Néptanítók lapja 17. évfolyam, 1884

1884-01-26 / 4. szám

XVII. évfolyam 4. szám, Budapest, 1884. januári1). NÉPTANÍTÓK LAPJA Heti közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szombaton egy ivnyi ter­jedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép­es polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „ Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 60 kr. ' I kéziratok­ nem küldetnek vissza. Az elemi népiskolai tanitás középpontja. Ily czim alatt jelent meg a „Népt. Lapjáé­nak m. é. 43. szám­ában egy czikk, melynek irója dicséretes buzgalommal fej­tegeté gönczy Pál minist. tanácsos urnak a II. orsz. képviseleti tanitógyűlés előtanácskozmányán mondott ezen tételét: „ A tanitás középpontja, uraim, a kézi­munka, szélesebben kifejlett alapon". Nem akarok czikkíró úr érdeméből semmit levonni, sőt szívesen elismerem, hogy a miniszeri tanácsos úr által kimondott tételt beható gon­dolkozás tárgyává tette. Azonban nekem mégis úgy látszik, hogy a tétel második részét, melyre ha nem csalódom, a tétel felállítója is nagy súlyt fektetett, elmélkedése közben nem mél­tatta kellő figyelmére. Már­pedig — vélemé­nyem szerint — a tétel ezen toldaléka „széle­sebben kifejlett alapon" sokat változtat a mondat értelmén. Így kibővítve nemcsak azt öleli fel, mit kézimunka vagy háziipar czímén némely iskolában jelenleg is tanítanak, hanem mindazt, a­mire a kézimunkája után élni akaró tanulónak, mint férfinak szüksége leend, hogy az életben könnyebben boldogulhasson. Nem tartozom azok közé, kik úgy véleked­nek, hogy az iskola mindezt köteles, sőt képes is megadni tanítványainak, mert ez esetben a mindennapi tapasztalással jönnék ellenkezésbe. Különben is úgy gondolom , megközelíteni Gönczy m. tanácsos úrnak e tételben kifejezett szándékát akkor, midőn szavait így értelmezem: Már a gyermek­években kell a növendéket mun­kára tanítani, hogy felnőtt korába,­ azt ne te­hetnek, hanem nélkülözhetlen, kedves foglalko­zásnak tekintse. Így fogván fel e tételt, minként A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁLYA : Pályázatoknál az első két hasábos petitnyomása 5 sorért 1 frt, s azontúl minden következő sorért 10 kr. fize­tendő. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvan­negyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számíttatnak. A díjak előre bekül­dendők. Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, I. kerület, Országház­ utcza 13) czímezendő, azon kérdés merül fel elménkben : a munkának melyik neme legyen az, melyet tanításunk kö­zéppontjává tegyünk ? Ha a paedagogiának ezen egyszerű, sarkala­tos elvét idézzük : „Az iskola csak úgy oldja meg helyesen feladatát, ha egyenesen az élet számára nevel" , akkor a föntebbi­ kérdésre meg­adtuk a feleletet. Azonban jelenleg nem azért fogtam tollat, hogy egy általánosan ismert paedagogiai elvet ismételjek, hanem hogy kimutassam : miképen lehet ezen elv szem előtt tartásával a fönt idé­zett tételt azon iskolákban is alkalmazni, me­lyeknek növendékei az életbe lépések után nem a szoros értelemben vett, hanem a szélesebb alapon kifejlett kézimunka — vagyis a mezei gazdálkodás után élnek. De mielőtt az itt körülírt tárgy részletezé­sébe bocsátkoznám, czélszerűnek látom azon kérdést tisztázni : vájjon szükséges-e a falusi iskolák számára, melyekben kevés kivétellel a földmivelő nép gyermekei nyernek oktatást, más munkakört választani, mint a­melyet Gönczy m­­­t. úr beszéde után a hivatkozott czikk írója álta­lában kijelölt? Mert ha csak az a czélunk, hogy a nép gyermekeit munka által neveljük mun­kára , nem oldjuk-e meg e feladatot akkor is, ha a munkának bármely nemét választjuk ? Hisz úgyis csak arról van szó, hogy a gyermek a munkát annyira kedvelje meg, hogy a folytonos foglalkozás mint egy második természetévé vál­jon. Aztán a kézimunka tanításnak más haszna is lesz. Új foglalkozási kört nyitunk tanítvá­nyainknak, melyet, ha az iskolából való kilépé­sük után is gyakorolnak , idővel hasznot húz­hatnak belőle. No meg ezek tanítása nem is

Next