Néptanítók lapja 77. évfolyam, 1944
1944-01-01 / 01. szám
REV 2010 HETVENHETEDIK ÉV. I. SZÁM. BUDAPEST, 1944. JANUÁR 1 SZERKESZTI ÉS KIADJA A MAGY. KIR. VALLÁS- ÉS KÖZOKTATÁSÜGYI MINISZTÉRIUM SZERKESZTŐSÉG: Budapest, Klebelsberg u. 17. (Magyar királyi vallás- és közoktatásügyi minisztérium.) Tel.: 122-2711— 126-818 IADÓHIVATAL : Királyi Magyar Egyetemi Nyomda, Budapest ^ VIII., Múzeum-körút 6. szám. (Gólyavár.) Telefon : 146-145 T KÉZ IRATOK megőrzésére és visszaadására a szerkesztőség nem vállalkozik. — Hirdetések szövege a kiadóhivatalnak, minden egyéb kézirat pedig a szerkesztőségnek küldendő. — Megjelenik minden hó 1-én és 15-én. "LHIRDETÉS: hivatalos pályázat 10 fillér, magánhirdetés 14 fillér szavanként. — Üzleti hirdetés: 1 oldal 160 P, 1/2 oldal 85 P, 14 oldal 45 P, 7• oldal 25 P. — A hirdetéskhez a V KM engedélye alapján 55% felár számítódik. ELŐFIZETÉS egész évre 16'— pengő, negyedévre 4'— pengő. Egyes szám ára 80 fillér. A m. kir. vallás- és közoktatásügyi minisztérium 820—4—106/1930. VIII. d. szám alatt elrendelte, hogy az előfizetési díj az állami-, községi-, társulati-, magán- és érdekeltségi ,elemi népiskolák évi költségvetésébe vétessék föl. Az előfizetés a kiadóhivatal címére előzetesen küldendő postautalványon vagy a Kir. Magy. Egyetemi Nyomda 37.473. számú csekkszámlájára, az Ifj ÉV uis/AvKX Egy esztendő ismét lepergett a végtelen idő óráján. A negyedik nehéz, kemény háborús év volt, mely fokozott mértékben nyomta rá bélyegét a magyar élet minden ágára. Mégis hálát kell adnunk a Mindenhatónak, hogy hazánkat megkímélte a háború borzalmaitól, s így ennek a nagy világégésnek közepette is aránylag nyugodtan élhettünk, sőt a nehéz viszonyok ellenére is fejlődhettünk, lélekben erősödhettünk. Minthogy a mi lapunk nemcsak a tanítóság tájékoztatója s továbbképzésének eszköze, hanem a népoktatás krónikása is, azért az új év küszöbén vessünk egy pillantást az elmúlt esztendő munkájára, s tömören foglaljuk össze, mi minden történt a népiskolával és annak munkásaival kapcsolatban. Az előírt szorgalmi idő a háború okozta nehézségek miatt sok iskolában megrövidült. Habár ennek kárát minden tényező tisztán látta, kormányzatunk felelősségének tudatában mégsem térhetett ki a tanévrövidítő intézkedés elől. Intézkedett, s nyomban gondoskodott arról, hogy a szorgalmi idő megrövidítéséből származó veszteség legalább némileg pótoltassák. Ezt szolgálta a „rádióiskola", mely egyben első nagyobbszabású kísérlet volt arra, hogy korunknak ez a csodálatos találmánya a nevelés és tanítás szolgálatába állíttassék. Azt előre tudtuk, hogy az iskola közvetlen nevelését és tanítását nem pótolhatja teljesen a rádió. Mégis meg kell állapítanunk, hogy nehéz helyzetünkben ez volt az egyetlen kisegítő eszköz, s hogy amit a „rádióiskolától'' várhattunk, azt meg is kaptuk. Ezért elismerés és hála illeti a gondos szervezést. Most a tanítóságra vár az, hogy a csonka tanévben pótolja a mulasztottakat. Tudjuk, hogy ez nehéz feladat, de ismerjük a magyar tanítóságnak hivatásszeretetből fakadó munkabírását, azért tudjuk és hisszük, hogy a rendelkezésére álló időben minden lehetőt megtesz, hogy a jövő nemzedék nevelése és tanítása még az ilyen nehéz időkben se szenvedjen törést. Négy éve, hogy a nyolcosztályos népiskoláról szóló törvény életbe lépett. Habár a mostani súlyos időkben nagyon nehéz valamely nagy horderejű intézkedés értékét megállapítani, mert hiányzik hozzá a nyugodt, zavartalan munkalehetőség, mégis nyugodt lélekkel mondhatjuk s az eredmények rovatába írhatjuk, hogy a nyolcosztályos népiskola nagy nemzeti értékei még az ilyen nehéz viszonyok között is kibontakoztak, s szépen haladnak a tökéletesedés felé. Szinyei Merse Jenő kultuszminiszter közoktatásunknak sajátosan magyar irányát hivatalba lépése óta állandóan hangoztatja. Képviselőházi és felsőházi beszédeiben, legutóbb pedig az új Országos Közoktatási Tanács megnyitó ülésén részletesen is rámutatott azokra az irányelvekre, amelyeknek követése mellett a közoktatást valóban magyar nemzeti közoktatássá tehetjük. Habár a háború okozta nehéz viszonyok akadályozzák kultuszminiszterünket nagyobbszabású reformok, építkezések és más kulturális alkotások kezdeményezésében, mégis örömmel látjuk, érezzük azt a kemény, kitartó munkát, erőfeszítést, amit meglevő értékeink megmentésének, ápolásának és fejlesztésének érdekében tesz. Hogy iskoláink belső életét fejleszthesse, s ezzel a nevelés és tanítás színvonalát emelhesse, közoktatásunk egész területét átfogó intenzív munkára utasította az Országos Közoktatási Tanácsot. Mi hisszük, hogy az Országos Közoktatási Tanács, a megadott irányelvek szerint végzett munkájával még mélyebb tartalmat, nagyobb lendületet és tisztánlátó, nyugodt légkört ad a népiskola belső életének. Most, a háború közepette, mikor a nemzetnek kötelessége, létünknek vagy nemlétünknek kérdése, hogy minden erejét a honvédelemre fordítsa, szinte csodálatos az az erőfeszítés, amit