Népújság, 1997. január-június (41. évfolyam, 1-25. szám)

1997-05-15 / 19. szám

Nem számít ritka jelenségnek a művészek világában (különö­sen a képzőművészeknél nem), hogy két alkotó, akiknél a hagyo­mányos értelemben vett sokéves barátságon kívül még a művészi ihlet és a művészi világszemlélet tekintetében is rokon vonások figyelhetők meg — együtt állít ki. Egy ilyen művészeti esemény­nek (aktusnak) lehettünk tanúi az elmúlt héten Nagykanizsán, ahol az évtizedekre visszavezethető barátság közös tárlatot ered­ményezett. A főszereplők Király Ferenc szobrászművész és Né­meth János keramikus voltak. A Hevesi Sándor Művelődési Központ emeleti előterei és kiállí­tóterme megtelt a két művész moz­gatható és az élet­művüket repre­zentáló alkotások­kal. S hogy milyen nagy jelentőségű alkotókról van szó Király és Németh esetében, elég, ha a hasonló, “sza­bad elhatározá­­sos” alapokon nyugvó magyar­­országi rendezvé­nyekkel összevetjük. A pénteki tárlatmeg­nyitón ugyanis joggal beszélhettünk telt­házról, a két művészt ugyanis nagyszá­mú érdeklődő és művészetkedvelő rokon ősképeket halmoznak, a kultúrák ősi for­rásaiból merítenek, amelyhez mindket­tőjük esetében magas fokú mesterség­beli tudás járul. Hasonlóképpen vélekedik Benedek Katalin művészettörténész is, aki Király Ferenc alkotásairól kifejti: a magát “ősi embernek” tituláló művész ezzel az ősi­­séggel, ezzel az ősi romlatlansággal és tisztasággal fogadja a művész felé közve­tített kihívásokat. “Egyetemes intellek­tus. Hiszi, hogy süllyedésünk csupán át­meneti. A szörnyűségek visszafordulnak az Univerzum törvénye jogán... Sugároz­za, faragja ezt a hitet” — írja Benedek. Mi a magunk részéről mit is tehetnénk ehhez hozzá? Talán csak annyit: kíván­juk, hogy még sokáig így legyen. A betel­jesülésig. Németh János keramikust sem kell külön bemutatni sem a zalai, sem a szlo­véniai közönségnek. Éppen nemrég ér­keztek haza kerámiái egy hosszabb szlo­véniai körútról, melynek keretében a szlovén művészetkedvelő közönség is be­tekintést nyerhetett a fazekas ősöktől származó és mitologikus témákkal fog­lalkozó művész alkotói opuszába. Az ipar­­művészeti főiskolán pedig — Borsos Mik­lós és Gádor István jóvoltából — a szülőt és barát kísérte el Nagykanizsára. Bereczky Loránd művészettörténész, a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója, a tárlat szobrainak méltatója is a két művész barátságát, művészeti hitvallá­suk közös vonásaként pedig az ember­­központúságot emelte ki. A közös jegye­ket kutatva elmondta: archetípusokat, MURAVIDÉK • Király és Németh együtt - Kanizsán házból magával hozott agyagművesség és a népi hagyományok iránt fogékony fia­talember még csak megerősítést kapott a folytatásra.­­ A szép kiállítású kata­lógus kísérő szövegében Pogány Gábor a művész alkotó tevékenységét meghatá­rozó két forrást, az ősöktől tanult és a mesterektől örökölt tudást emeli ki. Min­den munkájának közös eleme: “hogy sze­mélyesen érinti meg a nézőt. Nem lehet közömbösen elmenni mellettük....” A kiállítás-megnyitó záró részében Magyar Bálint kultuszminiszter és szlo­vén kollégája, Jože Skoljč gratulált a két művésznek. • Bence L. A tárlatnyitásról Németh János: Poseidon, kerámia Király Ferenc: Tavasz tánc, festett fa, 140X95X45 cm NÉPÚJSÁG 1997. MÁJUS 15. Felhívás A Magyar Nemzetiségi Művelődési Inté­zet azok jelentkezését várja Szlovéniából­­ minél előbb akik érdeklődnek Magyarország, a magyar kultúra és a nép­művészet iránt, s szeretnének részt venni 1997. július 25. és augusztus 3. között Za­laegerszegen a 21. Népművészeti Nyári Egyetemen. A táborba a pályázók közül 2 fő ingyen mehet, egyébként pedig 670 DEM ellenében lehet jelentkezni. Cím: Magyar Nemzetiségi Művelődési Intézet, 9220 Lendva, Partizán u. 120, tel.: 069/77-539. 11

Next