Néptanítók lapja 74. évfolyam, 1941

1941-02-01 / 03. szám

96 mi : 3. SZÁM: nem szeretetcsomag­ kell, hanem munkaalkalom. A Tanítói Rend minden tagja tudja, hogy milyen szükséges a nemzeti erők összefogása. Nyílt színvallásban, öntudatos magyar lelkei.. egymásratalálásában segítsen ősi öltözködé­sünk is. Izzó magyar lelkünk égiglobogó fáklyatűzé­vel gyújtsuk fel a közönyös álmatag lelkeket! — Ébredj, magyar! Értékeld öntudatosan sa­ját értékeidet! Becsüld meg­ ősi hagyományai­dat! Soha ne feledd, hogy semmiféle idegen nemzet nagysága sem növelheti a mi magyar nemzetünk szárnyait naggyá, hatalmassá, csakis velünk született őseredeti, keleti sajátosságaink. Ez természeti, történeti és bölcseleti örök alap­törvény. Vedd észre, hogy a körülöttünk élő nagy nemzetek is hasonlóan cselekszenek! Örülj, hogy vannak értékeink, hogy senkitől semmit kölcsön nem kérünk! Ilyen gondolatokkal kísérjük a magyar öl­tözködés kérdését. Minden magyar érték meg­becsülése és megbecsültetése nemzetvédelem és fajszolgálat, amiben az öntudatos lelkű, bölc­s, gondolkozó Tanítói Rend tagjai legyenek a legelső fáklyavivők, világosságterjesztők! Magyar lélekkel, belese­séggel, vasakarattal, kitartással előre a nemzeti öntudatraébresztés útján! NÉPTANÍTÓK LAPJA IOKOLIKZÖVETKEZETEK A KEV­ELÉS HZOLOÁLITÁBAN írta : KISHÁZI MIHÁLY gyak. isk. tan. A VAN a magyarságnak szellemi betegsége a széthúzáson kívül, akkor ez nem lehet más, mint a széthúzás látszólagos ellentéte: az egyesületekbe való tömörülés. Sehol, szerte a világban, annyi egyesület nincs, mint nálunk. De mindjárt hozzátehetjük azt is: sehol annyi megalakított egyesület nem múlt ki­alakulása pillanatában, mint nálunk. A magyarság egy­szerűen utolérhetetlen egyesületek alakításá­ban, de utolsó helyen állhat azok vezetésében. Egy faluban összeszámoltuk: kereken 51 egye­sület működött,­­ azaz csak működött volna, de nem volt, aki vezesse, a tagjai pedig azt sem tudták, hogy tagjai-e valóban, vagy nem. A „működő" egyesületek működése is abban állott, hogy évenként egyszer közgyűléssel egy­bekötött bankettet rendeztek, vagy esetleg két­három táncmulatságot. Nem csoda, ha a plébá­nos így sóhajtott fel, de jó lenne, ha lenne itt egy olyan egyesület, amely ezeknek a meg­szüntetésére alakult! Az egyesületesdin azonban nem szabad cso­dálkoznunk, hiszen már az iskolák telve van­nak egyesületekkel! Szívgárda, cserkészcsapat, vöröskeresztes csapat, madárvédőcsoport, stb., stb. És nem egy van, ahol aztán szakosztályok is vannak, amelyek külön tisztikarral működ­nek! Szörnyű, hogy a felnőttek mennyire rá­kényszerítik sokszor a maguk elgondolását az iskolára és mennyire nem gondolnak arra,hogy az iskola nevelőmunkáját mennyire , megnehe­zítik éppen a sok egyesületalakítással! Hiszen, ha csak egy gyermekegyesülés van, még talán rendben van. De amikor egy iskolában szív­gárda, cserkészet, vöröskereszt sorolja tagjai közé ugyanazokat a gyermekeket, akkor más­baj van. Hiszen önmagukban mind jót, szépet akarnak, csak bizony a jó felé való törtetésben valahogy elsikkad majd a lényeg: a nevelés, mert mindegyik más-más úton próbál ered­ményt elérni. Ezek az utak aztán nem egyszer keresztezik egymást, ami feltétlenül törést eredményez a gyermek amúgy is könnyen ki­lengő lelki fejlődésében. Nem véletlen, ha a mai sok rossz, neveletlen, képmutató gyermek szem­lélésében az okot egyrészt éppen az egyesüle­tek sokféleségében látjuk! Ha az egyesületi célokat keressük, akkor első helyen találjuk a vallásos nevelés gondo­latát. Az egyházak belső üt­ye, hogy mely gyermek-egyesület alakítását és vezetését tart­ják ajánlatosnak. A gyakorlati élet, a mindennapi élet sor­rendben megelőzi a túlvilági életet. De nem­csak megelőzi, hanem egyben elő is készíti azt. Nyugodtan mondhatjuk, hogy a mindennapi élet minéműsége minden esetben eldönti az egyén túlvilági sorsát is. Csodálatos mégis, hogy nem gondolunk erre, amikor egyesületet vagy egyesületeket alapítunk! Ezért végtele­nül fontos, hogy ezt a gyakorlati életre való előkészítést az iskola a lehető legtökéleteseb­ben, a legnagyobb gondossággal, körültekintés­sel intézze. Ha az egyesületek ezt a kérdést csak félvállról vagy egyenesen hanyagul keze­lik, nemcsak hogy nem hasznos munkát, hanem egyenesen szörnyű pusztítást végeznek. Ha pe­dig az egyesületek — bármily szép célkitűzés­sel egyenként — egymás munkáját keresztezik, akkor nem építenek, hanem rombolnak, kitelje­sedő ambíciókat pusztítanak el. Az iskolai szövetkezetek mindenképen a gya­korlati életet szolgálják. Ahol hazánkban a ta­­nító gondolt ennek megvalósítására, nem hagyta abba soha ezt a munkát, mert hiszen látta életrevalóságát és a későbbi munka során is nagy hasznát vette azoknak a gyermekeknek, akik az elemi iskolában „szövetkezeti" emberek voltak. Miben rejlik a szövetkezeti szellem nagy-nagy nevelőértéke? Maga a szövetkezés gondolata magyar köz­mondásból indul ki. A magyar ember régen tudja azt, hogy csak akkor volt eredménye­minden nyilvános megmozdulás, ha együtte­

Next