Néptanítók lapja 73. évfolyam, 1940

1940-03-15 / 6. szám

252 1990­­.6. SZÁM. NÉPTANÍTÓK LAPJA tött remények sikeres megvalósulása elé a ma­gyar sport és a magyar művészet hasznára. A magyar kultúra és művészet hivatott őrzői és lelkes támogatói indították meg a kiállítás mozgalmát, hogy egyrészt emeljék a sportver­senydíjak művészi színvonalát, másrészt kap­csolatot létesítsenek a sport, mint tömegmozga­lom és az alkotó művészet, mint nemzeti kultúr­érték között. Nagy és fontos nemzetnevelő és kultúrát szolgáló érdekek fűződnek ahhoz, hogy az a sporttársadalom, amely a test, az erő és az ügyesség kultúráját szolgálja, megtalálja kap­csolatait a szellemiség, a kifinomult kultúra hordozójával, a művészettel és a sportteljesít­mények elismerő jutalmazásánál ne elégedjék meg a szokványos gyári árukkal, hanem ezek helyett érvényesülni engedje az alkotó művé­szetet, amelynek foglalkoztatása ma a nemzeti kultúrfeladatok legszebbike. Legyen minden kiváló sportteljesítmény díja és jutalma művészi lélekből fakadó kultúrérzék, legyen minden a magyar sport kimagasló ese­ményeit jelentő eredmény inspiráció, de egy­úttal kenyér is a magyar művészek számára — ez a megnyílt kiállítás praktikus értéke és nem­zeti értelme. A kiállítást a kultuszminiszter megbízásából Wlassics Gyula báró államtitkár ezekkel a sza­vakkal nyitotta meg: — A kultuszminiszter úr örömmel látja, hogy az a kezdeményezés, amely a sport és a művé­szet szorosabbá fűzését célozza, megértésre ta­lált. A megnyitáson részt vettek a kultuszminiszté­rium részéről Haász Aladár és Tárcay-Felici­des Román miniszteri osztályfőnökök, Tihamér Lajos miniszteri tanácsos, Say Géza miniszteri osztálytanácsos, a honvédelmi minisztérium ré­széről Tasnády Imre őrnagy, a székesfőváros képviseletében Karafiáth Jenő titkos tanácsos, főpolgármester, továbbá Gerevich Tibor és Hültl Dezső egyetemi tanárok, Szukováthy Imre, a Testnevelési Főiskola igazgatója és más előkelőségek. A bevezető beszédeket Ugrón Gá­bor és Prém Lóránd mondották. A kiállításra 150 pályamű érkezett be a szob­rászok részéről s ezek közül 80-t talált a bíráló­bizottság alkalmasnak arra, hogy a kiállítás tárgyai között szerepeljenek. A kultuszminisz­térium által kitűzött pályadíjakat a következő alkotások nyerték el: az első, 1000 pengős díjat Sóváry János „Diszkoszdobó" című műve kapta. Erős vonalú, lendületes alkotás, ami az izmok és az akarat nagyszerű együtthangzó erejét su­galja. A második, 600 pengős díjat G. Fekete Géza „Üsző" című szobra kapta. A harmadik, 400 pengős díjat Antal Károly „Jégkorongozó" című pályaműve nyerte el. Nagy tetszést ara­tott még Ambrózy Sándor igen tehetséges fiatal művésznek ,,Gerelyvető", „Futónő", de különös­képen a „Sífutó" című szobra. Meg kell még említeni a sok értékes munka közül Lukács Irén „Startoló nő" és Traply István „Súly­emelő" című művét. Szakértők megállapítása szerint a megnyílt kiállítás úgy mennyiségi, mint pedig minőségi szempontból túlszárnyalja a berlini olimpia ha­sonló kiállítását is. Kósa Kálmán előadása a nyolcosztályos nép­iskoláról. Budapesten A Magyar Élet Keresz­tény Községi Párt Tanügyi Bizottsága március 11-én előadással egybekötött összejövetelt ren­dezett a bizottság III. kerületi szervezete. Ez alkalommal dr. Kósa Kálmán miniszteri osz­tályfőnök szólt a fővárosi oktató karhoz a nyolcosztályú elemi iskoláról. Mint az ügy leg­hivatottabb ismerője, elevenen ható erővel raj­zolta meg a nyolcosztályú elemi iskola jellemvo­nását. A nyolcosztályú elemi iskola legfőbb fel­adata a nem­zeti n­eveltsé­g terjesztése a nép szélesebb rétegében. A nehéz viszonyok ellenére is úgy létesül, hogy megfelel a nemzeti, a gaz­dasági és szociális érdekeknek. Az előadást nagy tetszéssel hallgató közönség soraiban ott láttuk a tanügyi élet reprezentánsait. Felhívás az esztergomi tanítóképzőben vég­zett Kartársakhoz. Kedves Kartársaim! Az esztergomi érseki tanítóképző-intézetben végzett tanítók, Ölveczky Pál székesfővárosi szakfel­ügyelő kezdeményezésére, már évekkel ezelőtt megalakították „Az Esztergomi Tanítóképzőben Végzett Iskolatársak Szövetségét. A Szövet­ség alapszabályait a belügyminiszter 191­0-ban hagyta jóvá s azóta mint anyagi, mint pedig szellemi vonatkozásban eredményesen működik. Az egyesület célja: az Esztergomban végzett tanítók között a baráti érintkezés fenntartása, keresztény szellemben közművelődési, ember­baráti, pedagógiai eszmecseréket folytatni, az esztergomi tanítóképzőt, annak intézményeit, növendékeit és az iskolatársak gyermekeit er­kölcsi és anyagi támogatásban részesíteni. Vájjon kell-e ennél szebb, nemesebb feladatt S vájjon mi, akiket ez az intézet készített elő az életre, tartozunk-e önmagunknak és a mi sze­retett Alma Materunknak azzal, hogy kinn az életben is testvér, barátként összetartva, egy­mást segítsük, támogassuk? Én azt hiszem, mindannyian úgy érezzük, hogy: igen. Az nem lehet, hogy mi, akik ezer meg ezer magyar gyermek lelkébe hintjük el, erősítjük és mélyít­jük a hála értelmét, ne éreznénk a hálát s az ebből folyó szeretetet, ragaszkodást a mi nevelő­intézetünk iránt. Igazi tanítólélek nem feledheti jótevőjét, régi nevelőjét. Ilyesmiben a közöm­bösség nem férhet az ő lelkéhez. Mindezt át­érezve, nagyon kérlek, kedves Esztergomban végzett iskolatársaim, lépjetek be egyesüle­tünkbe. Ne hiányozzék onnan egyetlen Eszter­gomban végzett iskolatárs sem. Jól tudom, hogy ez, mint minden egyesületi tagság, anyagi áldozattal jár, de azt is tudom, hogy a tagsági díjnak minden fillére tanítói gon­dokat enyhít, tanítói összetartást, szeretetet ápol. A rendes tagok azok, akik az esztergomi ta­nítóképző-intézetben végeztek. Ezek 5.— P évi tagdíjat fizetnek. Pártoló tag lehet mindenki, aki velünk érez s évenként legalább 5.— P tag-

Next