Néptanítók lapja 6. évfolyam, 1873

1873-09-11 / 37. szám

-oO 663 K3*­ a képezdébe lépés előtt kellett volna el­sajátítniok. Történet, természetrajz, szám­tan stb. tanítása ezen képezdében mellő­zendő, mivel nem tartozik szorosan a kép­­­­zéshez. Ezekből a szükséges ismereteket a­­ belépő tanítványnak már leirni kell. *) Ezek után a gyermekkertésznőket képző intézetben előadandó tantárgyakat a kö­vetkezőkben foglalom össze:Előkészítő tantárgyak u. m. : anthropológia, lé­lektan és egészségtan.Mindhárom tantárgy­nál fő tekintettel kell lenni a hét éves ko­ron alul álló gyermekek természetére, úgy, hogy e három tantárgy együttesen a »gyer­mek­ ismét" állítsa elő. Az előkészítő tan­tárgyakhoz tartozik a magyar és német nyelvtan is. E tantárgyak körében a he­lyes beszélés, elbeszélés és irás mellett fő­figyelem a kérdés­alkotás gyakorlására fordi­tandó. 2. Neveléstani tantárgyak u.m­., rövid általános neveléstan és nevelés­tör­ténet; gyakorlati gyermekkertészet (Kin­dergarten-praxis) ; végre a beszéd- és érte­lemgyakorlatok módszertana, mely egy­szersmind a gyermekkertésznő működési körébe tartozó reál­ismeretek csoportosí­tására s ez által a korábban szerzett e ne­mű ismereteknek az emlékezetben fölele­venítésére szolgáland. 3. Mellék­ tantárgyak u. m. : zene (zongora), ének, rajz, női kézi munka, esz­köz­ készítés , kertművelés és rendtorna­gya­korlatok. Ezek volnának az elméleti képzés s en­nek a gyakorlattal egybekötésére vezető tantárgyak. Az elméleti képzést azonban folytonos és fokozatos gyakorlati kép­zésnek kell kiegészíteni. Ez a gyakorló­gyermekkertben következő fokok szerint történik. Egy ideig a tanítványok figyelő hallgatói a gyermekkertésznő eljárásának (hospitálás), később a gyermekkertésznő által megállított terv szerint rövid — és csak egyes műveletekre kiterjedő foglal­kozási kísérleteket tesznek, végre saját tervü­k szerint — fél, vagy egész napon át önállóan vezetik a gyermekkerti foglalko­zásukat. A gyakorlati képzésnek nélkülöz­hetetlen eszköze a hetenként egyszer tartan­dó „ bírálati óra", melyen a megtörtént kísérlet — a tanvezető-tanár elnöklete mellett tartott vegyes ülésben (tanítók és tanítványok gyűlése) bírálat alá vétetik. *) Ezzel elértünk a gyermekkertésznő ké­pezdét illető fontosabb kérdések utolsójá­hoz, t. i. hogy mennyi időre terjedjen a képzési tanfolyam ? E kérdés eldöntése te­kintetében a külföldi gyermekkertésznő­képezdék — szerintem — nem szolgálnak követendő mintaképül. Ezeknek mindannyia egy évi tanfolyammal bir, igy a legrégibb s ez idő szerint legnevezetesebb góthai ké­pezde is, azonban megjegyzendő, hogy a góthai képezde tanítványainak nagy része a képezdébe lépés előtt Köhler tovább­képző iskolájában (Fortbildungs-Schule) tanul s itt elsajátít annyi ismeretet, hogy a képezdében már csak a szorosan vett szakismeretek közlésére van szükség. Egyéb­ként megjegyezzük, hogy a külföldi e­le­mű képezdék — a gothait sem véve ki — a kezdetlegesség igen alantas színvonalán állanak, némelyek pláne nem egyebek spe­culátió vállalatoknál, melyek a kelendő firma alatt jó pénzért helyszerzéssel fog­lalkoznak , a képzés mellékes dolog s álta­lában tökéletlen. Az ilyen képezdék számát mi ne igyekezzünk szaporítani, tanuljuk el a külföldön a jót, de ismerjük meg a ros­szat is, hogy aztán kerülhessük. Igaz, hogy a külföldön, például Münchenben, azzal mentik az illetők a képezdei tanfolyamnak csupán egy évre terjesztése tekintetében el­követett baklövést, hogy a gyorsan szaporo­dó gyermekkertekhez számos nevelőnőkre lévén szükség — a gyermekkertek elterje­dése érdekében — a tanfolyamot rövid időre kell­ összevonniok , de én azon nézetben vagyok, hogy inkább várjunk pár évet a *) Természetesen e részben más cathegoriába tartoznak a tanító- s tanítónőképezdék. A taní­tónőknek a reál-tudományokból többet kell tud­ni, mint mennyit, az elemi oktatás nyújt; továbbá ezekben a reál-tantárgyak tanításával egyszers­mind ezen tantárgyak tanításának módszertanát is elő kell, vagy legalább elő kellene adni. Sz. E. *) A gothai gyermekkertésznő-képezdében ilyen bírálati óráknak párszor tanúja lévén , nem győ­zöm eléggé magasztalni ezen intézkedés hasz­nosságát. Az eljárás ott e tekintetben a követ­kező : Önbírálat, azaz a kísérletet tett tanítvány ön­maga mond véleményt eljárásáról; a kísérlet­nél jelen volt tanítványok észrevételei, a tanító­személyzet , illetve a gyakorló­ gyermekkert ve­zérlőjének észrevételei, végre a tanvezető tanár s illetőleg az igazgató észrevételei. Sz. E. 37*

Next