Népújság, 2016. szeptember (68. évfolyam, 202-227. szám)

2016-09-19 / 217. szám

Előrelépés a kerelőszentpáli hulladéklerakó ügyében Kiválasztották az üzemeltetőt Úgy tűnik, három év után végre kimozdul a holtpontról a Maros megyei integrált hulladékkezelési rendszer ügye. A megyei önkormányzat várhatóan október elején aláírja a szerződést a kerelőszentpáli hul­ladéklerakó üzemeltetőjével - jelentette be pénteken a helyszínen tartott sajtótá­jékoztatón Péter Ferenc, a Maros Megyei Tanács elnöke. Menyhárt Borbála Cornel Nait, a beruházást kivitelező cég szakembere elmondta, a Kerelőszentpálhoz tartozó, több mint 31 hektár felületű hulladék­­lerakó 2013 augusztusától működőképes, ám kihasználatlanul áll, mivel nem sikerült kivá­lasztani az üzemeltetőjét. A hulladékkezelés ügyében viszont igencsak sürgős megoldásra van szükség, ugyanis Maros megyében jelen­leg Segesváron van az egyetlen engedélyezett hulladéklerakó, ám év végéig az is feltelik, a legközelebbi pedig Hargita megyében lenne, és amennyiben oda kellene szállítani a szemetet, a távolság miatt jelentősen megdrágulna a szolgáltatás - magyarázta Péter Ferenc. Európai alapokból valósították meg a me­gyei hulladékgazdálkodási rendszer működésé­hez szükséges infrastrukturális beruházásokat, jelenleg a szolgáltatások szerződtetése van fo­lyamatban. (Folytatás a 4. oldalon) Fotó: Nagy Tibor Vádak és ellenérvek Dr. Calin Craciun, a marosvásárhelyi Szász Adalbert Sportlíceum román szakos tanára nyílt levelet intézett Mircea Dumitru tanügyminiszterhez és a megyei tanfelügyelőséghez, amelyben azt állítja, hogy az intéz­ményben, ahol tanít, súlyosan meg­sértik az iskolai rendszabályzatot. A nyílt levél mellett szeptember 9-én bűnügyi feljelentést tett az ügyész­ségen Csíki Zsolt iskolaigazgató ellen. Bodolai Gyöngyi Diplomagyár? Bár szerettem volna személyesen is elbeszélgetni a nyílt levelet megfogalma­zó tanárral, a napokban tartandó sajtótá­jékoztatójára hivatkozva visszautasította a kérést. Marad tehát a szerkesztőségünk­nek eljuttatott nyílt levél a nyolc pontban felsorolt kifogásokkal, amelyek a felje­lentés alapját is képezik. Az első pontban azt állítja, hogy a szeptember 5-i második pótvizsgán csa­lással engedték át a középiskolai tanulók egy részét, akiket korábban munkatársá­val ő is levizsgáztatott. A csalás gyanúját arra alapozza, hogy jól ismeri a szóban forgó tanulók teljesítményét, írásbeli dol­gozataik azt igazolják, hogy tisztességes úton nem érhetik el az átmenő jegyet, ha nem vettek részt speciális felkészítőn. Igazának bizonyítására mellékel egy írás­beli dolgozatot is, amely a román nyelv tanításának teljes csődjét igazolja. A második vádpont szerint augusztus­ban tartották a 12. osztályt végzettek pót­vizsgáját, amelyen az előírások értel­mében két román szakos tanár kellett volna részt vegyen. Bár kérte, hogy tartsák be a törvényt, a vizsga meg­szervezésével foglalkozó személy egy sporttanárt hívott be felügyelni a szó­belire. Állítása szerint a szabályok át­hágásával az igazgató is egyetértett, és azt mondta, hogy a kinevezett románta­nár utólag fogja aláírni a dokumentumo­kat. Hiánya miatt lehetséges, hogy a vég­eredmény érvénytelen. Általánossá vált a lógás? A 3. pontban azt teszi szóvá, hogy az igazgató már kinevezésétől kezdve nyo­mást gyakorolt rá azért, hogy egyes tanu­lóknak adja meg az átmenő jegyet. Mivel azokat a diákokat, „akik semmit sem tud­tak”, nem engedte át, „az igazgató törvé­nyesen és nem törvényesen is újravizs­gáztató bizottságokat hozott létre”, holott véleménye szerint ez csak abban az eset­ben történhetett volna meg, ha összefér­hetetlenség állt volna fenn a vizsgáztató tanár és a diák között. Az ilyen pótvizs­gák lehetővé tették, hogy sok diák tör­vénytelenül jusson diplomához. Ez a je­lenség olyan méreteket öltött, hogy a pa­nasztevő szerint valóságos diplomagyár­rá vált a sportiskola. A levél szerzője kol­légáit is megvádolja azzal, hogy áthágják a szabályokat, mivel az évharmad végi tanári üléseken nem távolítottak el vagy nem buktattak ismétlőre olyan diákokat, akiknek egy félév alatt több mint 80 iga­zolatlan hiányzása volt. A hiányzásoknak a naplóba való bejegyzésével kapcsolato­san a romántanár azzal vádolja az igazga­tót, hogy csúszópénz elfogadása ellené­ben a különböző sportkluboktól szárma­zó igazolásokra és kérésekre ráírja. (Folytatás az 5. oldalon) 2016. szeptember 19., hétfő LXVIII. évfolyam 217. (19405.) sz. Ára: 1,50 lej (előfizetőknek 0,88 lej) KÖZÉLETI NAPILAP Értékmegőrzés Dicsőszentmártonban Fodor Sándor Józseffel, a Köké­nyes Néptáncegyüttes vezetőjével a dicsőszentmártoni magyar gyerekek kulturális nevelésében betöltött sze­repéről, az együttes értékmegőrző szerepéről beszélgettünk, és leg­utóbbi anyaországi fellépéseik felől érdeklődtünk. ______________________2. Felgyorsítaná az EP az elutasított menedékkérők visszatérését Egy olyan európai úti okmány létre­hozásáról döntöttek az EP- képviselők, amely hatékonyabbá teheti az unió területén illegálisan tartózkodó harmadik országbeli ál­lampolgárok visszatérését és visz­­szafogadását saját országukba. _______________4. Kincs. Játék. Színház A zene, a tánc, a szabad mozgás és mindenekelőtt a játék szigetévé vált szombat délelőttől késő estig a marosvásárhelyi Színház tér. ______________________6. Öngólt rúgott, kikapott az ASA Nem sikerült újabb sikerrel megfe­jelni a Dinamo elleni győzelmet: Marosvásárhely 1. ligás csapata kikapott Szörényváron a Zsilvásárhelyi Panduriitól. 7 __________. I­a ________pfpaSOOQ Száguldó álmok Benedek István A héten elfogadta a kormány a következő 15 évre szóló általános szállítási fejlesztési tervet. A doku­mentum, amellett hogy a korábban megszellőztetett előzetes változatoktól a mi szempontunkból jelentő­sen eltér, a költségvonzatok szempontjából sem igen áll meg a lábán. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a stratégiát elfogadott technokrata kormányt néhány hónap múlva leváltják, és aligha biztos, hogy a választások után hatalomra kerülő új kormányzat ezt a tervet felvállalja. Ambíciókban hiány egyszer nincs. 11 autópályát és 19 gyorsforgalmi utat terveznek a dokumentumban, ezek mellett pedig jelentős vasúti felújításokat is. Ami ebből minket érint, hogy az észak-erdélyi autó­pálya lassan dél-amerikai teleregényhez hasonlító történetébe e terv újabb, rossz fordulatot hoz, mert a Marosvásárhely - Brassó szakaszon most már nem­hogy autópályát, de gyorsforgalmi utat sem készül­nek építeni. Az eddigi tervváltozatokban ez utóbbi még szerepelt, ha már pályát évek óta nem is ígértek erre a szakaszra. És amiért ez a terv inkább mondható álomnak, mint­sem következetes munkával kivitelezhető szándéknak, az elsősorban az anyagi alátámasztás hiánya. (Folytatás a 3. oldalon)

Next