Néptanítók lapja 73. évfolyam, 1940

1940-08-01 / 15. szám

NÉPTANÍTÓK LAPJA Eljön aranyos színpompájával a lombhullás ideje. Elkészítjük fagyűjteményünket külön­böző fák törzséből, játékkártya nagyságú pél­dányokban. Megbeszéljük, hogy a fa teljesí­tette feladatát, megérlelte láthatatlan erők se­gítségével termését, zamatos gyümölcsét, meg­hozta xíj rügyeit,­­— most már nyugodni akar. Nincs szüksége már a levelek zöldjére, hogy napfényből tápláló erőt csináljon, — megpiro­sodik, megsárgul hát a lombozat, — a nagy párolgás is veszedelmes volna rá, azért szép lassan lehullatja sárga-piros leveleit, a fa be­hegeszti sok-sok sebét és téli pihenőre tér. Gyűjti erőit, hogy tavasszal újra kezdhesse Vitán felül áll a történelem nevelő értéke és ereje, és ez a valóság gyakorlati szempontból is legalább olyan régi, mint a „Historia est ma­g­istra vitae" klasszikus mondása. A sorsdöntő események bekövetkezései állítják fel az érté­kelés mérlegét. A történelem bizonyít a törté­nelem mellett, a múlt tükrözi a jövőt, a jövő benne rejlik a múltban és leméri a jelennek azokat az eseményeit, amelyek történelmi szín­vonalra emelkedtek. Amennyiben pedig a tör­ténelmi események, fejlődések, mozgalmak és cselekedetek hőse, alakítója, cselekvő vagy szenvedő résztvevője maga az ember, mint Isten terveinek végrehajtója, maga az ember a nemzeti és társadalmi közösségben, az ember értelmével, eszével, tehetségeivel, jellemével, akaratával és tetteivel, — számolnunk kell a történelmi felelősséggel is. Számolnunk kell abban a tekintetben, hogy aki megragadja a történelem sorskerekét, vagy aki kihasználja vagy elmulasztja a cselekvés pillanatát, avagy a nemzet, amely beleáll a történelmi eszme­áramlatok folyamába, vagy lekésik a történe­lemnek sokszor rohanó, sokszor lassabban haladó kocsijáról, tanult-e a történelemből, megér­tette-e a történelem intő szavát és ragyogó példáit, magasztos, dicsőséges és nem egyszer véres tanulságait,­­ szóval kihasználta-e, alkalmazta-e magán a történelem nagy nevelő értékeit! A nagy emberek, akik mint nemzetük méltó képviselői a történelem válaszútjain irányí­tottak és cselekedtek s akiknek ezért vállal­niok kell a történelmi felelősséget, egyben nagy nevelők is, azokkal a nagy nemzetekkel együtt, amelyek az emberi boldogulás és evo­lúció értékeit biztosították az emberiség szá­mára történelmi munkájukkal, tetteikkel, ame­lyeket, ha kellett, vérükkel szentesítettek. Nem­csak a lélekszám és terület szerinti nagy nem­zetekre gondolunk itt, m­ert az előbb említett szempontok szerint a kis nemzetek is lehetnek szép életet. Kinek a dicsőségérel? Kinek a ja­vára? stb. A fenti eszméltető beszélgetésekből, meg­figyelésekből önként fakad a kívánság: minél több fa díszítse környezetünket, minél több őrizze emlékünket. Ültessünk fát! Most az is­kolában, később saját portánkon. A faültetés minden évben ünnepélyes formában történjék, az osztály évkönyvébe is jegyeztessük fel em­lékét. Ilyenformán elérjük végső célunkat, hogy a gyermekeken keresztül az egész ma­gyar nép végre-valahára igazán megismerje, megszeresse, kímélje, gondozza és minél na­gyobb számban ültessen sok-sok áldott fát, mert ez valóban elsőrendű nemzeti érdekünk, nagyok és ezek közé a nagy történelmi értékű népek közé tartozik a mi kis nemzetünk, a magyar. A cselekvő történelmi nagyságok és a törté­netírók a nemzetnevelés gondolatában talál­koznak. Herodotos, a történelem atyja, egyben hősök nevelője is volt, Iloméros Iliasán nemzedékek nevelődtek bátor, halált megvető férfiakká, ne­meslelkű asszonyokká, Leonidas spártai ki­rály pedig, aki vitézeivel az utolsó szálig véres tusában esett el a thermophileai szorosban a sokszorosan nagyobbszámú ellenséggel szem­ben, az önfeláldozó hazafivá való nevelés lán­goló példája marad mindaddig, amíg törté­nelmet tanítanak s hazák, nemzetek élnek a föl­dön. A római hatalom és dicsőség képviselője, Julius Caesar történetíró is volt, az ősök dicső tettein nevelődtek a Mucius Scevolák, az ősök erényeit őrizte a Gradiusok anyja, és törté­nelmi nevelést kaptak a római ifjak, akiknek az anyja: „Ezzel vagy ezen!" figyelmeztetéssel adta át a pajzsot, amikor háborúba indultak, és akkor indult pusztulásnak a római világ­birodalom, amikor a múlt erényeinek tisztelete és a történelmi nevelés elhalt az utókorban. A világ nagy szellemei átsugároznak a tör­ténelmi távlatokon és mint az emberiség leg­nagyobb nevelői ragyognak az örökkévalóság­ban. Idézzük csak Dantét, aki a Divina Com­mediájában a poklon, purgatóriumon és a mennyországon végigvezetve mindazokat, aki­ket tetteikért történelmi felelősség terhel, a bűn bűnhődését és az erény megdicsőülését be­mutatva, nemzete halhatatlan nevelőjévé vált, vagy gondoljunk csak a mi nagy Madách Im­rénkre, aki Az Ember tragédiájának fenséges jeleneteiben adott történelmi nevelést az örök embernek, a történelem viaskodó vándorának, akinek nem szabad elbuknia, mert az asszony méhében vár a gyermek és új életre, új törté­nelemre kell indulnia — szívében az isteni ige- nevelési szelp©htok kidomborítása a törtékelemi tanításában írta : GÁBRIEL ISTVÁN 19­90 . 16. SZÁM: 651

Next