Néptanítók lapja 72. évfolyam, 1939

1939-02-01 / 3. szám

NÉPTANÍTÓK LAPJA 1939 . 3.. SZÁM. 101 amit megért, amelyben gyönyörködve és róla gondoskodva szellemileg és testileg felüdíti az embert." Ezt mondja a szerző értékes könyvé­nek előszavában. És ezzel tökéletesen meghatá­rozta az akvárium szerepét a városi ember ott­honában. A díszes kiállítású munka bőséges útmutatást nyújt az akvárium (halmedence) elkészítésére, a díszhalak etetésére, gondozására, szaporítá­sra. Külön fejezetben ismerteti a divatosabb díszhalacskákat és vízinövényeket, továbbá a medencében élősködő alsóbbrendű állatokat. Behyna Miklós tartalmas, változatos és szóra­koztató könyve műkedvelő, akvaristák és dísz­haltenyésztők számára egyaránt hasznos és nél­külözhetetlen vezérkönyv s mint természetrajzi (élettani) segédkönyv tanítási célokra is ki­tűnően felhasználható. Milakovszky László: A tanító műhelye. A nép­iskola tanítói mindannyian tudják és hangoz­tatják, hogy a szemléltetési eszközök a jó és ala­pos tanítások nélkülözhetetlen tartozékai. A mai nehéz anyagi viszonyok miatt kész eszközök vásárlására nem igen kerülhet sor. Ez pedagó­giai szempontból bizonyos mértékig nem is baj. Nagyobb értéke van annak az eszköznek, ame­lyet a tanulók és a tanító közösen készítenek el. A törekvés és jóakarat a legtöbb esetben nem is hiányzik a tanítóból. Munkája közben azonban sok nehézséggel kell szembenéznie s az esetleges sikertelenség elveszi kedvét. Ezek a nehézségek legtöbbször abban rejlenek, hogy nem sikerül az eszköz megtervezése. Vagy ha az elgondolás jó is, a tökéletlen kivitel miatt a nagy fáradsággal előállított eszköz használha­tatlan. A fenti nehézségek leküzdésére írta Mila­kovszky László, az esztergomi tanítóképző-inté­zet kiváló tanára „A tanító műhelye" c. mun­káját, amelyben főleg a természettan tanításá­hoz szükséges szemléltető eszközök elkészítésére ad részletes útmutatást. A szerző könyvét négy részre tagolhatjuk. Az első részben szól az iskolai szemléltető eszközök házi előállításáról, az eszközök elkészítéséhez szükséges anyagokról és az anyag feldolgozá­sára legalkalmasabb szerszámokról. Nagyon ér­dekes és újszerű, hogy a szerző minden készü­lékét az asztaloskellékek eladásával foglalkozó kereskedésekben kapható, egységesen megálla­pított méretű lécekből és rudakból állítja elő. Ezzel meg akarja kímélni a tanítót a faanyag legyalulásától, amelynek tökéletes kivitele nagy nehézséggel jár és sok gyakorlatot kíván. Fel­sorolja részletesen a különböző anyagokat, azok méreteit és sok esetben az eszköz előállításához szükséges anyagmennyiséget is. A szerszámok felsorolásával kapcsolatban szól azok méretei­ről, azonkívül a használatukra is ad útmutatást. Könyvének második részében a népiskolai természettan tanításához használható mintegy ötven eszköz elkészítésének módját ismerteti a legnagyobb részletességgel. Leírása világos, könnyen érthető. A szemléletességet az eszkö­zök alap-, homlokrajza és távlati képe teszi tel­jessé. Az elkészítőnek úgyszólván csak össze kell állítani az eszközt. Munkájának harmadik részében ismerteti a fent említett lécekből elkészíthető mennyiségtani szemléltető eszközöket, végül pedig a munkál­tató természettantanításról ír. Megállapítja, hogy nem minden egység alkalmas a munkál­tató tanításra. Majd felsorolja a szerinte ered­ményesen tanítható módszeres egységeket és utasítást ad a tömegeszközök legegyszerűbb el­készítési módjára. Aki ezt a könyvet áttanulmányozza, egészen bizonyos, hogy kedvet kap az ilyenszerű mun­kára. Megalkotja, felszereli kis műhelyét és szórakozásként készíti el a tanításaihoz szüksé­ges szemléltetési eszközöket. A minden vonatko­zásában értékes és szép kiállítási­ munkát me­legen ajánljuk kortársaink figyelmébe. KÜLFÖLDI SZEMLE A nyilvános könyvtárak olvasóközönsége Angliában. A városi nyilvános könyvtárak olvasóinak száma Angliában 1921 óta 1936-ig 2 millióról 4 és félmillióra emelkedett. Anglia városi lakos­ságának 17%-a jár tehát olvasni a könyvtárakba. Varsó közművelődési intézményei, Varsó városának iskolai intézményei az e nemben legjobbak közé tartoznak. Varsó rend­kívül tanulságos kísérletei közül valók e téren a felnőttek iskolái, serdülők iskolái, olyanok részére, kiknek különféle okok miatt nincs mód­jukban rendszeresen iskolába járni; könyvtárak és kerületi társaskörök, melyek a munka utáni szabadfoglalkozás szervezésével foglalkoznak; kirándulások, népi hangversenyek és népünne­pélyek. Mindezek az intézmények igen magas színvonalon állanak. A cserkészmozgalom Lengyelországban. A cserkészmozgalom nagy szerepet játszik a lengyel ifjúsági szervezetek között. A közokta­tásügyi minisztérium igen nagyra becsüli a cserkészet nevelő értékét és állandó támogatás­ban részesíti. A lengyel cserkészet alapításának 25. évfordulója alkalmából a lengyel cserkészet­nek módjában volt szervezettségét és nevelési módszerének magas színvonalát a lengyel ve­zető körök és számos meghívott külföldi ven­dég előtt is bemutatni. Az olasz tanítók minimális óraszáma a szolgálat beszámításának szempontjából. Egy adott esetből kifolyólag felmerült vitás kérdésben az olasz minisztertanács legutóbb ér­dekes határozatot hozott. Eszerint az azelőtti csütörtöki állandó szünnap eltörlése után emel­kedett heti óraszám ellenére is érvényben ma­rad az a tíz év óta már fennálló szabály, hogy a tanító szolgálatába egy teljes év csupán 140 minimális óraszám megtartása esetén számít­ható be, ellenben ennél kevesebb órateljesít­mény mellett az illető tanító vagy tanítónő csak egy félév beszámítására tarthat igényt.

Next