Néptanítók lapja 72. évfolyam, 1939
1939-02-01 / 3. szám
NÉPTANÍTÓK LAPJA 1939 . 3.. SZÁM. 101 amit megért, amelyben gyönyörködve és róla gondoskodva szellemileg és testileg felüdíti az embert." Ezt mondja a szerző értékes könyvének előszavában. És ezzel tökéletesen meghatározta az akvárium szerepét a városi ember otthonában. A díszes kiállítású munka bőséges útmutatást nyújt az akvárium (halmedence) elkészítésére, a díszhalak etetésére, gondozására, szaporításra. Külön fejezetben ismerteti a divatosabb díszhalacskákat és vízinövényeket, továbbá a medencében élősködő alsóbbrendű állatokat. Behyna Miklós tartalmas, változatos és szórakoztató könyve műkedvelő, akvaristák és díszhaltenyésztők számára egyaránt hasznos és nélkülözhetetlen vezérkönyv s mint természetrajzi (élettani) segédkönyv tanítási célokra is kitűnően felhasználható. Milakovszky László: A tanító műhelye. A népiskola tanítói mindannyian tudják és hangoztatják, hogy a szemléltetési eszközök a jó és alapos tanítások nélkülözhetetlen tartozékai. A mai nehéz anyagi viszonyok miatt kész eszközök vásárlására nem igen kerülhet sor. Ez pedagógiai szempontból bizonyos mértékig nem is baj. Nagyobb értéke van annak az eszköznek, amelyet a tanulók és a tanító közösen készítenek el. A törekvés és jóakarat a legtöbb esetben nem is hiányzik a tanítóból. Munkája közben azonban sok nehézséggel kell szembenéznie s az esetleges sikertelenség elveszi kedvét. Ezek a nehézségek legtöbbször abban rejlenek, hogy nem sikerül az eszköz megtervezése. Vagy ha az elgondolás jó is, a tökéletlen kivitel miatt a nagy fáradsággal előállított eszköz használhatatlan. A fenti nehézségek leküzdésére írta Milakovszky László, az esztergomi tanítóképző-intézet kiváló tanára „A tanító műhelye" c. munkáját, amelyben főleg a természettan tanításához szükséges szemléltető eszközök elkészítésére ad részletes útmutatást. A szerző könyvét négy részre tagolhatjuk. Az első részben szól az iskolai szemléltető eszközök házi előállításáról, az eszközök elkészítéséhez szükséges anyagokról és az anyag feldolgozására legalkalmasabb szerszámokról. Nagyon érdekes és újszerű, hogy a szerző minden készülékét az asztaloskellékek eladásával foglalkozó kereskedésekben kapható, egységesen megállapított méretű lécekből és rudakból állítja elő. Ezzel meg akarja kímélni a tanítót a faanyag legyalulásától, amelynek tökéletes kivitele nagy nehézséggel jár és sok gyakorlatot kíván. Felsorolja részletesen a különböző anyagokat, azok méreteit és sok esetben az eszköz előállításához szükséges anyagmennyiséget is. A szerszámok felsorolásával kapcsolatban szól azok méreteiről, azonkívül a használatukra is ad útmutatást. Könyvének második részében a népiskolai természettan tanításához használható mintegy ötven eszköz elkészítésének módját ismerteti a legnagyobb részletességgel. Leírása világos, könnyen érthető. A szemléletességet az eszközök alap-, homlokrajza és távlati képe teszi teljessé. Az elkészítőnek úgyszólván csak össze kell állítani az eszközt. Munkájának harmadik részében ismerteti a fent említett lécekből elkészíthető mennyiségtani szemléltető eszközöket, végül pedig a munkáltató természettantanításról ír. Megállapítja, hogy nem minden egység alkalmas a munkáltató tanításra. Majd felsorolja a szerinte eredményesen tanítható módszeres egységeket és utasítást ad a tömegeszközök legegyszerűbb elkészítési módjára. Aki ezt a könyvet áttanulmányozza, egészen bizonyos, hogy kedvet kap az ilyenszerű munkára. Megalkotja, felszereli kis műhelyét és szórakozásként készíti el a tanításaihoz szükséges szemléltetési eszközöket. A minden vonatkozásában értékes és szép kiállítási munkát melegen ajánljuk kortársaink figyelmébe. KÜLFÖLDI SZEMLE A nyilvános könyvtárak olvasóközönsége Angliában. A városi nyilvános könyvtárak olvasóinak száma Angliában 1921 óta 1936-ig 2 millióról 4 és félmillióra emelkedett. Anglia városi lakosságának 17%-a jár tehát olvasni a könyvtárakba. Varsó közművelődési intézményei, Varsó városának iskolai intézményei az e nemben legjobbak közé tartoznak. Varsó rendkívül tanulságos kísérletei közül valók e téren a felnőttek iskolái, serdülők iskolái, olyanok részére, kiknek különféle okok miatt nincs módjukban rendszeresen iskolába járni; könyvtárak és kerületi társaskörök, melyek a munka utáni szabadfoglalkozás szervezésével foglalkoznak; kirándulások, népi hangversenyek és népünnepélyek. Mindezek az intézmények igen magas színvonalon állanak. A cserkészmozgalom Lengyelországban. A cserkészmozgalom nagy szerepet játszik a lengyel ifjúsági szervezetek között. A közoktatásügyi minisztérium igen nagyra becsüli a cserkészet nevelő értékét és állandó támogatásban részesíti. A lengyel cserkészet alapításának 25. évfordulója alkalmából a lengyel cserkészetnek módjában volt szervezettségét és nevelési módszerének magas színvonalát a lengyel vezető körök és számos meghívott külföldi vendég előtt is bemutatni. Az olasz tanítók minimális óraszáma a szolgálat beszámításának szempontjából. Egy adott esetből kifolyólag felmerült vitás kérdésben az olasz minisztertanács legutóbb érdekes határozatot hozott. Eszerint az azelőtti csütörtöki állandó szünnap eltörlése után emelkedett heti óraszám ellenére is érvényben marad az a tíz év óta már fennálló szabály, hogy a tanító szolgálatába egy teljes év csupán 140 minimális óraszám megtartása esetén számítható be, ellenben ennél kevesebb órateljesítmény mellett az illető tanító vagy tanítónő csak egy félév beszámítására tarthat igényt.