Néptanítók lapja 58. évfolyam, 1925
1925-10-01 / 37-38. szám
NÉPTANÍTÓK LAPJA 1925 XXXVII—XXXVIII. SZÁM. IV. 3. Erdő a budai hegyvidéken. A normafa. Monda. A disznófő. Az erdő madarai. Virágok az erdő alján. Virágrege. IV. 4. A Jánoshegy Budapest legmagasabb pontja. Fogaskerekű vasút. Tájékozódás zsebórával és iránytűvel. Erzsébet-kilátó. Mária,remete, (Máriabesnyő), búcsújáróhely. Zsigmond-kápolna (Szent Jobb). Barlang. V. 1. Völgy eső után. A víz munkája. Rombolás, építés, szabályozás. Budapest kerületei. A kerületek elnevezése. Történeti vonatkozások. Települési viszonyok. V. 2. A tanult anyag összefoglalása földrajzi kerületek szerint, kiegészítések térképről. V. 3. A tanult anyag összefoglalása földrajzi fogalmak szerint: Fekvés, emelkedések és völgyek, időjárás, növény és állat, nép, foglalkozás, nyelv és vallás, történet, mai állapot, fontosabb alkotások. V- 4. A város határán kívül lévő telepek. A nagyváros köré csoportosuló falu hogyan szolgálja a várost. Vác, Gödöllő, Monor, Törökbálint. Piliscsaba képezik e szemlélődésben a határt. VI. 1. Pillantás a távolabb eső vidékre. A trianoni határ közelsége északon. Hatvan-, Kecskemét-, Székesfehérvár-, Komárom felé vivő utak. VI. 2. A főváros és az egész ország. B) Beszéd- és értelemgyakorlatok a cinkotai osztott iskola III. osztályában. Heti 3 óra. Maurer Mihály cinkotai gyak. iskolai tanító. Hét. A tanítás anyaga. torna. Ének. 1. Mit játsszunk, gyermekek? (Ta- Kapcsolatok, vagy tanult játékok ismétlése. Új játék: Hinta.) 2. Méregessünk az udvaron! (Az Számtan, iskolai udvar hosszúsága és szélessége lépésekben és méterekben. A Damjanich-utca méretei.) 3. Kerítést készítünk. (Az udvar Rajz. és a piactér kerület-méretei lé- Számtan, résekben és méterekben. Területek összehasonlítása.) A kisebbített méret. 4. Kirándulunk Mátyásföldre! (Mi- Kirándulás. Igen messze van Cinkotától Mátyásföld időben és kilométerekben, a kiránduláson szerzett tapasztalatok alapján. Vázlatos rajz után: Anna-telep, Árpádtelep, Csömör, Kistarcsa és Nagytarcsa távolságméretei Cinkotától.) Rajz. Számtan, írás. Hét. 5. Hogyan tervez az építész? (A tanterem, az iskolaépület és az iskolatelek alaprajzai ugyanegy nagyságú rajzlapon. A kisebbített méret.) 6. Különböző magasságok összehasonlítása. (A tanulók, testmagassága, egyes bútorok — dobogó, pad, asztal, tábla, szekrény — magassága, a tanterem magassága, közvetlen lemérések alapján.) 7. Magasságok becslése. (Az iskolaudvaron lévő kerítés és fák magasságának a megbecsülése. Az iskolaépület, a templom, egy földszintes és egy emeletes ház magassága becslés, következtetés és összehasonlítás alapján. Feszületek, falak, telefonoszlopok, gyárkéményiek. 8. Miért fáradtunk el jobban, amikor a Tündér-hegyre mentünk, mint amikor az Erdő-dombra mentünk. (Magasságok összehasonlítása: a Szilas-patak völgye, a legelő síksága.) 9. Miért létesítették a Cinkotai-tavat? (Nyáron vízhordás, locsolásra, öntözés, tűzoltásra, fürdés, állatok fürösztése, télen jéghordás, korcsolyázás.) 10. Mivé lesz az esőt (A Capreraforrás, a Caprera-tó, a Szilaspatak, a Rákos-patak, a Duna, a tenger. A vízgőz, az eső, a pára, a harmat. A víz körútja.) 11. Tiszta vizet igyunk! (A kút, a vízvezeték, ásványvizek.) A levegő tenger. (Szél irányok.) Télen melegen, nyáron könnyedén öltözködjünk! (Az időjárás, a hőmérő, az éghajlat.) 12. Amikor a tatárok (a törökök, az oláhok) Cinkotán jártak. A nagy kolera. Telepítések. 13. Mátyás király és Rákos mezeje. A Cinkotai Nagyicce. (Népmese. 14. A szabadságharc, gr. Batthyány Lajos. 15. Miből épültek a cinkotai házak? (Az agyag- és a kavics-, homokbánya.) 16. Milyen a föld belseje? (A bányákban szerzett tapasztalatok alapján: a termőtalaj, az altalaj, a mélyebb földrétegek.) 17. Miért termesztenek Cinkotán főleg rozsot és kapás növényeket? (Futóhomok, kavicsos talaj.) Ki arat kétszeri (Bő trágyázás, konyhakertészet, bolgár kertészet.) Rajz. Számtan. Számtan. Rajz. Számtan. Rajz. Kirándulás. Rajz. Egészségtani és gazdaságtani szempontok. Olvasás. Agyagmunka. Rajz. Egészségtan. Egészségtan. Olvasás. Olvasás. Fogalmazás. Olvasás. Kirándulás. Keresztmetszetgyüjtemény. Rajz: Gazdaságtan. Állattartás.