Néptanítók lapja 19. évfolyam, 1886

1886-10-10 / 90. szám

XIX. évfolyam 90. szám. Budapest, 1886 nov. 10. NÉPTANÍTÓK LAPJA. Közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy félivnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi nép­oktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső nép-és polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Nép­tanítók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. Kéziratok nem. k illd.etn­ek­ vissza. "Írsgy A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁLYA : A pályázati hirdetéseknél minden egyes szóért 3 kr. fizetendő. Az ily módon mindenki által kiszámítható hirdetési díj elére küldendő be. Eg­yéb hirdetéseknél az egész oldal egy hatvannegyed részét tevő garmondnyomásu és egy hasábit soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomásu hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számittatnak. A dijak előre beküldendők. Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, I. kerület, Országház-utcza 13) czimezendő. Akarat és nevelés. Megelőző czikkünkben (L. e lapok i. é. 85. szá­mában) arról szóltunk, h­ogy a nevelés egészen máskép intéztetik azon felfogás szerint, h­ogy az emberi akarat független tehetség, mint a­hogy szükséges azon szembenálló vélemény mellett, hogy az akarat egynéhány indítéktól függő inger. Az előbbi felfogás bénítja, sőt nagyon tehe­tetlen ténykedéssé teszi a nevelést, az utóbbi új meg új erőt kölcsönöztet, új sikert juttat a nevelőnek. E czikkünkben a determinált akarat álláspontjáról egy kis szemlét tartunk az iskolai nevelés konkrét esetei fölött. Az akarat fegyelmezetlensége a fegyelem és figyelem terén nyilvánulhat. Ugyanis a gyermek vagy a magaviseletbe értendő eljárásokban tesz jót vagy roszat, vagy az oktatás iránt viseltetik több-kevesebb érdeklődéssel. Nézzük egyelőre a szorosan fegyelmi eseteket, a szorosan morális szempont alá esőket. A fegyelmi esetek közül a pajkosság, makacs­ság, hazugság, lopás, csalás, a romlott lélek rosz beszédei, tervei, rábeszélései stb. a legközönsé­gesebbek , de az ilyféle hibák oly változatosak, mint nagyban a büntető codexbeli bűnök, kihá­gások, vétségek czímű rovatai. A nagy társadalom bűnügyi dolgai elég modern irányban haladnak; a sokféle körülménynek beszámítása, kímélések napirenden vannak. A körülményeknek és tu­datlanságnak beszámítása még inkább renden van az iskolában, hol mindig és mindig a ja­vítási törekvés adja meg a büntetés színezetét. De képzeljünk most egy konkrét iskolai ese­tet. Vegyük talán a legroszabbat, a legtöbb utánjárást igénylőt. Tegyük fel, hogy A. IV. elemi oszt. tanuló, kit vagy három iskolából szám-723 űztek s most hozzánk a negyedik helyre mene­kül. Múltjából tudjuk, hogy „rosz erkölcsű'' ; a tanulói krónikák azt is felírták róla, hogy a „barátok kertjében" böngézni szokott, s hogy az első szüretelők közé tartozik, káromkodni körmondatokban tud, ízléstelen szavakat hasz­nál, azokkal édeseg, mintegy azokban áldozván rosz hajlamainak. S mindezeken kivül az ilyen tettekre másokat is szeret rávenni s viselt dol­gairól az óra közti tiz perczeken tartja előadásait a kíváncsi és hasonló dicsőségek után sóvárgó közönség előtt. Ez a legroszabb következményű tünetek közé tartozik. Legtöbben mindjárt rámondanák az ítéletet, hogy A. úgy elrontja tanulótársait, mint a rothadt alma a mellette levő ép almákat. Hogy ez ne történhessék A.-t el kell távolítani. Helyes volna-e, ha A. a negyedik iskolából is kicsapatnék további utánjárások nélkül és minden próba hiányában, mihelyt valami, bár nagy csinyt követ el? Én a kicsapatást olyannak képzelem, mint a nagy társadalom halálbüntetése, a­mely ellen Szemerének híressé vált ellenvetését mi is idézhetnők, hogy t. i. a büntetés czélja nemcsak a megtorlás. E szerint az a sentimen­tális emberszerető akarok lenni, a­kiben több az egy elvetemült iránti lágy meleg érzés, mint a sokaság megvédésében nyilatkozó erély ? Nem, csak bízom a nevelés erejében. Várjon az iskola megtette-e kötelességét, ha a nagyobb feladatok elől kitér? Mondhatnák azt is, hogy az ily dolgok a javítóházak, szeretetházak feladatához tartoznak. De hát hol vannak azok a javítóházak? A­míg nincsenek, addig feladatuk nagy része az isko­lákra nehezedik. Várjon a múlt évben kicsapott pánszláv diákok

Next