Néptanítók lapja 54. évfolyam, 1921
1921-01-20 / 1-3. szám
feji géniuszát, a nemzetfenntartó-képességjét, mely ezer év viharaival dacolt. Ismerje meg alkotóképességét, tehetségét, öntsünk tele önbizalmat, hogy fenn tudja magát tartani minden körülmények között. Kassa át lelkét az irredestizmus ! A helyes nemzeti önismeret maga után vonja és khetővé teszi a nép igazságos és tárgyilagos kritikáját ellenségeink erkölcsi és anyagi ereje tekintetében, eltávolítja a kétséget reményt önt bele a jobb jövő iránt. Megismeri s értékeli valamely szervezendő intézvány becsit, ami a munkát tetemesen megkönnyíti. Vonjunk párhuzamot, közte s min falubeli nép között. .. Váto*fas*utc meg az Ülőt és a utódot ! Itt általános elv gyanánt a pwántogia örökbecaji törvényeit kövessük. Végezzünk mindent a maga idejében, válogassuk meg a módot a saját egyéni felfogásuink szerint. Munkánkban kerüljük a mesterkéltséget, Biondyacsinálást, semmi se viselje magán az taxiszak bélyegét! Egyik helyen tapasztalhatjuk, hogy a szervezést teljesen rábízzák a vezetőre. Ilyenkor is éppen olyan becsületesen, közmegengedésre végezze el a tritkát, mintha ellenőriznék a bizalommal re éljen vissza. Alás helyen a nép is részt kíván va 11x11 a vezetésben (s ez helyes is, mert a felelősség a legjSi'nk); itt csak az irányítás legyen a kezdeményezőé. IL Népmentés. (Szeressük a népet!) A társadalom rendje s békéje megkívánja, hogy a népet szeressük s szellemi és anyagi szükségleteivel törődjünk. 1. A szellemi szükségletek kielégítése. A nép szellemi szükségleteiről, illetve műveltségének emeléséről többféleképpen gondoskodhatunk. A fontosabb teendőket itt vázolom : Napközi otthonok. Az analfabéták száma nagy mértékben csökkenne, ha a társadalom, oly helyeken, ahol a tanköteles gyermekek távoli tanyákról iv. külterületről járnak iskolába, napközi otthoniról gondoskodna. A nőegylet vagy a helyi közművelődési társulat, esetleg a gazdakör útján meg lehet szervezni a napközi otthont. Ma már az érdekelt szülők is hoznának erre a célra anyagi áldozatot. A szegény sorsú hadiárvák föltétlenül ingyen részesüljenek a kedvezményben. Az ifjúsági egyesületek. Az iskolai nevelés egymagában, az élettől mintegy elszigetelve, nem hozná meg a maga teljes eredményét, még akkor sem, ha a társadalmi nevelés, a szabadoktatás biztosítva van, mert a kettő közötti üres tér, a gyermek-ifjúkor a nevelés szempontjából még nincs kiaknázva. Ezt is parlagon hagyott kort célozzák az ifjúsági egyesületek kihasználni. Az ifjúsági egyesületek figyelmessé teszik a gyermeket vagy ifjút a komolyabb dolgok iránt. Felújítják az elveszettnek hitt ismereteket, megismertetik az ifjúságot az újabbi idők nagyszerű alkotásaival. Keresik a szép, jó és nemest. Megteremtik az összekötő kapcsolatot az ifjúság és a felnőttek között. Képzeletét helyes irányban nevelik. Kifejlesztik benne a hazaszeretetet, a vallási eszményeket megerősítik s igy az egyháznak is szolgálnak. Az ifjúsági egyesületben a tanító oly nemzedéket nevel, mellyel a későbbi s az általános népjólétre irányuló társadalmi törékenységeit, kezdeményezéseit akadály nélkül végrehajthatja. A szervexe-re vonatkozó eljárást az Xc.taajtiik I .apja» lilUik évi 31. száraábiin meg leivel találni. ástuutifihétiik id.Uriári. Maxiiikban ez a»ialfabéták száma még mintiig nagy. itaia£as munkát végez muktenki, aki ttx írás-«lv»s&st terjesati «. nép között. Rendezzünk tanfolyamot! Curtcioöztsük az analfabétát, hogy jelentkezzenek a tanfolyamra; ha sokan jelentkeznek, ismételjük meg a tanfolyamot. A tanmenet s mindru rén.k-tkérek«ben az Oraágo* Közművelődési Tnn.:** (Budapest, Ferenciek-tere sa.) «tájékoztató«-ja má tóvlagosítást. Népies ismereteiJt'sszii felkásások. Népünk különösen most, a kommunizmus texajlása után szorul alapos művelésre. A Jzabadoktatás egyik fontos tényezője a felolvass. A közvetlen élő szóktatása intenzívebb, mint a holt betűé. Anniin vitára is ad alkalmat , így a vitatisztíetrében jobban megvilágíthatjuk a kérdást. A felolvasás tartható az iskolában, községházai vagy a gazdakörben. A felolvass vagy Kritbíldelőadás egyhangúsága eltűnik, ha a progrurumba egy-egy ének- zeneszámot és szavalatot illesztünk , ha a felolvasást vetített képekkel kísérjük. Szaladoktatási kérdésekben az Országos Sinbadoktatási tanács (I. kir. vallás- ét kössokt. minisztérium) ad i 1 világosítást. Vetítőgép s hozzávaló képek tíz l'niuia m. tud. egyesülettől (Budapest, VIII., Rikóczi-út SI. «*.) kölcsönözhetők. Népkönyvtárak szervezése. Amikor a műveltség terjedésének legnagyobb akadályuk, az .vuilluaizmust legyőztük, a néputávfelsépet » népkönyvtárak szervezésével is terjeszthetjük, lifczinkban mintegy 3000 községben van népkönyvtár, hzervezéskor kérjünk útbaigazítást a fölmívelésügyi minisztériumtól. Gyulti kérők alakítása. A tűzsba inktatásnak igen fontos eszköze a gazdakör. A nép szélü mi kiképzésére, ismereteinek bővítésére 8 kelleme» összejövetelre nyújt alkalmat. A hosszú téli estéket jó magyar népünk sehol sem töltheti el hasznosabban, mint a gazdakörten. Otthon unatkozik ; unalmában kész bármilyen részirányú, olcsó, ponyva regényt olvasni, mely inkább konkolyt és mételyt vet, mint hasznos, épületes dolgot. A gazdakörben csekély tagsági díj fizetésével több jó napilaphoz, folyóirathoz, szaklaphoz jut. Alkalmas időben a falu intelligenciája s a gazdák értelmesebbjei közérdekű, hasznos, néha-néha vetített képekkel kísért felolvasásokat tarthatnának. Egyszer-másszor jótékonycélú táncmulatság is rendezhető. Több társadalmi mozgalom innen indulhatna ki. Aki gazdakört akar alakítani, kérje a Magyar Gazdaszövetség (Budapest, IX., Üllői út25. sz., I. emelet) útmutatóját. A szellemi kiképzésnél még sok egyébről is beszélhetnénk. Daloskörök alakítása, a nép esztétikai érzékének helyes irányban való nevelése a ruházkodás, lakása s háza tájéka berendezésének kérdésében, meg nem szűnő harc a ponyvairodalom termékeinek kiszorítása s a jó könyvek, újságok és folyóiratok terjesztése érdekében stb., stb. mind olyan dolgok, melyeket a lelkes néptanító népmentő munkájában nem hagyhat figyelmen kívül. 2. .1 nép anyagi dolgai. A nép szellemi szükségleteinek kielégítése mellett anyagi dolgairól sem szabad megfeledkeznünk. A kettő egymástól el sem választható. Mindenekelőtt az árú- és pénzuzsora letörésére