Néptanítók lapja 75. évfolyam, 1942
1942-08-15 / 16. szám
754- 1942 . 15. SZÁM. rendek készítési módját, tojásíró vidékeken megtanítjuk a hímes tojás készítését. Általában minden hagyományt védeni, ápolni, megtartani, az újabb nemzedéknek továbbszármaztatni kell, míg az nem egészségtelen, vagy erkölcstelen hisz ezek mindegyike egy-egy erős szál, mely népünket az ősi röghöz fűzi, ősi erkölcsében megtartja. Szülői értekezlet, népművelési előadás kisérőműsorául előadhatjuk a községbeli népszokásokat, változtatás nélkül, de szép hangsúllyal, énekkel, az öregektől megtudakolt, régi teljes formában. Pár bevezető szóval kiemeljük azok szépségét, megemlékezünk elődeinkről, akik ezek nélkül a szokások nélkül nem is érezték volna teljesnek az ünnepet. Minden igyekezetünkkel legyünk azon, hogy hagyományainkat a község közös kincsének, tudományának tekintsék s büszkék legyenek rá. Reméljük, hogy ha a hat évfolyamú népiskolának nem is volt ideje, a nyolcosztályos bizonyosan ráér majd arra, hogy összegyűjtve, összefűzve megmentse s eredeti helyén megtartsa népünk hagyományos szokásait, a magyarság életének eme ragyogó szép gyöngyszemeit. NÉPTANÍTÓK LAPJA ESZTÉTIKAI NEVELÉS A NÉPISKOLÁBAN írta : ÁRPÁSSY GYUL.A Z ESZTÉTIKAI NEVELÉS célja a szépérzék fejlesztése, az ízlés ápolása. A hajlam, a készség minden gyermek lelkében megvan, a nevelő szépérzékétől és bölcs eljárásától függ, hogy mennyire tudja ezt a csírát kifejleszteni. A szépérzék kifejlesztése azért nagy jelentőségű, mert akinek ízlése van, az tud örülni a szépnek, mely viszont a lelkében eleven érzést kelt. Ezt az érzést nem pótolja semmi, de ezt az érzést rá sem lehet erőszakolni senkire. Az a tanító, aki a feladatot úgy oldaná meg, hogy szavakkal áradozik a gyermek előtt a szép dolgok szépségéről, a gyermeket legtöbbször hazug érzelmek fitogtatására tanítja. A tanítónak óvatosan, gyöngéden kell fejleszteni a gyermek ízlését, inkább csak alkalmat ad neki a megnyilatkozásra és főkép arra törekszik, hogy eltávolítsa útjából az akadályokat, a szándékos oktatásnak még látszatát is kerülve. A gyermek nem érzéketlen a szép iránt, ellenkezőleg, az érdekek távol esvén lelkétől, épp az ő lelke alkalmas a szép hatásának megérzésére. Ha agyermek valami "iránt még nem mutat fogékonyságot, türelmesen kell várnia, míg a gyermek lelke megnyílik, s ezt a pillanatot kell megragadnia. Ekkor is néha egy-egy szó vagy mozdulat elég lesz, hogy a gyermek figyelmét a szépre irányítsa és a benyomást gyöngéd módon erősítse. Az ízlés, a szépnek megérzése ugyanaz esztétikai téren, ami a lelkiismeret az erkölcsi világban, így az esztétikai képzés az érzelmi világgal van szoros kapcsolatban. Éppen azért nem külön tantárgy, mint ahogyan az erkölcsi nevelés sem az, így az ízlés nem szabályokkal, hanem valóságos példákon, megérzéssel és átéléssel fejleszthető. Az ízlés fejlesztésére nagy befolyása van magának a szülői háznak és a tanulók körében élők gondolkodásmódjának. A rend- és tisztaságszeretet alapjának a megvetése egyenesen a család feladata. A ház berendezése, udvara, bármily egyszerű is, a rendnek és a tisztaságnak nemcsak egészségtani, de a tanulók ízlésének fejlesztése szempontjából sem volna szabad belőle hiányozni. A szülők ezirányú nevelését támogatja, sok esetben azonban pótolja is az iskola. Az esztétikai nevelés szempontjából igen nagy jelentősége van az iskola épületének, de az iskola épülete is fejleszti a gyermek ízlését. Nagyon fontos szerepet játszik ebből a szempontból az épület környezete is. Tágas, fásított telken, virágoskerttel övezett iskolaépület esztétikai hatása máris bizonyosra vehető. Ellenben például kőrakások közé szorított iskolaépület ilyen szempontból szóba sem jöhet. Az iskola külső és belső falainak meszelése, festése s ezeknek épsége is hozzátartozik az esztétikai neveléshez. Piszkos, kopott falak, vagy rosszul választott színek nagyon hátráltatják az ízlés fejlesztését. Az esztétikai nevelés eredményessége érdekében ügyeljünk az iskola tantermének, folyosóinak rendjére, tisztaságára, díszítésére. A szépérzékre nevelés természetes követelménye az iskola egész területének tisztántartása. A takarításnak minden tekintetben kifogástalannak kell lennie. Ugyanakkor nem szabad megtűrni sem a tanteremben, sem a folyosókon a tanulók elhullatott papírdarabjait vagy másféle szemetelését. A tisztaság fenntartásába őket is bele kell nevelni, ami azt jelenti, ha rendetlenséget, szemetet látnak, minden figyelmeztetés nélkül teremtsenek rendet, szedjék fel a szemetet. Tegyük otthonossá és kedvessé tantermünket művészi képek és virágok elhelyezésével. A szépnek elsőrendű tényezője a nagyvonalúság és az egyszerűség. Akármilyen szép is önmagában valami, ha az előbbi feltételek hiányoznak belőle, már nem lehet szép. Azért a tantermek és folyosók díszítőelemeinek megválogatásában állandóan tartsuk szem előtt, hogy szépségre éhes tanulóink lelkét a magyar nép- és képzőművészet legnagyobb alkotásainak bemutatásával kell táplálnunk és erősítenünk. Inkább semmit sem függesszünk iskol 1 Tanterv és Utasítások a népiskolák számára. 110. 1.