Néptanítók lapja 70. évfolyam, 1937

1937-06-01 / 11. szám

430 NÉPTANÍTÓK LAPJA ÉS NÉPMŰVELÉSI TÁJÉKOZTATÓ 70. ÉVF. szerkesztő érdekes adatok ismertetésével tájé­koztat anya- és csecsemővédelm­ünk örvendetes térhódításáról. Különös figyelmet érdemelnek pedagógiai szempontból is dr. Brisits Frigyes­nek „Hazudik a fiam!", vitéz Faragó Edének „A gyermek zsebpénze" és Ambrus Tibornak „Az életnek neveljünk" című gyakorlati irányú közleményei, melyek minden szülőnek sok, ér­tékes útmutatást adnak. Dr. Barabás Zoltánnak „Hogyan kerülhetők el a hashajtók" című cikke sok hasznos tudnivalót tartalmaz széles körök számára. Meg kell még emlékeznünk Sz. Veress Jolánnak „Bábszínház a Gyermekkórházban", dr. Altay Magdának „Mit kell tudni a húsról" és dr. Kesztler Tivadarnak „Sír-e a csecsemő", valamint Szabó Gábornénak „Levél egy leány­hoz" című színes, érdekes és tanulságos írásai­ról. Madarász Aladár „Virágos ablak — virá­gos erkély" című cikkében főleg a városi lako­soknak ad helyes útbaigazítást és tanácsokat arra, miként ékesítsék házuk, lakásuk külsejét kedvesen, csinosan és olcsón. Végül ki kell még emelni a két ismert nevű írónak és költőnek, Bodor Aladárnak és Áprily Lajosnak kitűnő tárcáját és versét. A füzetet gazdag Egészségápolás, Otthonunk, Udvar és Kert rovatok egészítik ki, teljessé pedig Gyermekbokréta című pompás mellék­lete teszi B. Czeke Vilma szerkesztésében. A Családi Kör egész évi előfizetési díja 4 P. Megrendelhető a kiadóhivatalnál: Budapest, XI. Horthy Miklós­ út 16. Francia tanügyi lapokból. Nevelésirányító intézetek Hollandiában Németalföld bírói és ügyészi testületének kezdeményezéséből, de az orvostudomány kép­viselőinek rokonszenvétől is kísérten, 1927-ben egyesület alakult pedagógiai tájékoztató klini­kák állítására. 1929-ben már meg is nyílt az amszterdami klinika, ezt gyors ütemben követ­ték a rotterdami, hágai, leideni, haarlemi s végül az utrechti intézetek, amelyek közül egyesek hitfelekezeti jellegűek. Az utrechti klinika kivételével mindannyi önkéntes ado­mányokból, városi segélyekből és orvosi meg szociális rendeltetésű alapoknak támogatásá­ból tartja fenn magát. Az intézeteket igénybe­vevő szülők, ha tehetik, szintén hozzájárulnak a fenntartási költségekhez-A megvizsgálandó esetek különféle források­ból kerülnek elő: hol a fiatalkorúak bíróságá­tól, hol iskolai vagy szociális intézményektől, az esetek egyharmadában pedig a tanácsot kérő szülőktől. Az indítóokok ugyanazok, mint más országokban. Leggyakrabban akkor veszik igénybe a pedagógiai klinikákat, ha már tor­kig vannak a gyermek vagy ifjú erőszakos, támadó magatartásával, annál ritkábban a rejtett természetű szimptómák esetén, amelyek pedig lélektani szempontból sokkalta súlyo­sabbak. . Ami a diagnosztikát, a kórjelenség megálla­pítását illeti, egyelőre elfogadtuk a következő, a jövőben egyébként még helyesbítésre szoruló keretet: 1. Azok az esetek, amelyekben magát a gyer­meket sem veleszületett, sem szerzett rendelle­nesség nem terheli, amikor tehát a társadalmi helyzet s környezet, s nem valaminő lélektani rúgó okozza a bajt. Kellő szociális intézmé­nyekkel ellátott városokban, mint például Amszterdamban, az ilyen gyermeket különle­ges szociális szervezet gondjaira bízzuk, amely szinte 100%-os biztonsággal helyreállítja. 2. Olyan esetek, amelyekben a baj kútfeje , a környezetnek lélektani természetű hatása ugyan, de maga a gyermek pszichológiailag még nagyjából épnek minősíthető. Az összes eseteknek 6—14%-a ebbe a csoportba tartozik. 3. Oly esetek, amelyekben még mindig a meg nem felelő környezet játssza ugyan a főszere­pet, de már magában a gyermekben is meg­állapíthatók, ha testileg ép is, bizonyos ideges természetű, többé-kevésbbé mélyen gyökerező elváltozások. Ebben a csoportban kétirányú beavatkozásra van szükség: egyrészt a családot kell pszichiátrikus-szociális gondozás alá venni, másrészt pedig a gyermek idegállapotát erősí­teni. Idesorolhatni az olyan idegbajos gyer­mekeket is, akiknek családi környezete pszi­chológiai szempontból normálisnak tekinthető. 4. Esetek, amelyekben a testi alkat hibái okoznak nehézségeket, például nemrég elszen­vedett súlyos betegség következményei, az ér­zékszervek hiányos működése, beszédhibák. Idetartoznak az olyan gyermekek is, akiknél a vérmérsékleti rendellenességek okoznak zava­rokat s akiket tehát pszichopatikai (elmebeteg) egyéneknek is tekinthetünk. Ezek az esetek je­lenleg az összeseknek mintegy 25—42%-át te­szik, de számuk apadni fog abban a mérték­ben, amennyire sikerül majd kimélyítenünk egyfelől — kivált az endokrinológia, vagyis a belső elválasztású mirigyek működését kutató tudományág segítségével — a testi állapotnak, másfelől pedig a pszicho­genetikai (a lelki fej­lődést előmozdító) tényezőknek a vizsgálatát. 5. Végül azok az esetek, amelyeket átmeneti, múlólagos bajoknak is nevezhetünk, mert csak kiütköző, megnagyobbodott alakjai azok­nak a nehézségeknek, amelyekkel az első és a második pubertás idején (a 2—4. s a 14—16. életév között) a normális gyer­mek is szembe­kerül. Ezek az egésznek mintegy 4%-át teszik s még külön kezelés híján is hamarosan rendbe­jönnek. A klinikák legelső munkaerői New-Yorkban nyerték kiképzésüket, a későbbiek a londoni Child Guidance Clinic-en (Gyermeki Tanács­adón) és a London Mental Health Cours-on (Elmeegészségügyi Tanfolyamon). Az intézetek személyzete áll rendszerint egy-egy gyermek­orvosból, elmeorvosból és szociális ápolónőből, de Hágában és Rotterdamban még egy-egy idegorvos is közreműködik. Az intézetekben folyó munka általános jel­lemzésére szolgálnak a következő meggondolás

Next