Néptanítók lapja 58. évfolyam, 1925

1925-10-01 / 37-38. szám

NÉPTANÍTÓK LAPJA 1925 XXXVII—XXXVIII. SZÁM. IV. 3. Erdő a budai hegyvidéken. A normafa. Monda. A disznófő. Az erdő madarai. Virágok az erdő alján. Virágrege. IV. 4. A Jánoshegy Budapest legmagasabb pontja. Fogaskerekű vasút. Tájékozódás zsebórával és iránytűvel. Erzsébet-kilátó. Mária,remete, (Máriabesnyő), búcsújáró­hely. Zsigmond-kápolna (Szent Jobb). Barlang. V. 1. Völgy eső után. A víz munkája. Rom­bolás, építés, szabályozás. Budapest kerületei. A kerületek elneve­zése. Történeti vonatkozások. Települési viszonyok. V. 2. A tanult anyag összefoglalása földrajzi kerületek szerint, kiegészítések térképről. V. 3. A tanult anyag összefoglalása földrajzi fogalmak szerint: Fekvés, emelkedések és völgyek, időjárás, növény és állat, nép, foglalkozás, nyelv és vallás, történet, mai állapot, fonto­sabb alkotások. V- 4. A város határán kívül lévő telepek. A nagyváros köré csoportosuló falu hogyan szolgálja a várost. Vác, Gödöllő, Monor, Törökbálint. Piliscsaba képezik e szem­lélődésben a határt. VI. 1. Pillantás a távolabb eső vidékre. A trianoni határ közelsége északon. Hat­van-, Kecskemét-, Székesfehérvár-, Ko­márom­ felé vivő utak. VI. 2. A főváros és az egész ország. B) Beszéd- és értelemgyakorlatok a cinkotai osztott iskola III. osztályában. Heti 3 óra. Maurer Mihály cinkotai gyak. iskolai tanító. Hét. A tanítás anyaga. t­orna. Ének. 1. Mit játsszunk, gyermekek? (Ta- Kapcsolatok, vagy tanult játékok ismétlése. Új játék: Hinta.) 2. Méregessünk az udvaron! (Az Számtan, iskolai udvar hosszúsága és szé­lessége lépésekben és méterek­ben. A Damjanich-utca mére­tei.) 3. Kerítést készítünk. (Az udvar Rajz. és a piac­tér kerület-méretei lé- Számtan, résekben és méterekben. Terü­letek összehasonlítása.) A kiseb­bített méret. 4. Kirándulunk Mátyásföldre! (Mi- Kirándulás. Igen messze van Cinkotától Má­tyásföld időben és kilométerek­ben, a kiránduláson szerzett ta­pasztalatok alapján. Vázlatos rajz után: Anna-telep, Árpád­telep, Csömör, Kistarcsa és Nagytarcsa távolságméretei Cin­kotától.) Rajz. Számtan, írás. Hét. 5. Hogyan tervez az építész? (A tanterem, az iskolaépület és az iskolatelek alaprajzai ugyanegy nagyságú rajzlapon. A kisebbí­tett méret.) 6. Különböző magasságok össze­hasonlítása. (A tanulók, test­magassága, egyes bútorok — do­bogó, pad, asztal, tábla, szek­rény — magassága, a tanterem magassága, közvetlen lemérések alapj­án.) 7. Magasságok becslése. (Az is­­kolaudvaron lévő kerítés és fák magasságának a megbecsülése. Az iskolaépület, a templom, egy földszintes és egy emeletes ház magassága becslés, következte­tés és összehasonlítás alapján. Feszületek, falak, telefonoszlo­pok, gyárkéményiek.­ 8. Miért fáradtunk el jobban, ami­kor a Tündér-hegyre mentünk, mint amikor az Erdő-dombra mentünk. (Magasságok össze­hasonlítása: a Szilas-patak völ­gye, a legelő síksága.) 9. Miért létesítették a Cinkotai-ta­vat? (Nyáron vízhordás, locso­lásra, öntözés, tűzoltásra, für­dés, állatok fürösztése,­­ télen jéghordás, korcsolyázás.) 10. Mivé lesz az esőt (A Caprera­forrás, a Caprera-tó, a Szilas­patak, a Rákos-patak, a Duna, a tenger. A vízgőz, az eső, a pára, a harmat. A víz körútja.) 11. Tiszta vizet igyunk! (A kút, a vízvezeték, ásványvizek.) A le­vegő tenger. (Szél­ irányok.) Té­len melegen, nyáron könnyedén öltözködjünk! (Az időjárás, a hőmérő, az éghajlat.) 12. Amikor a tatárok (a törökök, az oláhok) Cinkotán jártak. A nagy kolera. Telepítések. 13. Mátyás király és Rákos mezeje. A Cinkotai Nagyicce. (Népmese.­ 14. A szabadságharc, gr. Batthyány Lajos. 15. Miből­ épültek a cinkotai házak? (Az agyag- és a kavics-, homok­bánya.) 16. Milyen a föld belseje? (A bá­nyákban szerzett tapasztalatok alapján: a termőtalaj, az altalaj, a mélyebb földrétegek.) 17. Miért termesztenek Cinkotán fő­leg rozsot és kapás növényeket? (Futóhomok, kavicsos talaj.) Ki arat kétszeri (Bő trágyázás, konyhakertészet, bolgár kerté­szet.) Rajz. Számtan. Számtan. Rajz. Számtan. Rajz. Kirándulás. Rajz. Egészségtani és gazdaság­tani szem­pontok. Olvasás. Agyagmunka. Rajz. Egészségtan. Egészségtan. Olvasás. Olvasás. Fogalmazás. Olvasás. Kirándulás. Keresztmet­szetgyüjte­mény. Rajz: Gazdaságtan. Állattartás.

Next