Néptanítók lapja 6. évfolyam, 1873
1873-09-11 / 37. szám
-oO 663 K3* a képezdébe lépés előtt kellett volna elsajátítniok. Történet, természetrajz, számtan stb. tanítása ezen képezdében mellőzendő, mivel nem tartozik szorosan a képzéshez. Ezekből a szükséges ismereteket a belépő tanítványnak már leirni kell. *) Ezek után a gyermekkertésznőket képző intézetben előadandó tantárgyakat a következőkben foglalom össze:Előkészítő tantárgyak u. m. : anthropológia, lélektan és egészségtan.Mindhárom tantárgynál fő tekintettel kell lenni a hét éves koron alul álló gyermekek természetére, úgy, hogy e három tantárgy együttesen a »gyermek ismét" állítsa elő. Az előkészítő tantárgyakhoz tartozik a magyar és német nyelvtan is. E tantárgyak körében a helyes beszélés, elbeszélés és irás mellett főfigyelem a kérdésalkotás gyakorlására forditandó. 2. Neveléstani tantárgyak u.m., rövid általános neveléstan és neveléstörténet; gyakorlati gyermekkertészet (Kindergarten-praxis) ; végre a beszéd- és értelemgyakorlatok módszertana, mely egyszersmind a gyermekkertésznő működési körébe tartozó reálismeretek csoportosítására s ez által a korábban szerzett e nemű ismereteknek az emlékezetben fölelevenítésére szolgáland. 3. Mellék tantárgyak u. m. : zene (zongora), ének, rajz, női kézi munka, eszköz készítés , kertművelés és rendtornagyakorlatok. Ezek volnának az elméleti képzés s ennek a gyakorlattal egybekötésére vezető tantárgyak. Az elméleti képzést azonban folytonos és fokozatos gyakorlati képzésnek kell kiegészíteni. Ez a gyakorlógyermekkertben következő fokok szerint történik. Egy ideig a tanítványok figyelő hallgatói a gyermekkertésznő eljárásának (hospitálás), később a gyermekkertésznő által megállított terv szerint rövid — és csak egyes műveletekre kiterjedő foglalkozási kísérleteket tesznek, végre saját tervük szerint — fél, vagy egész napon át önállóan vezetik a gyermekkerti foglalkozásukat. A gyakorlati képzésnek nélkülözhetetlen eszköze a hetenként egyszer tartandó „ bírálati óra", melyen a megtörtént kísérlet — a tanvezető-tanár elnöklete mellett tartott vegyes ülésben (tanítók és tanítványok gyűlése) bírálat alá vétetik. *) Ezzel elértünk a gyermekkertésznő képezdét illető fontosabb kérdések utolsójához, t. i. hogy mennyi időre terjedjen a képzési tanfolyam ? E kérdés eldöntése tekintetében a külföldi gyermekkertésznőképezdék — szerintem — nem szolgálnak követendő mintaképül. Ezeknek mindannyia egy évi tanfolyammal bir, igy a legrégibb s ez idő szerint legnevezetesebb góthai képezde is, azonban megjegyzendő, hogy a góthai képezde tanítványainak nagy része a képezdébe lépés előtt Köhler továbbképző iskolájában (Fortbildungs-Schule) tanul s itt elsajátít annyi ismeretet, hogy a képezdében már csak a szorosan vett szakismeretek közlésére van szükség. Egyébként megjegyezzük, hogy a külföldi elemű képezdék — a gothait sem véve ki — a kezdetlegesség igen alantas színvonalán állanak, némelyek pláne nem egyebek speculátió vállalatoknál, melyek a kelendő firma alatt jó pénzért helyszerzéssel foglalkoznak , a képzés mellékes dolog s általában tökéletlen. Az ilyen képezdék számát mi ne igyekezzünk szaporítani, tanuljuk el a külföldön a jót, de ismerjük meg a rosszat is, hogy aztán kerülhessük. Igaz, hogy a külföldön, például Münchenben, azzal mentik az illetők a képezdei tanfolyamnak csupán egy évre terjesztése tekintetében elkövetett baklövést, hogy a gyorsan szaporodó gyermekkertekhez számos nevelőnőkre lévén szükség — a gyermekkertek elterjedése érdekében — a tanfolyamot rövid időre kell összevonniok , de én azon nézetben vagyok, hogy inkább várjunk pár évet a *) Természetesen e részben más cathegoriába tartoznak a tanító- s tanítónőképezdék. A tanítónőknek a reál-tudományokból többet kell tudni, mint mennyit, az elemi oktatás nyújt; továbbá ezekben a reál-tantárgyak tanításával egyszersmind ezen tantárgyak tanításának módszertanát is elő kell, vagy legalább elő kellene adni. Sz. E. *) A gothai gyermekkertésznő-képezdében ilyen bírálati óráknak párszor tanúja lévén , nem győzöm eléggé magasztalni ezen intézkedés hasznosságát. Az eljárás ott e tekintetben a következő : Önbírálat, azaz a kísérletet tett tanítvány önmaga mond véleményt eljárásáról; a kísérletnél jelen volt tanítványok észrevételei, a tanítószemélyzet , illetve a gyakorló gyermekkert vezérlőjének észrevételei, végre a tanvezető tanár s illetőleg az igazgató észrevételei. Sz. E. 37*