Népújság, 1977 (21. évfolyam, 1-51. szám)

1977-03-03 / 9. szám

Mit tud a hároméves gyermek? Az anyukák gyakran for­dulnak a gyermek orvosá­hoz vagy más, a gyermek­neveléshez értő szakember­hez azzal a kérdéssel, hogy eleget tudna gyermekük, nem maradt-e vissza a szellemi fej­lődésben. A fel­nőtt ember testi, és szellemi­­képességeit köny­­nyen meg tudjuk ítélni: em­bertársaihoz vagy saját ma­gunkhoz hasonlítjuk. A tu­dat alatt végzett összeha­sonlításból pillanatok alatt megvan az első impressziónk. Csecsemőről, kisgyermekről nem lehet ilyen gyorsan vé­leményt mondani. Beszélge­tés, vizsgálat után is csak az tud elfogadható véleményt mondani, akiknek e téren nagy gyakorlata, jártassága van, vagy aki néhány irányadatot meg­tanult, s azokhoz tartja magát, azaz ismeri azokat az alapvető tulajdonságokat, a­­melyek az egészséges átlagos­­csemőt, kisgyermeket jellem­zik. Az egyedfejlődés jellegze­tességei közé tartozik ugyan­is, hogy a gyermek értelmi és érzelmi folyamatai, kész­ségei, tevékenységei a külön­böző életkori szakaszokban szembetűnően eltérőek, s u­­gyanakkor azonos életkorú gyermeknek magatartásában, gondolkodásában igen sok ha­sonlóság van. Azokat a tu­lajdonságokat, amelyek az egy korosztályba tartozó gyer­mekek átlagára jellemzőek, é­­­etkori sajátosságok­nak ne­vezzük. A szülőknek sem árt tud­ni néhány irányadatot, hogy a különböző életkorban mi­lyen testi és szelemi meg­nyilvánulást várhatnak gyer­meküktől. Azért is ajánlatos tudni, mert — mint a gyer­mekneveléssel foglalkozó szak­emberek megállapították — a szülők nevelési problémái gyakran abból erednek, hogy nem ismerik eléggé a gyermek életkorára jellemző tulajdon­ságokat, pedig ezeknek figye­lembevétele nélkül eredmé­nyes gyermeknevelés nehezen képzelhető el. E célból ismertettük multi kori írásunkban azokat a tu­lajdonságokat, amelyek 1—2 éves korú gyermekekre általa nem­ jellemzőek. Ez alkalom­mal a 3 éves gyermekre jel­lemző tulaj­donságokról testi és szellemi képességekről í­­runk. A hároméves gyermek so­kat mozog, ugrál, egyszerű közjátékban részt vesz. E sok mozgást nem szabad rossza­ságnak tekintenünk, hozzátar­tozik egészséges fejlődéséhez. Bár nagyon sokat mozog, a hároméves gyermek, hosszabb gyaloglásra még nem alkal­mas, az egyenletes hosszabb járás még nagyon kifárasztja. Vigyük kiskocsiban (sportko­csi) szabad levegőre, sétára. A hároméves gyermek a felnőtthöz alkalmazkodó, már szépen beszél, részt tud ven­ni irányított közös játékok­ban, szobatiszta. Elérkezett addig, hogy egyidőben már több mint egy személlyel is érzelmi kapcsolatot tud tar­tani. Természetesen továbbra is ragaszkodik anyjához és azokhoz, akiket eddig is sze­retett, de már keresi a gyer­mekek társaságát. Keres mást is, akit szerethet, akihez kapcsolódhat. Örül a többi gyermeknek maga körül, ha nem történt hiba nevelésé­ben. Szóval érett arra, hogy tagja legyen az óvoda gyer­meki közösségének. A hároméves gyermek em­lékszik arra, amit látott, és el is tudja mondani. Néhány szótagot egyszeri hallásra u­­tánamond, három kockából álló épületet utánaépít. Ha bátorságát nem vettük el, so­kat kérdez, minden érdekli. Minden kérdésére adjunk ko­rának megfelelő, értelmes fe­leletet. Már nemcsak a »mi ez«?, hanem főleg a »miért«? szerepel kérdései között. Ezek a kérdések a gyermek érdek­lődését, tudásvágyát mutat­ják. Ne vegyük el a kedvét a kérdezéstől, hiszen a tudás­tól vennénk el a kedvét. Lehetőleg ne büntessük. Szeretettel oda vezethetjük, ahova akarjuk. Rövid kis verseket nagy él vezette­ hallgat, és mond utá­na a hároméves gyermek Kifejezetten ,tanítani még nem szabad, csupán azt ta­nulja meg, ami megragad az emlékezetében. Ugyanazt a verset, éneket vagy mesét ké­ri újra és újra, nem tud be­telni vele. Vigyázzunk, mit beszélünk előtte. Sokszor megjegyez olyasmit is, amiről mi azt gondoljuk, hogy nem érti. Legtöbbször valóban nem ér­ti a szót, amit megjegyez, vi­szont évekkel később megke­resi az értelmét. A nem gyer­mekfülinek való kifejezés be­széd, esetleg évekkel később vált ki benne rossz érzést, kiábrándulást. Különösen jellemző a há­rom-négy éves gyermekre a fantáziajáték. Mindent meg­személyesít, kis jeleneteket játszik, le társaival és tárgyak­kal A baba, a mackó és más játékültetok igazi szereplők játékaiban. Legszívesebben a felnőttek életét utánozza. A család éle­te, a doktor bácsi, az óvóné­ni, a boltos bácsi, az iskolás testvérek szerepelnek játé­kaiban. Sokszor azok szerepét játssza el, akikhez hasonlíta­ni szeretne. Figyeljünk a já­tékára, mert sokszor elmond­ja a játékban azt, ami fog­lalkoztatja, ami probléma szá­mára, amitől­ fél vagy amire vágyik. Játékának türelmes megfi­gyelése segítheti a szülőt ab­ban, hogy helyesen nevelje és irányítsa. M. S. 1977. március 4-től március 10-ig Március 4, péntek: 17.00 Hírek; 17.05 Nyugal­munk érdekében. Dokumen­­tumműsor-sorozat; 17.35 Öt perc meteorológia; 17.40 Lát­ni, bízni, tenni, Riportfiba; 18.15 Látókör, A Televízió Po­litikai Vitaest-sorozata; 19.10 Esti mese; 19.20 Tévétémna; 19.30 TV-Hiradó; 20.00 Delta (SZÍNES), Tudományos hira­­dó; 20.30 Ki mit tud?, IV. elő­döntő; 22.30. TV-Hiradó 3. Március 5. szombat: 15.10 Hírek; 15.15 Melyiket az ötezerből?, Pályaválasztási műsor gyerekeknek; 15.35 Per­gő képek, Amatőr filmesek műsora; 16.20 Műkorcsolya Vi­lágbajnokság, Jégtánc, Közve­títés Tokióból, felvételről; 17.30 Parabola; 17.50 A költé­szet játékai; 18.15 A Magyar Nők Országos Tanács II. kon­ferenciája; 18.50 Egymillió fontos hangjegy, A Televízió könnyűzenei sorozata; 19.05 Stop!, Közlekedj okosan ! 9. rész; 19.10 Cicavízió; 19.20 Té­vétorna; 19.30 TV-Hiradó; 20.00 Lány a pisztollyal, Ma­gyarul beszélő olasz film; 21.40 TV-Hiradó 3.; 21.50 Mű­korcsolya Világbajnokság. Fér­fi szabadonválasztott gyakor­latok. Közvetítés Tokióból, felvételről. Március 6. vasárnap: 10.35 A fehér delfin, Fran­cia rajzfilmsorozat; 10.55 For­mák, Belga ismeretterjesztő filmsorozat; 11.20 Találkozás a Bartók Vonósnégyessel és Lator László költővel; 13.38 Van egy ötleted?, Játsszunk matematikát!; 14.00 Hungária Kupa Cselgáncs Verseny; 14.50 A tavasz 17 pillanata, Magya­rul beszélő szovjet filmsoro­zat; 16.00 Csuka Zoltán, Portré­film; 16.45 Műsorainkat aján­ljuk!; 17.10 A Magyar Televí­zió Szabadegyeteme; 18.05 Le­het egy kérdéssel több? Vetél­kedőműsor; 18.40 Esti mese; 18.50 Tévétorna; 19.00 A Hét; 20.00 Hírek; 20.05 A rágalom iskolája, Magyarul beszélő an­gol tévéfilm; 21.30 Hírek; 21.35 TELESPORT. Március 8. kedd; 16.43 Hírek; 16.50 Iskola­­tévé; 17.20 Játék a betűkkel; 17.45 Mindenki iskolája; 18.45 »A mindenséggel mérd ma­gad ...«, Három arckép; 19.15 Esti mese; 19.15 Tévétéma; 19.30 TV-Híradó; 20.00 Örök­­befogadás, Magyar film; 21.20 Csak üllők és mesélek, Vitray Tamás műsora; 22.25 TV-Hí­­radó 3. Március 9. szerda: 14.30 Mindenki iskolája; 16.38 Hírek; 16.45 Az Egészség­ügyi Felvilágosítási Központ műsora; 16.50 Napos ritmu­sok, Grúz népdalok, néptán­cok; 17.10 Halászat és vadá­szat, Kanadai rövidfilmsoro­­zat; 17.35 A romeni madonna, Szovjet dokumentumfilm, Ipari kaleidoszkóp, Magazin­műsor; 18.45 Szépen, jól ma­gyarul ...; 19.05 Esti mese; 19.20 Tévétorna; 19.30 TV-Hi­­radó; 20.00 Kék fény.. ., Ri­­portműsor; 21.00 A magyar fotográfia története, VI/1. rész: A fényképezés első évti­zedei; 21.20 Operabarátok, Beethoven halálának 150. év­fordulója alkalmából; 22.10 TV-Híradó 3.; 22.20 Íratlan költészet, Népköltészeti soro­zat. Március 10. csütörtök: 16.38 Hírek; 16.45 Magyar rövidfilmek a képernyőn; 17.20 Különleges asszonyok? A Horizont Szerkesztőség mű­sora; 17.40 Telesport; 18.10 Tévébörze; 18.20 Kerekasztal beszélgetés a budapesti építő­iparról; 19.10 Esti mese; 19.20 Tévétérna; 19.30 TV-Hiradó; 20.00 Clochemerle, Magyarul beszélő angol-NSZK tévéfilm­ sorozat; 21.05­­ötödfél­száz Énekek« (SZÍNES) Pálóczi Horváth Ádám daloskönyvé­ből; 21.30 NYITOTT KÖNYV, 20 éves a Nagyvilág; 22­40 TV­­Hiradó 3. i nők és a szívinfarktus Az orvostudomány a nők megbetegedésének okait ku­tatva ugyanarra a következ­tetésre jutott, mint a férfi­betegek esetében. A munka, a hivatás igénybe veszi a nők ide­geit és a szívét is. S ha valaki még sokat is dohány­zik, keveset mozog, keveset alszik, ésszerűtlenül táplálko­zik, elhízik, magas a vérnyo­mása stb. akkor a női szer­vezet is tiltakozik — bekövet­kezhet a szívizom elhalása. Mit tehetnek a nők a szív­infarktus megelőzéséért? So­kat. Ismerjék meg a szívii­­farktus jeleit: a szegycsont mögött támadó, heves, hirte­len fájdalom, amely legtöbb­ször a bal karba, a bal váll­ba és a lapocka alá sugárzik ki, és lélektanilag a megsem­misülés iszonyú érzésével jár, az ember úgy érzi, megfullad, mert nem kap levegőt, kiveri a verejték, végtagjai hidegek lesznek, sőt az eszméletét is elvesztheti... Ilyenkor azonnal orvost kell hívni! De mi a teendő akkor, ha »néma szívinfarktus« lép fel? A »néma« szívinfarktus is elá­rulja magát, másféle tünetek­kel, elsápadás, hirtelen jelent­kező »halálos« fáradtság, ne­héz légzés, nyugtalanság, lég­zési zavarok, szapora szívve­rés, szívritmuszavar, szorongó érzés, végtagfájdalom, megma­gyarázhatatlan verejtékes elájulás, tisztázatlan okú hő­emelkedés, vérnyomásesés stb. Hogyan előzhetjük meg a szívizominfarktust? Mivel már huszonéveseknél is előfordul, az első teendő alapos orvosi vizsgálat, amely kiterjed min­denre, de főleg arra, hogy megállapítsa, nem szaporod­tak-e meg a fehér sejtek, nem emelkedett-e a vércukortarta­lom a vérben, nem észlelhe­tő-e májduzzanat, szabályos-e a szívritmus, nem forog-e fenn süllyedésgyorsulás, nincs-e meg­nagyobbodva a szív, a légzési zavarokat nem tüdővizenyő okozza-e, rendben van-e a központi idegrendsze­rünk stb. A vizsgálatok után a szakorvos már megmondja, mit kell tennünk, hogyan kell élnünk. Mi az, amit orvos nélkül is megtehetünk, éspedig azon­nal? Amennyire lehet, védjük magunkat a szélsőséges stresszhatásoktól — ne izgas­suk fel magunkat túlságosan — naponta végezzünk elegen­dő testmozgást — séta, tévé­torna, kirándulás — a do­hányzást csökkentsük mini­mumra — napi 5—6 ciga­rettára —, vagy hagyjuk ab­ba, és egyáltalán nem utol­sósorban étkezésünk legyen korszerű, ésszerű. Mi védi a szívet az infark­tus ellen? Elsősorban a Bi­­vitamin. Szerencsére, alig van táplálék, amely ne tartalmaz­na Bi-vitamint, amely fontos szerepet játszik a szénhidrát­anyagcserében (fogyás-elhí­­zás), az alkoholos erjedésben, az emésztés zavartalanságá­nak, a kellő szív­működésnek, a normális idegállapotnak a létrehozásában. Mit együnk hát? Lehet vá­logatni, mert Bi-vitamin bő­ven van a kenyérben (a rozs­kenyérben négyszer annyi van belőle, mint a fehérben), a babban, a borsóban, a hú­sokban, a vesében, más belső­ségben, tejben, vajban, sárga­répában, dióban, fejes salátá­ban, mézben, teában­, almá­ban, szamócában, burgonyá­ban, de még a sörben is ... Szóval, lehet válogatni ízlés szerint. A sertészsírtól lehető­leg tartózkodjunk, fogyasz­­szunk helyette vajat, amely nélkülözhetetlen tápanyagokat szállít a szívnek és ellenállóvá teszi a szívinfarktussal szem­ben; napraforgóolajat vagy margarint de libazsírt is fo­gyaszthatunk, mert azokban is sok telítetlen zsírsav van. Sok fogyókúrázó nem eszik kenyeret vagy túl keveset fo­gyaszt belőle, ami a 70-es é­­vek orvosi felfedezései szerint szívkárosodást okoz, a szív­nek szüksége van a kenyérre! Egy kevés répacukrot is kell naponta fogyasztani, mert a répacukor molekulájá­nak fele fruktúza, amely szük­séges a májban raktározott zsiradékanyagok szintézisé­hez. Az ásványi anyagok kö­zül a vas, réz, króm (durva kristálycukorban), szelén (az utóbbi kettő szabályozza a koleszterinszintet a vérben), magnézium (pl. a kakaóban van sok!), nátrium, bór, jód, fluor stb. nélkülözhetetlen! Eladó Kapcán a 18 házszám alatt nagyobb mennyiségű ke­rékrépa (fehér répa). Ára ki­lónként 0,25 dinár vagyis 25 para. ELADÓ 14 ár­us szőlő a Lendvahegyen. Érdeklődni le­het Hidvégen,, a 7 szám a­­latt. ELADÓ ház és házhely Lend­­va központjában. Az érdek­lődők jelentkezzenek a 75-153 vagy pedig a 75-124 számú telefonon. ELADÓ szőlő pincével együtt kedvező áron Csentehegyen 343 sz. alatt. Érdeklődni le­het Kepe Lajosnál Felsőla­kos 19 szám alatt. ELADÓ 17 ár szőlő (Tüske Vendel tulajdona) a Csen­tehegyen (Lajosvölgy). Az árverés 1977 március 6-án 11 órakor lesz a helyszí­nen. Ha hiányzik az egyik szülő A GYERMEK harmonikus fejlődése csak a teljes család­ban valósulhat meg. Ha hiány­zik az egyik szülő (válás, ha­láleset vagy egyéb ok miatt), ez az egészséges lelki beállí­tottság zavarával járhat, bizo­nyos területek kimaradnak a fejlődésből, a tapasztalatszer­zés lehetősége nincs meg. Per­sze ennek hatása nem jelent­kezik azonnal, inkább a serdü­lőkorban, az ifjú években: a kapcsolatteremtés, a párvá­lasztás, majd a házasélet bi­zonyos gátoltságában, érzelmi zavarában. A csecsemőkortól tudatosít­juk a gyerekben nemi hova­tar­tozását: Évike jó kislány, La­cika aranyos kisfiú. Ez foko­zatosan megrögződik benne, megtanulja, melyik nemhez tartozik. S 2—3 éves korára már sokféle jelből meg tudja különböztetni, hogy a környe­zetében élők közül ki a bácsi, a fiú, és ki a néni, a kislány. Sőt bizonyos elemi ismeretei vannak arról is, hogy neki, a kisfiúnak, sőt általában a kis­fiúknak, hogyan illik viselked­ni, vagyis mit neveznek a fel­nőttek fiús viselkedésnek. Ne­mi szerepnek hívjuk ezt, s hozzá a mintát mindig a gye­rekkel azonos nemű szülő szolgáltatja. Ennek elsajátítá­sa egészen az ifjúkorig elhú­zódik, hisz újabb és újabb é­­lethelyzetek adódnak, amely­hez a viselkedési formát csak a fejlődés következő állomá­sán veszi figyelembe a gye­rek. Hogyan öleli át apa az anyát, hogyan csókolja meg, milyen figyelmesen, gyengé­den bánik vele, ezt gyerekünk nyilván csak akkor veszi iga­zán észre, amikor már maga is sürgölődik a lányok körül, vagy neki udvarolnak. Előtte még kiesik figyelme fényköré­ből. HA AZ AZONOS nemű szü­lő hiányzik a családból, akkor az eleven példa, az állandóan szem előtt levő viselkedési forma, mérték sem lebeg a gyerek előtt. Megfigyelheti u­­gyan — és meg is figyeli — mindezt a rokonság, az isme­retségi kör férfi vagy nőtagjai­nál, de ez nem azonos érté­kű, mert hiányzik belőle az a bensőséges kapcsolat, amely az anyához, apához fűzte. Mondjuk, a nagybácsinak nem olyan a viszonya és érint­kezése az anyával, mint az apának lenne. Természetesen akkor a leg­szegényesebb az ismeretszer­zés­hetősége, ha egy gyerek­kel marad magára valamelyik szülő. Ha egyneműek, akkor a másik nem megismerésére nincs lehetőség a családon be­lül. Ez esetben a szülő csaló­dottsága átragad a gyermekre is, s az édesanyával növekvő kislánynak valószínüleg so­káig ellenérzése lesz a férfi­nemmel szemben, az apával együtt maradt fiú pedig való­színüleg »nőgyűlölő« lesz, le­galábbis míg az egészséges nemi ösztön meg nem cáfolja a szülő rossz tapasztalatait. Mindenesetre sezek a csonka családiban felnövekedett gye­rekek sokáig vívódnak majd a házasodás gondolatával, s nagy gátlásokkal vágnak ne­ki. Legnagyobb a veszély, ha az anya marad egyedül a fiá­val. Hisz legtöbbször csak ne­ki él, valójában a gyerek a társat pótolja számára. Ezzel annyira magához kötözi a fiút, hogy a serdülőkorban az érzelmi leválást, a természetes és egészséges önállósodást is meggátolja. Ennek eredménye­ként nem­­keresi a gyerek a kapcsolatot a másik nemmel, nem talál partnerre, nemegy­szer még az ifjúkorban is ma­gányos, csak fiúbarátai van­nak. Ezek azok a fiatalembe­rek, akik a 30-as éveik köze­pén döbbennek rá, hogy ide­je lenne megnősülni, mert végképp agglegények marad­nak. Csak hát a mama... vele mi lesz? A CSONKA család nem biz­tosítja a gyermek harmoni­kus fejlődését. Könnyű lenne azt tanácsolni, hogy igyekez­zen a magára maradt szülő új társat keresni, kiegészíteni a családot. Sokan éppen a gyer­mekre hivatkozva húzódoznak ettől. Pedig ha megértő, a gyermeket is elfogadó, és őt felelősséggel nevelő társra lel­nek, mindannyiuk számára ez a legjobb megoldás. A pártosfalvi iskola ahol januártól az új óvoda működik Molnau 7

Next