Népújság, 1969 (12. évfolyam, 1-49. szám)

1969-11-08 / 41. szám

Szülők, nevelők fóruma A jutalmazás és büntetés kérdései, formái (II.) Az előbbiekben kifejtettük már, hogy a jutalmazással, illetve büntetéssel értékelünk. Nagyon fontos momentum ez a nevelő és a szülő számára; mikor és hogyan értékeljen, azaz jutal­­mazon, büntessen. Az értékelésnek nevelői ráhatása van, ezért értéke rendkívüli a nevelési fo­lyamatban. Az értékelés, vagyis a ráhatás viszont csak akkor szolgálja a nevelés-oktatás ügyét, ha pozitív irányú, vagyis ellentéteket, munkaindítási lehetőségeket old fel a tanulókban. Az o­­lyan jutalmazásnak, vagy akár büntetésnek is, nincs semmilyen pozitív értéke, ami nem vált ki a tanulókban belső, lényeges ellentéteket, s nem képes hatni az egyén énjének alakításában. Sokszor megkérdik a peda­gógust, mikor kell, mikor le­het hatásosan értékelni, azaz jutalmazni, büntetni. Elismert pedagógusok állítják, hogy ér­tékelni mindig kell, illetve ér­tékelni csak akkor szabad, ha azzal pozitív indítékokat vál­tunk ki a tanulókban. Azt viszont, hogy mikor, milyen eszközökkel, milyen mérték­ben kell alkalmaznunk az ér­tékelést, a legnehezebb eldön­teni. A pozitív hatású értéke­lés nagyban függ a gyermek egyéniségétől, a nevelő sze­mélyétől, a környezettől, az időtől stb., mégis a nevelőnek kell eldöntenie az adott ese­tekben, hogy végezzen-e érté­kelést, vagy sem. Ahány ház, annyi szokás — tartja a köz­mondás. Ahány gyerek, annyi egyéniség, annyi értékelési mód —, állíthatjuk. Sőt, ahány pedagógus, annyi értékelési mód. E számunkra nagyon is fontos lényegből kiindulva megállapíthatjuk, hogy a ju­talmazással és büntetéssel (ér­tékeléssel) okosan kell gaz­dálkodni, mert tőle függ ered­ményünk vagy eredményte­lenségünk. Ismernünk kell gyermekeink gondolkodásmód­ját, érzelmi világát, teljes e­­gyéniségüket, hogy az adott helyezetekben, figyelembe vé­ve minden lehetőséget, kellő­képpen járjunk el. Ami egyik tanulónál pozitív hatást vált ki, a másiknál épp az ellenke­zőjét. Néha elég csak a figyel­meztetés, vagy egy tekintet, hogy ellenhatást indítsunk, sok­szor viszont még a legszigo­rúbb büntetés sem használ. Gyermekeinket állandó ráha­tások érik, jók és rosszak. Mondhatnánk azt is, hogy e­­zek közül több a negatív, mint a pozitív. Ha a szülőnek és a nevelőnek sikerül minél több pozitív hatású indítékot kiala­kítani a gyermekek énjében, azáltal elősegítik a nevelés oktatási munkát. Nem csak a maga részére teszi könnyeb­bé és értékesebbé a munkát, hanem a tanuló részére is. Legnehezebb és egyben a legkárosabb is az olyan jelen­ség, amikor a tanuló két e­­rős, de ellentétes hatásnak van kitéve. Ilyenkor közönyössé válik, és semmit sem csinál, ez még a jobbik eset, vagy pe­dig köténység fejlődik ki ben­ne, ami talán nem is emberi tulajdonság. Hogy könnyeb­ben megértsük, egy példával illusztrálom. Gyöngyvér jeles tanuló. Ritkán fordul elő, hogy nem csinálja meg a házi fela­datot, vagy nem tudja a lec­két. Szorgalmas,­­becsületes, szófogadó. Nincs rá panasz. Azaz mégis ... ha jobban meg­figyeljük, elzárkózott, nincse­nek őszinte pajtásai, igaz ba­rátai. Csak akkor vesz részt a közösségi akciókon, ha erre kényszerítem. Valami hiány­zik belőle. Sokáig kerestem az okot, míg megtaláltam. Furcsa, hogy milyen ráhatások alakít­ják tanulóink egyéniségét! Egy olyan családról van szó, ahol a szülők nem tartanak lépést a jelennel sem eszmei, sem egyéb téren. Eléggé valláso­sak. Sikerült is oly erős indí­tékot (hatást) kialakítani gyer­mekükben, hogy távol áll tőle minden olyan közösségi gondo­lat, ami az igaz embert jellem­zi, s így igaz, hogy a felüle­tes szemlélő jó gyereket, okos tanulót lát benne, a valóság­ban azonban egy önmagára hagyatott, lelkiszegény, az é­­let örömeitől megfosztott hi­bás egyéniség. Gyakori beszédtéma, hogy nem csak a tanító, nem csak a szülő nevel. Gyermekeink érté­kelésében (jutalmazáskor és büntetéskor) segítenek, vagy e­setleg rontanak a barátok, paj­tások, felnőttek is. Az ő ráhatá­suk is befolyásolja a tanulók énjének, fejlődésének sorsát. A nevelés az egész közönség ügye, mindenki feladata, hogy példadással, életmódjával, e­­gyéniségével olyan pozitív in­dítékokat váltson ki a fiata­lok lelkében, amelyek majd ké­sőbbi életükben tükröződnek vissza. Társadalmunknak egye­nes jellemű, becsületes, egész­séges gondolkodású emberi jogokra van szüksége, kiket csak akkor tudunk a nevelés­oktatás folyamatán belül a bün­tetés- jutalmazás eszközével kialakítani, ha magunk is ilye­nekké akarunk válni. Értéke­lésünk csak akkor lesz ered­ményes, ha mentes lesz min­den előítélettől és elfogultság­tól, és csak az ember ember­ré válását szorgalmazza! Varga József NAGY FERENC NYILATKOZATA: A nemzetek és nemzetiségek egyenjogúságáról Nagy Ferenc, a jugoszláv kormány — Szövetségi Végre­hajtó Tanács — tagja a na­pokban Csantavéren tartott be­szédében foglalkozott hazánk akutális politikai kérdéseivel is ,amelyben Jugoszlávia népei­nek és nemzetiségeinek egyen­jogúságáról szólva igen érde­kes, és mindenki számára meg­szívlelendő alapelveket fek­tetett le. A nemzetiségi egyenjogúság nálunk nem csak politikai jel­szó, hanem forradalmi vív­mány a társadalmi fejlődés objektív követelménye, hiszen az önigazgatás a teljes emberi egyenjogúság lehetőségét tar­talmazza, az elidegenedés min­den változatának felszámolá­sát feltételezi, tehát nem bé­­kélhet meg az egyenlőtlenség egyetlen megnyilvánulási for­májával sem. Ezért a szocialis­ta hazafiság lényege nem le­het a nemzetiségi hovatarto­zás, hanem az önigazgatás, a reform céljaihoz, a haladáshoz és az egész szocialista társa­dalmi közösséghez, tehát az egyenjogúság eszmélyéhez való ragaszkodás. A nacionalizmust mindig arról lehet legjobban felismerni, hogy a nemzeti e­­gyenjogúságot más nemzetisé­gekkel szemben akarja érvé­nyesíteni. Ez a múltban sok keserű­séget okozott az itt élő népek­nek. Ebből mi nem kérünk. Mi a népek egységén és test­vériségén alapuló egyenjogú­ságok akarjuk, ami a múlt hibáinak helyrehozását, a töb­bi népek törekvéseinek, kul­túrájának megismerését és tisz­teletét, a közös célokhoz való ragaszkodást jelenti. A közö­sen elért eredmények és a kö­zös célok alkotják a szocialis­ta hazafiság alapját. A nemzeti önbecsülés csak akkor lehet őszinte és igaz, ha nem sérti más nemzetek önér­zetét, ha az alkotást és hala­dást szolgálja, ha saját részle­ges érdekeiket nemcsak össze­egyeztetni, hanem integrálni is tudja más nemzetek, nemzeti­ségek részleges érdekeivel, mert nem a deklarált egyfor­maság, hanem az integrálódás tartalmazza a szocialista haza­fiság lényegét és értelmét, a­­melynek erősítése, elmélyítése érdeke minden polgárnak. Látogatás a hodosi Éppen tízórai idején toppan­tunk be a hodosi kétnyelvű ó­­vodába, ahol a gyerekek jó­ízűen kanalazták a tyúklevest Kalamár Irén óvónő felügye­lete alatt. Ebben a kis gorič­­kói magyar lakta faluban je­lenleg 18 »óvodaköteles« gyer­mek van, az óvodába 12-őt irat­tak be. — Sajnos, éppen azok hiányoznak, akik iskoláskor előtt állnak — mondotta az óvónő. Pedig az előzetes óvodai ok­tatás a nemzetiségileg vegye­sen lakott falvakban valóban nélkülözhetetlen összetevője a későbbi iskolai oktatásnak, hiszen a magyar anyanyelvű gyerekek itt szerzik meg első komolyabb ismereteiket a szlo­vén nyelvből és természetesen megfordítva is: a szlovén gye­rekek itt tanulnak meg magya­rul. Az óvodai árak iránt is ér­deklődtünk és megtudtuk, hogy míg tavaly 500 régi di­nárba került a gyerekek egy­havi ellátása, az idén az ösz­­szeget 1250 dinárra emelték, e­­zenkívül a szülők természet­ben is hozzájárulnak a kiadá­sokhoz: fél méter fát adnak, ezenkívül zöldségfélét az óvo­dai konyhára. Nincs szándékunkban az óvo­da költségvetését taglalni (é­­vente 3,5 millió régi dinár do­tációt kapnak), hogy valóban szükség volt-e erre az áreme­lésre. Mint Rituper Koloman, a šalovci iskola igazgatója el­mondta — és amely iskolakör­zethez a hodosi iskola és óvo­da is tartozik — tudomása sze­rint az áremelést szülői érte­­kezlen megbeszélték a szülők­kel és azoknak nem volt el­lenvetése. Óvodában Jól tudjuk azt is, hogy az 1250 régi dinár is inkább csak jelképes összeg, de tudott tény az is, hogy az árakat minden óvoda maga állapítja meg. Ez­ért talán a domonkosfai óvodát hoznánk fel például, amely szin­tén a kétnyelvűségi körzetben tartozik és szintén dotációt kap, az ellátási díj mégis csak 1000 régi dinár és szülőket nem kötelezik természetbeni juttatásokra. Hogy a domon­kosfai óvoda 1000 dináros dija bizonyára nem »gazdasági« ár az is nyilvánvaló, de ott azt a keveset, ami az óvoda költ­ségvetéséből hiányzik az isko­láéból pótolják, hiszen az isko­lának érdeke, hogy gyerekek felkészülten kerüljenek iskolá­ba. Az áremelés semmiképpen sem tette vonzóbbá az óvodát a hodosi szülők számára még akkor sem, ha azok hallgató­lagosan bele is egyeztek. Mé­gis reméljük, hogy a téli hó­napok beköszöntével a hodosi óvodában is megnövekszik a gyerekek száma, és a szülők is belátják, hogy az áramelés el­lenére is, érdemes és szüksé­ges az iskolába kerülő gyerme­kekiket óvodába járatni. . A hodosi óvodások óvónőjükkel, Kalamár Irénnel. NÉPÚJSÁG 3 A világűr követei?­­ Fantasztikus tudomány—tudományos fantasztikum Ilyennek látta Mrs. Rout­­ledge a Húsvét-szigetet. Nyíl­tan elismerte, hogy ott vala­mi rejtély, valami titokzatos­ság, józanul feltárta a saját maga által megállapított té­nyeket, de a megoldást azokra a kutatókra hagyta, akik majd utána következnek. Húsz évvel később egy ha­dihajó egy francia-belga expe­díciót tett partra, de ez sem végzett ásatásokat. Más kutatók és hajósok, Föld körüli útjukon korábban is, későbben is partra szálltak a Húsvét-szigeten, de csak pár napig, vagy néhány óráig időztek ott. Legendákat és fa­­ragványokat gyűjtöttek össze a szegény lakosságtól, élőlé­nyeket és növényeket is sziget ugyancsak szegény faunájából és flórájából. A kis szigetet lassan teljesen megkopasztot­­ták, hogy megtöltsék emlék­tárgyakkal a múzeumok fiók­jait és vitrinjeit. Csak az óriásfejek álltak továbbra is a lejtőkön, dermedt kőmoso­lyukkal és a titokzatosság to­vábbra is ködfátyolként leng a sziget körül... Némelyik kolosszus mellett annak idején furcsa jelekkel televésett táblákat találtak. Ma már a világ összes mú­zeumában tíz ilyen táblát sem lehet felhajtani, s a meglévők írásjeleit sem fejtették meg ezideig. Thor Heyerdahl tüzetesen tanulmányozta a szoboróriá­sokat, és vizsgálataival három, pontosan elhatárolható idő­szakot állapított meg a Húsvét -sziget ősi kultúrájában. A je­lek szerint a legrégibb idő­szakban volt a kultúra a leg­magasabb fokon. Talált fa­szénmaradványokat, s — fel­­tételezései szerint — ezek az időszámításunk kezdete utáni IV. évszázadból maradtak meg. Semmi bizonyítékát nem talál­ta annak, hogy a szén- és csontmaradványok összefügg­nek a szoborkolosszusokkal. A sziklafalakon és a kráter pe­remén Heyerdahl több száz megkezdett, befejezetlen szob­rot fedezett fel, azonkívül a kőszerszámok, egyszerű kőbal­ták ezreit. Szanaszét hevertek, mintha azok, akik dolgoztak velük, váratlanul és hirtelen, parancsszóra mindannyian ab­bahagyták volna a munkát. A Húsvét-sziget — mind mondottuk —, távol fekszik minden világrésztől­­és más szigettől, a lakosai közelebb érzik magukhoz a Holdat és csillagokat, mint a szárazföl­det. A vulkanikus eredetű szigeten fának nyoma sincs. Tehát jelen esetben sem hely­tálló az a szokványos magya­rázat, hogy a kőgigászokat fa­görgőkön szállították a he­lyükre. A szigeten aligha terem meg élelem kétezernél több ember számára. (A Húsvét-szigetnek jelenleg 300 lakosa van). El­képzelhetetlen, hogy az őskor­ban hajók szállítottak élelmet és ruhaneműt a kőfaragók számára. Ne feledkezzünk meg arról, hogy a sziget 3000 ki­lométerre van a legközelebbi szárazföldtől... Akkor hát kik faragták a szobrokat? Kik és hogyan szállították a több tonna súlyú óriásokat helyükre , fagörgők nélkül? Hogyan állították fel a több méter magas szobrokat? És végül, hogyan helyezték fejükre a »kalapot«, amelyet más kőbányákban faragtak? Élénk fantáziával még el­képzelhető, hogy Egyiptom­ban a rabszolgák hangyasere­ge dolgozott »hó­ rukk« mód­szerrel, a Húsvét-szigeten a­­zonban tömegek híján, ez el­képzelhetetlen. Kétezer em­ber semmiképpen sem elegen­dő még ha éjjel-nappal is dol­gozott, hogy primitív kőszer­számokkal kifaragja az acél­kemény kőzetből az óriásszob­rokat. Mert hiszen a lakosság egy részének a sovány földet is meg kellett művelni, más része kénytelen volt halászat­tal foglalkozni, hogy előteremt­se a szükséges élelmet. Azután szükség volt olyanokra is, a­­kik fontak, szőttek ... Nem, kétezer ember semmi­képpen sem alkothatta meg a többezer óriásszobrot. Ennél több lakosa pedig sohasem volt a Húsvét-szigetnek, nem is lehetett. Kinek a műve hát a sok ha­talmas szobor? Ki alkotta az óriásokat és miért? És miért állnak a szobrok környei körül a sziget szélén, miért nincs egyetlen sem a sziget belsejében? Kinek a tiszteletére emel­ték a szobrokat? Milyen vallási kultusznak a szolgálatában? A nyugatról érkezett hitté­rítők, sajnos, a földnek ezen a parányi pontján is hatható­san hozzájárultak ahhoz, hogy a ködbevesző messzi múlt sö­tétben maradjon. Elégették a titokzatos jelekkel teleírt fa­táblákat, megtiltották az ősi istenek tiszteletét, és elfojtot­ták a szájhagyományt. De bár­milyen alaposan is végezték munkájukat, mégsem akadá­lyozhatták meg, hogy a benn­szülöttek továbbra is a Ma­dáremberek országának ne­vezzék szigetüket. És azt sem, hogy apáról fiúra továbbszáll­­jon a legenda, amely úgy tud­ja, hogy az ősidőkben repülő emberek ereszkedtek le a szi­getre, ők hozták magukkal a tüzet. Kimeredt szemű, szárnyas alakokat ábrázoló szobrok és sziklarajzok megerősítik, hogy ez a legenda ősidők óta él a szigeten. A gondolkozó ember önkén­telenül is összefüggést keres és talál is a Húsvét-sziget és Tiahuanaca között. Itt is, ott is kőóriások állnak, s ezek e­gyazon­ stílusban készültek. A­­mikor Ferdinand Pizarro 1532- ben az inkáktól Tiahuanaca felől érdeklődött, azt a választ kapta, hogy senki ember fia nem látta azt a várost, csak romokban, mert Tiahuanaca még az emberiség éjszakájá­ban épült. Érdekes utalásokat találunk az inkák korát megelőző idők­ből származó mitológiában. E vallási legenda szerint Vi­­racocha, a teremtő isten, örök­től fogva való. Ő teremtette a világot ,amikor még sötétség uralkodott. Óriásokat faragott ki kőből, s mivel azok vala­milyen oknál fogva nem nyer­ték meg tetszését, özönvizet bo­csátott rájuk. Utánna úgy ren­delkezett, hogy a Titacaca-tó fölött felkeljen a Nap és a Hold és fénnyel árasszák el a Földet. Azután Tiahuanacában agyagból embereket és álla­tokat is formált, és életet le­helt beléjük. Az embereket megtanította beszélni, életsza­bályokat adott nekik, a mű­vészetekre is megtanította, majd csoportonként égi után a különböző kontinensekre szállította őket, hogy benépe­sítsék az egész világt. (Folytatjuk)

Next