Néptanítók lapja 77. évfolyam, 1944

1944-01-01 / 01. szám

4­19 I . 1. SZÁM. NÉPTANÍTÓK LAPJA AZ ORSZÁGOS KÖZOKTATÁSI TANÁCS F­ELADATA DR. IMRE SÁNDOR egyetemi tanár, alelnök beszéde az Országos Közoktatási Tanács meg­nyitó ülésén. 1. (E felszólalás célja.) Az O. K. T. szervezete a régi, a Szervezeti Szabályzatában megszabott feladata is változatlan ; munkája jellegét a miniszterrel való kapcsolata adja meg s ebben nem a Tanács az irányadó, a munka változó anyagának nagy részében sem válogathat. Ezért természetes volna az a gondolat, hogy egyszerűen folytassa 1872-ben kezdett s külön­féle változások ellenére is lényegében véve mindig azonos tevékenységét, azaz végezze, amit reá bíznak, tartsa fenn bevált hagyomá-­­ nyait s igyekezzék minél kevesebb zökkenővel folyamatosan szolgálni rendeltetését. Ezt ígry is akarjuk s máskor ennyit mon­dani elég is lehetne. Most azonban nem ele­gendő csupán ezzel az elhatározással kezde­nünk a Tanács működésének új időszakát. Éle­tünk körülményei keservesen mássá lettek, mint amilyenek csak két évvel ezelőtt is vol­tak: át nem tekinthető változások előtt ál­lunk; a nevelés ügyében is sokféle forrású és igen különböző törekvéseket észlelünk. Mind­ezek miatt akkor is szükség volna bizonyos meggondolásokra, ha nem kényszerítenének reá személyi okok. De ezek is nagyon nyoma­tékosak. A Tanács elnöksége egészen új, új az összes tagok 52 9%-a, a kinevezett tagoknak 70 6%-a, sőt a Tanács hivatalának vezetősége és a minisztériummal való együttműködés alakja is megváltozott. Nem szabad tehát a nél­kül indulnunk meg, hogy közösen szemügyre ne vegyük, miféle munka vár reánk. Más szó­val: a munkának azzal kell kezdődnie, hogy az együttdolgozás némely feltételét biztosítsuk. A tanácsi munkának lényege: elvek megvi­tatása, közös vélemények kialakítása. Erre a feladat közös ismerete, ugyanannak a tárgy­nak a szemlélése adja meg az alapot. A közös alapot nem az teremti meg, ha itt most előre kitűzzük a Tanácsra tartozó kérdések valami­lyen megoldását, hanem ha megnézzük, mi a megoldani való. E percben tehát a Tanácsnak, a Tanácsra bízott ügynek nem egyéni vélemé­nyek előadásával lehet jó szolgálatot tenni, hanem annak feltárásával, miről kell majd vé­leményt mondanunk. Eleve kétségtelen, hogy együtt szemlélődve sem látjuk majd a feladatot teljesen azonosan. Természetes ez, hiszen bárhol tekintünk is szét, még egymás mellett állva is láthat mindegyi­künk valamit, amit a másik nem vesz észre figyelmeztetés nélkül; későbben kezdünk fi­gyelni valamire, amire magunktól nem gondol­tunk; s amit mindnyájan ugyanúgy látunk, azt sem azonosan értelmezzük, amíg meg nem bőszültük, sokszor azután sem. A „több szem többet lát" tapasztalati igazsága e Tanácsban és a hasonló Tanácsokban arra figyelmeztet, hogy itt nincs szükség a felfogások teljes azo­nosságára. Ez különben az ilyen összetételű testületben nem is lehetséges; ilyen rendelte­tésű munkaközösségben pedig nem is kívána­tos, hogy az egység első perctől kezdve a véle­mények azonosságában nyilatkozzék. Nem va­lamely álláspont kizárólagosságára, hanem a nézőpont egyöntetűségére van itt szükség, hogy közvélemény alakulhasson ki közöttünk egye­temes szempontok következetes érvényesíté­sére. Ez a felszólalás erre akar némi alapot adni. 2. (Sokoldalúság és egyöntetűség.) Az O. K. T.­nak a feladatát sokoldalúan kell szemlélnie, mert a jó munkához szükséges egyöntetűség csak így alakulhat ki. A Tanács munkaköre ugyanis nagyon széles; széles akkor is, ha csu­pán a Szabályzat szövegét nézzük; még­ széle­sebb, ha az ott megnevezett egyes iskolafajok kérdéseit, elágazásukat s egymással és nem­iskolai kérdésekkel való érintkezéseiket végig­gondoljuk. S végiggondolnunk mellőzhetetlen. A nevelés intézményei állhatnak egymástól tá­vol, a papiroson akár kapcsolatok nélkül is, de mindenki tudja ma már, hogy csupán együtte­sen, a szervezetben lehet bármelyiknek a kér­déseit elrendezni; egyiket sem elég tehát csak a maga szakértőinek a szemével néznünk. Az élet nem tűri az éles elkülönítéseket a neve­lésre rendelt intézmények között sem. Mind­egyik sajátos, a maga sajátosságainak megfe­lelő kezelést kíván, de a sajátosság az egység­ben tűnik ki, ezért egyöntetűség nélkül nem érvényesülhet. Az élet azt sem tűri, hogy az is­kolák ügyeit másféle jelenségekhez való viszo­nyuk számbavétele nélkül nézzük, tehát itt sem engedi meg a szűkkörű szemléletet, vagy leg­alább is nem hagyja bűnhődés nélkül. Az életnek a közművelődéshez fűződő érdekei, a nevelési szükségletek nagyon sokoldalúak és bonyolultak; az sem elég tehát, hogy bár több­féle iskola emberei együtt, de csak az iskolák emberei jelöljék meg a tennivalókat. Ezért ré­gen felismert szükséglete a magyar közművelő­désnek, hogy rendszeresen részt vegyenek ily ügyek tárgyalásában olyanok is, akik együtt­véve valóban a sokoldalúságot biztosítják — bár nem közvetlenül foglalkoznak a nevelés kérdéseivel. Minél nehezebb és bonyolultabb az élet, annál nagyobb szükség van erre. Ma az O. K. T. működését az teheti csakugyan hasznossá és eredményeit használhatóvá, ha minden kér­dését a legszélesebb körben tudja elhelyezni. Erre pedig akkor nyílik módja, ha különböző

Next