Népújság, 1994. december (46. évfolyam, 237-257. szám)

1994-12-01 / 237. szám

fiEl U.ibal­­­k OLDAL ­­94. december 1. Lentermesztés francia módra November 8-én Makfalvén járt a SANECO francia lentermesztő, feldolgozó és értékesítő cég tu­lajdonosa, Gabriel Dalle, fia, a cég elnöke, Benoit Dalle. A ven­dégeket elkísérte Ivanovici Ser­giu, a Bukarestben székelő Ro­­manoexport aligazgatója és a szintén bukaresti Tricotext mér­nöke, Stoica Nicolae. A vendégek számba vették a makfalvi len­gyárral való együttműködés egy évét. Vas Istvánnak, a gyár igaz­gatójának eléggé meggyűlt a ba­ja, francia partnerei valóban a­­laposan felmérték a termelési eredményeket. Az elemzés reggel 8 óra előtt kezdődött és a gyári látogatással együtt, a késő dél­utáni órákban ért véget. Gabriel Dalle a tavaly járt e­­lőször Makfalván. A múlt évben a francia vállalkozó a gyergyó­­alfalusi lengyárba befektetett egy bizonyos mennyiségű lenmagot. Beruházott a termesztésbe, kö­vetkezett volna, hogy segítséget nyújtson a feldolgozásban is. Er­re nem kerülhetett sor, mert a gyár csődöt jelentett. Dalle úr amin veszítette el vállalkozói ked­vét, bukaresti vendégfogadóival átutazott Makfalvára, így talált újabb romániai partnerre. A kap­csolatok ígéretesek. Már a tavaly m­ítvógépet, bálázógépet, két ve­tőgépet szállított Makfalvára Franciaországból. A felszerelé­sek, berendezések értéke akkori­ban 80 millió lej volt. Ezenkívül több száz hektáron elkezdték a len termesztését Maros és Har­gita megyében, francia vetőmag­vak felhasználásával és teljes francia technológiával. A mak­falvi lengyár és a francia Saneco együttműködésének egyik érde­kessége, hogy írott szerződés nél­kül történik, az illetékes közpon­ti cégek, vállalatok tudtával és beleegyezésével. A maratoni gyűlés után Gab­riel és Benoit Dalle készségesen válaszolt a Népújság kérdéseire. Megtudtuk, hogy a Dalle család BOO éve foglalkozik lentermesz­téssel. Apáról fiúra öröklődött az évek során. A családnak érde­keltségei vannak a volt szovjet tömb országaiban és Kínában is. A cég termelési, gazdasági, pénz­ügyi sikereit egy ötlet műszaki megvalósításának és elterjeszté­sének köszönheti. Kidolgoztak egy új technológiát, amellyel a lent nemcsak lenfeldolgozó üze­mekben dolgozhatták fel, hanem­­T'abot és kenderfeldolgozó gyá­rakban is. Ezzel számottevően megnőtt a kereslet a len iránt. Eladdig Európa 15 országában lé­tezett hagyományos lenfeldolgozó üzem. A Dalle szabadalom révén ma már mindenik országban fel­dolgozható a szóban forgó ipari növény. A Saneco cég tulajdonosa el­mondta azt is, hogy Olaszország után Romániában adottak a leg­megfelelőbb körülmények a len­termesztésre, feldolgozásra. Az olaszokat leszámítva, Itt van a legtöbb szövöde a lakosság szá­mához viszonyítva. Ilyen szem­pontból Románia Kína előtt áll. A Saneco ezelőtt 35 évvel jött Romániába, így hát Dalim­úrék nagyon jól ismerik az itteni vi­szonyokat. 1989 előtt hatalmas hibát követett el a központi ve­­zetés, amiatt aztán a lentermes­z­tés, feldolgozás terén Románia nem valósíthatott meg kiugró eredményeket. A kommunista vezetés minden egyes megyére rákényszerítette a len­­termeszté­sét. Ez pedig nem lehetséges, mert ennek az ipari növénynek a termesztése szigorú ökológiai feltételeket követel. A tervezett mennyiség nem termett meg, e­­zért aztán a feldolgozási kapaci­tásokat nem tudták kihasználni. Továbbá elsőrendű feladatnak tekintik az együttműködés során, hogy bebizonyítsák: Romániában is megtermeszthető a feldolgozó ipar számára szükséges nyers­anyag. Ezenkívül a francia tech­nológia is jól alkalmazható, főleg Erdélyben és Moldvában. A ro­mán partnerektől pedig elvárja, hogy minél jobban elsajátítsák az új technológia előírásait, s akkor maguk a termesztők is nagyobb jövedelemhez juthatnak. Benoit Dalle megjegyezte, hogy a román központi vezetésnek bizonyos kedvezményeket, könnyítéseket kellene törvényes keretekbe fog­­lalnia, azért, hogy a külföldi­­román közös vállalkozások előtti gazdasági, pénzügyi stb. akadá­lyok eltűnjenek. Franciaországban az ipari nö­vények termesztése, feldolgozása, értékesítése terén két rendszer működik. Egyik a társas forma. Ez esetben a feldolgozó üzem egy társaság tulajdona. A társaság megegyezik a magán termesztők­kel vagy mezőgazdasági társulá­sokkal, hogy egy bizonyos terü­leten termesztenek lent. A ma­gántermesztő vagy társulás adja a földet és végzi a termesztéssel járó munkálatokat. A feldolgozó üzem (társaság) pedig előkészíti a vetőmagot, földbe húzza és be­gyűjti a termést. Az üzem leszá­mító költségeit és ezek után el­oszták a profitot. Az ipari nö­­vényfeldolgozó üzemek 50 száza­lékában e módszer szerint ter­melnek. A második forma a szövetke­zeti rendszer. A termesztők egy ü­zemet használnak, ahova igaz­gatót neveznek ki, munkásokat szerződtetnek stb. A következő évben már lehet, hogy más szak­emberekkel dolgoznak az üzem­ben. Ez esetben a területeket kü­­lön-külön dolgozzák meg, a ter­mést külön szállítják be, és fel­dolgozás után külön-külön érté­kesítik. Csupán az üzem költsé­gei közösek. Mindkét rendszer közös vonása, hogy csak jó mi­nőségű­­en hagyja el a gyárakat, hiszen annak függvényében ala­kul a profit. Ez pedig hatalmas ösztönző erő, a szövetkezeti for­mában dolgozó termesztőket pél­dául arra ösztönzi, hogy a ter­mesztés folyamán szakemberek szolgáltatásait vegyék igénybe. Végezetül egyértelművé vált, hogy a Saneco a jövőben is együtt­­kíván működni a makfalvi len­gyárral, mert a közösség ered­ményeivel elégedettek. A Vas István igazgató által végzett munkát is elismerő szavakkal méltatták. Gabriel Dalle búcsú­záskor megjegyezte, hogy 14 uno­kája van. Mathias a legkisebb, és reméli, hogy majd ő is rendsze­resen eljár Makfalvára. KILYÉN ATTILA EMKE — hogyan is? A népfőiskolákról, népisko­lákról, egyáltalán a megye köz­­művelődéséről esett szó azon a szombati találkozón, amelyre ke­vés kivétellel mindazon vezetők eljöttek, akik ez erdélyi magyar közművelődés Maros megyei gondjait a szívükön viselik. .Volt a beszélgetésnek amolyan „beszámoló" jellege is, bár a ki­fejezéstől ódzkodunk. De az i­­pülő EMKE nem maradhat a puszta kijelentések szintjén, az úgynevezett információs adat­bázis nélkül nehezen lehet el­érni valamit. Magyarán* tudnunk kell egymásról, E­nnyi és nem több,­ ami a leg­égetőbb, Szászrégen, Segesvár, Nyárádszereda Szováta, Dicső­­szentmárton, de Szabéd (1) és a városi MADISZ régóta vegetáló irodalmi köre, a dalosszövetségek­­képviselői, és a népfőiskolák korszerűsítéséről már pénteken értekező kolozsvári Dáné Tibor Kálmán mondották el szerte azt, ami van, ami hibádzik még. S ami fáj. Részletes tudósításban az EMKE dolgaira —­» vagyis a hazai magyar közművelődés, közműve­lés gondjaira — később aprólé­kosabban is visszatérünk. b. d. Frund­a György szenátor törvénytervezete A Romániába behozott gépjárművek vámilletékéről November 8-án FRUNDA GYÖ­RGY szenátor törvényterve­zetet adott át a szenátus elnöké­nek az import gépjárművek vám­­illetékéről. Hogy miért készített egy „sa­ját“ törvénytervezetet éppen er­ről a problémáról? A szenátor úr világosan megindokolja. Mint kifejtette, 1989 decembe­re után három jogszabályban szabályozták-szabályozzák a Ro­mániába importált gépjárművek vámilletékét. Ezek közül a leg­utóbbi az 1994 szeptember 2-i 580-as Határozat, amely folyó év december 31-ig ideiglenes vám­illetéket szab meg, azt tervezve, hogy 1995 január 1-jétől az ille­téket 20 százalékkal növeli, ami­re még rászámítja a hozzáadott értékadót. A vámértéket a pénzügyminisz­tériumnak a szállításügyi tárca által is láttamozott rendelete a­­lapján állapítják meg. Milyen volt eddig? Az 540/1994-es Határozat meg­jelenéséig a behozott gépjármű­vekre kiszabott vámilleték fix összeg volt, amelyet az 1046/1990 számú Kormányrendelet állapí­tott meg. Főképp az infláció kö­vetkeztében, az 1990-ben megál­lapított vámilletékek aránytala­nul kisebbek voltak a gépkocsik valós értékénél. Az 580/1994-es kormányhatározat elfogadásával viszont átestek a ló másik olda­lára, mivel az új illeték túlzottan magas, olykor sokkal magasabb, mint azt az autó reális értéke feltételezi. Általában 10 százalék a vámilleték ehhez jön a hozzá­adott értékadó (továbbiakban TV­A), így az illeték elérheti a gépkocsi valós értékének a 38— 42 százalékát is. Sokkal magasabbak, mint bárhol Európában Frunda György a továbbiakban elmondta, hogy a jelenlegi vám­illetékek sokkal magasabbak, mint az Európai Unió országai­ban, és általában bármely euró­pai országban ahol a gépjármű valós értékének csupán a 10 szá­zalékát kell fizetni. Ugyanakkor ezek az illetékek károsak a hazai gépkocsigyártás­ra nézve is, mert konkurencia hiányában nem lesz ami a minő­ség javít­­sára serkentené őket. Tekintetbe véve az érvényben lévő szabályzatok hiányosságait, átmeneti jellegét és a világos szabályok szükségességét, ame­lyek közös nevezőre hozhatnák a hazai gépkocsigyártás védelmét az állampolgárok érdekeivel, Frunda György szenátor javasol­ta, hogy az általa készített tör­vénytervezetet sürgősségi eljá­rás­sal fogadják el. A benyújtott tör­vénytervezet serkenti az új au­tók importját, mivel ezekre nem kell vámilletéket fizetni (a F. Gy. tervezete értelmében), amit nem kellene szem elől téveszte­ni, mivel a hazai „géppark“ meg­lehetősen lerobbant állapotban van. Az ú­j törvénytervezet előnye az, hogy a behozott személygép­kocsi árának a 10 százalékában megállapított illeték az állam érdekeit is védi, és az állampol­gárokat is hozzásegíti a külföldi autók vásárlásához. Nem megvetendő szempont az sem hogy a benyújtott törvény­­tervezet egységes szabályzatot ír elő mind a fizikai, mind a jogi személyek számára, valamint azt is tekintetbe kell venni, hogy a javaslat lehetőséget nyújt több mint 30 000, 8 évnél „öregebb“, törvényesen behozott pépjármű­ bejegyzéséhez, amelyek megfe­lelnek a közúti közlekedés tech­nikai feltételeinek. Végül, mondta a szenátor, ez­zel a törvénytervezettel­­— a nem­zetközi gyakorlatnak megfelelő­en — javasolja, hogy a diplomá­ciai testületek számára behozott gépkocsikat mentsék fel a vám­illeték alól, ugyanúgy azokat is, amelyeket lízing alapon, szerző­déssel hoznak be, a szerződés idő­tartamára mentesítsék a vámil­leték alól. Végül pedig büntetőjogi szank­ciókat szabjanak ki azokra, akik kibújnak a vámilleték fizetése alól, megkárosítva ezzel az álla­mot. A Frunda György szenátor ál­tal benyújtott törvénytervezet lényege abban áll (helyszűke miatt nem közöljük teljes terje­delmében), hogy a fizikai vagy jogi személyek által behozott sze­mélygépkocsikra a törvény által megszabott egységes vámilleté­ket kell fizetni; • a vámilletéket a Nemzeti Bank által minden pénteken közölt árfolyamnak megfelelően átszámított értékben, lejben kell fizetni; • a törvény életbe lépésétől számítva azokat a 8 évnél régebbi gépkocsikat is be lehet íratni a hazai forgalom­ba, amelyek megfelelnek a köz­úti forgalom technikai előírásai­nak; • a hamis adatok bemuta­tása, az illeték csökkentése érde­kében a BTK és az adócsalás törvényének betűje szerint bün­tetendő; • a törvény életbelépé­sével hatályát veszti a kormány 685/1990, az 1040/1990, valamint az 580/1994-es Határozata; • a törvény, 1995-től lépne hatályba. A Frunda György által java­solt vámilletékek a következők: 1 éves gépkocsira kiszabott ille­ték — 0 százalék, kétévesre — 7 százalék, háromévesig — 8 százalék, négy évig — 8 száza­lék, ötéves gépkocsira — 10 szá­zalék, hatéves gépkocsira — 12 százalék, hétéves gépkocsira — 14 százalék, nyolcéves gépkocsi­ra — 16 százalék, nyolc éven fe­lüli gépkocsira — 20 százalék a kiszabott vámilleték. MÓZES EDITH Mi véri a telefonszámlán (7.) Egy olvasónk megreklamálta, hogy korábbi cikkünkben azt írtuk, egységesen 180 lej a havi szervizköltség, tőle azonban nem ennyit vonnak le. A bemutatott áprilisi számláján valóban na­gyobb összeg szerepelt, 340 lej, a legutóbbin pedig már 440. A­­mikor a távközlési igazgatóság­nál magyarázatot kértünk, ki­derült, hogy a panaszos két ké­­szü­léke közül csak az egyik a saját tulajdona, a másikat bérli a ROM­TELECOM-tól. A SER­­­VICE rovatba sorolt költségek csoportjában összevontan jelent­kezik a 180 lejes (mindkét ké­szülékre érvényes) szervizdíj és a ROM­TELECOM tulajdonában lévő telefon 260 lejes használati díja. Nekünk azt nyilatkozta az olvasó, hogy az egyik készülék a sajátja, a másikat pedig meg­vette és ő semmi olyan nyilat­kozatot nem tett vagy írt alá, amelynek értelmében igényt tart a szervizelésre. Mi több, azt mondta, hogy ha ilyen so­kat kérnek, akkor inkább le­mondja a szolgáltatást, mert van telefonos ismerőse, akivel kijavítassa a hibát. Ha kell, al­kalmilag akár 20 000 lejt is fi­zet ezért. A Forradalom (volt Lenin) utcai hivatalban, ahova továbbítottuk a véleményét azt válaszolták, hogy megteheti, de csak a saját felelősségére. Te­hát, amennyiben ismerőse tör­ténetesen nem tudja a készülé­két vagy a vonalat rendbehoz­­ni-hozatni (mellesleg a központ­ban is lehet műszaki probléma), akkor magára vessen. Egyébként ha ilyen szándéka van, jelent­kezzen a Győzelem téri telefon­­palotában a megfelelő „ablak­nál", adja be a kérelmét arra vonatkozólag, hogy lemond a szervizelésről és meg akarja vá­sárolni azt a telefont, amelyiket mostanáig bérelt. Tekintettel ar­ra, hogy évek óta használja már, kedvezményes áron számítják be neki, ha viszont halogatja a vásárlást, később összegszerűen többet kell majd fizetnie. Kü­lönben a vállalati nyilvántartás szerint ezt a készüléket 1989 óta csak használja, de nem vette meg. Szintén olvasói észrevétel, hogy jobb volt, amikor a (régi típusú) telefonszámlán fel volt tüntetve a beszélgetéseket nyilvántartó készülék állása, így az INDEX VECHI és INDEX NOU szavak után kiírt számokat összehason­lítva az előfizető pontosabban tudta ellenőrizni önmagát, és valahogy nyugodtabb volt, hogy nem csapják be. A hálózati osztály vezetője helyesnek találná a bevált mód­szer visszavezetését. Rus­lean, a számítási hivatal főnöke azon­ban azt mondja, hogy ez csak felsőbb kérésre lehetséges. E­­gyébként mindketten azon a vé­leményen vannak, hogy a ROM­TELECOM eljárásának korrekt­ségében kételkedők kérhetik a pontos kimutatást a lefolytatott beszélgetésekről, de azt, amint már egy előző cikkünkben leír­tuk, külön meg kell fizetni. Ér­tesülésünk szerint az impulzus számláló szerkezeteket hónapról hónapra szabályosan lefényké­pezik, a fotókat pedig dokumen­tumként megőrzik, s így akár évek múlva is tisztázhatók a reklamációk. Ezt tudva, nem ért­jük, miért lenne nehéz úgy, mint a villany, gáz, víz stb. számlákon feltüntetni az óra ré­gi és új állását. Amit legutóbb az impulzusszámnak és az im­pulzus egységárának szorzatával elyettesítettek.* Végül érdeklődtünk az új típu­sú szolgáltatások felől, amelye­ket a Marosvásárhelyi Távközlé­si Igazgatóság a digitális tele­fonközponthoz tartozó előfizetők­nek idén augusztus 1-től fela­jánlott. Tudniillik a hirdetésben nem szerepeltek a konkrét díj-Vendéglátónk — a hálózati osztály vezetője válaszában ismételten kiemelte: ilyen kü­lönleges szolgáltatást csak az igényelhet, akinek 16-tal kezdő­dik a telefonszáma, be van kap­csolva a SIEMENS központba és frekvenciakódban dolgozó nyomógombos készülékkel ren­delkezik. Azért, hogy a legutol­só hívószámot tetszés szerinti ideig ismételje a készülék, ha­vonta 1310 lejt kel fizetni; a­­zért, hogy miközben valakivel beszélgetek, egy másik hívó fél­nek beszólhassak: legyen türe­lemmel, ne szakítsa meg a vona­lat, mindjárt őt is meghallga­tom, 2620 lejt kér a ROM­TE­LECOM. Ugyanennyi a havi dí­ja a hívás egy általam beprog­ramozott bel- vagy külföldi számra történő azonnali önmű­ködő átirányításának, valamint annak a ,kiváltságnak", hogy az előfizető illetéktelen használat megelőzése végett kódolhassa a kész­ülékét, így azzal bárki nem hívhat például külföldi, vagy Interurbán számot, sőt az is megoldható, hogy egyáltalán ne lehessen „tárcsázni", csak a hí­vásokra válaszolni A speciális szolgáltatásokkal kapcsolatos ki­adások az ALTE PRESTATU ro­vatban jelennek n­ég­y telefon­­számlán. (ajtay).

Next