Néptanítók lapja 66. évfolyam, 1933

1933-12-01 / 23. szám

934 NÉPTANÍTÓK LAPJA ÉS NÉPMŰVELÉSI TÁJÉKOZTATÓ 66. ÉVF. A­Z ISKOLÁN KÍVÜLI NÉPMŰVELÉS jellege és természete megkívánja, hogy a helyi művelődési szükségletek kielégítésén felül a leg­fontosabb országos érdekű és időszerű kérdésekről is rendszeresen és országszerte azonos tartalmú ismertetések és tájékoztatások adassanak. Ezért e sárga lapokon időhöz nem kötötten, ilyen országos érdekű és időszerű kérdésekhez való ismeretanyagot közlünk népművelési előadók számára. Ez ismeretanyagot az előadó a helyi viszonyoknak megfelelően s a hallgatóság műveltségi színvonalához mérten — esetleg helyi példák, adatok, kifejezések alkalmazásával — lehetőleg szabad előadás formájában közölje (adja elő). A törvényhatósági iskolán kívüli népművelési bizottságok ez előadások megtartására külön is hívják fel a helyi népművelési szervek figyelmét. Az előadásokra nézve néhány szempontot ajánlunk az előadók szíves figyelmébe : 1. Ne csak szép előadásokra törekedjünk; előadásunk elsősorban egyszerű, könnyen áttekint­hető és közvetlen legyen s inkább megbeszéléshez hasonlítson. 2. Előadás közben a nagyképű tudományoskodást, tudásfitogtatást kerüljük. TISZTELJÜK ÉS TARTSUK M£€r A TÖRVÉNYT! írta : DR. HORN JÓZSEF. .A. Teremtő társas lénynek alkotta az embert. Olyan ösztönöket és érzelmeket oltott a lel­kébe, amelyek embertársaival való együtt­élésre és együttműködésre késztetik. Ilyen ér­zés a szülői, gyermeki és hitvesi szeretet, amelyek a legkisebb, de legszorosabb emberi közösséget, a családot fűzik egybe; továbbá a barátság, amely a hasonló korú és gondolko­dású emberek között létesít szoros köteléket; valamint ilyen a nemzeti érzés is, amely egy­egy nemzet fiait sorsközösségbe foglalja és az idők viharaiban együttes küzdelemre képesíti. Az ember társas ösztöne nyilatkozik meg a kis­gyermek játékaiban és a felnőttek társas érint­kezéseiben. Ez az ösztön nyugtalanítja az em­bert, ha hosszú időn át egyedül maradni kény­telen s ez teszi a rabságot és száműzetést súlyos büntetéssé. Ámde nemcsak a társulás hajlama hozza kö­zel egymáshoz­ az embereket, hanem a szükség is. Az ember tehetetlen, amikor a világra jön, magára hagyva feltétlenül elpusztulna. De a felnőtt is csak nyomorúságos életet folytat­hatna, ha csak a maga erejére támaszkodhat­nék. Ugyan mit is kezdhetne az ember teljesen egyedül? Hiszen már legegyszerűbb táplálé­kunknak: a mindennapi kenyérnek elkészítése egész sereg ember közreműködését kívánja meg. A földet fel kell szántani, be kell vetni, a gabonát le kell aratni és meg kell őrölni, h­ogy lisztjéből kenyeret süthessünk. Ehhez pe­dig eke, kasza, kocsi, malom, kemence, stb. szükséges. Mindezek elkészítéséhez további más eszközök kellenek s az emberek egyre nö­vekvő csoportjai. Ha pedig körülnézünk és szemügyre vesszük mindazt, amire nap-nap mellett rászorulunk: lakásunkat, bútorainkat, számtalan használati tárgyunkat — a gombos­tűtől a rádióig — s kutatjuk mindennek az eredetét, hamarosan rájövünk, hogy értünk az emberek nagy sokasága dolgozott és dolgozik s világos lesz előttünk, hogy mily szegények volnánk mások segítsége nélkül. Igaz, hogy nem kapjuk ingyen mások munkájának gyü­mölcseit, mert nekünk is dolgoznunk kell másokért. Mégis hasonlíthatatlanul jobb hely­zetben vagyunk, mintha egyedül a magunk erejére és képességeire lennénk ráutalva. Az ember élettartama, ereje, képességei egyaránt korlátozottak. Nem ismerhet meg mindent és nem tanulhat meg minden foglalkozást. A tár­sulás viszont lehetővé teszi, hogy mindenki foglalkozást válasszon és abban mesterré, szak­emberré képezze ki magát. Különböző szakkép­zett mesterek összeműködése azután hasonlít­hatatlanul nagyobb eredményt képez fel-

Next