Népújság, 2004. január-június (48. évfolyam, 1-25. szám)

2004-02-19 / 7. szám

NÉPÚJSÁG 2004. február 19. HORIZONT« 2003. június 25-én a ljubljanai szé­kesegyházban szentmise volt a hazáért. A szentmisét követően a médiák arról po­lemizáltak felháborodva, helyénvaló-e, hogy egy rendőr egyenruhában részt vesz a szentmisén. Mi több, helyénvaló-e egyál­talán, hogy egyenruhában aktívan is köz­reműködik a szentmisén. A médiában hosszan vitáztak erről, míg különböző jogi és politikai szakértők sokféleképpen ma­gyarázták nézeteiket. Tették mindezt a mi demokratikus Szlovéniánkban. A rendőri egyenruhában való részvé­telt csak azon ritka egyének vélték telje­sen normálisnak és mindennapinak, akik képesek voltak kellőképp megítélni a dolgokat és rendelkeztek kellő pártat­lansággal, valamint szellemi mélységgel és emberséggel. Az ellenpárt azzal indokolta nézeteit, hogy az állam és az egyház az alkotmány szerint két különböző fél, ezért megenged­hetetlen, hogy egy rendőr egyenruhában aktívan részt vegyen a szentmisén. A leg­súlyosabb pedig az, hogy egyenruhában még fel is olvasott a szentírásból. Felvetődik bennem a kérdés, hogy va­jon mi az állam és mi is az egyház? Va­jon ezek az intézmények nem állnak min­den szlovén állampolgár rendelkezésére ? Hol vannak az emberi jogok? Hol van­nak a rendőr jogai? Vajon az ő hitvallá­sáról is a felettese dönt? Vajon a rendőr nem minden ember védelmét szolgálja és nem csupán az állampolgárét? A rend­őr részt vehetett az önálló szlovén állam megalapításánál, de politikailag pártat­lannak kell lennie. Nem nyilváníthatja ki elégedetlenségét munkaadójával­­ az állammal szemben, nem lehet hitvallá­sa, lelki nyugalmáról nem gondoskod­hat? A szlovén alkotmány 41. szakasza biztosítja a szabad hitvallást és egyéb el­határolásokat a magán- és közéletben. Mindezekre a kérdésekre senki sem adott választ. Engem, aki közvetlenül is részt vettem az eseménynél, senki sem kér­dezett. Fellépésemet ki-ki saját elgondolá­sával összhangban magyarázta. Vajon miért olvastam az írást egyenruhában? Olyan környezetben nevelkedtem, amelyben a keresztény hitet az életben is gyakoroltuk. Muravidék a legtöbb ember számára elmaradott és távoli vidéket je­lent, de az ott élő emberek többségének nagyon sokat jelent a hit. Azt az erőt és reményt adta és adja nekünk, hogy eb­ben az életben és utána is sikeresek le­szünk. Ilyen közegből költöztem el 1984-­ ben Ljubljanába. Itt minden más volt. Itt a rendőrök titokban nem kereszteltették meg a gyermekeiket vagy titokban nem­­ kötöttek egyházi esküvőt. Ez a felügyelet városa volt. Felügyelni és felügyelve len­­­­ni, mindenütt ez volt érvényben. Akkor történt fordulópont az életem-­­ ben, amikor egy idősebb kollégámmal azt a feladatot kaptuk, hogy egyenruhában és szolgálati kocsival a november elseje­­ előtti éjszakán (mindenszentek előest­éjén) végezzünk ellenőrzést különböző hih­i­vatalosan meg nem jelölt temetkezőhe­lyeken Ljubljanában. Utunk a ljubljanai­­ várba vezetett, ahol az elhunytak hozzá­tartozói gyújtottak gyertyát. Kollégám,­­ aki a kocsit vezette, áthajtott az ismeret­len elhunytak sírján. Akkor egy felejthet­e­tetlen érzés éledt fel bennem. A sírhalom az ember utolsó nyugvóhelye, a békesség­­ és a csend laka, és én azok között vol­tam, akik ezt durvamód meggyalázták és ezzel kegyeletsértést követtem el. Mindez az esemény után is többször Olvasóink írják eszembe jutott. Majd elkövetkezett a vál­tozások időszaka, 1990. Az első sorok­ban voltam azon az éjszakán, amikor a tankok elfoglalták állásukat hazánk­­szerte. Járőrparancsnok voltam, amikor kollégámmal barikádot állítottunk a Brdo melletti autópályán Ljubljanában. Bekövetkezett Szlovénia önállósulá­sa. Úgy véltem, hogy ezután a helyzet jobb lesz, más, demokratikusabb. 1991-ben egyházi esküvőt kötöttem, hiszen akkor már nem veszíthette el sen­ki az állását emiatt. Egy kollégám a rendőriskolából titokban kötött egyházi esküvőt, éjfélkor, aminek az lett az epi­lógusa, hogy sosem fejezte be tanulmá­nyait. 2003-ban jelentkeztem felügyelői munkahelyre a szlovén egyenruhás rend- s őrség főigazgatóságának államhatárok- s kai és idegenekkel foglalkozó osztályán. A katonai vikariátus májusban jelent- I kezeket gyűjtött zarándokútra Lourdes­­ba. Az említett osztályról én voltam az­­ egyedüli jelentkező, és később részt is vet­tem a zarándokláson. Az út csodálatos I volt és felejthetetlen. Lourdes-ból való hazatérésem után I kezdődött a kálváriám, mert a zarándok­láson részt mertem venni közvetlen fe­lettesem beleegyezése nélkül. Mint az em­lített szektor egyedüli olyan alkalmazott­ja, aki ideiglenesen voltam ott foglalkoz­­t­tatva, hamarosan világossá vált előttem, hogy nem kívánt személy vagyok, sem­miképp sem foglalkoztatnak olyan rend­őrt, aki nyíltan ki meri nyilvánítani hit­vallását és emellett még a magyar nem­zeti kisebbség tagja is. Az államnak és a rendőrségnek ugyanis nagy rizikóténye­zőt jelent. Beszélgetés következett, ahol elmond­ták, hogy nem teszek eleget az elvárása­iknak, és hogy az én munkahelyemre olyan felügyelőt szeretnének foglalkoztat­ni, aki sokkal engedelmesebb és az én­­ munkahelyemre szeretne jutni. A dolgot még csak tetéztem azzal, hogy Marko Pogorevc főigazgatóval egyenruhában részt vettem a hazáért megtartott szentmisén, amelyen felolvas­tam az igét is. Ezt ideiglenes áthelyezés követte Postojnába, mivel a „szolgálat ezt megkövetelte”. 2003 decemberében pedig nem kaptam meg a végzést az állandó foglalkoztatásról mint felügyelő, hanem írásban jelentették, hogy vissza kell men­nem a régi munkahelyemre. A személyiségi jogok abszolútak, va­­l­gyontól függetlenek, amelyek személyek­hez kötöttek, valamint védik a személyi­séget és a morális értékeket, a személyek, illetve jogi szubjektumok testi és morá­lis integritását. Úgy, mint a többi valamikor szocia­lista országban, nálunk is elméleti és morális krízis uralkodik, hiszen a vala­mikor privilégiumot élvező személyek a­­ tényleges politikai hatalmat jogi hata­­­­lommá szeretnék változtatni anarcho­­liberális alapokkal minden jogcím és­­ megfelelő megszerzési mód nélkül. Ez a­­ rendőrségre is jellemző. Annak ellenére, hogy 1990-ben mindenki visszaadta vö­rös pártkönyvecskéjét, az ideológia, azok­­ az értékek és munkamódszerek még mindig megmaradtak egyesek fejében. A személyiségi jogok abszolút jogok és a SZK Alkotmányából erednek, vala­­­­mint a nemzetközi konvenciókból, ame­lyeket a jelenleg uralmon lévő szlovén politikai elit is aláírt. Ezt a rendőrség­­ legmagasabb hivatalnokainak is tudni­uk kellene, akik tudatosan és durván sértik az egyének alkotmányos jogait! Részt vettem az önálló és demokrati­kus Szlovéniáért folytatott harcban, sen­ki sem tilthatja meg, hogy szabadon ki­nyilvánítsam hitvallásomat és nemzeti­­ hovatartozásomat. Koren Štefan Diszkrimináció a hitvallás és a nemzetiségi hovatartozás miatt a szlovén rendőrségnél 15

Next