Népújság, 1993. március (45. évfolyam, 41-62. szám)
1993-03-31 / 62. szám
MAROS MEGYEI NAPILAP Kiadja az IMPRESS kft ISSN 1220-3457 A BERD elnöke optimista Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (BERD) küldöttsége élén hazánkba látogató Jacques Attau, a BERD elnöke találkozott Mihcu Negritoiu államminiszterrel, a Gazdasági Stratégiai és Reformügyi Koordinációs Tanács elnökével és Florin Georgescu pénzügyminiszterrel. A találkozó végén Jacques Attali kijelentette: „Megvitattuk a romániai helyzetet, amellyel szemben rendkívül elkötelezettek vagyunk, beruházunk és segítünk országuknak az infrastruktúrára, a környezetvédelemre vonatkozó tervek megvalósításában, az ipari restrukturálási és a privatizációs folyamat felgyorsításában“. A találkozókon megvitatták az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank növekvő szerepét, főképp a román ipar restrukturálásában. Terítékre kerültek azon restrukturálási tervek, elsősorban az infrastruktúrát és a környezetvédelmet illetően, amelyekben részt vesz az európai bank. Attali elnök nagyon jó hírt hozott, nevezetesen azt, hogy valószínűleg a jövő héttől csökkentik a romántiai tervek finanszírozásának kamatát, ami ösztönözni fogja a befektetőket, mind a köz-, mind pedig a magán jellegű beruházások terén. Megkezdődött a költségvetési vita Kedd délelőtt a parlament két kamarája együttes ülésén megkezdte az 1993-ra szóló államiségvetési terv vitáját. Jelentében Florin Georgescu államminiszter, pénzügyminiszter mindenekelőtt azt hangsúlyozta, hogy a kormány az idei állami költségvetés tervezetében megalapozott aktívabb gazdasági politika előmozdítására törekedik. Rámutatott továbbá, hogy a költségvetési mutatók megalapozásánál figyelembe vették a lej dollárhoz viszonyított 1993. évi átlagos árfolyamát, a lakosság szociális védelmi programjában foglalt termékek és szolgáltatások szubvencionálásának május 1-jétől történő és a bérek, nyugdíjak, pótlékok és más szociális jogok indexelésével társuló teljes megszüntetését. Vitatott intézkedés Románia oktatástörténetében első — és egyedi intézkedés! Az Oktatás- és Nevelésügyi Minisztérium 4355. számú rendelete — mely nem tartja tiszteletben az Alkotmány 32-es cikkelye által is szavatolt egyetemi önrendelkezési jogot — egy tollvonással közös oktatási intézménybe vonta a műszaki technikus-képzést, mely három és fél éves, és aj ötéves képzéssel járó egyetemi iktatást joggal tiltalmatott hát •vylderet ...d?, többek között „..aresti, brassói, craiovai, .vári műszaki egyetem rekusa, hisz az említett feltéközött, a felvételizőknek ogalmuk sincs „startból“ arról, hogy technikusokként, vagy mérnökökként végzik majd tanulmányaikat Mert azok, akik bejutottak, valamennyien közös elméleti képzésben részesülnek, és csak két év múlva tesztelik majd ismereteiket, tanulmányi előmenetelük alapján, illetve a diákok kifejezett tantárgybeli óhaja függvényében. A rendelet egyéb--szépséghibái: mindkét profilon csökken az általános tudásszint, mert az eljövendő technikusoknak inkább gyakorlati jártasságra, tudásra van szükségük, kevesebb elméleti ismeretre. Ami eleve azt jelenti, hogy a mérnökjelölteket rövidítik meg előmenetelükben azáltal, hogy a két profilbeliek képzését egyidőben oldják meg. A hitelesség érdekében A Cuvintul liber helyi lap, 1993. február 18-i, 1993. február 19-i és 1993. február 23-i számaiban „Societatea comerciala manuá sponzanzeazá societatea pai“ címmel megjelent cikkekben azt állítja, hogy a vezetőséget jobban foglalkoztatja a tisztességtelen vagyonszerzés, mint az egység nyereségessé tétele, kivonása a gazdasági blokád alól. Az állítások alapjául a Pénzügyőrség egy kivizsgálásának szintézise áll. Igaz, hogy 1992-ben a COMATURES kereskedelmi részvénycsaság és a MEDIAN kereskedmi részvénytársaság a Pénzgyőrség ellenőrzése alatt állt. Az elsietett és részrehajló kivizsgálás nyomán a komisszáriusok egy sor elhamarkodott következtetésre jutottak, melyekből büntetések és elkobzások származtak. Először is, a COMAT MURES KRT egy virágzó egység, a maga nemében az országban az elsők között helyezkedik el, mely kikerült a pénzügyi blokád „bűvköréből“. 1992. májusa óta, hitelek nélkül működik. 1992-ben személyenként 13 081,1 lejt valósított meg, és ugyancsak személyenként 30 551 lejnyi nyereséget és 26 643 lej átlagfizetést értünk el, 49,6 százalékkal nagyobbat, mint az alapfizetés és 1993 januárjában az átlagfizetés 48 385 lejre emelkedett. Tehát a cikksorozat első részének állításai nem bizonyíthatóak. Másodsorban a MEDIAN KRT az Iparügyi Minisztérium 18 113/ 08. 05. 1992-es számú átiratában foglalt kezdeményezése és a COMAT MURESKRT 125 alkalmazottjának óhaja alapján jött létre, hogy megteremtődjön a jogi keret a saját egység megvásárlására akkor, amikor megkezdődik a privatizálás. Az intézkedés megfelelőnek bizonyult. A kormány, az angol MEBO-rendszer alapján, nemrég magáévá tette a kis és közepes társaságok privatizálásának törvényes keretét (közzétették a Hivatalos Közlöny 1993 12-es számában) és a MEDIAN KRT jórészt megfelelt ezeknek a standard követelményeknek. A továbbiakban bemutatunk néhány olyan mozzanatot, amelyekből minden kétséget kizáróan kitűnik az elfogultság, amelynek alapján az ellenőrzés szintézisét összeállították, melyet átadtak az újságnak, és amelyet átvett a szóban forgó újságcikk. — Megvádolnak azzal, hogy előnyben részesítettem a MEDIAN KRT-t. Csak olyan mértékben részesítettem előnyben, amenynyiben betartottam a megkötött (Folytatás a 2. oldalon) Jövő héten alakul Viorel Hrebenciuc, a kormány főtitkára sajtóértekezleten ismertette a múlt héten kormányhatározatban jóváhagyott nemzeti kisebbségi tanács megszervezését és működését. A találkozó elején Hrebenciuc főtitkár ismertette a tanács jogi, adminisztratív és pénzügyi hatáskörét, amelynek célja biztosítani a nemzeti kisebbségekhez tartozó személyek jogait, etnikai, kulturális, nyelvi és vallási identitásuk megőrzése, fejlesztése és érvényesítése terén, amint azt Románia alkotmánya, a hatályos törvények, valamint azon nemzetközi szerződések és megállapodások tartalmaznak, amelyeknek hazánk is része. A takarmányfeldolgozókról megfeledkeztek Az állattenyésztőket már hónapok óta aggasztja, hogy nem lehet kapni takarmányt. Akinek sikerült valamennyit a háztáji gazdaságból tárolni, az megéli valahogy, de aki a különböző takarmányokat előállító kombinátokra alapozott, már a tél közepén el kellett adja az állatait Amint a Maros megyét ellátó radnóti Nutrimur kereskedelmi RT beszerzési osztályfőnöke, Pop Teodor elmondta, siralmas a helyzetük. A kukorica kilogrammját 65, a búzáét 70, a zabét, árpáét, sörárpáét pedig 55 lejért bárkitől felvásárolják, azonban nem sok érkezik be a raktárba. Még a Romcereal egységtől is kevés az átutalt silógabona. Egyelőre a sertéseknek és a szárnyasoknak komplex takarmányt készítenek, aminek ára 85 lej/kg. A múlt hónapi termelés alapanyagát a tartalékból pótolták. Márciusban csak 5 000 tonnát termeltek. Pop Teodor úr szerint, ha a kormány nem figyel fel e jelenségre, és nem tesz orvoslása érdekében semmit, ha nem intézkedik, hogy több silógabona jusson a feldolgozó egységekhez, akkor hamarosan csődbe juthatnak. ... Akkor meg mi lesz a hústermeléssel? — tennénk fel mi is a kérdést. (vajda) TILTAKOZÁS 1) Az Erdélyi Magyar Kezdeményezés RMDSZ-platform mély felháborodással értesült a romániai magyarság újabb jogsérelméről: a túlnyomóan magyar többségű Hargita és Kovászna megyék élére a bukaresti kormány — a magyar nemzeti közösség képviselőinek határozott fellépése ellenére — román prefektusokat nevezett ki. Az EMK — mint a romániai magyar nemzeti közösség érdekképviseleti és érdekvédelmi Szövetségének platformja — ezúton hívja föl a hazai, valamint a külföldi közvélemény figyelmét arra a tényre, hogy a romániai államapparátusban, így a közigazgatásban meg a gazdasági és kulturális állami intézmények élén az ország neokommunista kormányzata a magyar nemzeti közösség rovására, etnikai diszkriminációt érvényesít. Megállapítjuk, hogy a 84,6 °/o, illetve 75,2 %-ban ma is magyar többségű székely megyék élére román prefektusok (Doru Voioban meg Vlad Adrian Cotuneanu) kinevezése teljességgel ellentétes a magyar közösség jogos követelésével, mely magyar prefektusok kinevezésére vonatkozik. Ez a gyakorlat a letűnt időkben dívott ún. homogenizálási politikának felel meg, kimerítve ezzel a térség nemzeti összetétele erőszakos megváltoztatásának, az etnikai tisztogatásnak tényét. Az elidegenült környezetben nemzeti közösségünknek ezer meg ezer tagja kényszerült és kényszerül szülőföldünk elhagyására. Ennek a politikának következményeként. Románia magyar lakossága — a hivatalos népszámlálások szerint — 1930 és 1992 között 10,88 %-ról 7,1 Vo-ra, Erdélyé pedig 1910 és 1992 között 31,6 o/c-ról 20,7 °/o-ra csökkent. Az Erdélyi Magyar Kezdeményezés RMDSZ-platform az ország egész magyarságát kéri ennek — a Székelyföldet ért újabb jogsérelemnek orvoslása céljából — szolidaritása kifejezésére, akár különböző polgári engedetlenségi formák kibontakoztatásával. 2) Az Erdélyi Magyar Kezdeményezés ugyancsak ezúton kéri a romániai magyarság egészét, hogy aláírás gyűjtéssel támogassa a nemzeti közösség megfélemlítését célzó másik súlyos jogsérelmünknek orvoslása érdekében az igazságtalanul elítélt oroszhegyi, zetelaki és Marosvásárhely környéki magyarok kiszabadításáért megújított aláírás-gyűjtési akcióját, amelyet május 1-ig kíván folytatni. KATONA ADÁM szóvivő Mostanában aggodalmasan lesem, nem gyengélkednek-e a hatalomban szeretett birtokosai. Egyelőre semmi. Érthető a remegő érdeklődés, elvégre a bukott diktatúra vezetőiről is sorra kiderült, mindannyian súlyosan egészségkárosult, beteg emberek, nem a börtönben a helyük, így hát valamennyien ki is kerültek, bármi volt ellenük a változások után tömegnyomásra megfogalmazott tagadhatatlan vád. A még fennlevő egy-két kivétel se lesz már az sokáig. De hogyan is tarthatnák a szegény szenvedőket rács mögött összkomfortos cellában?! Elvégre nem veszett ki belőlünk a humánum, vagy mi a szösz! Érdekes, annak idején mindenki a jódolgukat szidta, irigyelte, most meg rá kell döbbennünk, mekkora áldozatokkal, stresszel járt a népet elnyomni. Ha tudtuk volna, hogy így megviseli őket a jólét. . Nem is értem, ennek tudatában a mai vezetőik miért ragaszkodnak annyira egészségőrlő pozíciójukhoz. Nem dolgozik bennük az életösztön? Ön érti ezt, kedves olvasó? Na, de mit is beszélek, a haza mindennél előbbre való... Ha belegondolok, annak idején csupán egyvalaki végzetes betegségéről vélt tudni reménykedő bizakodással a lakosság nagyobbik fele. Sorban dőltek dugába a halálhírét előrejelző optimista jóslatok Egyik se vált be. De végül mégis jobblétre szenderült, bár itt a kifejezés nem a legtalálóbb, nem körvonalazza eléggé a bekövetkezett váratlan eseményeket. Mert ki" NAGY MIKLÓS KUND (Folytatás a 3. oldalon) Kilátás a holtpontról (1.) Reméltem, hogy a kormányzásnak is emberi természete van és tévedéseiből tanulni képes. Esetleg nem csak a kormányzat, hanem az elnöki hivatal, vagy akár az RMDSZ ... Láttuk, milyen kínban volt a Stolojan kormány, amíg kisütötték a „páros-prefektusok“ lehetetlen, abszurd intézményét. Csak a naivak hihették, hogy ez tartós megoldás lehet. Akkor a körülmények is azt kívánták, hogy egy időre napirendre térjenek a dolog fölött. Oly módon persze, hogy a kormányzat és az RMDSZ lehetőleg presztízsveszteség nélkül keveredjen ki belőle. És ez az a mozzanat, ahonnan az ügy tanulságait illett volna fontolóra venni mindkét oldalon, a jóhiszemű együttműködésre való készség előfeltételéből kiindulva. Az RMDSZ helyi (meg talán központi) illetékesei, Király Ká-roly gazdag vezetői tapasztalatai-ből merítve, ráébredhettek volna például arra, hogy a „sarokbaszorítás“ a politikában, csak ritkán és igen körültekintően használható metódus. Rendszerint a ,,ki-kit győz le“ helyzetekben. Márpedig a mostani, távolról sem ilyen, és akár borítékolható is, hogy az elhamarkodott sárga vagy fehér „csillagos“ ötlet szerzői lesznek a vesztesek. Egy legitimációs zavarokkal küszködő kormány ugyanis, aligha engedheti meg magának, hogy kizárólagos jogkörébe tartozó ügyekben veszítsen. Akkor sem, ha nyilvánvalóan ostobán járt el a szóban forgó prefektus-kinevezésekben a kovásznai kinevezés állami főhivatalhoz méltatlan módját, az illetékesek aláírását nélkülöző kinevezési okmányok gyakorlatát kellene minősítsük). Mert nem titok, hogy ama „kizárólagos jogkör“ egyáltalán nem kizárólagos, csak a vak nem látja, hogy a két román prefektus kinevezésével, a FDSN a PUNR-tartozást törlesztette. Vagyis hosszú távú érdekeivel ellentétben, engedett a PUNR zsarolásnak. Kérdés, hogy tehetett volna-e mást, midőn a PUNR-s honatyák is en alku fejében (is) szavaztak a minapi bizalmatlansági indítvány ellen. Üzlet ez tehát a javaól! A kormányzat amúgy is ingatag tekintélyét azonban a legkevésbé sem erősítik az ilyen zsarolási ügyletek. MAKRAI JÁNOS (Folytatás a 3. oldalon) XLV évfolyam 62 (12573) sz. 1993. március 31., szerdai oldal ára, előfizetőknek: 20 lej, szabadeladásban: 25 lej