Néptanítók lapja 71. évfolyam, 1938

1938-12-01 / 23. szám

24. SZÁM. NÉPTANÍTÓK LAPJA ÉS NÉPMŰVELÉSI TÁJÉKOZTATÓ 945 tással. Ennél többet az állatok boncolásából nem kíván. Ped­ig a leölt csirke vagy sertés otthoni feldolgozása nem is az a boncolás, ami nekünk a természetrajz tanításának szempontjából kel­lene. Bizonyára mindannyian érezzük, hogy né­hány állatnak iskolai célból való felboncolásá­val sokat nyerne a természetrajz tanítása. De hiába, itt is figyelemmel kell lennünk a gyer­mekre s gondolnunk kell arra, hogy az állatok boncolásával sokszor többet ártanánk más té­ren, mint nyernénk a természetrajz tanításánál. Ha az iskolában nem is boncolhatunk állato­kat, azok egyéni életét biztosító szervek ismer­tetését mégsem mellőzhetjük. Itt is a magyarázó rajz az, ami segítségünkre lehet. A világos, tisz­tán áttekinthető, beszédes magyarázó rajz segít­ségével könnyen elképzeltethetjü­k a gyermek­kel az állat belső szerveit s ezeknek az életmű­ködésben való szerepét. A magyarázó rajzokat készíthetjük tanítás közben a táblán, de elkészít­hetjük nagyobb csomagolópapirosra is. Ennek az az előnye, hogy a papirosra rajzolt ábrát gyűjteményünkbe tehetjük s ismétléskor, össze­foglaláskor ismét elővehetjük. Tévedés volna azonban azt hinnünk, hogy va­lamennyi állat ismertetése közben ki kell tér­nünk az egyéni életet biztosító szervek ismer­tetésére. Nem. Elég egy kis emlősállat, növény­vagy húsevő, egy kérődző s egy madár belső szerveinek ismertetése. A többi már ehhez ha­sonló, azért elég, ha tanítás közben erre hivat­kozunk. Igen sok természetrajzi egyedet találunk az egyes tájegységekben, amelyeknek testrészeit, azok szerkezetét egyszerű preparátumokon szemléltethetjük s ennek alapján ismertethet­jük. Pl. Nagyon könnyen elkészíthetjük a fo­lyami rák preparátumát. A leforrázott rák tes­téből először is az ízelt lábakat és a szájrésze­ket csíptetővel és kis kés segítségével kiszed­jük, majd a háti pajzsot és az abból kiszabadí­tott belső vázat is megtisztítjuk, végül az utó­potrohot is egyes gyűrűkre szedjük szét. Ha mindezekről minden pici izmot gondosan eltá­volítunk s az egyes részekből a rák testét kéreg­papírra ragasztva összeállítjuk, olyan szemlél­tető eszközt nyerünk, amelyen nemcsak a rák lábainak mechanikus szerkezetét, hanem egész testének alakulását szemléltethetjük úgy, hogy a gyermek előtt világosan fog állni az, hogy miként alkalmazkodik a rák testének szerkezete életviszonyaihoz, életkörülményeihez s környe­zetéhez. A szarvasbogár (esetleg más nagyobb bogár) testét, mely előzően borszeszben állt, legalább fej, tor és potrohára bontjuk szét. A fejen levő szájrészeket felső ajak, felső állkapocs, alsó ajk­kapocs, alsó ajak szerint szedjük szét Ugyan­ezt tesszük a tor gyűrűivel is, így megkapjuk a rovar kitisztított és megszárított kitinvázát, amit kéregpapirosra ragasztunk s eltesszük gyűjteményünkbe. Ha összeszedjük a tájegység rovarait, lepkéit s azokból gyűjteményt készí­tünk, mindig kéznél lesz a megismertetendő te­rü­let rovarvilága. A tanító leleményessége és ügyszeretete elég biztosíték arra, hogy helyi vonatkozású termé­szetrajzi gyűjteményét évről-évre több hasonló preparátummal egészíti ki. A természetrajz tanítása el sem képzelhető kísérletek nélkül. Ezeknek a kísérleteknek a legtöbbje hosszabb ideig tart. Éppen azért a kí­sérlet megindításának kezdete sokszor jóval megelőzi a tanítást, amelyhez már az is hozzá­tartozik, hogy a gyermekek naponként figye­lik a kísérlet folyamatának mozzanatait. Ilyen kísérletek lehetnek például: egy- és kétszikű növények csiráztatása fűrészporban. (Kuko­rica, bab.) Dugványnevelés. Spóracsiráztatás megnedvesített és sötét helyre tett kenyéren. A kirándulás alkalmával bábokat is gyűjtünk. Az iskolába ezeket megfelelő dobozba tesszük s a gyermekek lesik, mikor búvik ki belőlük a lepke. A lepkék petéket raknak. Ezeket kikeltet­jük, a hernyókat neveljük, a bábozásukat is meg­figyeltetjü­k. A szikes területről földet hozunk, amit tálba helyezünk el. A földre annyi vizet öntünk, hogy azt egy ujjnyira ellepje. A gyer­mek észreveszi, hogy a víz napról-napra fogy s az alján szép kristályok válnak ki. Mikor már a víz mind elpárolgott s a föld is száraz, a kris­tályok is elmállanak s fehér por lepi be a tál felszínét. Ezzel a kivirágzás folyamatát szem­léltethetjük. A gyermekekkel a kertben egy futóbab mellé pálcát szúratunk u­gy, hogy az éppen csak érintkezzék a növésnek induló bab­bal. A következő napon nézzük meg s látni fog­juk a kacsán beálló változást. Ezzel a kapasz­kodó mozgásról és szerepéről nyújtunk fogal­mat a gyermeknek. Minden tanítási egységgel kapcsolatban már jól előre gondoljuk meg­, hogy miféle szemléltető eszközre vagy kísérletre lesz szükségünk s an­nak előkészítéséről már előre gondoskodjunk. A szemléltető eszközök gyűjtésébe és készíté­sébe a gyermekeket is vonjuk bele. Nagy szolgálatot tesz a természetrajz tanítá­sánál az előző megfigyelésre való késztetés. Na­gyon sok tanítási egységünk lesz, amely ezt megkívánja, mert megfigyelés, tapasztalatszer­zés nélkül csak nehezen érti meg a gyermek azt, amit vele megértetni akarunk. Minden tanítási egység feldolgozása előtt gondoljuk meg, mire lesz szükségünk a megértetés folyamatán. Ha ezek között olyan anyagrészletre akadunk, amelyhez a szemléleteket, tapasztalatokat a gyermek maga is megszerezheti, adjunk meg­figyelési feladatokat. Ilyen megfigyelési fel­adatok lehetnek például ezek: — Nemsokára jönnek a fecskék. Jelentsétek, mikor az elsőt látjátok! — Figyeljétek meg, miként építik a fecskék fészküket, s miként nevelik kicsinyei­ket! — Figyeljétek meg kertetekben a külön­féle gyümölcsfák virágzásának kezdetét! — Fi­gyeljétek meg, mi történik a gyümölcsfákon virágzás közben, a virágfakadástól a szirom­levél lehullásáig! — Ha a mezőn jártok, figyel­jétek meg, miféle gyomnövények vannak a búza­táblában! — Hozzatok is belőlük egy-egy szá­lat! — Ha a rózsafa levelén levéltetvet láttok, tegyetek a rózsabokorra néhány katicabogarat. Figyeljétek meg az eredményt! — Figyeljétek meg, miféle madarak járnak kertetekben. Stb.

Next