Népújság, 2011. október (63. évfolyam, 228-253. szám)
2011-10-19 / 243. szám
Maros megye legolvasottabb napilapja! LXIII. évfolyam 243. (17934.)sz., 2011. október 19., szerda Ara: 1,20 lej (előfizetőknek 0,73 lej) a déf. iUtáénsi irodánk nyitvatartási programja: naponta: 8-16 óra között, szombat: zárva, vasárnap: 10.30-14.30 óra között Telefon: 0265/268-854, 0742-828-647. 2. oldal Bár az utóbbi napokban éjszakánként nulla fok alá süllyedt a hőmérséklet, a marosvásárhelyi Rozmaring utcai hajléktalanszállóban alig páran kerestek menedéket. Őket is a helyi rendőrök menekítették be a hideg elől (Inkább fagyoskodnak, minthogy lemondjanak az italról) , a Irtai v. Aludi A kötet válogatója, Székely Ferenc a Sütő Andrástól kölcsönzött metaforára, a címben található bánatmadárra utalva így zárta szavait: mindannyiunkban lakozik egy „ madár ”. (Örömmadár a szívünkben) 9. oldal A Marosvásárhelyi Tanács legutóbbi soros ülésén több olyan határozattervezetet hagyott jóvá, amely a csődbe jutott Energomur Rt. felszámolására vonatkozik. Többek között kinevezték azt a bizottságot, amely felügyeli, követi a cég leltári tárgyainak értékesítését. (Fogyasztó nélkül maradt az Energomur Rt.) Megugrott a téli gumik iránti kereslet Fotó: Nagy Tibor Tudósításunk a 6. oldalon Előfizetők lehetősége: fTl |rsfdi''- 8f \ ákjAi'p\ÉB|áp1' ( () |j ]( 4 |( ;} H | ffTplJlfcV / / * » '! HETENTE HATSZOR! NÉPÚJSÁG Előfizetés postai kézbesítőknél és a postahivatalokban Ha előfizet. Jobban jár, biztosan megkapja.olcsóbb és havonta kétszer 30%-os árkedvezményt nyújtunk a személyi jellegű hirdetéseire. niHikkuk Kiállítás: Kristályok, ékszerek, féldrágakövek 2011. október 29-23. Néprajzi Múzeum, Rózsák tere 11., naponta 9-19 óra között Szervező: Maros Megyei Múzeum, Mineralia szervezet Fordított arányban Három embernek kellett meghalnia ahhoz, hogy két teljes napon át a hírcsatornák folyamatosan arról közvetítsenek, hogy Romániában többen veszítik életüket a közutakon, mint másutt háborúkban, statisztikák szerint naponta öten. „Nagyon fontos személy” gázolta halálra azt a három embert, aki teljes jóhiszeműséggel, szabályosan közlekedett, mit sem sejtve, hogy egy fekete terepjárót vezető VIP tévésztár pillanatokon belül véget vet reményeiknek, terveiknek, jövőjüknek, életüknek. Mindamellett, hogy „ a vizsgálat folyamatban van ”, hogy találgatják a baleset okait, a gépkocsivezető betegségeit, hosszú beszélgetőműsorokban arról is vitatkoznak, hogy mit kellene tenni ahhoz, hogy kevesebben veszítsék életüket karambolokban. Fontos és szinte tabunak számító témák: miért került ki a KRESZ-ből az időszakos orvosi ellenőrzésekre vonatkozó előírás? Miért nem kötelező legalább tízévente elvégeztetni néhány orvosi vizsgálatot, amelyek ugyan megfoszthatják az embert a jogosítványától, de esetleg nem következnek be a vasárnapihoz hasonló tragédiák? Miért lehet „megúszni” a jogsi felújításakor az orvosi ellenőrzést? Ha az ember eléggé figyelmetlennek bizonyult és lejárt a jogosítványának érvényessége, miért lehet csak úgy, egykettőre „ elintézni a pecséteket”? Miért van az, hogy a szakorvosok, akiknek jelenteniük kell a forgalmi rendőrségnek, ha páciensüknél olyan betegséget állapítottak meg amely lehetetlenné teszi a jogosítvány megszerzését. Maros megyében például az új KRESZ megjelenése óta (2006) egyetlen ilyen esetet sem jeleztek az orvosok? Ha jeleznének is, a szóban forgó személy esetében törvényszéki orvostani vizsgálatnak kell megerősítenie vagy cáfolnia a diagnózist, ám az érintett nyugodtan fügét mutathat, elutasítva e felülvizsgálatot, amelynek költségeit sem tudni, ki fedezi... Azt is komolyan elemezni kellene, hogy az ország újinfrastruktúrájának jelenlegi állapota milyen mértékben okozója a baleseteknek? Mert az arány fordított: az egyre csak romló, tönkrement utakon egyre több modern, nagy teljesítményű járgány száguld, mind nagyobb és nagyobb sebességgel és agresszív sofőrökkel a volán mögött. Az idő drága, sietni kell, rohanni a családhoz, barátokhoz, kedveshez, üzleti megbeszélésre, munkahelyre, „leszedni" másokat az útról... Máris fogadásokat tesznek: megússza-e Haidu a börtönt vagy sem? Tippelni lehet, de azt a három embert, akik számára az élet a fekete Mercedes becsapódásával véget ért, bármi is történjen, nem hozza viszsza semmi és senki. Antalfi Imola Közúti baleset négy halálos áldozattal Hétfőn éjjel Vidrátszeg határában súlyos közúti baleset történt, amelynek következtében négy személy a helyszínen életét vesztette, ketten pedig sérüléseket szenvedtek. A 27 éves A. C. fogarasi lakos az egyik kanyarban a nagy sebesség miatt elvesztette uralmát a gépkocsi fölött és áthajtott az ellenkező sávba, ahol frontálisan ütközött a B. T. 51 éves magyarországi állampolgár vezette haszonjárművel. A személygépkocsi négy utasa a helyszínen elhunyt, a haszonjármű vezetője könnyebb sérülésekkel megúszta a balesetet. A vészhelyzeti felügyelőség a feszítővágóval, egy tűzoltókocsival, a rohammentő-szolgálatosok három mentőautóval siettek a helyszínre, ahol három személyen már nem tudtak segíteni. Az áldozatokat nehezen tudták kiemelni a személygépkocsiból. A mentés és a helyszínelés ideje alatt a közlekedést mindkét irányba lezárták, több óráig állt a forgalom az E60-as országúton. Integrált hulladékgazdálkodás A Környezetvédelmi és Erdészeti Minisztérium által szorgalmazott országos integrált hulladékgazdálkodási infrastruktúra kiépítésében fontos szerep jut a tervek kivitelezéséért felelős önkormányzatoknak. A minisztérium Környezetvédelmi Operatív Programja 1,2 milliárd euró uniós támogatást biztosít az önkormányzatoknak hulladékbegyűjtő és -kezelő kiépítésre. Az unió által pozitívan elbírált terveket az önkormányzatoknak 2015-ig kell kivitelezniük — nyilatkozta Borbély László környezetvédelmi és erdészeti miniszter október 18-án, a parlament (Folytatás a 3. oldalon)