Néptanítók lapja 72. évfolyam, 1939
Tartalomjegyzék
I. Iránycikkek. Oldal Drozdy Gyula: A magyar nyelv védelme .. 832 A Nagyasszony szózata 311 A nemzeti nevelés a mult türkében .. 971 Boldog újévet 4 Gróf Teleky Pál —Hóman Bálint .... 149 Isten hozott rutén föld, rutén nép! 233 — — Tanévnyitás küszöbén 673 Gyulai Ágost dr.: Fiatalok és öregek 277 Hertelendy Jenő dr.: A magyar tanító ma történelmet ír! 713 Nagy-Magyarországért dolgozunk 115 Hóman Bálint kultuszminiszter a nyolcosztályú népiskoláról . • 453 kultuszminiszter költségvetési beszédében bejelentette a nyolcosztályú népiskola megvalósulását 913 Huszka János dr.: A tanítóképzés és a jövő tanítója 37 Kemenes Illés dr.: íme, a törvény 757 Kósa Kálmán dr.: A nyolcosztályos népiskola az egyházak 793 Felszabadult területeink iskolaügyének az egységes közoktatási rendszerbe való beolvadása 509 Madarász István dr.: A béke fejedelme 956 Mitrovics Gyula dr.: Eötvös emlékezete 113 Petri Pál dr: A Julián Iskola-Egyesület újabb akciói 38 —— Az Országos Gyermekvédő Liga és a Zsófia Gyermekszanatórium Egyesület fúziója 319 Nákosy Gyida dr: A Gyermekvédő Liga a nemzetnevelés szolgálatában 875 Serédi Jusztinián hercegprímás serlegbeszéde a Corvin-Testület innenén 189 Szent István, a nemzetén élő 633 Teleki Pál gróf kultuszminiszter nyilatkozata, a felekezeti tanítók anyagi helyzetéről s a nemzetiségi iskolákról 73 Teleki Pál pref kultuszminiszter nyilatkozata a nemzetiségi iskolákról 74 Tóth Ervin dr.: Elvek és célok az új olasz nevelésben 873 Tuszkay Ödön dr.: Az anya mint nevelő 853 II. Pedagógiai cikkek. Ambrus Béla: Derű a nevelésben 723 Ágoston Julián dr : Mit vár az elemi iskolától a középiskola? 725 Babiczky Ede: A falu és a tanyavilág cserkészete 605 Baloghné Hajós Terézia: Tanítómesterünk, a természet 804 vitéz Barnabás István dr.: Őseink erénye, szebb jövőnk reménye 1£9, 245, 287, 326, 368, 406 Oldal Benedek Miklós: A helyesírás tanításának és a nyelvi magyarázatoknak módja a tantervi utasításban 126 Bognár Gyula: A Felvidékhez kapcsolódó irodalm szerepe a népiskolai földrajztanításban 157 Felvidéki mondák és anekdoták a népiskolai történelemtanítás szolgálatában 556 Gárdonyi Géza gyermekalakjai 841 Bojtár Imre dr.: A százéves angol népiskola 608 — — Pestalozzi írásai az 1797—1799-es évekből 119 Csekő Ádám: A népiskola magyar feladatai 929 Drozdy Gyula: A kötelező vázlatkészítés 718 A tanításra való előkészülés és vázlatkészítés 758, SCO, 837, 877 A tanító önképzése 635 A visszacsatolt területek tanítóinak átképző tanfolyamai 715 Helyi tumrrnt készítés a visszacsatolt területek iskoláiban 598 Fini Sándor: Az iskola a mi várunk 409 Fleischmann Emila dr.: Kárpátalja (Ruténföld) iskolaügye 24!) Fodor Árpád: A madarak és a fák napja .. 182 Gáspár Jávor: Beszédvédelem 558 Gombinő Antal: A nérő tanutó és a gyümölcstermészet 90 értékesítése 727 Gyulai Aarst dr.: Az új tanítási terv a német út-niskola alsó tagozatában 8 Hajós Elemér: A nemzeti öntudat fejlesztése és a gyergetehetségű gyermek 10 Halmot Péter: Nevelői értékek a népiskolai fogalmazásban 674 Hárs Jávosi dr: A görög-római mzűvelődési körtől független kultúrák számolási módja 81 Hegyházi Alajos: Nehezen nevelhető gyermekek intézete 881 Hertelerdy Jenő dr.: A szétszórtan települt lakosság népoktatása. A komádi tanyai népiskola és internátusa 968 Az iskola a mi várunk 3. ?97 J. Márton Berta: Napsugár az iskoában • • •• 803 John Dewey dr.: Nevelői hitvallásom 121 Kádár György: A szellemi fogyatékosok nevelőoktatásának megoldása 978 Kovács Dezső: ..Az iskola a mi várunk" 160 Kósa Kálmán dr.: Felszabadult területeink a múlt és a jövő iskolapolitikájának tükrében 192, 236 Krastsik János: Földrajz, mint a koncentráció eszköze 886 Kvassay Sándor: „Mai Magyarországunk életrajza" 601 Tmdvay Béla: A tanító főbb jellemvonásai 926 Madzsar Imre: A szemléletesség elméletben és gyakorlatban 5 Marosért Tibor: A tanítás keretében előforduló növények származása és története 677 Méhes Gyula Az iskolám az én váram. .... 246 Moldoványi Endre rb: Gazdaságtörténeti oktatás a népiskolában 642 Tartalomjegyzék