Néptanítók lapja 18. évfolyam, 1885

1885-10-10 / 81. szám

XVvn. évfolyam 81. szám. 1.§­ Budapest, 1885. okt. 10. NÉPTANÍTÓK LAPJA. Közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy félivnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép-és polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. Kéziratok nem küldetnek vissza. A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁSRA : Pályázatoknál, az első két hasábos petitnyomása 5 sorért 1 frt, s azontúl minden következő sorért 10 kr. fize­tendő. Egyéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvan­negyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számittatnak. A dijak előre bekü­l­d­endők. , Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, 1. kerület, Országház­ utcza 13) czimezendő. Trefort Ágoston megnyitó beszéde a m. tudományos akadémia okt. 5-én tartott ülésén. Midőn szerencsém van először az elnöki szé­ket elfoglalni — mindenekelőtt köszönetet kell mondanom a t. akadémiának a bizalomért, melyre engemet méltatott, midőn elnökévé meg­választott. Nem fogok élni bárminemű r­etorikai esz­közökkel, nem fogok szólni hivatalos elődeim fényes állásáról s érdemeiről, sem személyem jelentéktelenségéről, — csak azt akarom ki­nyilatkoztatni, hogy elődeim nyomdokain akarok járni s ez állás kötelességeit lelkiismeretesen teljesíteni, amint ők is azt tevék. A köteles­ségek azonban változnak a feladatok szerint, melyeket meg kell oldanunk. A m. t. akadémia feladatai mások ma, mint voltak akkor mikor az akadémia életbe lépett, mások mint voltak húsz év előtt. Azon időben, mikor az akadémia a magyar tudomány, vagy a magyar nyelvű tudomány egyetlen egy szék­helye volt, mikor egyetlen egyetemünk igen szerény mérvek közt és igen szerény eszközök­kel latin nyelven működött s gymnasiumaink csak a latin nyelv elsajátítására működő inté­zetek voltak; mikor szakoktatás speciális isko­lákban nem létezett, irodalmi és tudományos társulataink általában nem voltak, másnak kellett lenni az akadémia feladatának, mint ma. A­mit mi az európai tudományos és mívelt­ségi világtól saját czéljainkra recipiálhatunk, annak magyar nyelven kifejezést adni, azt magyar nyelven terjeszteni, a magyar nyelvet irodalmilag mívelni, hogy a magyarban a nem­zeti szellemet fentartsuk s a­hol nincs, ébresz­szük, hogy minden eszmét szépen és szabatosan magyarban is kifejezni tudjunk; ezt létesíteni volt főleg a m. t. akadémia feladata. De ma, midőn az egyetemtől kezdve az elemi iskoláig a magyar nyelv a tanítás nyelve, midőn az or­szág közigazgatása, kormánya s törvényhozása magyar, midőn számos társulataink léteznek, irodalmi, művészeti s tudományos czélok elő­mozdítására, — akadémiánknak más feladatai vannak, — a mint azt a szellemi munka fel­osztásának törvénye hozza magával. A mit az iskolák s társulatok végeznek, azzal ne fogla­latoskodjék az akadémia, bizza azt azokra és legfeljebb a körülmények szerint istápolja akár szellemileg akár anyagilag. A magyar kultúrát emelni, az által, hogy a tudományt fejleszsze s annak tekintélyt szerez­zen a hazában; az által, hogy az erőket nagy czélok elérésére egyesítse: ez felfogásom sze­rint az akadémia feladata. E feladat számtalan részletekből áll az osztályok természete szerint, melyekre az akadémia feloszlik. Az első osztálynak különösen két feladata jutott osztályrészül: a nyelvészeti általános­­ magyar tudomány mívelése, továbbá az álta­lános és magyar irodalomtörténet. A nyelvészet ma a történelemtudomány egyik hatalmas segéde s az emberi szellem legmélyebb rejtélyeinek magyarázója; az irodalom története pedig a politikai és társadalmi fejlődés történetének ki­egészítője. Ezért az osztálynak e kettőre kell fektetnie a fősúlyt, s mellőznie mind­azt, mi egy tudományos akadémia köréhez szorosan nem tartozik. Szépirodalmi munkák előállítása úgy sem lehet az akadémiák feladata — az az egyéni termő tehetség feladata — de igen is előkészítése a talajnak, hogy ily munkák kelet­kezhessenek. A második osztály nagyon sokféle tudományt karol fel: philosophia, jog, nemzetgazdaság és

Next