Néptanítók lapja 5. évfolyam, 1872

1872-03-28 / 13. szám

206 mindaddig, mig e föld megleszen s rajta egy honfi él. De az előhaladó kor vívmányai s az ese­mények uralkodó hatalma bebizonyították azt, hogy a honszeretet egy magában, elszánt hősies erejével sem képes többé a hazát megvédeni, ha a honszeretet kor­szerű műveltséggel párosulva nincs. Tehát nemcsak anyagi jobblétünk, ami az ország hatalmának egyik lényeges té­nyezője, kívánja s követeli a közművelő­dést, hanem hazánk alkotmányos életének szellemi s erkölcsi kifejlődésének biztosí­téka is a közművelődésen alapulván , szent kötelességünkké vált a közművelődést min­den kitelhető erővel előmozdítani. A magasb képzésre vannak felsőbb s kö­zép tanintézeteink, az elemi képzésre van­nak népiskoláink. Amazokban tudományos tanférfiak, emezekben buzgó és szakavatott tanitók s tanítónők nevelik, oktatják a ser­dülő nemzedéket. A felsőbb intézetek tanárairól nem czé­lunk itt szól­ni, jelen felhívásunk tárgya egyedül a néptanítók sorsának javítását czélozza. Tapasztalásból tudom, hogy alig van ta­nító e hazában, ki ha a múlt idők viszo­nyainál fogva kellő képzettséget nem sze­rezhetett, s a legújabb tanmódok haszná­latában elég jártassággal nem bírt : a hiá­nyokat önképzés, önmunkásság által kipó­tolni, s az iskolai törvény és a kor igényei­nek megfelelő képességet szerezni nem tö­rekednek Tapasztalásból tudom, és tudják mind­azok, kik a népnevelők helyzetét csak némi figyelemre is méltatták, hogy néptanító­ink nagy részének anyagi állapotát az ín­ség, a szegénység, a lelki erőt zsibbasztó, sokféle nélkülözés s a család­fenntartás sú­lyos gondjai környezik. Néptanítóink pedig, a hazának, az embe­riségnek leghasznosabb, legnagyobb rész­vétre méltó közmunkásai lévén, minden módot fel kell használnunk, hogy nehéz sorsuk nyomasztó terheit könnyítsük s oda hassunk, hogy legalább az életfenntar­tási gondok mindennapi ostroma alól fel­mentve legyenek, s biztos reménynyel a munkaképtelenség idejében a végső nyo­mortól való félelem s aggály nélkül telje­síthessék áldásos kötelességöket. Ily szándéktól vezéreltetve gondolkod­tam, miként lehetne tankerületemben egy oly intézményt hozni létre, mely tanítóink­nak azok özvegye s árváinak segélyezését a hazafiság s az emberszeretet áldásteljes forrásaiból nyújthatná. Erre nézve legczélszerűbbnek találtam a „takarékmagtár" felállítását. Felkértem az akkoron Alföldön működő Horváth József és V­a­s­s Mátyás tanító urakat egy „ segélyző-takarék- magtár " alap­szabály- tervezeténe­k kidolgozására. A buzgó tanítók beküldék a kívánt ter­vezetet, s én azt nézeteim hozzátételével azonnal a zalamegyei iskolatanács elé ter­jesztettem. A zalamegyei iskolatanács hazafiúi ne­mes lelkesedéssel karolta fel ezen eszmét. A beterjesztett alapszabályok Glavina Lajos köztiszteletű iskolatanácsosnak át­vizsgálás s módosítás végett kiadattak. A népnevelés ezen lelkes barátja az alapsza­bályokat némileg átalakítva s a körülmé­nyekhez módosítva az iskolatanács elé ter­jeszté. Az alapszabályok ekként megállapittatva lévén, általam jóváhagyás végett a vallás-és közoktatási m. kir. miniszter ur elé ter­jesztettek. S a miniszter ur a néptanítók iránti atyai részvéttől indíttatva minden észrevétel nélkül jóváhagyta azokat, s a „Buda­pesti Közlöny" mult évi 213-dik­ számában ezen alapszabályok közzé is té­tettek. Hogy pedig ezen alapszabályok s maga az eszme minél szélesebb körben ismertessenek : tisztelettel kérem szerkesztő urat, szíveskedjék azokat a „Néptanítók Lapjá"-ban közzé tenni. *) Egyszersmind tiszteletteljesen felhívom és kérem Magyarország t. iskolataná­csait, a népiskolák nagy tekintetű egyházi s világi hatóságait, a sze­retve­ tisztelt néptanítói testü­letet, s a népoktatás összes bará­tait, hogy a „segély­z­ő-takar­ék­magtárak" eszméjét pártolni,azok felállítását eszközölni s így nép­tanítóink segélyzését előmozdí­tani kegyeskedjenek. Az utókor ál­dása kisérendi mindazokat, kik a szegény sorsú tanítókat, azok özvegyeit s árváit se­ *) Közöltetnek jelen számunk „Egyletek" ro­vatában. Szerk.

Next