Néptanítók lapja 4. évfolyam, 1871

1871-02-23 / 08. szám

­só 230 ős­­ hazáját egy „Általános nevelés- és oktatás­tannal" vagy más afféle művel azonnal meg ne lepje ! Mi ennek következménye ? Hogy sokat akarván adni, semmit sem adott; hogy a példabeszéd szavai szerint járt: keveset szőrít, a­ki sokat markol. Mert „általános" igazságok rendszeresítése csak részletes ku­tatásokban és tapasztalatokban jártas tudást illethet meg: a fiatal kezdő író szájából, ha ama nehéz munkába fog, valódi megpró­bált igazságok helyett többnyire csak fél­szeg frázisokat, érettlen általánosságokat hallhatunk,tehát oly dolgokat, melyek nem, hogy felvilágosítanának, hanem csak félre vezethetnek. Vájjon érdemes-e ily eredmény előterem­tése végett hosszú könyv, vagy akár csak a legrövidebb újságbeli czikk megírására is a drága időt is papiros elpazarolni? Kereken tagadom. Pedig vajmi sokan űzik nálunk idejükkel és papirosukkal azon fényűzést. Valóságos kedvenc­ foglalkozássá vált szé­pen kikerekített általános szabályokat gyár­tani a túlcsigázott elvontság ködében hado­rázni, a legmagasabb elvek körül bibelődni, forgolódni. Ez nem maradhat így. Mert ezen az úton nem juthatnak sem az egyesek alapos pae­dagogikai meggyőződésekre és ennek meg­felelő helyes gyakorlatra, sem pedig paeda­gogikai irodalmunk nem vergődh­etik zöld ágra, az eredetiség, önállóság és életreva­lóság zöld ágára. Az egész téves irány abból a téves utó­gondolatból ered, mintha csa­k­el ki tudomást vett bizonyos elvekről és általánosságokról, avval azon részletek és alkalmazási esetek birtokába is jutott volna, melyekre ama ál­talánosságok vonatkoznak. Azt hiszik tehát sokan, hogy a­ki pl. azon követelést ismer­i: Oktass nézletileg! — avval már tá­jékozva van aziránt is, mire kell ügyelnie ama követelés értelmében a számtan, föld­rajz, terményrajz, mértan, stb. stb. tanításá­nál. Pedig dehogy van e felfogásban csak egy mákszemnyi igazság is! Semmit, de épen semmit sem tud még az a nézleti oktatásról, a­ki még csak azt tud­ja: oktass nézletileg! sőt — mi több — meg sem érti ama követelést. Üres hang az reá nézve, mely lelkén nyomtalanul átvonul. Csak aki pl. számtant és földrajzot tanított, s minden egyes leczke előtt és lec­zke alatt­­ minden úton-módon igyekezett ugy intézni­­ el tanítását, hogy az illető tananyagot a legkönnyebben és legsikeresebben a gyer­mekek birtokába vezesse át, s aki aztán szemügyre vette, mily eljárás mellett ért legbiztosabban ezért s mi volt eljárásában, az a­mi a sikert biztosította — csak az érti meg és fogja fel a nézlettség elvét, s az is egyelőre csak a számtanra és földrajzra nézve. Ugyanazon az úton kell a többi tan­tárgyakra nézve is haladnia annak, a­ki magának a nézletiségről tartalmas haszna­vehető fogalmat akar szerezni, és csak a ki így minden tantárgy tanításánál ráakad a nézletiség mozzanatára, csak az nekndhatja ki joggal és csak az értheti meg igazán a nézletiség elvét. Ebből pedig az világlik ki: legelső és legfőbb az egyes esetet tanulmá­nyozni! Legelső és legfőbb minden egyes tantárgy egyes nehézségeit meghányni-vetni, a megoldás legkönnyebb módját az egyes talányokra nézve fürkészni és kutatni, csak ha ez sikerült nekünk minél több esetben, csak akkor szabad egy lépéssel tovább ha­ladnunk, és a­mi az eljárásban közös volt, mint általános szabályt kimondani. Ez út folytatásán pedig fel a legáltalánosabb el­vekig juthatunk, és csakis ha ezen az úton haladva közelítettük meg azokat, csak ak­kor mondhatjuk, hogy meg is értettük. Azért ne is merészeljen általános szabá­lyokat hirdetni vagy elveket fejtegetni, a­ki egyes eseteket nem tanulmányozott. Ha mégis teszi, csak a következő eset egyike foroghat fen: vagy idegen tollal ékeskedik, azaz lopja kútfejét és csalja olvasóját, vagy pedig képzelt légvárak alkalmazhatatlan alaptervét nyújtja nekünk s igy köszöne­tünkre sem az egyik sem a másik esetben nem tarthat számot. A dolog ilyetén állásánál fogva hagyunk tehát fel ama sok érettlen általánosságokkal, melyek paedagogikai hírlapjaink és paeda­gogikai műveink legnagyobb részét eltöltik. Lépj­ünk a monographiák, az egyes esetek tanulmányozásának és le­írásának terére! Ezen az úton erősö­dött meg a német neveléstani irodalom s az egész német nevelésügy, a­mennyiben az paedagogikai tájékozottságot tételez föl. Ezen az úton lettek az egyes írók is na-i gyokká! Nem világtörténettel kezdték a

Next