Népújság, 2016. szeptember (68. évfolyam, 202-227. szám)
2016-09-19 / 217. szám
Előrelépés a kerelőszentpáli hulladéklerakó ügyében Kiválasztották az üzemeltetőt Úgy tűnik, három év után végre kimozdul a holtpontról a Maros megyei integrált hulladékkezelési rendszer ügye. A megyei önkormányzat várhatóan október elején aláírja a szerződést a kerelőszentpáli hulladéklerakó üzemeltetőjével - jelentette be pénteken a helyszínen tartott sajtótájékoztatón Péter Ferenc, a Maros Megyei Tanács elnöke. Menyhárt Borbála Cornel Nait, a beruházást kivitelező cég szakembere elmondta, a Kerelőszentpálhoz tartozó, több mint 31 hektár felületű hulladéklerakó 2013 augusztusától működőképes, ám kihasználatlanul áll, mivel nem sikerült kiválasztani az üzemeltetőjét. A hulladékkezelés ügyében viszont igencsak sürgős megoldásra van szükség, ugyanis Maros megyében jelenleg Segesváron van az egyetlen engedélyezett hulladéklerakó, ám év végéig az is feltelik, a legközelebbi pedig Hargita megyében lenne, és amennyiben oda kellene szállítani a szemetet, a távolság miatt jelentősen megdrágulna a szolgáltatás - magyarázta Péter Ferenc. Európai alapokból valósították meg a megyei hulladékgazdálkodási rendszer működéséhez szükséges infrastrukturális beruházásokat, jelenleg a szolgáltatások szerződtetése van folyamatban. (Folytatás a 4. oldalon) Fotó: Nagy Tibor Vádak és ellenérvek Dr. Calin Craciun, a marosvásárhelyi Szász Adalbert Sportlíceum román szakos tanára nyílt levelet intézett Mircea Dumitru tanügyminiszterhez és a megyei tanfelügyelőséghez, amelyben azt állítja, hogy az intézményben, ahol tanít, súlyosan megsértik az iskolai rendszabályzatot. A nyílt levél mellett szeptember 9-én bűnügyi feljelentést tett az ügyészségen Csíki Zsolt iskolaigazgató ellen. Bodolai Gyöngyi Diplomagyár? Bár szerettem volna személyesen is elbeszélgetni a nyílt levelet megfogalmazó tanárral, a napokban tartandó sajtótájékoztatójára hivatkozva visszautasította a kérést. Marad tehát a szerkesztőségünknek eljuttatott nyílt levél a nyolc pontban felsorolt kifogásokkal, amelyek a feljelentés alapját is képezik. Az első pontban azt állítja, hogy a szeptember 5-i második pótvizsgán csalással engedték át a középiskolai tanulók egy részét, akiket korábban munkatársával ő is levizsgáztatott. A csalás gyanúját arra alapozza, hogy jól ismeri a szóban forgó tanulók teljesítményét, írásbeli dolgozataik azt igazolják, hogy tisztességes úton nem érhetik el az átmenő jegyet, ha nem vettek részt speciális felkészítőn. Igazának bizonyítására mellékel egy írásbeli dolgozatot is, amely a román nyelv tanításának teljes csődjét igazolja. A második vádpont szerint augusztusban tartották a 12. osztályt végzettek pótvizsgáját, amelyen az előírások értelmében két román szakos tanár kellett volna részt vegyen. Bár kérte, hogy tartsák be a törvényt, a vizsga megszervezésével foglalkozó személy egy sporttanárt hívott be felügyelni a szóbelire. Állítása szerint a szabályok áthágásával az igazgató is egyetértett, és azt mondta, hogy a kinevezett romántanár utólag fogja aláírni a dokumentumokat. Hiánya miatt lehetséges, hogy a végeredmény érvénytelen. Általánossá vált a lógás? A 3. pontban azt teszi szóvá, hogy az igazgató már kinevezésétől kezdve nyomást gyakorolt rá azért, hogy egyes tanulóknak adja meg az átmenő jegyet. Mivel azokat a diákokat, „akik semmit sem tudtak”, nem engedte át, „az igazgató törvényesen és nem törvényesen is újravizsgáztató bizottságokat hozott létre”, holott véleménye szerint ez csak abban az esetben történhetett volna meg, ha összeférhetetlenség állt volna fenn a vizsgáztató tanár és a diák között. Az ilyen pótvizsgák lehetővé tették, hogy sok diák törvénytelenül jusson diplomához. Ez a jelenség olyan méreteket öltött, hogy a panasztevő szerint valóságos diplomagyárrá vált a sportiskola. A levél szerzője kollégáit is megvádolja azzal, hogy áthágják a szabályokat, mivel az évharmad végi tanári üléseken nem távolítottak el vagy nem buktattak ismétlőre olyan diákokat, akiknek egy félév alatt több mint 80 igazolatlan hiányzása volt. A hiányzásoknak a naplóba való bejegyzésével kapcsolatosan a romántanár azzal vádolja az igazgatót, hogy csúszópénz elfogadása ellenében a különböző sportkluboktól származó igazolásokra és kérésekre ráírja. (Folytatás az 5. oldalon) 2016. szeptember 19., hétfő LXVIII. évfolyam 217. (19405.) sz. Ára: 1,50 lej (előfizetőknek 0,88 lej) KÖZÉLETI NAPILAP Értékmegőrzés Dicsőszentmártonban Fodor Sándor Józseffel, a Kökényes Néptáncegyüttes vezetőjével a dicsőszentmártoni magyar gyerekek kulturális nevelésében betöltött szerepéről, az együttes értékmegőrző szerepéről beszélgettünk, és legutóbbi anyaországi fellépéseik felől érdeklődtünk. ______________________2. Felgyorsítaná az EP az elutasított menedékkérők visszatérését Egy olyan európai úti okmány létrehozásáról döntöttek az EP- képviselők, amely hatékonyabbá teheti az unió területén illegálisan tartózkodó harmadik országbeli állampolgárok visszatérését és viszszafogadását saját országukba. _______________4. Kincs. Játék. Színház A zene, a tánc, a szabad mozgás és mindenekelőtt a játék szigetévé vált szombat délelőttől késő estig a marosvásárhelyi Színház tér. ______________________6. Öngólt rúgott, kikapott az ASA Nem sikerült újabb sikerrel megfejelni a Dinamo elleni győzelmet: Marosvásárhely 1. ligás csapata kikapott Szörényváron a Zsilvásárhelyi Panduriitól. 7 __________. Ia ________pfpaSOOQ Száguldó álmok Benedek István A héten elfogadta a kormány a következő 15 évre szóló általános szállítási fejlesztési tervet. A dokumentum, amellett hogy a korábban megszellőztetett előzetes változatoktól a mi szempontunkból jelentősen eltér, a költségvonzatok szempontjából sem igen áll meg a lábán. És akkor még nem beszéltünk arról, hogy a stratégiát elfogadott technokrata kormányt néhány hónap múlva leváltják, és aligha biztos, hogy a választások után hatalomra kerülő új kormányzat ezt a tervet felvállalja. Ambíciókban hiány egyszer nincs. 11 autópályát és 19 gyorsforgalmi utat terveznek a dokumentumban, ezek mellett pedig jelentős vasúti felújításokat is. Ami ebből minket érint, hogy az észak-erdélyi autópálya lassan dél-amerikai teleregényhez hasonlító történetébe e terv újabb, rossz fordulatot hoz, mert a Marosvásárhely - Brassó szakaszon most már nemhogy autópályát, de gyorsforgalmi utat sem készülnek építeni. Az eddigi tervváltozatokban ez utóbbi még szerepelt, ha már pályát évek óta nem is ígértek erre a szakaszra. És amiért ez a terv inkább mondható álomnak, mintsem következetes munkával kivitelezhető szándéknak, az elsősorban az anyagi alátámasztás hiánya. (Folytatás a 3. oldalon)