téved, mig törekszik.« Az izraelita szülők mindig arra törekedtek, hogy gyermekeik az iskolában minél több időt töltsenek, és otthon minél kevesebbet lármázzanak. Az iskolai szüneteknek mindig esküdt ellensé­gei voltak, s pedig a következő praktikus elv alapján: Ha a tanító fizetésében nincs szünet, hogyan lehetne azt józan észszel megtűrni munkájában? Ez sok helyen a nép elve ; hát az értelmiségé ? Ez a józan paedagogia elveit vallja, de azok­nak érvényt szerezni sokszor sem bátorsága sem ereje. Így történik tehát, hogy egész nap, egész éven át derűre borura zsúfolják a gyermekbe a tudo­mányt és bölcseséget. Megemészti-e vagy nem ? Ki törődik azzal! Ha épen tudósabbá, bölcsebbé nem lesz is, azon nyeremény bizonyos, hogy addig a szülők fejét otthon tele nem lármázza. Innét azon ascetikus jelleg, mely az izraelita gyermeket az iskolai éveken végig kiséri. Innét azon megvetéssel vegyült ellenszenv, mely sok izraelitát a későbbi olvasás, önképzés, de még a tanitók iránt is eltölti. Mindezen tévedéseknek bűnbakja az izrae­lita tanitó. Magam is mártyrja voltam e tévedéseknek, s akkor az illető körökben valamint e lapok hasáb­jain nem egyszer lándzsát törtem a pe­dagogia eltiprott jogai mellett, s úgy látszik, nem egészen hasztalanul. Derengni kezd. Korunk szelleme felbátorította a humanitás nemzőjét, hogy kopogtasson be oda is, ahol eddig számára nem volt hely. Erősen hiszem, hogy nem sokára elérkezik az 43 Szerk. *) Fájdalom egyebütt is !

Next