Néptanítók lapja 66. évfolyam, 1933

1933-09-15 / 18. szám

514 NÉPTANÍTÓK LAPJA ÉS NÉPMŰVELÉSI TÁJÉKOZTATÓ 66. ÉVF. KÜLFÖLDI SZEMLE Nevelés és oktatás Szudánban. A franciáknak ebben az óriás kiterjedésű gyarmatában kivétel nélkül az az elv, hogy a gyermek mindig bennszülött férfinak a vé­delme alatt áll. Az apa távollétében ezt a tisz­tet a nagybátya, az unokatestvér vagy akár a bátya is elláthatja. Természetes, hogy magát a kicsiny négerről való gondoskodást rendsze­rint az anya végzi, de csak addig, amíg a gyer­mek nem tanul meg tízig számlálni. Ez első időszak folyamán, amely három-négy évig tart, a gyermeket csak egyetlen dologra tanítják: hogy vigyázzon a tisztaságra. Ettől eltekintve, a csöppség azt tehet, amit akar, ő a ház koronázatlan királya. Egyszer tanúja voltam annak, amint a vagy féléves kislány folyton kiáltozott, mihelyest apja fel akarta emelni karocskáit, hogy tiszta ruhát adjon rá; a dolognak az lett a vége, hogy az apa elővette a kését s... szépen kifejtette a varrást a hasz­nált ruha karján, így aztán sikerült a csere. Ha a fiú már tud tízig számlálni, akkor az apa közvetlen felügyelete alá kerül. A lányok ellenben mindvégig az anyai nevelés alatt ma­radnak, ebben a tekintetben semminő változást nem hozott a francia gyarmatosítás, mert az iskolákban még a fiúgyermekek számára sincs elegendő hely. Az apa nevelte fiúgyermek hat esztendős ko­rára bekerülhet az állami iskolába. Csak kerül­het, mert a meglevő iskolákban alig negyve­nedrésze helyezhető el az összes iskoláskorú gyermekeknek. Mi ennek az oka, tán a szegény­ségi? Igen, de e szegénység mellett mégis tel­lett a gyarmatállamnak, hogy rengeteg s ezen­felül kései és bizonytalan jövedelmezőségű víz­szabályozási munkákba fogjon. Három előkészítő évfolyam alatt a szudáni gyermek megtanulja a francia nyelvnek, az írásnak, olvasásnak s a számolásnak az ele­meit. A francia nyelv elsajátítása óriás fárad­sággal és időveszteséggel jár a bennszülöttek­nél. Ha azt akarjuk, hogy az előkészítő tan­folyamok növendékei hasznos tárgyi ismere­tekre tegyenek szert, akkor a gyermekek anya­nyelvén kell azokat oktatni, a francia nyelv tanítását pedig az előkészítő után következő tech­nikai és szakiskolák anyagául hagyni. E szak­iskolák közé tartozik a Saint-Louis du Séné­galban szervezett tanítóképzőintézet is, amely­nek cly­cl rendeltetése, hogy bennszülött nép­tanítókkal lássa el az országot s amely ennek a feladatának kifogástalanul meg is felel. Ezekből a néptanítókból fejlődnek ki lassan­kint a szudáni szellemi élet előkelőségei. Keve­sen vannak még, az igaz, de megható nézni, mekkora erőfeszítést fejtenek ki továbbképzé­sük érdekében. Akadnak néptanítók, akik es­ténkint négy-öt órán át dolgoznak, kizáróan a tanulás kedvéért, mert még arra sincs lehető­ség, hogy valaminő magasabbrendű oklevelet vagy alkalmazást nyerjenek. Azt el kell is­merni, hogy ezek a művelt egyének nagy te­kintélynek örvendenek honfitársaik közt, gyak­ran kérik tanácsaikat még az előkelőbbek is és hogy valóban sok gyakorlati ismerettel rendel­keznek növendékeik testi-lelki nevelésére. De az ehhez szükséges eszközök csakis a városi nagyobb iskolákban vannak meg, a falusi is­kolák bizony nagyon elhanyagoltak. A nagyobb népiskolák igazgatói, valamint az említett felsőbb tanintézetek tanárai kivétel nélkül franciák, akik az anyaországban nyer­ték kiképzésüket. Ezekre a tanerőkre Szudán­ban igen terhes és sokirányú elfoglaltsággal járó szolgálat vár, de a Franciaországban ka­pott kiképzésük csak olyan, mint a többié s egyáltalában nem számolt a gyarmati élet fel­adataival. Ennek a körülménynek tulajdoní­tandó, hogy a francia oktatószemélyzet hely­zete meglehetősen súlyos Szudánban, mindazo­kat, akik feladataiknak kifogástalanul meg­felelnek, igazi hősökül kell tekintenünk, az irántuk érzett tiszteletünket pedig meg kell osztanunk bennszülött kollégáik irányában is. (G.­E. Monod Herjen.) Az iskolai tanítás pótlása, illetőleg kiegészítése rádió útján. A kaliforniai Long Beach városban a heves földrengés súlyos kárt okozott az iskolaépüle­tekben, amelyeknek egy része időlegesen hasz­nálhatatlanná vált, a többiekben pedig korlá­tolt óraszámmal felváltva csak félnapi tanítás folyt. Hogy az ebből származó hátrányokat legalább némileg enyhítsék, a helyi tanügyi bi- QOMENIUS hatféle gyermeket különböztet meg: — éleseszű és tanulnivágyó, — éleseszű, de lassú, — éleseszű, tanulnivágyó, de makacs, — gyönge tehetségű, de tudnivágyó és engedelmes, — gyöngeelméjű, amel­lett hanyag és lusta,­­ végül gyöngeelméjű és egyúttal romlott.

Next