Néptanítók lapja 20. évfolyam, 1887
1887-12-03 / 97. szám
XX. évfolyam 97. szám. Budapest, 1887 decz. 3. NÉPTANÍTÓK LAPJA Közlöny a magyarországi népoktatási intézetek számára. Kiadja a vallás- és közoktatásügyi magy. kir. ministerium. Megjelenik e lap minden szerdán és szombaton egy félivnyi terjedelemben. Megkaphatja e lapot minden magyarországi népoktatási intézet, tehát az összes óvodák, elemi, felső népis polgári iskolák és tanítóképző intézetek egy példányban ingyen. A lap megküldése iránti folyamodványok az iskola létezését igazoló hatósági bizonyítványnyal együtt, a „Néptanitók Lapja" szerkesztőségéhez küldendők. A helység (a megye megjelölésével) és az utolsó posta világosan kiírandó. Előfizetési ár : egész évre 3 frt, félévre 1 frt 50 kr. Kéziratok nem küldetnekvissza. Gyönge elméjű gyermekek számára való iskola. Kielhorn braunschweigi tanító a német tanítóknak Gothában tartott XXVII. közgyűlésén a gyönge elméjű gyermekek számára felállítandó kisegítő iskolákról, illetve osztályokról értekezett. Fejtegetéseinek alaptételei a következők : I. Azok a gyermekek, akiknek elméje annyira gyönge, hogy a népiskola kétévi látogatása után nem képesek a szellemileg ép gyermekekkel együtt haladni, külön kisegítő iskolákba vagy osztályokba teendők át. Nem tartoznak ide azok a gyermekek, akik igen nagy testi vagy szellemi megterhelés, vagy a házi nevelés és ápolás hiánya miatt külön intézeti nevelésre szorultak. II. A kisegítő iskola feladata: 1. Lehetőleg minden irányban kifejti a gyermekek csekély szellemi tehetségét, őket különösen értelmes akarásra és érzésre vezeti, erkölcsös életre és egyszerű jámborságra szoktatja, életkedvet önt beléjök és megismerteti őket az embereknek egymás közt való viszonyaival. — 2. Lehetőleg megszabadítja a gyermekeket testi fogyatkozásaiktól és bajaiktól. — 3. Hasznos tevékenységhez szoktatja a gyermekeket és amennyire lehet, keresetre képesekké teszi őket. III. Nevelési elvek: 1. A gyöngeelméjűség a lelki élet megkötöttsége, mely korai testi zavarok következménye. A gyönge tehetségű gyermekek nevelése tehát orvos-lélektani alapon történjék, a kipróbált nevelési elveket gondosan szem előtt tartva. 1 2. A tanító gondosan vizsgálja és figyelje meg a gyermekek testi-lelki fogyatkozásait. — 3. A gyermekek csekély értelmiségénél fogva a szoktatás a leg- A HIRDETÉSEK ÁRSZABÁLYA : A pályázati hirdetéseknél minden egyes szóért 3 kr. fizetendő. Az ily módon mindenki által kiszámítható hirdeési dij előre küldendő be. Egyéb hirdetéseknél az egész eldől egy hatvannegyed részét tevő garmondnyomású és egy hasábu soráért átlag 50 kr. számíttatik. A nagyobb vagy kisebbnyomású hirdetések az elfoglalt tér arányában, a fentebbi egységi árszabály szerint számíttatnak. A. .Hiare előre beküldendők. Minden küldemény a szerkesztőséghez (Budapest, 1. kerület, Krisztinaváros, tanítóképezde) czímzendő, fontosabb nevelési tényező, amely csekélységeket sem hagy figyelmen kívül. 1 4. Minthogy ezek a gyermekek csak korlátolt mértékben jutnak önállóságra és később is rendszerint vezetésre szorultak, kiválóképen engedelmességre kell őket szoktatni. IV. Oktatási elvek: 1. A gyönge tehetségű gyermekek szellemi szervezete nem engedi, hogy sok ismerettel lássuk el őket, ezért az oktatás tekintse fő czéljának, hogy a gyermekeket szűk körben biztosakká tegye és őket arra vezesse, hogy tudják a tanultakat az életben érvényesíteni. — 2. Az oktatásnak mindig a nevelés szolgálatában kell állania és nem szabad önczéllá válnia. — 3. Az oktatás egyes szakainak át kell hatniuk és ki kell egészíteniük egymást; folytonos konczentráczióra kell törekedni. — 4. Ahol egyoldalú a tehetség, az oktatásnak kiváltképen oda kell irányulnia, ahol a gyermek a leggyöngébb. — 5. Mindig a közvetetlen szemléletből kell kiindulni. — 6. A hézagtalan haladás elérése czéljából semmit nem szabad ismertnek feltenni. — 7. Gépies begyakorlásnak nincs helye; még inkább, mint épeszű gyermekeknél arra kell ügyelni, hogy az értelem ébresztessék és az érdeklődés felkeltessék. V. A tanítás anyaga. Ennek megválogatásánál tekintetbe kell venni, hogy 1. a gyönge tehetségű gyermekek sokáig vesztegelnek a szellemi fejlődés alsóbb fokain és gyakran el sem hagyják azokat, 2. a gyermekek csak kevés tanítási anyagot képesek befogadni és feldolgozni, 3. munkálkodási képességük életök későbbi folyamában is csekély s ennélfogva működési körük is igen korlátolt marad. Ez okokból 1. a tananyag alkalmazkodjék a gyermekek alacsony szellemi színvonalához; 2. legyen