Néptanítók lapja 6. évfolyam, 1873

1873-01-16 / 3. szám

-LEX 34 X3©­ 1) magyar nyelv és földrajz, 2) az egyik meny­nyiségtan és német nyelv, 3) a természettudomá­nyokra, 4) rajzi és szépírásra, mindegyik 800 frt évi fizetés és 200 forint lakbérrel,­­ 5) zene és ének segédtanitó 400 forint, 6) testgyakorlatokra torna segédtanitó 400 frttal. Pályázók tartoznak a vallás- és közoktatásügyi m. kir. minisztériumhoz czimzendő kérvényüket, melyben vallásuk, életkoruk, állapotuk, a magyar — mint nélkülözhetlen — és egyéb nyelv­isme­reteik, tanképességük és eddigi alkalmazásuk bi­zonyítványokkal igazolandó, i. é. február hó­­-ig krassómegyei magy. kir. tanfelügyelőséghez be­nyújtani. Lugoson, jan. 6-án 1873. BILLMANN MÁRTON, 1—3 tanfelügyelő. Nemhivatalos rész. A néptanítók önképzése. I. Bevezetés. A gőzmozdony és a villanyos távírda korszakát éljük. Óriás és azelőtt nem is sejtett gyorsasággal halad az emberi tár­sadalom a kulturfejlődés minden terén. Tu­domány és művészet, kereskedelem, ipar és földmivelés versenyre keltek, és ezen üdvös versenynek eredménye­s a polgárosodás. Ezen nagy mozgalommal szemben, mily természetes állást foglaljon el a népiskola, milyent a tanító ? E kérdés reánk nézve felette nagy fon­tossággal bír, és azért behatóbb vizsgáló­dást érdemel, mert ki a czélt magát tisz­tán látja, könnyebben találja fel az eléré­sére szükséges eszközöket is, vak pedig nem vezethet világtalant. A modern népiskola a polgári élet befolyásának köszöni lételét. A régi zárda­iskolák már nem felelvén meg a haladó kor fokozott igényeinek, a hittanitás mellé az olvasás, irás és számvetés tanitása is be­lem­utatva a leczketervbe; —még később a természettudományok meghóditván a föld­kerekséget, és okszerű alapját képezvén az iparnak és a gazdászati foglalkozásnak , nekik is kellett a népiskolában helyt en­gedni. Világrészünk művelődési folyamata az utolsó három évszázad alatt végre oly irányt vett, melynek okvetetlenül az indi­vidualizmus és az önkormányzat érvénye­stésére kellett vezetni; a közép­sőt alsóbb osztályok mindinkább tényezőkként kezd­tek szerepelni a politikai életben is, a nép­képviseleti rendszeren alapuló alkot­m­ányos­ság elve a modern jogállam sarkpontjává lőn. Ennek következtében az élet minden állampolgártól bizonyos történeti és alkot­mánytani ismereteket és fogalmakat kö­vetelt , így lettek a történeti és alkotmány­tani szakok is a népiskolai oktatás kere­tébe fölvéve. Az elmondottakból látjuk, hogy a nép­iskola lépten s nyomon a közélet fejlődését követte, és annak igényeihez alkalmazko­dott, és lehet-e az másként? Bizonyosan nem, mert c­élunk nem „az iskola, hanem az élet számára" nevelni és tanítani. *) Mi következik a fönt ecsetelt tényállásból a néptanítóra nézve ? Mindenek előtt azon elutasíthatlan kö­vetelés, hogy a néptanítónak nem „szabad idegennek lenni Izraelben." Ismernie kell a modern művelődés czéljait s eszközeit, jár­tasnak kell lennie tehát azon tudományok­nak legalább elemeiben, melyeken az alap­szik. De miután e tudományok napjainkban is még folyton s pedig gyorsan fejlődnek, a néptanítónak e haladásukat — leg­alább eredményeiben — szintén kel­l tudomásul venni, hogy gyakorlati oktatása által hiányos képzeteket ne nyújtson, téves eszméket ne terjeszszen. A tanítónak tehát szünet nélkül nem­csak az anyanyelv tanítására s a számve­tésre, hanem a történeti és természettudo­mányi oktatásra tartozó tananyag gyűjté­sével is foglalkoznia kell. Ha ezt nem teszi, akkor iskolája csakha­mar sülyedni fog. Az élet követelményeivel folyton élénk érülkezésben kell maradnia, különben maga az élet a népiskolát, mint czélszerűtlen intézményt nem pártfogol­hatja, s az mint eddig — úgy ezentúl is, a társadalomnak csak mostoha gyermeke leend. Ha ezt nem akarjuk — mint azt teljes­séggel nem is akarhatjuk — akkor tanul­nunk, haladnunk kell minden irányban, melyben közművelődésünk folyama halad. De a néptanító még evvel is feladatát csak csekély részben oldaná meg. Sok más emberre nézve elegendő lehet, ha maguk *) Ld. „Népt. Lapja" 1872-diki 49. sz. Szerk.

Next